|

2013-017-03-010

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - druhé čtení

Date2014-09-18
Meeting2013/017
Agenda Item2013/017/010
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/bqbs/b12901001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   010 < Page 011 > 012

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru. Prosím, vaše dvě minuty. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji. Nebudeme pískat souboj levicové vlády, ale ještě víc levicové opozice, kdo je víc pro zrušení poplatků. To si prosím vyříkejte. Mám dva konkrétní dotazy na pana ministra. My jsme o LDN mluvili mnohokrát. Tento problém reálně vznikl. Chci se zeptat, jestli to vláda chce nějak řešit nebo Ministerstvo zdravotnictví? Nebo jenom řekli: máme je plné a ti, kteří tam dneska nejsou, prostě mají smůlu. A druhý dotaz. Zaznamenal jsem vystoupení pana ministra, který říkal, že když zrušíme poplatek v lékárnách, musíme to nějak kompenzovat. V minulých dnech jsem někde zaznamenal informaci, že by snad pojišťovny měly zhruba za jeden poplatek vyplácet 12 korun. Tak bych chtěl říct. Kdo ty peníze zaplatí? Těch 12 korun krát počet receptů. se domnívám, že daňoví poplatníci. Ne sice takhle osobně jako doposud, ale prostě zprostředkovaně přes státní rozpočet, respektive přes veřejné zdravotní pojištění. Jenom informaci, zda se to chystá a jestli to fungovat od 1. ledna, protože předpokládám, že takovým nějakým způsobem je toto opatření. A vzpomeňte si. jsme tady mluvili o jiných věcech. My se tváříme, že poplatky a peníze, které chybějí, se ušetří. Ale jsme tady myslím minimálně dvakrát jednali o kompenzacích nemocnicím - 4,5 mld. ročně. Teď kompenzace lékárnám, teď říkáme, že máme plné LDN. To znamená, že se ukazuje pravý stav věci, že se peníze prostě neušetří. Některým daňovým poplatníkům ušetříme a zaplatí to jiní daňoví poplatníci. Tak to prostě je, že stát logicky žádné jiné peníze než peníze daňových poplatníků nemá. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu poslanci. Neeviduji žádnou faktickou, tudíž můžeme pokračovat v řádné rozpravě. Prosím tedy k mikrofonu pana poslance Hovorku. Prosím. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, boj o zdravotnické poplatky je zřejmě po sedmi letech dobojován. A pro ty z vás, kteří pamatují tyto boje v létě 2007, tak si jenom vzpomeňte, že regulační poplatky v rozsahu 5 mld. se staly nosičem pro pozměňovací návrh, který totálně změnil cenotvorbu a tvorbu úhrad léčiv v rozsahu zhruba 70 mld. Ale teď bych chtěl říct k tomu, co je předmětem této novely. Novela není zcela spravedlivá. Ona totiž neřeší kompenzace regulačních poplatků pro praktické lékaře pro děti a dorost, protože jim kompenzace byly zhruba z jedné třetiny od roku 2009 nějak uplatněny. A zase naopak. Pokud se týká kompenzace lékárnám, tak tady dochází k další nespravedlnosti, protože lékárny řetězců, které poplatky nevybíraly, kompenzaci dostanou také. Přestože se vlastně poplatky nevybíraly, kompenzovaly se, bonusovaly se a lidem se těch nevybraných třicet korun započítávalo do limitu, tak dneska bohužel není mechanismus díky jednomu úředníkovi na Ministerstvu zdravotnictví, jak vlastně rozklíčovat, kdo poplatky vybíral a kdo nevybíral. Tehdy ale, v roce 2007, došlo ještě k jedné změně zákona č. 48, které si příliš mnoho poslanců nevšimlo, byla to taková nepatrná změna, ale ta umožnila pojišťovnám uzavírat dodatky ke smlouvám odchylně od úhradové vyhlášky. A k tomu jsem se rozhodl předložit pozměňovací návrh, který jsem vložil do systému pod č. 1355, a ho krátce odůvodním. Předkládám ho z toho důvodu, že když se zaváděla tzv. reforma zdravotnictví, tak sice zdravotní pojišťovny zůstaly plně závislými na veřejných prostředcích povinně vybraných od pojištěnců, ale na druhé straně získaly ve vynakládání finančních prostředků vlastně úplnou volnost. Současný stav je následující: Zdravotní pojišťovny včetně zaměstnaneckých hospodaří takřka výhradně s povinně vybranými prostředky svých pojištěnců, při každoročním nastavení úhrad již nejsou vázány předpisy Ministerstva zdravotnictví, dohodnou-li se s poskytovatelem jinak. Podle názoru Úřadu pro hospodářskou soutěž se na zdravotní pojišťovny nevztahuje právo hospodářské soutěže, které by jinak bránilo tržně dominantnímu podniku nebo více podnikům jednajícím ve shodě selektivnímu a diskriminačnímu přístupu ke smluvním partnerům. Při uzavírání smluv a nastavování úhrad však nejsou ani vázány právem veřejných zakázek, které by jinak zajišťovaly transparentní výběr smluvních partnerů, a zdravotní pojišťovny nezveřejňují smlouvy s poskytovateli a v praxi je s odkazem na obchodní tajemství neposkytují ani regulačním orgánům, což by jinak umožnilo postih alespoň těch nejhorších excesů při vynakládání veřejných prostředků. Po novelách z let 2005-6 již nemají občané-pojištěnci přímo právo volit ani kandidovat do orgánů zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, což by umožnilo nějakou demokratickou kontrolu nad chováním funkcionářů pojišťoven. Existující právní stav proto přímo vybízí k tomu, aby zdravotní pojišťovny selektivně zvýhodňovaly z veřejných peněz vybrané podnikatele ve zdravotnictví, zpravidla s vazbami na rozhodující funkcionáře pojišťoven, případně na vlivné politiky. Charakter tohoto soukromého podnikání s veřejnými penězi je extrémně náchylný ke korupci a zcela schází veřejná kontrola nad uzavíráním individuálních smluv s poskytovateli zdravotní péče. Předkládaný návrh tuto neudržitelnou situaci řeší, kdy dává kompetence Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí ke kontrole těchto dodatků, těchto smluv. Pro úplnost řeknu, že tento pozměňovací návrh jsem předložil ve výboru pro zdravotnictví, že tehdy nebyl schválen a pan ministr se k němu vyslovil nesouhlasně s tím, že jeho ministerstvo připravuje novelu, která bude transparentní a která všechny uvedené problémy vyřeší. Dále jsem se dozvěděl, že toto zasahuje do soukromoprávního vztahu mezi pojišťovnami a poskytovateli a že ministerstvo nemá dostatek lidí - jak Ministerstvo zdravotnictví, tak Ministerstvo financí - na kontrolu těchto smluv a smluvních dodatků. To ale není argument pro to, aby se takováto změna neučinila. můžu věřit tomu, že ministerstvo takovou novelu předloží, přesto však bych chtěl tu novelu vidět, abych mohl seznat, jestli všechny věci, které navrhuji v tomto pozměňovacím návrhu, jsou obsaženy v této novele, a jestli tedy bude uspokojivě řešeno to, co jsem chtěl vyřešit tímto pozměňovacím návrhem. Děkuji vám za pozornost a omlouvám se, že jsem vás zdržel.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name