|

2013-023-04-087

87. Návrh poslanců Kateřiny Konečné, Karla Šidla a Václava Snopka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 118/ - třetí čtení

Date2014-12-05
Meeting2013/023
Agenda Item2013/023/087
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/bqbs/b13508701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Další se hlásí pan předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. Prosím, pane předsedo. Poslanec Pavel Kováčik Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní a pánové, v logice toho, co tady řekl pan předseda Stanjura, rozumím, co tím chtěl říci. Ano, může mít pravdu, ale pouze v okamžiku, kdybychom tady byli zvyklí, že když se řekne, že se někde chystá něco nového, lepšího, dokonalejšího, že to sem také vždycky přijde v čas, na který se to slibuje, skutečně lepší, dokonalejší a komplexnější. A protože nejsme takto zvyklí, zpravidla takovýmto slibem nebo takovýmto tvrzením se návrhy zákonů oddálí nebo, řekněme, odpinknou, neotravujte s tím tady, my jsme vláda, my jsme lepší, přijdeme s něčím novým. Pak čekáme rok, dva, tři, a ono houby. Tak bych v logice toho tvrzení spíše - a zkušenosti - spíše očekával, že bychom přerušili projednávání tohoto bodu do toho března, kdy se, tuším, slibuje, že to nové, lepší, komplexnější, skandinávštější přijde, a pokud to přijde a bude to skutečně lepší, komplexnější a skandinávštější, tak naši předkladatelé samozřejmě rádi ustoupí a případně stáhnou nebo se vypořádají nějak jinak a dáme přednost tomu, co přijde lepšího. Ale protože jsme zvyklí, že ne, že nepřichází, fakt bych skutečně varoval před tím, abychom návrh zamítli, protože to zamítnutí znamená, že problém s vysokou pravděpodobností reálně, skutečně, ještě hodně dlouho řešen nebude. Takto to přináší řešení možná na několik týdnů, možná na několik měsíců, jak tvrdí pan kolega Stanjura, ho nezpochybňuji, ale také možná na několik let. A to se vyplatí pro ty poctivé a nevyplatí pro ty černé pasažéry systému. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Pane předsedo, prosím, mám to chápat tak, že navrhujete přerušení, než přijde blaho v březnu? Poslanec Pavel Kováčik Nenavrhuji přerušení do blaha v březnu, žádám kolegy a kolegyně a apeluji na zdravý rozum, aby se nehlasovalo pro návrh na zamítnutí. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu předsedovi Kováčikovi. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pokud nikdo takový není, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele či paní zpravodajek Zelienkové či Matuškové. Pan navrhovatel se hlásí o závěrečné slovo. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím trošičku zareagovat na to, co zde zaznělo ještě v průběhu rozpravy, a jsou to věty, které říkal pan kolega Stanjura ohledně jepičího života této novely zákona. si myslím, že k tomu, k krátké době jeho účinnosti, by nedošlo, kdybychom to projednávali v tempu, které odpovídá podání této novely. Ono nám trvalo skoro rok, než jsme se dopracovali do třetího čtení, takže i to opatření, které tam je, se v podstatě dostává na pořad dne velice pozdě. Samozřejmě souhlasím s tím, že pokud by došlo k tomu slíbenému holubovi na střeše a přišla jakákoli novela zákona o pojištění provozu motorových vozidel z vládního pera, tak může přijít, ale jsem přesvědčen, že tak rychle to nechodí, podobně jako hovořil kolega předseda našeho poslaneckého klubu Pavel Kováčik. Je to bohužel letitá praxe v této Sněmovně, že když některé novely zákona nemají být buď dokončeny v projednání, nebo nemají být přijaty, dostáváme se do situace, která pak hovoří o tom, že vláda přichází s novým návrhem, který bude velice rychle na stole poslanců. Zatím nemáme paragrafované znění na stole, ten slib je jakýkoli, můžeme mu věřit a nemusíme, tak se ještě chci ohradit kvůli jedné věci, že tento náš návrh není systémovým řešením problému. bych řekl, že je, protože je mezikrokem. On ten skandinávský model, pokud přijde, tak bude stejně rušit § 24c stejným způsobem, jako rušíme my, a tu alternativu náhrady tam bude sice nabízet v jiné podobě, ale budou zrušeny příspěvky od vlastníků a provozovatelů vozidel, tak jak navrhujeme my. v tom vidím jednom mezikrok, který my navrhujeme, aby byl přijat, a možná to i urychlí proces, kdy vláda nám předloží skutečnou novelu zákona, která do sebe pojme, řekněme, tu velice moderní a i podle našeho názoru správnou variantu toho skandinávského modelu, aby byly řešeny zdroje pro škody způsobené nepojištěnými vozidly. Ale my chceme dokázat tou novelou jednu jedinou věc - aby nebyli postihováni ti, kteří jsou pouze generováni jako případní viníci a povinní plátci příspěvku, který neodpovídá ani dennímu pojistnému. Takže jenom na závěr bych vás chtěl všechny požádat, zvažte ještě svoje rozhodnutí před konečným hlasováním, zda ten náš krok, který jsme navrhli touto novelou, není tou správnou cestou k získání rychlého návrhu vlády, která předloží dokončení toho procesu v podobě zavedení skandinávského modelu připojištění do České republiky. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name