|

2013-018-01-000

2013-018-01-000

Date2014-10-15
Meeting2013/018
Agenda Item2013/018/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/018schuz/s018001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane poslanče, za váš příspěvek. A nyní pan poslanec Laudát. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom na několik málo věcí pan Prachař odpověděl, na drtivou většinu otázek neodpověděl. Tudíž zvažte znova, zda mají být nějakým způsobem vyšetřeny. Fakt je, že rozsah toho průšvihu v rezortu dopravy je takový, že kdo , jestli je to jenom vůbec na vyšetřovací komisi. jsem také před těmi 14 dny nevyzýval pana ministra, aby odstoupil, nicméně když nic jiného - a pan ministr tady vzal z jedné vody právě ERÚ, ministra Řebíčka. On si tam přivedl těch údajně 12 lidí, možná jich bylo o něco míň, nebo více, skutečně nemám přístup k nějakým personálním databázím - ale pak by bylo docela zajímavé, oni tam zase nejsou. Proč? Řada z těch lidí byli právě z éry pana Řebíčka. Oni tam pracovali nebo pracovali na Ministerstvu dopravy. Jedna věc. Druhá věc. Když pan ministr říká, jak to bylo všechno katastrofa, tak se ptám, proč vládě v březnu dal balíček nějakých zakázek v rámci - Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, pane poslanče. Poprosím kolegyně a kolegy, aby snížili hladinu hluku v sále, abychom se dobře slyšeli. Děkuji vám, že to budete respektovat. Poslanec František Laudát Děkuji. ... v režimu JŘBÚ, a když víte, on do toho zatáhl celou vládu dneska a je to veřejně dostupný zdroj. V JŘBÚ si prostě můžete vybrat, komu to dáte. Tak proč to dostala firma, od níž personálně vedou kroky k jistému, dneska asi nejvíce skloňovanému člověku, kterému média dávají nálepku kmotr? jsem dalek toho, abych řekl kmotr, protože zatím ho ještě soud neodsoudil. Takže to jsou věci. Děje se pravý opak toho, než pan ministr tady říkal. A když pominu úplně všechno, dobře, svět se nezblázní, že nebudeme stavět dálnice, resp. republika, ekonomika je na tom hůř, ta bude frflat, ale pro boha živého, proč tam držíte ministra, za jehož vlády z mého pohledu dramaticky narostly nejvážnější dopravní nehody? To s vámi ani nepohne ta krev na silnicích? jsem vám tady řekl jasná čísla, jasné vyčíslení ekonomických škod, což trošku je narcismus ve světle těch lidských tragédií. Proč proboha někdo ruinuje bezpečnostní opatření, která byla sjednána? Ptám se, proč pan ministr neodpoví, jaký je investiční chaos na D1. myslím, že pan Babiš, ministr financí, na to jednoho velkého odborníka, který v tomhle - a on ho všude vyzdvihuje, pana Wagenknechta, tak ho pošle, udělá audit na ty úseky. Co napíše pan Wagenknecht na to, že vlastně po dálnici se jezdí, po rekonstruovaných silnicích, a teprve teď se vyrábějí, nebo kompletují, nevím, v žádném případě nejsou schváleny, změnové listy? *** nechci vyčítat panu ministrovi, jsem řekl u mýtného, že to je problém, zdědil něco. A to nejsou jednoduchá řešení. To prostě může trvat, můžete si nabít ústa, jako se to stalo pražským zastupitelům za hříchy minulosti. jsem se snažil tahat to, co se tam děje teď aktuálně. A vám skutečně ještě nestačí, že ten chaos je tam obrovský. jsem citoval materiály, které vyrobili pracovníci v organizaci, nikoliv abych tady říkal svoje domněnky. Byl bych rád, kdyby... Asi nemá smysl požadovat po panu ministrovi odpovědi, on tady přečetl nějaký dopředu připravený materiál, který se vůbec netýkal, v několika malilinko věcech zareagoval. Víte, když jsem tady pokládal třeba otázku na ten pražský okruh, jakou plní funkci. On totiž neplní primárně funkci objízdné trasy kolem Prahy. On plní funkci, aby přenášel vnitroměstské dopravní vztahy právě na ten okruh. Co to za praktický důsledek? Samozřejmě se zvýšila automobilizace obyvatel Středočeského kraje a dalších aglomerací. A zřejmě dneska ten podíl nebude tak nízký, průjezdné a objízdné dopravy po pražském okruhu, jako byl ještě v letech 2006 a 2008 v těch analýzách a zátěžových diagramech. Ale tehdy to bylo 15 %. Dobře, dneska to bude 20. Ale všechno ostatní je přenesení vnitroměstských vztahů. Čím dále odtáhnete okruh od Prahy, tím větší, intenzivnější zátěže vám zbudou v hustě obydlené aglomeraci města, silně urbanizovaných oblastech města. A to je jednou nevratná škoda. To nikdo nikdy nezmění. Pak máte dvě možnosti, že v trase přitažené k městu postavíte další silnici, jako to město plánuje dlouhou dobu, dokonce ještě z éry socialismu na Praze 11. To je hned na hraně města, jak vyjíždíte z Prahy na Brno. Takže místo jedné dálnice tam budeme mít v budoucnu, pokud budete chtít zlepšit standard a bezpečnost řidičů z lokality, tak tam budou dvě silnice. A jestliže odtáhne 511 nebo stavby Suchdola, tak vždycky město mělo k dispozici spoustu animací, jak výrazné dopravní zátěže zůstanou v obydlených zónách města, o kolik vám naroste nehodovost, o kolik se zvětší počet tragických dopravních nehod. A toto založíte na nějakých třeba sto let. A tady někdo přijde a lehce od boku vypálí: Uděláme to jinde, s tím, že plán Středočeského kraje není nic. se divím, že zrovna sociální demokrat tady řekne, že neschválí program. To znamená - a byli to i sociální demokraté i členové ODS, kteří urputně bojují o dálnici D3. To znamená, že vy schvalujete to, že najednou se pošle, možná, s velkou pravděpodobností, příprava obchvatu Budějovic D3 do kopru, a začínáme z nuly. Občanům středních Čech asi nevadí, anebo vaší politické reprezentaci ve středních Čechách nevadí, že se posílá do bodu nula trasování a příprava dálnice D3, protože byly zastaveny, či dokonce zrušeny tendry na projektovou dokumentaci. Vám nevadí, že budete muset znova rozpoutat tak složitý a tak z hlediska legislativy háklivý proces na přeschválení zásad územního rozvoje, na přeschválení územního plánu vyššího územně správního celku pražsko-středočeské aglomerace. Totéž se asi bude odehrávat u Budějovic. Skutečně vy něco jiného říkáte lidem, ale tady něco jiného děláte. A jestliže si vezmu, bych si dokázal představit, že bych tam někde ušetřil, ale ten odsun, když si započítáte mrtvé, zraněné, lidi postižené nemocemi a hlukem z toho města, kde ta průjezdná doprava zůstane dalších deset patnáct let, tak to tedy tady předvádí pan ministr hodně mizerný byznys. To vás tedy ubezpečuji. Kdysi jsem viděl analýzu, každý rok, po který nebyl postaven úsek dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové, když se statisticky převzal počet nehod a smrtelných nehod a vážných nehod na silnici I. třídy, která tam v době byla, a říkalo se tehdy prioritně silnice smrti, tak to znamenalo statisticky, neříkám, že k tomu došlo, ale kdyby byla statistika v dlouhých letech, tak je to 11 mrtvých každý rok navíc. Jestliže pan Prachař udělal ve středních Čechách s dálnicí D3 totéž, tak si můžete napočítat, je to podstatně háklivější, dneska táborská trojka mezi Prahou a Chotovinami je nejhorší úsek, takže vám je to jedno. Vy tady prostě budete zajišťovat politické krytí. Tak to lidé slyší, co děláte ve skutečnosti. Mně je to líto, protože skutečně jsem byl připraven komunikovat s panem Prachařem. Myslím, že to byli všichni členové hospodářského výboru. Ale co slyším ze všech stran, tak on i lidsky obrovský problém komunikovat. A politika je o komunikaci. Tady se mají diskutovat věcná řešení. nevím, v kolika ještě případech postaví politické reprezentace před hotovou věc, jako s R52, D3, teď s 512 na pražském okruhu, protože ho s prominutím, no nechci říct oblbovali stejní lidé, kteří se snaží odsunout okruh ze Suchdola kamsi k Řeži. Takže čeho se dočkáme příště? Vám, pánové poslanci a dámy poslankyně z Ústeckého kraje, nevadí, že v tom výhledu se s další infrastrukturou, modernizací, řešením dopravně citlivých míst v Ústeckém kraji příliš nepočítá? A v dalších mnoha následujících letech. Víte, když se podíváte na mapu nehodovosti, tak zjistíte, že právě tam jsou ta místa. Na třináctce, na silnici I/13. Vy se domníváte, vám to nestojí za to, podniknout razantní opatření k tomu, abychom splatili ten dluh, který máme vůči Ústeckému kraji, který trpěl, byl ekonomicky vytěžen za minulé éry takovým způsobem, a vám to nestojí za to, že bychom měli nějak splácet ten dluh aspoň v úrovni moderní infrastruktury, v nějaké prioritní ose? Nestojí vám to za to? No divím se voličům, že vám toto tolerují. Ale oni to neslyšeli. Oni si totiž přečtou v médiích, jak je to skvělé, jak ANO, bude líp. Ale víte, všichni jezdíme po těch silnicích a dálnicích. Takže prostě nevím. Budeme postiženi my, ale copak, nás je tady 200, ale obyvatel téhle země je deset a půl milionu. Děkuji.

Download XMLDownload textCreate Person name