|

2013-026-06-125

125. Ústní interpelace

Date2015-04-02
Meeting2013/026
Agenda Item2013/026/125
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/bqbs/b19212501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   037 < Page 038 > 039

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám. Vypadá to, že paní poslankyně položí ještě doplňující otázku. Máte slovo. Poslankyně Jana Hnyková Děkuji, paní ministryně, za písemnou potom odpověď. Ale nezajímá těch 24 skupin, ale těch deset jmen, co pracovalo v expertní skupině, která zpracovala z těch 24. Jenom tady tohle kdybyste to mohla doplnit. Děkuji vám. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji a táži se paní ministryně, zda bude reagovat. Nebude reagovat dále. Děkuji. Nyní tedy požádám paní poslankyni Pavlínu Nytrovou s její interpelací na pana ministra Richarda Brabce. Máte slovo, paní poslankyně. Poslankyně Pavlína Nytrová Děkuji. Vzhledem k tomu, že tady pan ministr životního prostředí není a bych chtěla ústní odpověď na svou interpelaci, tak si ji nechám napříště. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Nyní požádám paní poslankyni Martu Semelovou s její interpelací na pana ministra Marcela Chládka. Máte slovo. Poslankyně Marta Semelová Děkuji. Vážený pane ministře, nedávno jsme schválili novelu školského zákona, bohužel bez prováděcích právních předpisů. Nyní se tak v návaznosti na tuto novelu spustily změny značných rozměrů, konkrétně ve speciálním školství. Jak vyplývá z některých dokumentů Úřadu vlády, je připravováno zrušení přílohy RVP ZV, která připravuje vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, tedy LMP. Proti tomu protestují zástupci odborné veřejnosti s tím, že k tak závažné změně neprobíhá řádná diskuse, že bez řádné analýzy a ověřování se zrušit něco, co funguje a co pomáhá mnoha dětem, aniž by bylo promyšleno a připraveno, co bude dál. A nyní se mají odborníci vyjádřit, a to během několika dnů, navíc vlastně k hotové věci. Není to poprvé, kdy se v tichosti mění dříve dohodnuté. Stačí připomenout, co předcházelo schválení novely školského zákona, kdy pasáže řádně prodiskutované a připomínkované byly na zásah lidskoprávních subjektů během tří dnů zcela změněny a zapracovány do novely. Základní školy praktické aktuálně vzdělávají podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a RVP ZV s přílohou pro lehce mentálně postižené, která je určena právě pro tyto žáky. Rámcový program pro základní vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací neřeší, není pro tento způsob vzdělávání koncipován a nepočítá s tímto vzděláváním. Proto byla vypracována upravená příloha LMP. Chci se proto zeptat, zda souhlasíte s tím, že být zrušena upravená příloha vzdělávání žáků s LMP, zda je pravda, že požadavek na zrušení je od září 2015. A pokud ano, podle čeho a za jakých podmínek se budou tito žáci učit. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, paní poslankyně, a požádám pana ministra, aby vám odpověděl s lehkostí sobě vlastní. Máte slovo, pane ministře. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek Děkuji, pane místopředsedo. Vynasnažím se dodržet této své pověsti a dostát . se ale na začátku zmíním s lehkostí svou vlastní - to, že školský zákon probíhal tak, jak probíhal, bohužel ne zcela bylo vinou ministerstva a nás, ale procesem, který probíhal na výboru, řekněme i zčásti chaotickým řízením tohoto výboru. Nemusím to asi, paní poslankyně, ani zmiňovat. Nicméně co se týká rušení LMP a rámcového vzdělávacího programu pro LMP, jsem rozhodl, že za prvé nebude jiný ministr úkolovat úředníky, mého ministerstva, pokud budu ministrem. Za druhé, že pokud takto zásadní krok se udělat, musí projít odbornou debatou. A když říkáme "a", tak musíme říct i "b", to znamená, když chceme někde něco ne rušit, ale modifikovat, tak musíme vědět dopady, musí být provedena studie těchto dopadů. A takto budeme postupovat. Do toho samozřejmě se musí vyjádřit odborná veřejnost. A tak jak jsem říkal při školském zákonu, při projednávání, jsem pro inkluzi a zároveň jsem proti masivnímu bezhlavému rušení praktických a speciálních škol. Jsem o tom bytostně přesvědčen, že by to bylo špatně, protože by to přestalo fungovat, protože ten systém takto fungovat nemůže. Ale dovedu si představit, když masivně budeme inkluzi podporovat i do budoucna, tak že větší počet dětí bude v tom hlavním vzdělávacím proudy, ty, které na to mají mentálně.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name