2013-017-04-057b
57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím paní poslankyni Chalánkovou . Dočkala jste se .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , paní předsedající . Já nebudu hovořit dlouho možná na rozdíl od některých předřečníků . Tento školský zákon vzbuzuje mnohé emoce a mnohé odezvy z terénu , které se obracejí k § 16 a § 16 a . Již zde u mých předřečníků tyto dva paragrafy byly zmíněny . Nejprve jsem měla informace , že došlo k dohodě , k vydiskutování všech sporných míst a že ministerstvo přineslo do vlády takový návrh zákona , který sporný nebyl . Pak opět jsem dostala informaci , že vláda schválila znění , kde se opět některé věci objevují jako sporné a opět vzbuzují emoce . Kde a jak se to stalo , nevím , nebo nevíme , nechávám to jako řečnickou otázku v éteru . Nevím . Možná při legislativně technických úpravách v Legislativní radě vlády , nevím . Opravdu nevím . Nebudu zabíhat do podrobností , protože klub TOP 09 je také pro to , aby tento tisk prošel do výboru , a teprve tam bude dostatek prostoru k diskutování konkrétních sporných míst . Jsem přesvědčena jako určitě každý z nás , že každé dítě , i to s hendikepem , se zdravotním postižením , nebo jak říkáte ve školství se specifickými vzdělávacími potřebami , má právo na co nejlepší vzdělání a rozvoj své osobnosti . Zároveň také vnímáme , že se zde objevují určité nedostatky a obavy z terénu , které ukazují , že by mohla být ohrožena stabilita , jistota celého tohoto školského sektoru , který by se mohl postupně zlepšovat na základě zkušeností a odborností z tohoto terénu . V rámci páchání dobra , říkám to skutečně záměrně , se může někdy stát , a objevuje se to v dobré víře , že se objevují i pokusy o takzvané sociální inženýrství . Na to bych chtěla upozornit jako na velké nebezpečí . Nebudu zabíhat do těchto podrobností , jak jsem již řekla . Žádám o propuštění do výborů . Budu také prosit o projednání ve výboru pro sociální politiku , protože se zde věnujeme zejména také dětem , které pocházejí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí , a určitě je to záležitost , která by se měla ujasnit , zpřesnit a vydiskutovat . Pana ministra bych požádala , abychom my jako poslanci dostali - troufám si říci okamžitě - přiloženou vyhlášku , která má být jako prováděcí předpis přiložena k tomuto návrhu zákona , abychom neschvalovali obecné znění , které potom dává zmocňovacím ustanovením další pravomoci jako podzákonné normy . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Ivana Dobešová
Děkuji za slovo . Dobrý den , vážené kolegyně a vážení kolegové , vážená paní předsedající . Dovolte mi , abych také vystoupila ke změnám školského zákona , zákona 561 / 2004 . Myslím , že dnes bylo probráno mnoho věcí , kterých se zákon dotýká . Opravdu je to rozsáhlá novela , která nejenom všechny ty body , které zde byly řečeny , postihuje , ale myslím si , že všichni , kdo zde vystupují , máme potřebu říci své názory na paragrafy či znění , která nám nejsou možná zcela jasná a která bude třeba zde na plénu ještě prodiskutovat . Já osobně velmi oceňuji opět , tak jako moji předřečníci , to , že Ministerstvo školství se ujalo tématu péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami . Jen bych byla velice ráda , abychom se zamysleli nad některými věcmi , které v paragrafu zazněly , a to kategorizace stupňů podpůrných opatření ve smyslu vyčerpání všech stupňů , než dosáhneme správného cíle . Teď jsem mluvila velmi teoreticky , ale dovolte mi , abych to prakticky podtrhla . Jsem matka zdravotně postiženého syna , který také absolvoval tento vzdělávací systém , a jako každá máma jsem chtěla dát své dítě do klasické základní školy , protože jsem si nechtěla připustit , že je natolik zdravotně postižený , že se bude muset vzdělávat speciálním způsobem . Představa , že moje dítě by nejprve prošlo všemi stupni opatření , než by se nalezl ten správný , mě trochu děsí , protože by to mohlo trvat klidně rok , dva nebo tři roky . Proto navrhuji , abychom se ve výboru a v podvýborech zamysleli nad tím , zda jednotlivé stupně by nebylo lepší kombinovat , než je postupně všechny procházet ve svých opatřeních . Dále také chci upozornit na roli asistenta pedagoga . Je sice dobré , že říkáme v zákoně , že v rámci snahy využití asistenta je potřeba , aby kraj dohlížel na jeho maximální využití . Já sama z praxe mám tu zkušenost , že ačkoli moje dítě potřebovalo asistenta pedagoga na celou vyučovací dobu , kraj v rámci šetření a optimalizace využití asistenta ho dal mému synovi na dvě vyučovací hodiny . Další čtyři bych tam pravděpodobně měla nastoupit já . Takže bylo na zákonném zástupci , aby dofinancoval tohoto asistenta , pokud chtěl , aby jeho dítě bylo vzděláváno , anebo pokud se nerozhodl , že zůstane doma . Já jsem ho dofinancovávala . Nejsem si jistá , jestli všechny rodiny v této zemi , které mají zdravotně postižené děti , jsou schopné si je dofinancovávat . Mluvíme zde o sociálním znevýhodnění , ale nikde není uvedeno zdravotní postižení a já se domnívám , že to není úplně zcela stejný pojem . V části diagnostiky u žáků s mentálním postižením je mimo jiné tato diagnostika vázána na sociální a kulturní prostředí . Já bych opět prosila , abychom toto dobře zvážili , protože si myslím , že psycholog , který dělá vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně , není schopen vždy dojít do té rodiny a zjistit , v jakých sociálně - kulturních podmínkách dítě žije . Toto určitě patří spíše do gesce sociálních pracovníků . Zmiňovali jste se tu o postavení ředitelů . Já věřím tomu , že všichni z vás máte na mysli spravedlivé postavení ředitelů , ale věřte mi , že ředitelé jsou stále jednou nohou , úplně nechci říct snad v kriminále . A za to mají šestiletou pracovní smlouvu a po šesti letech , jak tady jeden z mých předřečníků řekl , pokud ředitel je už na konci svých sil , je dobré ho vyměnit . Takže mně to přišlo trošku paradoxní , jestliže ředitel dá všechny své síly a zdá se komisi , že už není dostatečně erudovaný v té síle tlačit školu dál , pojďme ho odvolat . Takže já za to velmi děkuji Ministerstvu školství , že zrušilo tuto část a naopak nechalo ředitele na dobu neurčitou a bude na zřizovateli , České školní inspekci , aby posoudil , jak kvalitně ten ředitel pracuje , a případně vyhlásil konkurz či potvrdil jeho pozici na další šestileté období . Velmi oceňuji také rozšíření správního řádu na školy neveřejné , tedy na školy soukromé a církevní , protože si myslím , že opravdu je dobré , aby rodiče na těchto školách měli úplně stejná práva jako na školách veřejných . Dovolte mi , abych se dotkla také přijímacího řízení , které se zjednoduší z pohledu ředitelů škol , ale ráda bych tady upozornila na jednu věc , která možná ministerstvu unikla . Školy s talentovou zkouškou přijímají v gardu zhruba dvou měsíců dříve žáky a ti žáci , kteří jsou přijati na tyto školy , jsou vlastně zbaveni možnosti účastnit se přijímacího řízení na školu druhou v pořadí , a pokud jsou na tuto školu přijati a oni se chtějí rozhodnout pro tuto školu , nemají v současném právním systému šanci , protože je jedině na vůli ředitele umělecké školy , zda vydá zápisový lístek , nebo nevydá , protože oni ho už před dvěma měsíci vydali . Co velmi oceňuji , jsou zdravotní prohlídky žáků , protože to trápilo především ředitele odborných škol , kdy při nástupu na každou praxi musel žák absolvovat zdravotní prohlídku u podniku , kam šel na praxi . Bylo to časově i finančně velmi náročné . Takže to velmi oceňuji a zjednoduší nám to práci . To , čeho se ale tato novela nedotýká a co bych ráda , abychom také prodiskutovali , a chystám se podat pozměňovací návrh , je část týkající se školských rad . Bylo tady o tom hodně diskutováno . Školské rady , promiňte mi , ale skutečně neplní tu správnou funkci , kterou by plnit měly , byť mají široké zastoupení jak rodičů , žáků i jiných .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name