|

2013-018-01-000

2013-018-01-000

Date2014-10-15
Meeting2013/018
Agenda Item2013/018/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/018schuz/s018001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   007 < Page 008 > 009

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Radima Fialu a prosím, aby se připravil pan poslanec Schwarz, pan poslanec Sklenák, pan poslanec Laudát a pak pan ministr Prachař. Prosím, máte slovo. *** Poslanec Radim Fiala Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, nedávno našimi médii proběhla zpráva nebo informace, že pana ministra Antonína Prachaře kritizoval i pan premiér Bohuslav Sobotka. O tom, za jakým účelem svolali tuto schůzi poslanci za ODS a TOP 09, snad ani nemluvě. My se ale nehodláme pouštět do bezhlavého pranýřování pana ministra. Nás zajímají fakta a ne vaše politické hry, vážení kolegové. Proto tímto prosím pana ministra, aby nás všechny zde přítomné s těmito fakty seznámil. Vážený pane ministře, mám na vás několik otázek. Jak je možné, že od počátku roku 2014 se v čele Ředitelství silnic a dálnic vystřídali čtyři lidé a i současná pověřená ředitelka paní Soňa Křítková není podle vašich slov tlumočených portálem týden.cz tou správnou osobou pro tento post? Kdo podle vašeho mínění nese osobní odpovědnost před občany za personální nestabilitu nejenom na celorepublikovém ředitelství, ale také krajských ředitelstvích? Za druhé. Podle vašich slov, pane ministře, při stavbě silnic a dálnic neustále přetrvávají pochybení v zadávání podlimitních zakázek. Kdy a kdo to vyřeší a kdo nese osobní zodpovědnost za dosavadní stav věci? Za třetí. V nejvýznamnějším indexu konkurenceschopnosti vedeném prestižním Světovým ekonomickým fórem v Davosu je naše dálniční a silniční infrastruktura hodnocena jako 81. na světě. To znamená, že nás v otázce výstavby a údržby těchto pozemních komunikací předběhla nejenom celá řada postkomunistických zemí, jako je například Chorvatsko na 17. pozici, Slovinsko na 37. pozici, Estonsko na 54. příčce, a dokonce Ázerbájdžán na 69. pozici. Před námi je dokonce i nestabilitou a terorismem sužovaný Pákistán na 75. pozici ze 144. Před námi jsou také Laos, Etiopie, Ghana a Guatemala. Tak tristní hodnocení předčilo dokonce i celkový propad České republiky v tomto žebříčku konkurenceschopnosti z někdejší 29. na dnešní 37. místo. Opět se vás tedy ptám: Kdy a kdo vyřeší tento stav věci? Kdo nese osobní odpovědnost za dosavadní stav věcí? Za čtvrté. Ministerstvo dopravy plánuje zahájit do roku 2016 dopravní stavby za 233 mld. korun. Plánuje se mj. stavba a dostavba jihočeského úseku dálnice D3, rychlostní silnice R35 u Opatovic nad Labem, nový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nebo dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Jak je možné, že oficiální webové stránky ŘSD při takto ambiciózních plánech postrádají studii o ceně dálnic z let 2011, 2012 a 2013? Studie, kterou tam máte, je z poloviny roku 2011 a nevypovídá o cenách našich dálnic nikterak lichotivě. Necelých 227 mil. korun za jeden kilometr dálnice, to je podle této studie o celou třetinu vyšší cena, než je běžné v zemích, jako je např. Dánsko. Proto se ptám: Kde jsou čísla za poslední roky a jaký je prosím současný trend a co s tím hodláte dělat? A za páté. Vážený pane ministře, to vše výše zmíněné není vaší kritikou, nebo pouze vaší. My víme, jakou paseku za sebou na tomto ministerstvu zanechaly předchozí vlády. My víme, jak je těžké cokoliv reálně změnit, když vaše okolí, možná náměstci, možná jiní ministerští úředníci, možná dokonce někteří vládní kolegové, když toto vaše okolí nechce změnit na dosavadním stavu vůbec nic. Nicméně my jako poslanci a my jako veřejnost vám nemůžeme nijak pomoct, pokud nám po necelém roce ve funkci neřeknete, co se tam na ministerstvu vlastně děje a kdo za tento stav nese zodpovědnost a popřípadě kdo vám brání, abyste na tom cokoliv změnil. Děkuji. (Potlesk několika poslanců Úsvitu.)

Download XMLDownload textCreate Person name