|

2013-023-08-092

92. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 300/ - třetí čtení

Date2014-12-12
Meeting2013/023
Agenda Item2013/023/092
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/bqbs/b28009201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. A nyní prosím s faktickou pana poslance Farského. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Jan Farský Ještě jednou dobrý den. bych skutečně chtěl ještě jednou zopakovat, že podle ten zásadní problém v kvalitě veřejných zakázek není v zákonu o veřejných zakázkách. Ten je v tom, že není čas na přípravu zakázek, že jsou to často dotační peníze, kde na projekt máte hrozně málo času. Pak nevíte přesně, co vlastně chcete, a pak se to řeší tím, že budeme zvyšovat vícepráce. To zásadní ale, co jsem chtěl říct, je k odkazování se na evropskou směrnici, na úpravu. Skutečně to v je. A těch 50 % je v víc jak deset let. Ale protože nemáme takové mechanismy, které by tomu dokázaly zabránit, tak jsme to v České republice zatím neuplatnili. Když jsem na jaře v tomto interpeloval paní ministryni Jourovou, tak její odpověď byla, že ano, tímto způsobem zjednodušíme zákon o veřejných zakázkách, zjednodušíme zadávání veřejných zakázek, ale ve chvíli, kdy k tomu bude kontrolní mechanismus, to bude zákonem o vnitřní kontrole, nebo zákonem o registru smluv. Ani zákon o vnitřní kontrole ani zákon o registru smluv tady není a schválen nebude s účinností tohoto zákona. Přesto ta vrata pro korupci otevíráme. si myslím, že v momentě, kdy tyto zákony, jeden, nebo druhý, budou, tak ten zákon o veřejných zakázkách bude moct být neskutečně jednoduchý. Od veškeré administrativy, která se dnes vyrábí do šanonu proto, aby následně mohla být zkontrolovaná a dohledaná, jestli zakázky se nějakým způsobem ohýbaly, bude moci být odlehčeno ve chvíli, kdy všechno bude probíhat naprosto otevřeně a transparentně. Celý administrativní proces se bude moci maximálně zjednodušit. A co bych ještě chtěl dodat, i samotná směrnice se týká pouze nadlimitních veřejných zakázek. To znamená nad 125 milionů u staveb, abychom to dali do skutečného kontextu právní reality, jak je nastavená. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji za dodržení časového limitu. Prosím k mikrofonu pana poslance Váchu s faktickou a připraví se pan poslanec Blažek. Prosím, pane poslanče. Poslanec František Vácha Děkuji. bych měl poznámku k panu poslanci Raisovi. Máte pravdu, prostřednictvím paní předsedající, ale v novele je klauzule, že rektor si řekne, jestli to chce dělat přes fakulty, nebo ne. To znamená, on rozhodne o tom, kam půjde zodpovědnost. To tam je. To je dané na rektorovi. Rektor rozhodne, jestli přenese zodpovědnost na fakulty, anebo jestli zůstane na rektorátě. Je to na tom rektorovi. A k panu poslanci Zlatuškovi. Obhajoval metodický pokyn ministerstva. To je to, o čem mluvím. Úředník řekne: vydali jsme metodický pokyn - ale praxe se podle něj neodváží fungovat jenom proto, že ÚOHS řekl, že to prostě neplatí. Podle ÚOHS se nemohou veřejné zakázky zadávat přes fakulty. Příkladem je operační program VPK, kde ÚOHS řekl: ne, nejde to přes fakulty, musí to jít přes univerzitu. Takže není pravda, že metodický pokyn ministerstva je platný. Děkuji. (V sále hluk.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name