|

2013-018-01-000

2013-018-01-000

Date2014-10-15
Meeting2013/018
Agenda Item2013/018/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/018schuz/s018001.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   004 < Page 005 > 006

Předseda PSP Jan Hamáček Pane poslanče, se velmi omlouvám. jsem tolerance sama a nijak nechci vstupovat do vašeho vystoupení i vzhledem k tomu, že máte přednostní právo. Ale pouze upozorňuji na to, že řečník by měl mluvit k věci podle § 59 odst. 4 a toto nejsou interpelace. Proto asi není úplně možné žádat odpověď ministra. Návrh bodu zní: Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k situaci v rezortu dopravy. Takže bych vás prosil - vás nenapomínám, pouze vás prosím, abyste se držel věci a nevedl interpelaci na ministra, ale odůvodnil, proč klub TOP 09 chce zřídit tuto vyšetřovací komisi. Děkuji. Poslanec František Laudát Pane předsedo, děkuji za váš vstup. Chci se proti tomu ohradit, protože pokud nevykreslím situaci v rezortu a důvody, proč vzniknout vyšetřovací komise nebo alespoň minimálně skončit fungování pana Prachaře, tak nemám šanci bez toho, abych vám nevylíčil katastrofu, jaká se v rezortu dopravy odehrává. Proč říkám otázky? Protože předpokládám, že s přednostním právem vystoupí pan Prachař a na řadu nebo na úplně všechny otázky odpoví, že to tak není, že to není pravda, a dokáže to. Pak není třeba, aby vznikala vyšetřovací komise. Takže jedno i druhé tam patří. Nicméně vnímám vaši připomínku a děkuji za ni. *** Nepřijdeme v souvislosti s porušením zákona o zadávání veřejných zakázek o evropské finance, když tento úsek byl ve zpoždění neřešitelném do zimy? Proč na jiném úseku začaly práce o týden později? Nepovažuji za normální, že stavba zůstala ležet ladem od srpna. Budu rád, pokud vyšetřovací komise zjistí, že na všechny moje otázky bude odpovězeno tak, že naše země z toho vyjde bez újmy a škod. Pane ministře, jaké jsou vaše osobní zkušenosti s vedením dopravní investice? Asi žádné. Jinak byste nedopustil šílenost, která se údajně na rekonstruovaných úsecích odehrává. Mám informace, že ze řídicího výboru D1 zmizel koordinátor stavby. Byl vyhozen, nebo utekl sám? Místo něj tam údajně chodí Tomeš a Petrák. Je to pravda? Otázka možná i pro vyšetřovací komisi. Jak je smluvně ošetřena jejich odpovědnost? Kdo ponese odpovědnost za případné škody? Kolik budou stát rekonstruované úseky? Tohle všechno by měl zodpovědět buď pan Prachař, anebo vyšetřovací komise. Proč se ptám? Údajně se nikdo nezabývá průběžnou administrací změnových listů. Jak mohl správce stavby nebo technický dozor nebo investor připustit realizaci bez předem schválených změnových listů? Kolik bude víceprací? Co budeme dělat, když bude překročen zákonný limit? Jakou odpovědnost kdo ponese, když tohle dopustíte? Část uživatelů nově zrekonstruovaných úseků dálnice D1 s cementobetonovou vozovkou je zklamána z jejího povrchu. V nedávné reportáži České televize sice jakýsi odborník uváděl, že ze zvukových měření je jasné, že je vše v pořádku, nelze však popřít, že povrch vozovky způsobuje mikrovibrace vozidla, které jsou pro řidiče i spolucestující nepříjemné. Dovoluji si požádat o odborné posouzení tohoto problému a nebo zadání oponentních posudků ze strany vyšetřovací komise. Vážené kolegyně a kolegové, pokud máme zjistit pravdu, je třeba tato výše uvedená podezření zadat k vyšetření nezávislé komisi. Požaduji, aby na akce na dálnici D1 byl proveden nezávislý audit jako podklad pro práci komise. Můžete nám říci, pane ministře, které úseky z druhé etapy rekonstrukce D1 jsou plně připraveny k realizaci v příštím roce a letech následujících? Můžete to porovnat s původními plány druhé etapy? Co jste dělal pro to, aby byly problémy eliminovány? Na toto se ptám z důvodů, že na úseku Praha-Brno jsem ještě nedávno nezaznamenal žádné předstihové práce. Pane ministře, najednou propukla horečná iniciativa provizorních oprav obrusných vrstev na D1 v místech, kde to nebylo nutné, respektive místech, která rozhodně nejsou nejhoršími. Jak se to slučuje s manažersky úsporným řízením? Nechcete náhodou rychle utratit peníze z letošního rozpočtu, protože čerpání na realizovaných projektech vázne? Zase, určitě bod pro audit nebo poslaneckou komisi. K D47. Pane ministře, jaké jsou aktuální informace při řešení sporu mezi státem a dodavatelem na pokaženém úseku D47, dnes D1? Můžete garantovat, že všichni vaši podřízení na Ministerstvu dopravy i vy osobně pracujete ve prospěch státu? Na podzim roku 2013 byla zastavena veškerá podpora soudních sporů, získávání dalších důkazů, jejich kompletace, údajně nebyly dokončeny plánované vrty a byly odmítnuty chemické rozbory zpracované znaleckým ústavem Pardubické univerzity dokazující, že do tělesa dálnice byl použit odpad. Ještě tak aby tam někdo ukládal odpad z lagun. Víte, co se dělo tehdy u spalování a odvozů do Polska a dále? Neodkládáte náhodou rozhodování rozhodčího soudu v kauze nesprávně uplatněných valorizací? Pokud ano, tak určitě kolegy bude zajímat proč. Tady předpokládám, že tedy vznikne speciální vyšetřovací komise, o kterou požádala paní poslankyně Havlová. Pane ministře, i vy pokračujete v tragické neverending story zvané dálnice D8, průchod Českým středohořím. Nebudu se zmiňovat o průběhu obecně známého sesuvu. Ale proč ještě sesuv není sanován? Jak je to se žádostí o vyhlášení mimořádného stavu? Byla odeslána? Proč jste takovou prodlevu nevyužili k vyhlášení řádné veřejné soutěže na dodavatele sanací? Můžete potvrdit, nebo vyvrátit informace, že sesuv proběhl v délce 800 metrů a že bude třeba sanovat dalších 2,3 km, nebo je možná těch 800 metrů v těch 2,3 km? Nevím. Kolik to bude stát? Připravujete na sanaci soutěž? Kdy se tedy občané obcí s průjezdnou dopravou ve Velemíně a dalších vlastně dálnice dočkají? Mohu vám jen sdělit, že dlouhý časový odstup od živelní katastrofy bude těžko vysvětlitelný pro použití nástrojů na zadání zakázky z volné ruky. Riskujete, že budete obviněn z porušování zákona. Pane ministře, co se děje kolem posledně zbudovaného úseku dálnice D3? Další potenciální téma pro vyšetřovací komisi. Svoji tvrdost vůči dodavatelům jste několikrát deklaroval. Jestli se nemýlím, stavba byla zprovozněna v roce 2013, převzata nebyla z důvodu množství vad a nedodělků. Ale co vaše ministerstvo a ŘSD celou další dobu dělalo? Jestli se nemýlím, není převzata dodnes. Můžete potvrdit, nebo vyvrátit, že ve prospěch zhotovitelů běží inflační doložka? Jestli ano, kdo zaplatí z důvodu pasivity investora navýšení ceny o tyto inflační doložky? Shrnutí pro potenciální vyšetřovací komisi. Ministerstvo dopravy nezvládá legislativní proces, není schopno hájit zájmy rezortu v zákonu o zadávání veřejných zakázek a vlivu staveb na životní prostředí. Přípravu nových investic, zejména v oboru silnic, dovedlo do stavu totální anarchie. Existují vážné pochybnosti o hájení zájmu státu ve sporných kauzách. Existují vážné pochybnosti o dodržování zákonů, zejména zákona o zadávání veřejných zakázek. Není zvládnuta příprava realizace rekonstrukce D1. Nejsou vykupovány pozemky pro nové stavby. Byly zpožděny přípravy, například na systém výstavby design bild. Koncepční záměry nejsou projednávány v gesčních výborech Sněmovny s kraji. Jsou veřejně vyhlašována řešení, která ruinují dlouholeté připravované varianty. Pane premiére, zvládání tvorby legislativy, chaos při přípravě nových investic, neřešení starých problémů, kde hrozí poškození státních zájmů, uzavírání sporných dodatků smluv. Kam ještě situace musí dojít, abyste sáhl k razantním opatřením a dnes připustil vytvoření vyšetřovací komise? Nebo je uděláte po sobotním uzavření volebních místností? Pane premiére, zřejmě většina poslanců a poslankyň této Sněmovny se jen z médií dozvěděla, že jste schválili strategický materiál o investicích v několika následujících letech. Proč tyto zásadní plány neprojednáte nejdřív ve výborech Poslanecké sněmovny, ve Sněmovně, s odbornou veřejností? Proč ignorujete krajské politické reprezentace? Zadávání zakázek neprůhledným firmám. Toto téma není příliš třeba zmiňovat. O kauze vinařské firmy informovala média. Jen podotknu, že zmíněné práce mají vykonávat buď SÚSky, nebo firmy vybrané v řádných tendrech, které mají uzavřené rámcové smlouvy. Před příchodem Rusnokovy vlády byly v rámci protikorupčních opatření podlimitní zakázky do 3 milionů na přímé oslovení. Pak byly navýšeny na 6 milionů. Teď se v tom jede vesele dál. Dříve se oslovovalo pět firem, dnes tři. Co je relativně novým fenoménem, že příprava staveb a realizace zakázek krachuje na neschopnosti a nekompetentnosti hodnoticích komisí rozhodovat. Situace v přípravě tendrů na nového provozovatele elektronického mýtného. Pan ministr Prachař z hnutí ANO převzal nelehký úkol dohnat zpoždění v přípravě tendru na nového provozovatele elektronického mýtného po roce 2016. Zatím jsem zaznamenal slova o převodu provozovatele na ŘSD - ale proč potom je destruován příslušný útvar? Potom se někde objevil názor pana ministra, že by mýto vybíral rakouský ASFINAG. Pane ministře, jednal jste s ASFINAGem, jednal jste s KAPSCHem. Co to vyrábíte za chaos? Jak hodláte zdůvodnit případné nestihnutí termínu pro řádné výběrové řízení? To zase chcete zasít problémy, které jednou v polovině minulé dekády režírovala vláda vedená sociální demokracií? Co to vlastně za snad 100 milionů korun udělat ona poradenská firma? závazek manažerovat tendr? Hledat rámcové, odborné a politické zadání? Nevyrábí si je firma sama? *** Jak je to s tím jmenováním hodnoticí komise? V krizovém projektu je vaše dovolená přednější než ustavení komise? Kolik týdnů trvalo, než jste pochopil, že nesmíte stát v čele hodnoticí komise? To máte málo úředníků, aby zvládli problém sami? Asi ano, když jsou tak devastováni. Proč v této krizové situaci narušujete příslušný orgán, příslušnou organizační strukturu na ŘSD? Proč jste bez seznámení se s výsledky a analýzami a odvedenou prací zdevastoval příslušné skupinou pro transformaci ŘSD, která by také měla k tomu co říci? Udělal byste takhle lehce rozhodnutí také ve své firmě? Zase začnete něco patlat, abyste došel do slepé uličky, jako jste předvedl v kauze vyhozeného právníka Kopřivy? Proboha. Shrnutí. Pan ministr dále prohlubuje časový skluz řešení provozu mýtného systému. Jeho kroky jsou zcela chaotické, zjevně chybí elementární koncepce řešení po roce 2016. Zvyšuje se riziko ekonomických ztrát po roce 2016 a riziko nekoncepčního rozhodnutí pod tlakem. Zároveň je likvidováno odborné zázemí pro tuto problematiku na ŘSD. Pane nepřítomný premiére, co s tím budete dělat? Vyhovím panu předsedovi, nebudu tady číst konkrétní tance, jakými je devastována příprava dálnice D3, a jen se již na okraj na závěr dotknu několika témat z různého. Jestli se někdo domnívá, že ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO dovedl do stavu anarchie pouze část týkající se silničních staveb, hluboce se mýlí. Za neprofesionální přístup, který ve svých důsledcích bude mít pro státní kasu další zbytečně vynaložené peníze, bych uvedl jeho zasahování do železniční dopravy. Na jaře letošního roku odmítl nabídku Českých drah, že budou v rámci platné velké smlouvy zajišťovat dopravu na trati Plzeň-Most za necelých 30 milionů korun. Místo toho vypsal soutěž, kterou vyhrála zahraniční firma Arriva i přes to, že nedodržela technické požadavky zadavatele. Po několika trapných krocích Ministerstva dopravy to dopadlo tak, že na trati dál budou jezdit České dráhy, ale údajně za 36 milionů korun Jediným přínosem tohoto kroku - v uvozovkách - pana ministra je zdražení kontraktu o více než 6 milionů korun a ostuda a časová prodleva tři čtvrtě roku. Obdobně nekompetentně při tendrování dálkové dopravy se Ministerstvo dopravy chovalo na lince Plzeň-Most. Grafikon 12 2014 12 2015. Podle informací Českých drah by rozšířením závazků ČD namísto přímým zadáním ušetřilo proti současnému stavu asi 10 milionů korun. Úspora je dána jiným způsobem kalkulace pro rozšíření stávajícího závazku. Arriva podala nabídku na tuto trať poté, co ji podaly České dráhy a začaly s Ministerstvem dopravy vyjednávat detaily provozu. Cena nabídky ČD byla již známa. Arriva údajně opět nedodržela technické a formální požadavky Ministerstva dopravy. Pan ministr se vyjádřil, že kontrakt dostane Arriva. Poté, co ČD podaly námitku - jaké je finále? ČD budou tuto trať jezdit za 41 milionů korun namísto původních 28 milionů korun. Jelikož máme nejhustší železniční síť na světě, lze očekávat, že Ministerstvo financí na takovéto chování ministra dopravy neušetří ani nákupem levného papíru na Ministerstvu financí ani zhasínáním světel v opuštěných kancelářích ministerstva. Pan předseda ve svých interview poukazuje na pronájem - myslím pana předsedu Babiše - terminálové haly ČD Cargem, akciovou společností, v Lovosicích. Můžete nám, pane ministře, říci, za kterého ministra vznikl nápad tuto halu za stovky milionů odkoupit? Pokud umožníte průběh komise, se tady k tomu vyjádří lidé, kteří mají více alarmujících dat než . Vážený pane ministře z hnutí ANO, bude líp. Dovoluji si tvrdit, že nesete osobní a politickou odpovědnost za současnou situaci v oblasti bezpečnosti silničního provozu. V roce 2012 po nevalných výsledcích samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy došlo k jednoznačně pozitivnímu vývoji tohoto subjektu. Postupně byl budován kvalitní tým, definován program činnosti, byla nastolena budoucí koncepce řízení v oblasti bezpečnosti silničního provozu v České republice a definovány zásady strategického řízení BESIP. Postupně se dařilo do doby nevídaným způsobem spolupracovat se sdělovacími prostředky, získat prestižní partnery z řad nadnárodních společností. To vše směřovalo ke snaze významně snížit počet obětí dopravních nehod na českých silnicích. BESIP se může právem hlásit k tomu, že v loňském roce došlo k 12% snížení počtu obětí dopravních nehod, což je pátý nejlepší výsledek v rámci zemí EU 28. Jak je známo, v minulé dekádě jsme naopak byli v počtu obětí vždy na posledních místech žebříčku zemí EU. Výsledku bylo dosaženo i přesto, že BESIP pracoval s výrazně nižším rozpočtem než před rokem 2011. Nástupem nového vedení Ministerstva dopravy začala být činnost BESIPu podkopávána a zlehčována. Pan ministr Prachař mohl napravit některé chybné přístupy svého předchůdce, což však neučinil. - Prosím o pozornost, končím. BESIP vyklidil pozice, přestal plnit roli přirozeného lídra v oblasti bezpečnosti provozu. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení občané, zajisté jste si ve sdělovacích prostředcích, které s neobyčejnou pozorností zaznamenávají nejtragičtější dopravní nehody, povšimli, že za poslední měsíce došlo ke zvýšení počtu usmrcených osob, a to bezmála o 10 % ve srovnání s vývojem v prvních devíti měsících loňského roku. Za použití certifikované metodiky výpočtu ztrát v dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích lze dojít k závěru, že zvýšený počet závažných následků v prvních devíti měsících letošního roku s sebou přinesl celospolečenské náklady ve výši 1,34 mld. korun. Pane ministře, tohle je tedy ta vaše zářivá budoucnost? Proč neuděláte alespoň něco pro to, aby důsledky lidského neštěstí na českých silnicích byly minimalizovány? Vážený pane nepřítomný premiére, vážený pane ministře Prachaři, vážení páni ministři, poslankyně, poslanci. Původně jsem chtěl projednat jenom některé věci, ale svým rozhodnutím, vetem poslaneckého klubu hnutí ANO a KDU-ČSL, jste donutili, že jsem se začal o problematiku Ministerstva dopravy zajímat o něco hlouběji. Jsem šokován skutečným stavem, který po tři čtvrtě roce řízení pana ministra Prachaře je. Jestli nechcete, aby přerostla situace v tomto rezortu v totální kolaps, domnívám se, že ŘSD je dneska v situaci kolapsu, prosím, apelujte na své předsedy stran, na koaliční partnery, aby ještě dnes, zítra, či dobře, po volbách příští týden konali. Nedomnívám se, že tento pan ministr je schopen tento rezort nadále řídit. S každým dalším dnem hrozí, že naprostým krachem skončí dočerpání velkých financí z operačního programu 1 a že dojde ke krachu a významným problémům, časovým ztrátám nenahraditelným, operačního programu 2.*** Prosím, doufám, že jsem tady uvedl dostatečný počet věcí, a je to jenom zlomek dalších, o kterých bych tady mohl mluvit, ale chci, abyste dali šanci dalším poslancům, aby k tomuto vystoupili, že zcela namístě je zřízení vyšetřovací komise, že zcela oprávněně je výzva a apel na pana premiéra, pana vicepremiéra, aby okamžitě odvolali pana ministra Prachaře. se domnívám, že jste měli v těch ještě neskončených volbách takovou podporu a skutečně jste tak silní, že si můžete tyto kroky bez jakýchkoliv politických ztrát dovolit, a okamžitě veřejnost to ocení, protože tady nejde o politické šťouchání, tady jde o krach jedné ze základních ekonomických institucí. Takže prosím a moc prosím: my jsme jako opozice připraveni věcně diskutovat, pokud tam dáte ministra nebo ministryni komunikativní. Bývalo to vždycky tak v minulosti, že pokud poslanci napříč politickým spektrem v hospodářském výboru chápali, že ministr do toho dává svoji energii, svoji snahu, komunikuje, tak potom všichni napříč politickým spektrem v odborných věcech se snaží pomoci. Pokud ne, pak to končí jako v éře ministra Bárty boucháním do stolu, dramatickými odchody, boucháním dveří. Dámy a pánové, omlouvám se za dlouhý časový interval, kterým jsem vás tady nepotěšil, ale zase jsem si nechtěl dovolit, abych sem zval 200 poslanců, byť jich řada nepřišla, s tím, že tady předvedu jenom nějaké politické čoro moro. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců TOP 09.)

Download XMLDownload textCreate Person name