2013-017-03-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane poslanče , a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hegera . Prosím , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já se omlouvám , že vystupuji při projednávání tohoto bodu podruhé , ale alespoň přijměte omluvu s tím , že to je vystoupení ke zcela jinému tématu , a to k pozměňovacímu návrhu pana poslance kolegy Hovorky . Já si pana poslance velmi vážím pro jeho pracovitost a úpornost , se kterou dokáže prosazovat své věci , a někdy úspěšně , ale v tomhle případě s ním musím velmi nesouhlasit a varovat všechny kluby v této Poslanecké sněmovně , že pokud by ten pozměňovací návrh prošel , dojde k obrovské katastrofě . Já nejsem zvyklý většinou přehánět a nechci tady malovat zbytečně čerta na zeď , opravdu ten institut smluvní volnosti , který má přednost před úhradovou vyhláškou Ministerstva zdravotnictví , je jistě v některých případech zneužíván . Historicky smluvní volnost byla využívána k různým ad hoc vypořádáním nedostatkům , které byly při rozběhu systému , kdy nemocnice nevykazovaly - některé i obří nemocnice se dostaly do obrovského propadu a pojišťovny jim to potichu srovnaly tím , že jim úhrady vylepšily oproti formálnímu stavu . Dnes již tohle potřeba není , ale přesto dochází k velkému množství smluvních dodatků , u kterých se pracuje nejenom nad rámec úhradové vyhlášky , ale i pod ten rámec , který úhradová vyhláška stanoví . Pojišťovny například formou balíčkových cen za některé procedury se snaží najít poskytovatele , kteří jsou kvalitní a poskytují tu službu levněji . Druhým příkladem , který zazněl dneska na výboru , je zcela určitě kapitace praktických lékařů , kteří jsou v případě splnění nějakých kritérií kvality pojišťovnami bonifikovány . Takže variabilní smluvní dodatky jsou používány z velké míry ve smyslu pozitivním , a nikoliv negativním , pokud jde o dopady na systém , ale opravdu ta možnost zneužití je a cenotvorba je tak složitá , že dostat ji pod kontrolu , není úplně možné . A teď mi dovolte , abych přešel k tomu vlastnímu , co na tom úhradovém dodatku hrozí . Není to ten zákaz - na Ministerstvu zdravotnictví se i v minulosti opakovaně diskutovalo , jak problém řešit a případně celou tuhle pasáž smluvní volnosti vypustit , ale vždycky se narazí na nějaké pro a proti . Tady ale nejde o nějakou ideologii nebo o nějaké makropohledy na systém , tady jde o brutální administrativní riziko , které v případě , že by ten dodatek byl naplněn , bude znamenat , že desetitisíce smluvních dodatků ročně budou muset být na Ministerstvu zdravotnictví a event . na Ministerstvu financí zkontrolovány a potom zveřejněny . S tím se dneska obecně souhlasí a to zveřejňování je připraveno i v novele zákona , o kterém tady byla řeč , a i my jsme ho chystali a s tím já plně souhlasím , ale to posuzování jednotlivých smluv je administrativně jednoznačně nezvládnutelné a veškerá činnost Ministerstva zdravotnictví by se zhroutila , a přesto by se nepodařilo ten požadavek zákona , kdyby takhle prošel , jak je , naplnit . Já vás proto velmi prosím , abyste tomuhle pozměňovacímu návrhu věnovali pozornost , abyste přijali slib pana ministra zdravotnictví , který když dá i tady na mikrofon , bude lépe , tak jak to učinil dnes na zdravotním výboru , že ten problém řešit bude , ale musí se řešit jinak než tímto dodatkem . A tímto se ještě jednou omlouvám panu kolegovi Hovorkovi , že vystupuji tak dramaticky . Děkuji . (Potlesk poslanců TOP 09.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name