3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé čtení
Poslankyně Jana HnykováDěkuji,panepředsedající.Poslézemůžedojítkezměnámdodavatelůbezohledunakoneckontraktůspůvodnímdodavatelem,zčehožzpravidlavyplývajísmluvnípokutyobsaženévesmlouváchnebovšeobecnýchobchodníchpodmínkách.Obojívzhledemkmnožstvívynucenýchzměnpakmůžezvýšitpočettakovýchtopřípadů.Řešeníproblémůpakpadnenaspotřebitelskéorganizace,Energetickýregulačníúřadajehopracovníkyvčetněinterníhoombudsmananebotakénaombudsmanaveřejnýchpráv,případněnasoudy.Samotnémnožstvízměnvespotřebitelskýchsmlouváchzpůsobískokověivyššíadministrativnízátěžudodavatelů.Kromětoho,žesetojistěněkdefinančněpromítne,budepravděpodobnědocházetikdrobnýmnáslednýmchybám,kteréjsoustoutočinnostíspojenyzaběžnésituace.Vtomtopřípaděvšakmůžejítdokonceomasovéměřítko.To,žebysevespotřebitelskýchsmlouváchpřípadněmohlyobjevitijinézměnynežty,kterébyvycházelypřímozezměnzákonů,radějianinedomýšlím.Nechciseopakovat,alerádabychdodalaještěpárslovkproblematicemimosoudníchřešeníspotřebitelskýchsporů,konkrétnětedyvenergetickýchodvětvích.Jejistědobrévyužívatširšíspektrumnástrojů,kterémůžespotřebitelskésporyřešitbezzásahusouduaprocestakzrychlitazlevnit.Existujezdevšakombudsmanveřejnýchpráv,jehožagendaje,řekněme,všeobecná.NaspotřebitelskésporyvenergeticesedlouhodobězaměřujeprávěEnergetickýregulačníúřad.Vminulostitobylojehoodděleníochranyspotřebitele,pozdějipřibyliinterníombudsman,kterýsevěnovaldalšíčástitétoagendy.Jezméhopohledunetransparentníštěpittutočinnostmezivícesubjektů,kterébysinavícmohlykonkurovat,případněřešitstejnýpřípad,doručenýnaoběmístazároveň,anavrhnoutodlišnépostupy,ikdyžbyvzávěruvedlykestejnémucíli.Kromězbytečnéhozdvojeníneboztrojeníagendypokládámtakézazbytečné,abybylfinancovándalšísubjekt,kterýbysealternativnímřešenímspotřebitelskýchsporůzabýval.Pokudbybylsubjektfinancovánzesoukromýchzdrojů,obávalabychsepakojehonezávislost.Poslednímtématem,kterévenergetickýchodvětvíchvevztahukespotřebitelůmmusímuvést,jeenergetickáchudoba.Jezajímavé,kolikúsilívěnujeMinisterstvoprůmysluaobchodunarovnánísituacenaenergetickémtrhuČeskérepubliky,anižbyjakkolispolupracovalonaprospotřebitelskýchsociálníchtématechařešeních,ježbyulehčilatěmnejpotřebnějším.MělobyspolupracovatsMinisterstvempráceasociálníchvěcíazjistit,kolikdomácnostípobírádávkynabydlení,kteréjsouzvelkéčástitvořenyprávěpříspěvkemnaenergie,abezohledunazájmyvelkýchenergetickýchfirembyministerstvomělopřemýšletotom,jakzákazníkyochránit.Musímznovuzdůraznitavzávěruříci,ževceléEvropskéuniivdnešnídobědocházíkesnazeochránitspotřebitelepředobřímikorporacemi,zejménapakvbankovnictví,energeticeatelekomunikacích.VEvropskéuniiproobyčejnéhočlověkajeněkdyvelmisložitéafinančněnáročnésebránitnepřiměřenýmpokutámtakovýchtokorporací.Naopakobřífirmymajídostatekfinancínaceláprávníoddělení,kterájsouschopnaobyčejnéhočlověkaběhemsporudoslovarozdrtit.AprávětěmtolidembymělbýtkdispoziciombudsmanEnergetickéhoregulačníhoúřadu.Váženékolegyněakolegové,chtělabychztohotomístapoděkovatvšemčlenůmvýboruprosociálnípolitiku,kteřípřispělikeschváleníméhopozměňujícíhonávrhuozavedeníenergetickéhoombudsmanadozákona.Věřím,žetotousnesenítadynaplénutaképodpoříte.Ptámsepřitétopříležitosti,pročministerstvonezavedlojiženergetickéhoombudsmanapřímodozákona.Vím,žeenergetickýombudsmanjemožnámalákapičkavmoři,alepřestomůžepřispětalespoňkčástečnémunapraveníněkterýchkřivdobyčejnýchlidínašízemě.Jávámděkujizapozornost.