2013-017-05-035
35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 290/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Poslanec Josef Vozdecký
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych se v úloze zpravodaje stručně vyjádřil k obsahu tohoto návrhu a sdělil stanovisko zpravodaje . Tak jak uvedl předkladatel , je svým rozsahem novela velká s cílem přijetí nezbytných opatření ke zlepšení efektivity výběru daně a zamezení zneužívání a obcházení daňových předpisů . Prvním a hlavním okruhem této úpravy je redukce rizikových subjektů , které měly umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební dani a které neskýtají dostatečné záruky , že budou činnost provádět v souladu s platnými právními předpisy . Součástí řešení této problematiky je v případě minerálních olejů navýšení maximální výše a zajištění spotřební daně u daňových skladů složením nebo převodem finančních prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízením správce (nesrozumitelné) sto milionů korun na jeden a půl miliardy korun . Druhým okruhem této právní úpravy je řešena problematika daňových podvodů , která souvisí s ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do tradičních pohonných hmot , zejména motorové nafty . Navrhovaná úprava zavádí zvláštní registr osob nakládajících se zvláštními minerálními oleji . Je tedy navrhováno zavedení registru na národní úrovni , který by měl do určité úrovně omezit pronikání nezdaněných zvláštních minerálních olejů na český trh s motorovou naftou . Třetím okruhem a předmětem novely je zákon o povinném značení lihu . Jedná se , tak jak uvedl předkladatel , o navázání hranice pásem kauce nikoliv na absolutní počet kontrolních pásek , ale na počet kontrolních pásek , kterými se označí určité množství lihu . A dále proti stávající úpravě se navrhuje zavedení nového pásma kauce osoby povinné značit líh ve výši sto tisíc korun s oprávněním odebrat kontrolní pásky , jimiž lze označit nejvýše dva tisíce litrů lihu . Zavedení tohoto pásma je zacíleno především na velmi malé výrobce , na dovozce exkluzivních lihovin , na producenty regionálních specialit à la takové , které odebírají velmi omezené počty kontrolních pásek a u kterých je samozřejmě účinnost obecně méně riziková a snadněji kontrolovatelná v průběhu roku . Navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a je také plně slučitelná s právními akty Evropské unie a s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami . Jako zpravodaj tedy tento návrh plně podporuji a doporučuji jeho postoupení Sněmovnou do druhého čtení a také doporučuji projednání této novely v rozpočtovém výboru . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou písemnou přihlášku . Z místa se hlásí pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo v obecné rozpravě .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Za prvé chci říct , že náš klub podpoří propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení , protože ho považujeme za potřebný . Myslím , že odbornou debatu o jednotlivých detailech máme vést zejména na půdě rozpočtového výboru . Nicméně bych se rád zeptal , protože v tom zákoně - neříkám , že to je špatně - je vlastně řečeno , že se bude posuzovat ekonomická stabilita , což je novinka . Ostatní věci jako bezúhonnost , bezdlužnost jsou poměrně jasné . A je navrženo , že základní finanční parametry bude stanovovat Ministerstvo financí svou vyhláškou . Chtěl bych požádat , zda by nebylo lepší , aby to bylo nařízení vlády . Tím pádem by to byl silnější právní předpis . Na druhé straně jestli už existuje nějaká představa o hodnotě těch parametrů , které budou považovány za ekonomickou stabilitu , protože když si vezmeme § 43 g , tak je tam celkem označeno pět parametrů , které se mají v rámci ekonomické stability posuzovat . Dovolte , abych to ocitoval . To je rentabilita , likvidita , finanční stabilita , aktivita a produktivita práce . Zejména mi není jasný pojem aktivita . Ty čtyři ostatní jsou mi poměrně jasné , spíš by mě zajímalo , určitě existují nějaké pracovní návrhy , v jaké úrovni by se to mělo pohybovat . Ale pod tím pojmem aktivita bych se rád zeptal pana ministra nebo pana zpravodaje , co si pod tím mám představit . Určitě víme , co to je rentabilita , co je to likvidita , finanční stabilita či produktivita práce . To se dá spočítat a můžeme vést debatu o tom , jaká je ta požadovaná úroveň , aby současně chránila ten trh , chránila zájmy státu , ale současně aby to nevedlo k vytvoření nějakého monopolu , že to bude splňovat velmi málo společností . Podotýkám , že to opravdu není kritika , že to považujeme za užitečné , ale ten pátý parametr , aktivita , mi není zcela jasný , co se tím myslí , protože ty ostatní jsou čtyři ekonomické běžně používané . A případně zda už je nějaká pracovní verze , jaké parametry například rentability , protože pravděpodobně to musí být v nějakém časovém období . My si myslíme , že to nemůže být jedno daňové či jedno účetní období . Ale říkám , s tím principem souhlasíme . Jenom jestli jsou nějaké pracovní návrhy a případně co si máme představit pod tím pátým aktivita . To skutečně nevíme . To není kritika , to je skutečně dotaz toho , kdo ten návrh zákona nepsal . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name