|

2013-026-07-027

27. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - prvé čtení

Date2015-04-07
Meeting2013/026
Agenda Item2013/026/027
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/bqbs/b21902701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a mám zde tři faktické poznámky. S první prosím k mikrofonu pana poslance Bendla, připraví se pan poslanec Stanjura a po něm pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, se těším na tu debatu ve výboru pro veřejnou správu o množství nadbytečných paragrafů, které tam opravdu jsou. Neumím si představit, že by na uměl někdo věcně reagovat nebo že bude říkat, proč tam být věta, která je holým konstatováním, a proč to mít svůj podparagraf a další a další čísla. V tomhle ohledu je to nadbytečné. Spíš mi tam chybí, jak toho tedy chceme docílit. Chceme podpořit regionální rozvoj, to znamená naši veřejnou správu, kterou na úrovni regionálního rozvoje máme, legitimně volené zastupitele, kteří si sami legitimně definují svoje priority, které chtějí ve svých regionech podpořit, a mají na to své regionální operační programy. Stát své operační programy. Měl by na základě svých (nesrozumitelné)se na tu věc dívat koncepčně z pohledu státu, ale neměl by jim ingerovat do toho, co se politická reprezentace na úrovni krajů rozhodne, že je pro priorita. V okamžiku, kdy jim do toho začne zasahovat, začneme se motat v kruhu, protože nebudeme vědět, který zastupitel je ten správný. Je to poslanec Parlamentu? Je to ministr? Nebo úředník na Ministerstvu pro místní rozvoj? Nebo je to krajský zastupitel a podobně? To z toho materiálu vůbec nečiší. Jakkoliv souhlasím s tím, neboť se tam píše o tom, že některé kraje krajů, nebo chcete-li hranice krajů, se stávají jakýmsi pohraničím. Ano, stát by asi měl poukázat na to, že někde jsou obce, které nejsou vybaveny téměř žádnou infrastrukturou, nemají vodovody, kanalizace nebo složitě splácejí čističky. Jinde jsou obce, které touto infrastrukturou jsou vybaveny, ale nebudou mít žádný potenciál na případné jiné věci dosáhnout a podobně. Prostě ty nůžky se v České republice rozevírají, to je pravda, ale nemělo by se to řešit investovanými penězi v rámci regionálních operačních programů, ale v rámci nějaké finanční státní politiky. (Upozornění na čas.)Stát by se měl snažit dovyrovnávat, a ne sahat krajům do jejich financí. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru. Prosím, pane poslanče. Poslanec Zbyněk Stanjura Asi se s panem kolegou Benešíkem shodujeme, že pokud chceme podporovat i méně hospodářsky vyspělé regiony, tak ta podpora nemůže být vyvážená. Kdyby byla vyvážená, všem stejně, tak vlastně fixujeme stávající rozdíly. K poznámce o podpoře městských aglomerací. No to je bruselská politika, že? Ono to zjednodušeně znamená: nějaká centra mají jisté peníze a soutěží sama se sebou. To není žádná novinka. V tomto volebním období jsme měli dvakrát integrované plány rozvoje města. Vždycky takový specifický název, aby se to trošku zakrylo. Jedno bylo v těch ROPech - to byly peníze pro statutární města. Jak to regionální rady rozdělily, tak to bylo. A byly to peníze, které mohla čerpat pouze ta statutární města. A současně byly v IOPu, byly jiné IPRM, které umožnily konkrétním městům tam zařazeným - bylo to víc než statutární města - čerpat na vybraná sídliště. Nechci hodnotit kritéria, která byla zadaná. My, kteří jsme byli šikovní, jsme čerpali všude. To tak prostě je. Ale je to politika Evropské komise. Říkají tomu tak vznešeně: urbánní dimenze. To jsou taková nepřeložitelná nevysvětlitelná slova. Pak se z toho dává integrovaný plán rozvoje města. Vy jste použil myslím ITI, teď nevím přesně, co jste říkal. Je to pořád to samé. Někdo, protože Brusel si to myslí, že velká města mají dostávat peníze. A to zase opodstatnění. Tam jsou racionální argumenty, protože to jsou města, která poskytují služby nejen svým občanům, ale i širší veřejnosti, dopravní, kulturní, sportovní, sociální, že nemá cenu stavět proti sobě velká a malá města, vesnice nebo venkov proti městům. To nikam nevede. Jde o to, abychom vybírali peníze nebo projekty, které mají smysl. Ne aby byla mantra: utratit každé euro. To je mantra. A mantra by měla být: podpoříme jenom dobré projekty.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name