2013-023-07-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Olze Havlové . S faktickou poznámkou pan poslanec Karel Šidlo - nebo ? S řádnou přihláškou . Je před vámi kolega Marek Černoch , takže musíte počkat , pane kolego . Nyní pan poslanec Marek Černoch a poté pan poslanec Šidlo . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Černoch
Dobrý den dámy a pánové . Jenom velmi krátce , protože už bylo všechno řečeno . Z těch důvodů , které tady padly , navrhuji , aby Poslanecká sněmovna nepustila projednávaný materiál do druhého čtení a vrátila ho vládě k přepracování . A ideálně , aby ho vláda stáhla sama a udělala jednu novelu , a to pořádnou novelu . Navrhuji tedy , aby byla projednávaná ve výborech a maximálně možná lhůta 90 dnů , aby byla dodržena . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Černochovi . Nyní pan poslanec Karel Šidlo s řádnou přihláškou do rozpravy . Zatím poslední přihlášený . Dejme tomu , že to stihneme do 12.30 . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Karel Šidlo
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych při projednávání takto složité novely energetického zákona , já z mé paměti vybírám to , že kdykoliv se projednával energetický zákon , vždycky to byla složitá novela , protože zasahuje velice významně nejen do hospodářství České republiky , ale do celé řady podnikatelských záměrů v České republice . Vždycky je to složité . Je to náročné . Já vítám snad jednu jedinou věc , že tato novela se prolíná ve všech dalších zákonech , které souvisí s energetikou , a my současně projednáváme i zákon o podporovaných zdrojích energie . Tato novela snad komplexně bude pamatovat na všechny potřebné změny , protože tam vznikalo vždy nejvíce problémů . Samozřejmě složitost této novely je o tom , že má velké množství novelizačních bodů a ne všechny vyplývají z nařízení Evropské komise nebo Evropského parlamentu o energetické účinnosti , o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a případně hlavními směry pro transevropské energetické sítě . Je i logické , že Ministerstvo průmyslu a obchodu se snažilo do té novely dát další poznatky , které přinesla praxe , a chápu i to , jakým způsobem se jednotlivé subjekty brání tomu , aby tyto změny byly přijaty v takovéto šíři , a upozorňují na nedostatky , které mohou v praxi vzniknout . Já jsem si dovolil vybrat jenom několik málo poznámek , které souvisí s obsahem této novely , které považuji , resp . považujeme jako klub KSČM za nutné k diskusi , a vítám slova pana zpravodaje , protože si myslím , že skutečně tato obsáhlá novela si zaslouží řádný proces projednávání , i to , jakým způsobem navrhoval zapojení do veřejné diskuse prostřednictvím semináře a samozřejmě na základě těchto poznatků , které bude organizovat například hospodářský výbor , i intenzivní zapojení podvýboru pro energetiku . Já si myslím , že jedním z důležitých momentů je tam ochrana zájmu spotřebitelů . Je tam přesně definovaná pasáž , která platí i dnes , ale v podstatě se dá říci , že je velkým problémem to , co se prolíná paragrafy 2 , 19 a 50 a podle právníků a jejich výkladu to může vést k tomu , že se budou měnit všechny smlouvy mezi koncovými zákazníky a obchodníky s energiemi . Bohužel , toto je velký objem zhruba 5 milionů smluv a já se obávám , že po zkušenostech , které jsme měli s liberalizací trhu a distribucí elektrické energie , bude u těchto smluv docházet k významně nepřehledné situaci , zejména pro zákazníky . Další věcí , kterou považuji za velmi nepřátelskou vůči zákazníkům , je , že se mění lhůta pro vypovězení lhůty na ukončení a vypovězení smlouvy . Myslím si , že toto má velmi negativní dopad v tom , že se zkrátila 14 denní lhůta pouze na dobu mezi podpisem smlouvy a nabytím účinnosti smlouvy . Dalším problémovým momentem je poplatek na Energetický regulační úřad , i když chápu , že musí být nějakým způsobem nahrazena daň z elektrické energie , a na druhé straně vnímám to , že je to zcela jinak řešeno , než je to běžné u operátora trhu s energiemi . Regulační období je také jedním z klíčových momentů , který tam je pro regulované subjekty , protože je nastaveno pětileté období . Bohužel , není tam alternativa na jeho úpravu . O radě Energetického úřadu tady bylo hovořeno . Já bych snad upozornil jenom na jeden moment , který považuji za velice technicky problematický , a to je znění § 17 b , kde se ruší funkce předsedy ERÚ , a přitom v § 17 f se s ní pracuje . Já si neodpustím na závěr , abych byl velice krátký , poslední věc , kterou považuji za chybu již v předchozí novele energetického zákona , a to je to z mého hlediska velmi nesystematické přebírání odpovědnosti Energetickým regulačním úřadem za kontrolní orgán , což je Státní energetická inspekce . Ono to pokračuje dál , takže ty tři pilíře , které by měly regulovat , nastavovat pravidla a kontrolovat energetické odvětví , se neustále zhutňují a točí směrem za Energetickým regulačním úřadem . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name