|

2013-023-02-001

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - druhé čtení

Date2014-12-03
Meeting2013/023
Agenda Item2013/023/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/bqbs/b03600101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   052 < Page 053 > 054

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Roma Kostřici. Ještě stále v rozpravě. A eviduji přihlášku pana místopředsedy vlády a ministra financí Babiše. Ptám se, jestli to bude závěrečné slovo po skončení rozpravy? Ano. Tak prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Rom Kostřica Děkuji za slovo. Zcela krátce, když to nejde přímo k rozpočtu. Tady byla jedním z mých předřečníků definována dvakrát katastrofální finanční situace U Svaté Anny. Jenom bych chtěl informovat toto ctěné auditorium na mikrofon, že dělám odhad, prosím vás, nejedná se o žádné fixní číslo, že pokud by byla tato nemocnice financována tak jako průměrné nemocnice přibližně víc než 20 roků, tak by měla dostat od pojišťoven o 1,8 mld. více. A pokud by šlo o srovnání s velmi dobře hodnocenými nemocnicemi, pak by to dělalo 2,2 miliardy za těch 20 roků. Bohužel musím říct, že tento výpadek, nebo to nerovnoměrné financování je hlavně kompenzováno mrzkými platy jejích zaměstnanců. Děkuji vám. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Romu Kostřicovi. To byla zatím poslední přihláška do rozpravy. Ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. Rozpravu končím. Nyní tedy se ptám, jestli se pan ministr hlásí k závěrečnému slovu. Ano. Tedy žádám pana ministra financí, aby se ujal svého závěrečného slova ke druhému čtení státního rozpočtu. Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, chtěl jsem vystoupit stručně na závěr, protože tady zaznělo strašně moc názorů. Pan Stanjura mi vyčítá, že je to rozhazovačný, jiní poslanci zase kritizují, že jsme dali málo a že se údajně ministři málo plazili. Tak nevím. si myslím, že poprvé někdo předložil rozpočet s velkým časovým předstihem a velice transparentně, a ten rozpočet byl diskutován v tripartitě, se zaměstnavateli, s odboráři. Nebylo to tak, že se jim to dalo dva dny před 30. zářím. My jsme měli několik kol, jednotliví ministři vlády... v červnu jsme měli nějakou bázi a od toho června do září tam přibylo skoro 20 miliard, protože my jsme vlastně... Takže nemůže nikdo říct, že nějaký ministr byl nespokojený. Všichni byli ve finále spokojeni. (Smích zprava.)Takže nevím, kdo ty různé pozměňovací návrhy, že někde chybí peníze na památky nebo na sport, tak fakt tomu nerozumím, proč se to navrhuje. jsem si myslel, že poslanci chodí za ministry a tam diskutují svoje požadavky, tak jak chodí poslanci za mnou. Ale možná někteří nechodí. Takže ten rozpočet je velice dobrý, protože jednak je postavený na deficitu 100 mld. Tady opozice předkládala 120 mld. deficit. A to neznamená, že bude 100 mld., možná bude podstatně méně, protože je otázka, jak dopadnou ty naše jednotlivé projekty. My jsme převzali tu zemi v rozkladu. Tady se někdo ptá, že proč nefungují, a proč je problém ve Vrběticích. No problém ve Vrběticích je takový, že ten ministr obrany, a teď nevím, který to byl, jestli to byl Vondra nebo Picek, vlastně ta munice, co tam je, to je pravděpodobně munice, která patřila státu, a někdo ji koupil za nějakých podmínek. Takže místo toho, aby ten ministr přemýšlel a zjistil, že tam 500 milionů metrů čtverečních, a kdyby to prodal za korunu, tak 500 milionů, aby se zbavil toho nepotřebného majetku, no tak to pronajal soukromým firmám. A my dneska řešíme problém soukromých firem. Tak to je taky jeden z příkladů, jak funguje náš stát a co jsme zdědili. Nebo pan Stanjura si stěžoval na České dráhy, že ty vlaky nejezdí. Ale to se musí zeptat pana Žaludy, který zadlužil ty České dráhy, a v podstatě jejich zadlužení je katastrofální. Taky nakoupili nějaké vagony bez lokomotiv, jsem se dozvěděl, takže my platíme nájem lokomotiv 430 milionů ročně, vagony máme. A podobná zvěrstva jsme zdědili. Takže to jen tak na okraj, proč ten stát je v rozkladu, protože on je v rozkladu. A je to náš úkol snažit se to teď nějak změnit. mám tedy resort financí, kde jsem zdědil Finanční správu také v rozkladu. Podali jsme trestní oznámení na bývalého ředitele Finanční správy, několik trestních oznámení. Včera jsme podávali trestní oznámení na neznámého pachatele nebo možná na příslušníky Celní správy. Pan Kalousek tady bagatelizuje ty karuselové obchody (smích několika poslanců), ale lihová mafie nás připravila o 6,7 mld. a kauza Eco-Invest např. o 4,5 mld. Tak nevím, jak jsme řídili tu Finanční správu a Celní správu. Podle konstatování Evropské unie za rok 2012 daňové podvody v Evropské unii jsou 177 mld. eur. To je ten potenciál, to je to, co tady stále někdo plete, výběr daní a zabránění neodvodům DPH. To jsou ty karuselové obchody. Česká republika 22 % nezaplacených daní, to je precizní odhad Evropské unie. To znamená 3,2 mld. eur je tady potenciál, že každý rok přicházíme o DPH z titulu podvodů na DPH. Rumuni mají 44 %, Finsko a Holandsko 5 %. No a z toho titulu se taky angažujeme v Evropské unii poprvé a říkáme: Evropská unie, změň svoji legislativu, my chceme sami rozhodovat o karuselech, protože to je organizovaný zločin, který funguje velice rychle, a tam, pokud by se nám to povedlo, jsou nejrychlejší peníze. A proto jsme také přišli s projektem kontrolního výkazu, který některé okolní státy zavedly a který je velice efektivní. Samozřejmě, že to bude záviset na tom, jestli se nám to povede prosadit ve Sněmovně a v koalici. A stejně je to s tím chorvatským modelem. Také Finanční správa vytvořila daňový ráj v Praze, to je také příklad, jak fungovala. Tady v Praze 2 chodí daňová kontrola údajně jednou za 320 let a ve Voticích údajně každé dva tři roky. Takže mimo Prahu jsou firmy obtěžované, Finanční správa tam stále chodí na kontrolu, a tady v Praze to nemá kdo kontrolovat, takže sem přesídlily tisíce firem, které mají své provozy mimo Prahu, ale samozřejmě jsou registrovány tady. Takže to taky řešíme. To není náhoda, že se zlepšil výběr daní, to jsou konkrétní opatření a hlavně atmosféra, kdy říkáme, že nebudeme vstřícní jako doposud. Protože si myslím, že daně se mají platit. A ti, kteří platí, by měli být zvýhodněni vůči těm, kteří neplatí. Takže to je ohledně výnosů. K tomu rozpočtu. Tento rok je rozpočet minus 112, pravděpodobně se dostaneme na 80, ale co je podstatné, snížíme dluh absolutně přibližně o 20 mld. Takže dluh 2013 je 1 683 mld, snížíme pravděpodobně o 20 mld. No a my jsme přišli a samozřejmě jsme uvolnili spotřebu. My jsme museli vlastně narovnat ty věci, které byly přikrčeny, a v podstatě jsme pustili investice. Není pravda, že jsme nepustili investice, to bylo jedno z prvních opatření, když přišla paní poslankyně Kovářová a řekla, že nemáme dostatek základních škol kolem Prahy, tak ten program realizovalo Ministerstvo financí. Přihlásilo se tam asi třicet obcí s požadavkem 800 mil. a to běží. Stejně to děláme - je překvapující, že tenhle stát nebyl schopen spočítat ani to, kolik se tu rodí dětí, takže teď jsme udělali program na výstavbu kapacit základních škol v dalších místech naší země, a mateřských škol. Přihlásilo se, div se světe, 7 mld. - 7 mld. nám tady chybí mateřských škol a základních škol. Samozřejmě priorita jsou investice. Tak si řekněme, jak my jsme připraveni na ty investice. To by byl dotaz na bývalé ministry životního prostředí Drobila, Chalupu, Bursíka a další, proč vlastně nereagovali na infringement v Evropské unii, na EIA. Vždyť my jsme přišli a my jsme vlastně jediný stát, nejhorší stát z celé Evropy, z členských států Evropské unie, který neměl zákon o státní službě a který nereagoval na infringement Bruselu z titulu EIA. Dokonce jsme prohráli soud roku 2010. A máme zastavených plno programů. A teď nám hrozí, že se může stát, že 90 mld. projektů, kde je EIA, tak že nám Brusel řekne, že je EIA nová. Zákon o veřejných zakázkách - totální paralýza na investice. ÚOHS, který samozřejmě dostává šikanózní žaloby stavebních firem. Místo toho, aby tady někdo řešil kauci, která by měla být nevratná a vysoká, ne aby tam byly šikanózní žaloby, tak to nikdo neřešil. Přišli jsme se zákonem, abychom víc motivovali majitele pozemků, aby se mohlo stavět konečně. To jsme prosadili a div se světe, se realizují výkupy pozemků. Někdo tady jednal 19 let s paní Havránkovou. My jsme to jednání před dvěma týdny dokončili. Dvacet let, to je fakt velké výročí. Skutečně náš stát, když jenom vezmu D8, kde jsem se byl podívat a kde se sesunul kopec 7. 6. 2013, jak byly povodně, tak teď jsme to konečně protlačili a pravděpodobně v květnu bude ta zemina odvezena. Takže dva roky, dva roky to bude trvat. V normální privátní firmě by to trvalo tři měsíce, ale našemu státu to bude trvat dva roky. A je konečně předpoklad, že v prosinci 2016 otevřeme dálnici Praha-Ústí, kterou stavíme 24 let. Za 24 let jsme postavili 76 km za 40 mld. Takže to jsou skutečně neuvěřitelné výkony našeho státu, v jaké je kondici a jak funguje. Ještě se vrátím k těm poplatkům, abych odpověděl panu Stanjurovi. Ten výpočet je, není potřeba zákon, je to vyhláška. platit od 1. 7. jsem mluvil o poplatku za nerosty - hnědé uhlí, povrchový důl, to znamená, to být dvojnásobně, takže počítáme druhé pololetí 262 mil., první pololetí 131 mil. a zbytek, co je v rozpočtu, jsou ostatní nerosty, abych to tedy vysvětlil. Potom samozřejmě rozpočet. Máme skvělou státní pokladnu. Ta nás stála asi 6 mld, asi třikrát více než v Rakousku, a v podstatě nemáme dneska ani rozklikávací rozpočet. Takže když jsme jednali o rozpočtu, ptal jsem se Gregora, jak to řeší. Tak my nemáme rozklikávací rozpočet, my ho snad budeme mít. S těmi fondy, souhlasím, to by bylo super, kdybychom měli všechny státní peníze na jedné hromadě. Škoda, že jste to neudělali, měli bychom cash pooling. Potom dneska ten dluh, který je 1 683 mld., a ještě mimo kontrolu Ministerstva financí je asi 130 mld. na účtech různých fondů a institucí, tak bychom měli dnes cash pooling a dluh by byl asi 1 000 minus těch 130. Otázka je, do jaké míry Ministerstvu financí, které určitě o to bude usilovat, se podaří přesvědčit např. ZIF. Potom abyste zase neřvali, že chci zemědělský fond pode a že tam mám střet zájmů, jak jste dneska komentovali, že jsme ministři zemědělství. Škoda, že jste si nepřečetli výměnu názorů na zemědělství v Právu mezi panem ministrem Jurečkou a Faltýnkem. No takže určitě fondy super, když to bude na jedné hromadě, tak s tím není problém. Takže říkám, my určitě rozpočet nezhoršujeme, naopak držíme ten trend, kdy jsme spustili tu spotřebu. jsem nikdy neřekl, že bude rozpočet 2017 na nule. jsem řekl, že bych si to přál. Ono to jsou vždycky ty mediální... A to závisí samozřejmě na tom, jestli se nám povedou ty karusely. (Výbuch smíchu napravo.). Nevím, co je na tom směšné tedy. Mimochodem, my jsme - poprvé Česká republika v historii něco Bruselu navrhla. Vy jste se vozili vlakem s Cameronem a kopali do Evropské unie. (Smích v sále.) jsem první ministr financí, který zorganizoval schůzku ministrů financí Německa, Polska, Maďarska, Chorvatska, Slovenska, Rakouska, i Rumunska, i další se přidají. A budu jednat s tím komisařem. Kdybych tady nemusel sedět 9. 12., neboť zase budou nějaké zákony (hlasitý smích), tak jsem mohl jednat s komisařem -

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name