|

2013-019-02-001b

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2014-10-22
Meeting2013/019
Agenda Item2013/019/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/bqbs/b05500102.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   009 < Page 010 > 011

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Kádnerovi. S poslední řádnou přihláškou je zatím přihlášen pan zpravodaj, pan poslanec Václav Votava. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Trpělivě jsem čekal na konec vystupujících. Nemám nic do rozpravy. Pouze bych chtěl načíst doplňující návrh do usnesení k prvému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2015, a to za bod 3 návrhu usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu se doplňuje nový bod 4, který zní: "Žádá správce kapitol, aby návrh kapitoly (kapitolní sešit)předkládali příslušnému výboru, kterému byl návrh přikázán k projednání v písemné i elektronické podobě." Zdůvodním. Dosud platí, že rezorty, jak jsou specifikovány například v návrhu zákona o státním rozpočtu v příloze číslo 4, předkládají návrhy svých kapitol výborům podle přikázání pouze na základě ustanovení odst. 1 § 103 zákona o jednacím řádu, a to ještě v implicitním vyjádření "výbory projednají přikázané kapitoly státního rozpočtu ve lhůtě stanovené Sněmovnou a předloží svá usnesení rozpočtovému výboru". V zákonu o rozpočtových pravidlech republiky číslo 208/2000 Sb. se o povinnosti výkonné moci hovoří pouze ve vztahu vlády vůči Sněmovně a o zákonu o rozpočtu jako o celku. Nikde není zakotven vztah výbor - správce kapitoly. Termín kapitolní sešit není již vůbec definován. S ohledem na odstranění nejasností a také s ohledem na postupující elektronizaci státní správy se doporučuje tak učinit usnesením Poslanecké sněmovny, to jest aby rezorty svým výborům podle bodu 3 navrhovaného usnesení předkládaly kapitolní sešity pro naše účely v písemné i elektronické podobě. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Beru to jako bod 4 k usnesení rozpočtového výboru v tisku 331/1, který páni poslanci obdrželi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Není tady nikdo takový. Končím tedy obecnou rozpravu a ptám se na závěrečná slova pana ministra financí, který bohužel není přítomen. (Ministr financí přibíhá do sálu.)A je přítomen. Prosím, pane ministře. Je tady zjevný zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane ministře, máte závěrečné slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Pane předsedo, děkuji. Závěrečné slovo - ono se to vlastně těžko komentuje, protože mám pocit, že většina vystupujících ani ten rozpočet asi moc nečetla. bych jenom zopakoval, že rozpočet jsme postavili na nižším schodku, než byl plánován. Postavili jsme ho tak, že se nebudeme zadlužovat. Někteří to nechápou, ale jsem se to snažil tady vysvětlit. Postavili jsme ho na puštění investic a samozřejmě jsme ho postavili na spotřebě. Ta debata je těžká. Samozřejmě ten rozpočet většina hodnotí podle makra. si myslím, že jsem první ministr financí, který dělá konkrétní kroky pro to, aby se snížilo saldo rozpočtu. Jsem první ministr, který tady zorganizoval summit ministrů financí Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska, Chorvatska. A poprvé my Češi v Evropě jsme dali nějaké návrhy na boj proti daňovým podvodům, na kterých jsme prodělali od roku 2009 do 2013 70 miliard korun. Karuselové obchody. Lihová mafie nám vzala 6,7 miliardy. Mafie Ecoll Invest 4,5 miliardy. Nefunkční finanční správa. Celníci podobně. Dělám něco konkrétního. Navrhl jsem na zasedání ministrů financí reverse charge, což je zásadní prostředek v boji proti daňovým podvodům. A světe div se, všichni ministři okolních zemí i včetně ministryně rumunské to podpořili. A teď čekám, než pan komisař Moscovici půjde do úřadu, a budu s ním o tom jednat. V minulosti jsme žádné návrhy neměli. V minulosti jsme byli v Evropě spolu s Velkou Británií a okopávali jsme ji. To jsou konkrétní věci. A samozřejmě jsou konkrétní věci na výběr daní. Ano, my šetříme na provozu. jsem ušetřil na Ministerstvu financí 260 milionů korun za sedm měsíců. Těším se, vám ukážu, jak nakupuji ekologické zakázky na rozdíl od pana Kalouska za polovic. Možná si někdo vzpomene na tu velkou ekologickou zakázku, která byla připravována. Ta měla skončit v kapsách někoho a teď nakupuje výhodně stát. Když například zakázku za 300 milionů umíme za 72. A na státní pokladnu, kdyby byla funkční a kdybychom ve státní pokladně měli všechny státní instituce, mohli bychom zapojit těch 130 miliard. Nevím, proč NKÚ v rámci prověřování státní pokladny vlastně mělo nález, na základě kterého jsme museli podat trestní oznámení. Převzal jsem ten resort a myslím si, že jsem schopen prokázat, že na provozu šetřím. Ale my jsme převzali ty věci v deficitu, takže musím angažovat 600 nových zaměstnanců finanční správy. Stejně paní ministryně Marksová musí vzít 600 zaměstnanců na úřady práce, protože v naší zemi se zneužívají sociální dávky na bydlení, na podporu v nezaměstnanosti a tak dále. Stát je málo funkční. Musíme posílit policii. Státní zástupci a soudci musí dostat vyšší platy. To jsou všechno věci, které my musíme napravovat, a samozřejmě není korektní tady porovnávat nějaké plány investic, které nebyly zrealizovány a ve finále nebyly čerpány. My děláme konkrétní kroky pro to, abychom skutečně dluh snižovali. A také bych chtěl upozornit, že jsem vyslovil nějaký názor, že by bylo dobré, aby v roce 2017, zavedeme ta opatření, a je otázka, jestli je Poslanecká sněmovna schválí, elektronický výkaz DPH, elektronický výkaz tržeb - to jsou všechno velice konkrétní opatření, která tu doposud nikdo nenavrhoval a nerealizoval. to dělám aktivně a myslím si, že to, že ten rozpočet podpořili zaměstnavatelé, odboráři, vlastně většina odborné veřejnosti, Hospodářská komora a tak dále, tak si myslím, že ten rozpočet je dobrý. Je to maximum možného, které jsme mohli udělat. A pro je to strop. jsem bojoval za ten strop v rámci koalice a myslím si, že je možnost, pokud se nám povede všechna opatření zavést, že ten deficit bude nižší a budeme skutečně to zadlužování snižovat. Poměrově ke konci roku 2015 HDP klesne, dluh České republiky jak v tomhle roce klesl o 300 mil., klesne na 39,9 %. Takže myslím si, že budeme na tom dobře, ale je to málo. A je třeba konstatovat, v jakém stavu je tahle země 25 let po revoluci z hlediska investic a deficitu základních škol, mateřských škol, čističek na odpadní vody, dálnice, rychlovlaky atd. Snažíme se i prosadit v rámci Evropské unie, poprvé tam také něco říkáme. jsem i minulý týden v Lucemburku vystoupil a navrhl vzhledem k tomu, že pan Juncker říkal, že chce 300 mld. eur investovat, společné investice, tak jsem byl jediný ministr, který tam řekl konkrétní projekt - rychlovlaků, které končí ve Frankfurtu, a pokud pojedou na Berlín a na Varšavu, tak nás objedou. Tak jsem navrhl našim sousedským zemím, abychom udělali projekt Frankfurt, Praha, Varšava, Vídeň, Budapešť, Bratislava. A některým členským zemím se to líbí. My se taky jenom nespoléháme na státní rozpočet. dneska jednáme konkrétně s asijským investorem o tolik proklamované trase propojení Kladno - letiště - centrum Prahy. Přijede sem v prosinci pan premiér Francie, tak budeme dělat seminář. Musíme se naučit, jak to dělají v zahraničí. Tady v životě nikdo žádný PPP projekt neudělal. A tam je obrovský prostor, protože všeobecně ve světě je dost peněz ve fondech, a je otázka, jestli naše země je schopná přitáhnout investory a přesvědčit je, aby tady investovali a potom, aby dojednali nějaký vztah se státem. My nemáme žádné zkušenosti, nikdo tady takový projekt neudělal. Tady zazněla nějaká připomínka ohledně pobídek. Věřte mi, že jsem se o pobídky staral, a pan ministr Mládek ode dostal strašně moc dotazů. Nechal jsem si zpětně spočítat Hyundai v Moravskoslezském kraji, o kterém vy tady mluvíte, že máme nějaký rozpočet, který ho poškodí. To je samozřejmě nesmysl. Hyundai dostalo taky pobídku, stejně jako to dostal Nexen. A proč ten Nexen nechtěl jít do Moravskoslezského kraje? No protože tam není dostatečná dopravní infrastruktura. Kdo půjde dneska investovat do Bruntálu nebo Ústí, Karlových Varů, Sokolova, Chebu, když tam nemáme spojení? Ano? Takže jsem od pana ministra Mládka požadoval ty údaje a investice byly pečlivě spočítány. A víme, jakým způsobem se nám to vrátí. Není pravda, že Nexen zaměstnávat zahraniční pracovníky. Není to pravda. Takže bylo by dobré, abychom se informovali o těch věcech. jsem se taky ptal, proč dáváme zahraničním investorům tolik peněz a jak se nám to vrátí. Jsou na to propočty. Myslím si, že CzechInvest dělá dobře svoji práci. My jsme to propočítávali a zajímal jsem se o to. Protože samozřejmě je tam ten výdaj. A taky si to sleduju. A taky poprvé někdo začal řídit finanční správu ve prospěch této země, ne ve svůj prospěch. Takže taky dneska specializovaný finanční útvar se ptá, protože bylo strašně moc dotazů na dividendy, na optimalizaci základu daně a to se dneska řeší. Takže si myslím, že děláme maximum, a je třeba si jenom připomenout, v jakém stavu to Ministerstvo financí, když jsem tam přišel, bylo. Státní tiskárna cenin, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových atd. Pokud to někoho zajímá, tak rád předložím v detailu analýzu, kolik jsem tam ušetřil, co všechno tam bylo a jak to je. Takže znovu opakuji, my šetříme na provozních nákladech ministerstev, a samozřejmě pokud je tady investiční deficit i provozní deficit, tak to je samozřejmě náklad. Takže jsme na začátku nějaké cesty a děláme pro to maximum. A děláme konkrétní kroky. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name