2013-026-03-005
5. Návrh poslanců Jiřího Miholy, Romana Sklenáka, Jaroslava Faltýnka, Martiny Berdychové, Heleny Langšádlové, Olgy Havlové, Jaroslava Zavadila, Marka Bendy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů /sněmovní tisk 366/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášenu nejdříve v obecné rozpravě paní poslankyni Alenu Nohavovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Alena Nohavová
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , 10 . ledna minulého roku vláda předložila Sněmovně zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině , který má oficiálně řešit nedostatek míst v mateřských školách , které mají být alternativou k mateřským školám , a umožnit rodičům návrat do zaměstnání . Zdálo se , že to bude bezproblémový zákon , ale skutečnost byla jiná . Zákon byl vrácen s připomínkami ze Senátu a nepodepsal ho ani pan prezident . Poslanci a poslankyně za KSČM tento zákon od samého počátku kritizovali a nepodporovali ho , jednak z důvodu toho , že tato alternativa nezajišťuje stravování , neposkytuje vzdělávání , je jen jakousi hlídací službou , a navíc dnes tato již zákonná norma může nahradit dnešní kvalitní předškolní vzdělávání , které je v porovnání s dětskou skupinou pro stát nákladnější . Zřizovatel tak při nedostatku financí bude snadno moci transformovat mateřskou školu na dětskou skupinu , a dokonce si dovolím tvrdit , že ekonomicky bude do takového řešení tlačen . Již v průběhu projednávání se objevily určité nejasnosti a paradoxně nově přijatý zákon nepovoluje to , co před přijetím zákona mohlo bez problémů existovat . Ze zákona vypadly například lesní školky , které nemohou splnit především hygienické normy pro dětské skupiny . A tak již v průběhu projednávání zákona o dětských skupinách se začalo hovořit o novele tohoto zákona . Tím byl dán signál , že zákon je nedokonalý , a já si dovolím tvrdit , že zákon je špatný a nadbytečný . Dětské skupiny mohly i bez zákonné normy bezproblémově existovat , mohly existovat po dobu potřebnosti podle obecně platných předpisů . Tím ale , že dětská skupina je uzákoněna , tak v době nepotřebnosti , která už v některých oblastech nastává , v našem zákonodárném systému zůstane , a proto se právem obávám o transformaci mateřských škol na dětské skupiny . Nicméně zákon byl přijat , a tak nezbývá nic jiného než tuto skutečnost respektovat . Novela tohoto zákona je ale rovněž nedokonalá . Pokud byla předkladatelova snaha novelizovat to , co přijetím zákona nemůže existovat , tedy lesní školky a další zařízení péče o děti , tak proč v novele jsou navrhovány i úpravy o daních z příjmů ? Jsou nadbytečné , protože stávající znění upravovaných paragrafů péče o děti předškolního věku zcela pokrývá i navrhované znění službu péče o děti v dětské skupině , pokud ovšem není cílem této novely ve skutečnosti dále jen zvýhodňovat dětské skupiny , potažmo jejich zřizovatele , proti ostatním formám péče o děti . Podávám tedy pozměňovací návrh , který řeší situaci , kdy pod záminkou potřeby řešení i daňových souvislostí , to jsou body 1 až 2 , je zúžením definice zrušeno v současné době existující daňové zvýhodnění zřizovatelů mateřských škol , jeslí , lesních školek i provozovatelů dětských táborů , které jsou zřizovány na základě živnostenského zákona , kdy provozní náklady hrazené zaměstnavatelem jsou jako nepeněžní plnění osvobozeny od daně z příjmu . Obdobné je to i v bodech 3 až 5 , kdy je omezena stávající podpora rodičů výhradně na mateřské školy a dětské skupiny . To ale postrádá logiku , když u subjektů , kvůli jejichž zachování je tato novela předkládána , tak jsou daňově znevýhodněny . Proto tedy navrhuji ve druhé části novely body 1 až 5 vypustit . A k té první části : zde navrhuji snížení horní věkové hranice ze šesti let na zahájení účasti na předškolním vzdělávání nejpozději do pěti let , a to z důvodu značné roztříštěnosti péče o vzdělávání dětí v předškolním věku . Vzhledem k tomu , že se jednotlivé instituce věkově překrývají a nejsou srovnatelné kvality , protože některé vzdělávají , jako mateřské školy , a jiné pouze hlídají , jako dětské skupiny , tak dle mého soudu by bylo vhodné ucelení péče o vzdělávání dětí v předškolním věku , a to i z toho faktu , že Ministerstvo školství připravuje poslední ročník mateřské školy jako povinný . Alespoň tak se to píše v programovém prohlášení . Navíc je zde i přijatá novela školského zákona , která zavádí přípravné třídy v základních školách . Závěrem musím podotknout , že celá struktura vzdělávání je v současném zákonodárství stavěna na hlavu . Vzdělávání předškoláků nahrazujeme dětskou skupinou , pak bude následovat povinný předškolní rok v mateřské škole nebo v přípravné třídě základní školy , na který bude navazovat povinná školní docházka , nebo také nebude , podle toho , zda projde domácí vzdělávání na druhém stupni . Myslím si , že pokud takovéto nesmysly přijmeme , tak si nezasloužíme být národem pokračovatelů Jana Amose Komenského . (Potlesk části poslanců.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name