2013-023-07-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu předsedovi Tomiu Okamurovi . V rozpravě vystoupí paní poslankyně Olga Havlová . Připraví se pan poslanec Marek Černoch . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Olga Havlová
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , hlavním problémem novely zákona je podle mého názoru to , že se vychází vstříc zájmům monopolu . Zvyšuje se totiž tlak na Energetický regulační úřad , aby rozhodoval v jejich zájmu . To znamená , že porostou zisky cizím vlastníkům za rozvod energie , které zaplatí náš běžný zákazník . Energetický regulační úřad má hájit na trhu rovné postavení všech účastníků a je garantem stabilního investičního prostředí . Je to takový hlídač cen , který má být vykostěn ve svých kompetencích , a hrozí zvyšování cen . Vláda úmyslně oklešťuje pravomoci tohoto hlídacího psa ve prospěch cizích majitelů rozvodných sítí a firem , což v podstatě znamená , že přednost má vydělávání peněz velkých monopolů . Už nyní máme ceny za rozvod elektrické energie nejvyšší v Evropě . Primární úkol Energetický regulačního úřadu , tedy ochrana běžných spotřebitelů , se dostává úplně na vedlejší kolej . Místo hlídacího psa ceny elektřiny tepla , plynu , bude ERÚ hlídací pes zisků energetických firem . Osobní odpovědnost předsedkyně se nahradí kolektivní nezodpovědností , tedy nějakou radou , kde v čele už nebudou odborníci , ale politici , a jediným kritériem je vysokoškolské vzdělání . Jsem velmi znepokojena , jakým způsobem vláda tlačí energetický zákon . Chci kritizovat nejen samotnou podstatu zákona , ale také legislativní proces , kterým má být zákon schvalován . Jak tu bylo již řečeno , na téma energetického zákona jsem pořádala seminář , kde hlavním hostem semináře byla předsedkyně Energetického regulačního úřadu paní Alena Vitásková , která zákon velmi tvrdě kritizovala . Ráda bych citovala její slova , která tam zazněla : " Navrhovaná novela energetického zákona , která se předkládá Parlamentu ČR , je zmetek , který bude mít negativní dopad na energetický trh , na ekonomiku ČR , negativní dopad do cen pro konečné spotřebitele . Něco podobného tu bylo před několika lety , to se připustil fotovoltaický boom , který pravděpodobně připravila stejná parta . " A citovala bych ještě dále : " Novela energetického zákona vede k ochromení činnosti ERÚ , způsobuje legislativně nestabilní prostředí v oblasti energetiky , přináší chaos a poškozuje spotřebitele . " Toť konec citace . Dalším problémem je samotná rada Energetického regulačního úřadu , která je navržena tak , že vede k destabilizaci a nefunkčnosti úřadu . Není vůbec uvedeno , kdo úřad řídí , přičemž stávající funkce předsedy je zrušena . Rada ERÚ má nejasné kompetence a nižší odborné nároky na její členy , například radu ERÚ by mohl vést i politolog . Jedná se o zjevný pokus o politizaci úřadu . Přitom ztráta nezávislosti úřadu na politické moci je v příkrém rozporu s požadavkem Evropské komise a i na to byl upozorněn pan předseda vlády ředitelem evropských regulátorů . Je zde velké nebezpečí , že kvůli tomuto návrhu by mohlo dojít k dalšímu prorůstání zločinu do státních struktur . Před tímto trendem varuje i zpráva Bezpečnostní informační služby . Musím říci , že mě u tohoto zákona již od počátku vzbuzuje podezření způsobu jeho přípravy . Nedá se totiž říci , že by novela prošla standardním legislativním procesem tak , jak to nastínil při předkládání pan ministr . V meziresortním připomínkovém řízení bylo uplatněno přes tisíc připomínek od 40 různých subjektů . Je otázka , co vypovídá o kvalitě předložené novely . Rovněž je nestandardní , že řada změn se dostala do zákona až na poslední chvíli a bez náležité diskuse . Velmi překvapivé taky bylo , že zákon byl zařazen na mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny a má se projednat teď již v zákonném termínu . Podle mého názoru by naopak tato zákonná úprava měla projít řádnou diskusí a být detailně zdůvodněna , a to zejména vzhledem k dopadům na činnost Energetického regulačního úřadu , který se dle mého názoru poslední roky snaží bojovat za práva spotřebitelů . Energetický zákon se skrz ceny elektrické energie , plynu i tepla dotýká peněženky každého občana České republiky . Právě účet za tyto energie je naprosto zásadní položkou rozpočtu každé rodiny . Jak všichni víme , právě cena energií se u nás zvyšovala mnohdy za velmi podivných okolností . Nedovedu si představit , jak bych občanům vysvětlovala , kdyby cena elektřiny a dalších energií měla v budoucnosti opět zásadně růst . Dnes je Energetický regulační úřad v čele s paní Vitáskovou funkční hlídací pes cen energií . Bohužel , tato novela udělá z ERÚ nikoliv hlídacího psa peněženky občanů , ale hlídacího psa zisků energetických firem . Z tohoto důvodu navrhuji , aby Poslanecká sněmovna nepustila projednaný materiál do druhého čtení a vrátila ho vládě k přepracování . Pokud tento návrh nebude přijat , navrhuji , aby se hlasovalo o prodloužení projednání ve výborech na maximálně možnou lhůtu 90 dnů . Budeme tak mít možnost alespoň napravit ty největší nedostatky . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name