Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám,paníposlankyně.Požádámpanaministra,abyvámodpovědělnavašiinterpelaci.Máteslovo,paneministře.Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanepředsedající,váženápaníposlankyně,váženíposlanci,jeskutečností,žeMinisterstvodopravyobjednávkunočníhovlakuR440/441Excelsiorukončilo.Tentovlakbylvedendoprosinceroku2014vrelaciCheb-Chomutov-Praha-Přerov-Bohumín-Žilina-Košiceazpětajezdilvnočnímobdobí.Včástitrasybylovšemnahrazendennímvlakem,konkrétněnadálejezdívúsekuPrahav5.15hodin,Cheb9.38hodin,Praha22.40hodin.PokudsetýčepřepravPraha-středníavýchodníSlovensko,jdevpodstatěoto,žezetřínočníchvlakůSlovakia,ŠíravaaExcelsior,ztohodvaobjednávanéMinisterstvemdopravy,seodprosinceroku2015(2014?)stalydvanočnívlakyBohemiaaSlovakia,ztohojedenobjednávanýMinisterstvemdopravy.Zhlediskaobjednávkystátutobylracionálníkrokznásledujícíchdůvodů.Ministerstvodopravymázaúkolnikolivzajišťovatveřejnoudopravujakocelek,alezajistitveřejnéslužbyvpřepravěcestujícíchvlakydálkovédopravynazákladězákonaoveřejnýchslužbáchvpřepravěcestujících.KroměobjednávanýchvlakůdálkovédopravyjsounačeskéželezničnísítizejménanatratiPraha-Olomouc-Ostravaprovozoványdálkovévlakynakomerčnírizikodopravce,mezikterépatřínapříkladexpresyPraha-OstravanebovlakySuperCityPendolino,dopravceČeskédráhy,stejnějakoveškerévlakydopravcůRegioJetaLeoExpress.ObjednávkaMinisterstvadopravyjezpohleduveřejnéhozájmuzaměřenanavlakyprovozovanévdobědenníccasodjezdemzvýchozístaniceve4až5hodindopříjezdudocílovéstanicezhrubave22až23hodin,atovpravidelnémintervalupocelýtentotzv.občanskýden.DoplňkovějsoukvlakůmdennídopravyobjednáványMinisterstvemdopravyvýjimečněvodůvodněnýchpřípadechvlakyvedenévnočnímobdobí.Nočnívlakytakésiceprincipiálněmohouzabezpečovatdopravníobslužnoststátu,alenejsouzhlediskadefinicetakdůležitéjakovlakydennídopravy,kterésloužípředevšímkzajištěnídopravydoškol,dozaměstnání,dozdravotnickýchzařízení,korgánůmveřejnémociapodobně.Hlavnímúčelemnočníchvlakůjepřepravanavelkévzdálenosti,atozejménavubytovacíchvozech,lůžkovýalehátkovývůz,určenápředevšímkuspokojeníkulturních,rekreačníchaspolečenskýchpotřebsnástupemvpozdníchvečerníchhodináchavýstupemvranníchhodináchnásledujícíhodne.Ufrekvencetedyvýraznědominujemezinárodnícharaktervyužívajícítzv.nočníhoskokusodjezdemzvýchozístanicevevečerníchhodináchaspříjezdemdocílovéstanicevranníchhodinách.ProtojejichobjednávkanenízcelaklasickoudopravníobslužnostíanenítozcelajádrovákompetenceMinisterstvadopravy.Přesněvzato,vlaknebylMinisterstvemdopravyzrušen,Ministerstvodopravypouzeukončiloobjednávkutohotovlakuajehodotovánízveřejnýchprostředkůasamozřejměsenikteraknebránítomu,abybylpodobnývlaknadálezajišťovánjakokomerčníaktivitaněkteréhozdopravců,viznapř.ENSlovakia.SpojeníubytovacímivozydozápadočeskýchlázníbylozachovánopřímýmivozynavlakuEuroNight444a445avodpovídajícíchvlacíchdennídopravynarelaciPraha-ÚstínadLabem-ChebaPraha-Plzeň-Cheb.Ušetřenéprostředkynebylyvyplýtvány,alevyužityvdennídopravě.ByloposílenospojeníPlzeň-ČeskéBudějovice,Brno-Jihlava,Olomouc-ŠumperkvespoluprácisbavorskýmikolegyCheb-NorimberkabyldoplněnišpičkovývlaknadynamickysevyvíjejícírelaciPraha-Brno.VzhledemkomezenýmmožnostemveřejnýchrozpočtůbyloMinisterstvodopravyjakoobjednateldálkovéželezničnídopravynucenozrušitvlakR440aR441vúsekuPraha-Olomouc-MostyuJablunkovastátníhraniceodzačátkuplatnostijízdníhořádu2014až2015,přičemž,jakjižbylovúvoduinformaceuvedeno,kmezinárodnímuspojenívrelaciČesko-SlovenskoaspojenímeziPrahouaměstynaMoravěaveSlezskuzůstávajínadálekdispozicivlakyR442,443Bohemia,EN444a445Slovakia.Vpřípadědruhéhojmenovanéhovlakujevnitrostátnípřepravaomezena.