2013-023-05-133
133. Informace předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády o fungování státních organizací České dráhy a Správa železniční dopravní cesty v době ledové kalamity.
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi , který se přihlásí , protože je přihlášen do podrobné rozpravy , k tomuto návrhu na usnesení . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Chalupa , pak bude pokračovat pan kolega Klučka . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Vážené kolegyně , kolegové , nezlobte se , ale myslím , že těch příběhů o tom , jak kdo cestoval vlakem , už tady bylo hodně a každý z nás má nějakou zkušenost . Vraťme se k tomu , co projednáváme . Pokud máte návrhy na usnesení , s tím asi problém nemáme , ale tady plyne čas naprosto zbytečně . Utrácíme tady čas . Máme projednávat , máme se dostat k jiným závažným bodům . Prosím vás , už ne příběhy o tom , jak jste cestovali vlakem . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu kolegovi Chalupovi , ale vyhovět mu jistě může málokdo , protože samozřejmě každý , kdo bude hovořit k tématu , těžko mu mohu vzít slovo , pokud mluví k té situaci , která je předmětem jednání Poslanecké sněmovny . Nyní tedy pan kolega Klučka a připraví se pan kolega Kolovratník . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Václav Klučka
Děkuji vám , pane místopředsedo . Prostřednictvím vás vyřiďte kolegovi Chalupovi , že ho potěším . Nebude to příběh o tom , jak jsem cestoval vlakem , protože já jsem dojel skutečně ve tři čtvrtě na pět do Prahy pendolinem a neměl jsem ten problém , který jste měli vy ostatní . Vždycky , když někdo navrhne tento bod jednání Poslanecké sněmovně , když se má projednávat velmi aktuální situace kolem krize , která vznikne kupříkladu na dráhách , jak ji dneska nazýváme , respektive možná nás čeká tento týden ještě jednání o muničních skladech , tak se trošku hrozím toho , z jakého informačního zdroje vycházíme , co všechno o té situaci víme , nakolik jsme schopni objektivně posuzovat jevy , které s takovou situací jsou spojené . Jsem podjatý . Já jsem oblast krizového plánování vystudoval . Jsem podjatý , trošku víc možná tomu rozumím než někteří ostatní . Troufnu si říct , že krizové plánování existuje na Českých dráhách , že se zpracovávají jednotlivé situace . Ale taky vím dneska , že praktická zkušenost z ledové kalamity ukazuje , že nefunguje tato oblast tak , jak možná byla naplánovaná , že přináší s sebou obrovská rizika . Podotýkám rizika z ledové kalamity . To ještě neznamená , že nastávají rizika ohrožení zdraví , životů a majetku občanů , což je jedno ze základních kritérií , které v oblasti krizového plánu sehrává velmi významnou roli . A když zahrnujeme do celého krizového plánu celou součást integrovaného záchranného systému . Já nevím , nakolik byla propracovaná , nebo nebyla propracovaná kalamita tohoto typu , ale mohu vám dneska zcela jednoznačně říci , že dráhy a celá naše společnost zažily malý blackout v přímém přenosu . To ještě ta elektrika šla , ale zůstala stát . Sto tisíc lidí , nebo jak se to odhaduje , se dostalo do situace , která není normální , do určité nejistoty . Nevěděli , co mají dále plánovat . Přiznali jsme tady , že nefungovala komunikace . To není , prosím , zvláštní oblast krizového plánování - komunikace . To je součást krizového řízení . Já nevím , jestli jednal krizový štáb na Českých dráhách a řešil kolektivně tenhle ten problém . Jestli existuje něco , co sdružuje Správu železniční cesty a dráhy a sdružuje České dráhy společně v jakémsi subjektu . Já to nevím , a proto také nechci v daném okamžiku hodnotit něco , jestli bylo nebo nebylo správně uděláno . To , co jsme tady dneska slyšeli , a to zase prostřednictvím pana předsedajícího pro pana ministra , to jsou cenné poznatky , zkušenosti z toho , jak to přímí účastníci zažili , jak to zažili na sobě . Já bych jenom poprosil , aby pohled do budoucna , který by měl napravit celou tu situaci a zabývat se i tím , že může dojít v celé ploše drážních cest v České republice k takové krizi , která bude kupříkladu znamenat i to , že budeme stanovovat evakuační centra , že budeme tu součást integrovanou záchrannou prostě potřebovat , tak abychom ty lidi dostali do objektů , z nichž se budou moci postupně dostat do svých domovů , když už nebude dráha fungovat . A ten blackout , to je strašná věc . Já vás s tím dneska nebudu obtěžovat , ale je zpracován po jednotlivých hodinách , dokonce i minutách , abyste věděli , co všechno přestane fungovat . Tady teď nám přestala fungovat jenom doprava , ale tam nám přestane fungovat úplně všechno , kupříkladu včetně mobilních telefonů . Tyhle situace musí být v tom krizovém plánování propracované . A já bych poprosil obecně , aby všichni , kdož dělají v této oblasti , dělali tak poctivě a profesionálně , aby pak občané skutečně tu ochranu v dané situaci cítili . Děkuji moc . (Potlesk v řadách poslanců ČSSD.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name