Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.SdalšífaktickoupanposlanecBenešík.Poslanec Ondřej BenešíkVáženýpanepředsedo,dámyapánové,váženávládo,jenomvelmistručně.Jenomjsemchtělinformovat,žeČeskárepublikaskutečněvjazykovémvzděláváníza25letvelmipokročila,nicméněúrovněnapříkladNizozemíneboskandinávskýchzemízdalekanedosahujeme.Myslímsi,žetéprácezbýváudělatještěpoměrněhodně.KoneckoncůpotřebavylepšitjazykovéznalostičesképopulaceseobjevujeivmomentálněfinišovanékoncepcifungováníČeskérepublikyvEvropskéunii.Mojepoznámkasměřujektomu,žejazykovávýukaaznalosticizíchjazykůbynemělybýtotázkoujenomtohoklasickéhovyučováníveškole,aleosobněsimyslím,aužjsmenějakémaléjednánívedliispanemministremkultury,žebysetomělodotýkatinapř.vysíláníveřejnoprávníchmédií,konkrétněveřejnoprávnítelevize,většíhovyužíváníduálníhovysílání,možnostipřepnoutsidooriginálníchjazykůvysílanýchpořadůanapř.sčeskýmititulky.Osobněsimyslím,žebytonemělabýtjenomzáležitostškoly.Samozřejměprimárněškoly,aležetenzáběrješirší.Myslím,ževtomtoohledusemůžemenapř.veskandinávskýchzemíchnebovužzmiňovanémNizozemípoučit.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekAno,děkuji.Dáledorozpravynikohonevidím,takžekončím...Takještěpanministr.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekJenomdvěpoznámkykřečenýmfaktickýmpoznámkám,panepředsedo.Ano,debataprobíháotom,jakáúroveňjetohodruhéhojazykanazákladníchškolách,aleteďseotevřelaprávěnatomnárodnímkulatémstolespíšejinádebata,ženemajídětimožnostpokračovánívdruhémjazykunastřední,např.odbornéškoleneboučilišti,takžetampřipravujemealternativu,žetammusíbýtzajištěnaaspoňnabídka.Tojejednastránkavěci.Jinaksouhlasímstím,žeškolavšechnonestihne.Tadebataotomjíttouformouseverskýchstátů,kdevpodstatěneexistujedabingajedesevšechnovlastněvpůvodnímznění,taksamozřejměněkamposouvájazykovouznalostnapř.angličtinyvseverskýchstátechúplněněkamjinam.Nadruhoustranuivoblastiškolstvímůžemeudělatcelouřadukroků.Protouvažujemetakéotomsnížitpovinnostvzděláváníztohotřetíhoročníkudoprvníhoročníku,ideálněpotomminimálnědojednohorokupředškolníhovzdělávání,aletamsebavímeovzděláváníučitelů,kdotobudeučitprávěvtompředškolnímvzdělávání,abychomvyšlivstříctomutrendu,žečímdřívesestímjazykemzačne,tímlépe.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.JeštějetadyfaktickápoznámkapanaposlanceHegera.Poslanec Leoš HegerDěkuji,dobrédopoledne.Jánechcirozšiřovatdiskusitypu,kdomářidičák,takmluvíosilničnímprovozu,alepřecejenomsituace,kdysetadyvrámciškolstvímluvíonáplnitohoškolstvíaovzděláváníaneopenězíchnebomalérech,kterésedějí,jevelmivzácná,takjásidovolímpřidatsvojizkušenosti.Jájsemvyrůstalvgeneraci,kteráseučilaasidevětletruštinu,amyslím,žetentotypučení,kterýbyl,lzenazvatvyrovnánídélkyučenísrychlostízapomínáníadostanesekaždýžákdojakésiúrovněstabilníhostavu,kdysetydvěveličinyrovnajíatenpokroknení.Jájsemmělpříležitostzažítvzahraničíněkolikrátvýukudětí,kterábylanaopakvelmiintenzivní,amusímříct,žeitěžkéjazykyjakoněmčinutyděti,průměrnédětizvládalytímaktivnímpřístupem,kdyseučilyněmeckyveškoleajaksipreferenčněvtomprvnímpůlrocetakzvládlytenjazykbezvadněnaúrovnikomunikačníazafixovalsejim,mohlynatomstavět.Adalšívěc,kterámetodickyunásmožnánenídotaženádokonce,ječtení,čteníjednoduchýchtextů,kteréjsoupřipravenéspeciálněproděti,jsouupletenézněkolikamáloslovíčeknazačátku,nakterásepostupněnabalujídalšíslova,adítěse,byťpasivně,učítextvnímatvelmirychle.Taktojenommůjpříspěvekkmetodikám,kteréjsoustrašnědůležitévtétooblasti,aděkuji,žesetadiskusetadyotevřela.