14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Poslankyně Martina BerdychováVáženýpanepředsedající,paneministře,dámyapánové,snovelouškolskéhozákonajsemseseznámilaužvčervnuloňskéhoroku,kdyseminepodařiloprosaditvrámciprojednávánízákonaopedagogickýchpracovnícíchpodporuproneslyšícíděti,atozařazenínovékategoriepedagogickéhopracovníka-tlumočníkačeskéhoznakovéhojazyka.Panministrpřiprojednávánítohotozákonaslíbil,žeproblematikuneslyšícíchpomůževyřešitvrámcinovelyškolskéhozákona,atotakéministerstvosplniloavespoluprácisASNEP,cožjeasociacezastřešujícíorganizaceneslyšícíchanedoslýchavých,aslegislativouministerstva,takžeodčervencepřipravujemezměnyvnoveleškolskéhozákonav§16,kterýprávěřešípodporuprodětisespecifickýmivzdělávacímipotřebami.Užsetonestačilozačlenitdopřipravovanénovely,takžebylpřipravenpozměňovacíposlaneckýnávrh.Odzáříjsembylapřítomnaněkolikasetkáním,kulatýmstolůmodbornéveřejnosti,neziskovýchorganizací,kteráprojednávalaprávěspornámístav§16ataké§16a.Výstupemprojednáváníjsoumépředkládanézměnyv§16,kteréjsouvsouladuspostojemministerstva,aletakézměnyv§16aužzmiňovanéhoodst.5,kterýsenaopakstalvelmispornýmmístem.Předkládanýposlaneckýnávrhjsemprotorozdělilanadvěčásti.Vprvní,můžuříctnekonfliktníčásti,jsouřešenydohodnutézměny§16,ato,žemezipodpůrnáopatřenísedoplňujíslužbyodborníků,kteříjsouzcelazásadnípodmínkouúspěšnéhovzdělávánížáků,kteříužívajíkomunikačnísystémneslyšícíchahluchoslepýchosob.Dálebylomezipodpůrnáopatřenídoplněnopůsobenídalšíhopedagogavetřídě.Totoopatřeníjeurčenozejménatřídnímkolektivům,vekterýchjevícežákůstěžkýmzdravotnímpostižením.Naopakseznávrhupodpůrnýchopatřenívyřazujezařazenídospeciálníškoly.Zařazenídospeciálníškolynenísamoosoběpodpůrnýmopatřením,jednásepouzeojednuzmožnýchforemvzdělávání.Písmenoi)vodst.2protoposlaneckýnávrhzcelaruší.Novělzepodpůrnáopatření,kterájsourozdělenadopětistupňů,kombinovat.Žáktaknemusíprojítpostupněstupniopatřeníodjedničkydopětky,alepodporajevolenatak,abyvyhovovalamířezávažnostivzdělávánípotřebdítěte.Dětemmohoubýtposkytnutaopatřeníivrůznéintenzitě,napříkladméněpodporyasistenta,víceúpravobsahuvzdělávání.Žáktakdostanepodporutzv.šitounamírusvýmpotřebám.Doplněnyjsoudvanovéodstavce,kteréřešípodporuprodětineslyšícíaprodětisalternativnímiaaugmentativnímizpůsobykomunikace.Neslyšícímdětemjedánapodporavzdělávánívjejichrodnémjazyce,tedyjazyceznakovém,azaručenojetakéto,žetlumočníkčeskéhoznakovéhojazykabudeodbornězpůsobilý.Dálejeupravenapotřebaprodětisnejtěžšímizdravotnímihendikepytak,abyzařazenítěchtodětídoškolyspeciálnínemuselopředcházetvyčerpánípodpůrnýchopatřenívběžnéškole.Tojsounavrhovanézměnyv§16,kterésenámduplicitněobjevujíivpozměňovacímnávrhupaníposlankyněBohdalové,jenomtenmůjjetroškuněcoširšíojedenodstavec.Ateďdruháčástméhopozměňovacíhonávrhu,kterářešízrušeníodst.5v§16a,atoobouvět.Prvnívěta,kteráříká,žezávisí-lipomocškolskéhoporadenskéhozařízenínaposouzenízdravotníhostavudítěte,žákanebostudenta,dbáškolskéaporadenskézařízenínato,abypodkladyprovýstupyporadensképomocibylyopatřenyvsouladusezásadamilékařskévědy,jepouzeprázdnoudeklaracíajezcelazbytečná,protožeposuzovánízdravotníhostavuřešízákonozdravotníchslužbách,zákononelékařskýchzdravotnickýchpovoláních.Větadruhámámítzacíl,abyzalehkémentálnípostižení,zatutodiagnostiku,nebylypovažoványděti,kterépocházejízesociálněčikulturněznevýhodněnéhoprostředí,tedyjdeoto,abydopraktickýchškolnebylyumisťoványděti,kterétamnepatří,abytytodětibylyvzděláványvběžnýchškoláchamělytakrovnýpřístupkevzdělávání.Tobylzáměrministerstva,pročtutoformulacivzákoněmá.Naopakaleodbornáveřejnostvidívtomtoustanoveníefektzcelaopačný,ato,jakužtadybylopředemnouzmíněnopanemposlancemSvobodou,ženaopakdopraktickýchškolbudeumisťovánovícedětí,atoidětíbezlehkéhomentálníhopostižení.Nazákladědiskusísodbornouveřejností,seminářů,kulatýchstolů,jednánívevýborech,přikterýchzaznělomnožstvíobavzrůznýchinterpretacítohotoustanovení,obavztoho,žeformulacepřinesevpraxivícenejasnostíanaopakpůvodnízáměrministerstvabudezcelaopačný,předkládámtentopozměňovacínávrhnavypuštěníobouvět,tedyceléhoodstavce5z§16a.PřijednánísodbornouveřejnostíbylomimojinézpochybněnozaváděnínovédiagnostikymentálníhopostiženímetodyDSM-5,kterájeurčenapsychiatrůmanenídosudplatnýmdiagnostickýmnástrojem.Poradenskýmzařízenímjedávánanesplnitelnápodmínka,atodohlížetnapostuplékařůpřiposuzovánízdravotníhostavudětí.Přitomodroku2009doroku2013kleslpočetdětísdiagnostikoulehkéhomentálníhopostiženíoceloutřetinu.Českárepublikasedostávánaevropskýprůměrtaktodiagnostikovanýchdětí.Diagnostikuprotonenínutnéaktuálněměnit.Naopakjepotřebaposílitpersonálněškolskáporadenskázařízení,zajistitvčasnoudiagnostikudětí,sjednotitmetodickévedeníporadenafinančníprostředkycílitnapřímoupodporudětí,anenazaváděnínovédiagnostiky.Vypuštěníobouvětzceléhoodstavce5v§16adoporučujeČeskáodbornáspolečnostproinkluzivnívzdělávání,veřejnáochránkyněpráv,Člověkvtísni,zástupcipsychiatrů,Společnostpropodporulidísmentálnímpostižením,Asociaceporadenskýchpsychologů,AsociacepracovníkůspeciálníchporadenskýchcenterČeskérepubliky,Asociacespeciálníchpedagogů,dalšíorganizacejakoLUMOS,EDUin,ASNEP,NárodníradaprozdravotněpostiženézastoupenápanemKrásou,aleináměstkyněministryněpráceasociálníchvěcí,náměstkyněministraprolidskápráva.Ztohojepatrné,ženeníanisouladmeziministerstvy.Protopředkládámtentopozměňovacínávrhaděkujizavašipozornost.