2013-017-03-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 260/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji . Nebudeme pískat souboj levicové vlády , ale ještě víc levicové opozice , kdo je víc pro zrušení poplatků . To si prosím vyříkejte . Mám dva konkrétní dotazy na pana ministra . My jsme o LDN mluvili už mnohokrát . Tento problém reálně vznikl . Chci se zeptat , jestli to vláda chce nějak řešit nebo Ministerstvo zdravotnictví ? Nebo jenom řekli : máme je plné a ti , kteří tam dneska nejsou , prostě mají smůlu . A druhý dotaz . Zaznamenal jsem vystoupení pana ministra , který říkal , že když zrušíme poplatek v lékárnách , musíme to nějak kompenzovat . V minulých dnech jsem někde zaznamenal informaci , že by snad pojišťovny měly zhruba za jeden poplatek vyplácet 12 korun . Tak bych chtěl říct . Kdo ty peníze zaplatí ? Těch 12 korun krát počet receptů . Já se domnívám , že daňoví poplatníci . Ne sice takhle osobně jako doposud , ale prostě zprostředkovaně přes státní rozpočet , respektive přes veřejné zdravotní pojištění . Jenom informaci , zda se to chystá a jestli to má fungovat od 1 . ledna , protože předpokládám , že takovým nějakým způsobem je toto opatření . A vzpomeňte si . Už jsme tady mluvili o jiných věcech . My se tváříme , že poplatky a peníze , které chybějí , se ušetří . Ale už jsme tady myslím minimálně dvakrát jednali o kompenzacích nemocnicím - 4,5 mld . ročně . Teď kompenzace lékárnám , teď říkáme , že máme plné LDN . To znamená , že se ukazuje pravý stav věci , že se peníze prostě neušetří . Některým daňovým poplatníkům ušetříme a zaplatí to jiní daňoví poplatníci . Tak to prostě je , že stát logicky žádné jiné peníze než peníze daňových poplatníků nemá .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu poslanci . Neeviduji žádnou faktickou , tudíž můžeme pokračovat v řádné rozpravě . Prosím tedy k mikrofonu pana poslance Hovorku . Prosím .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , boj o zdravotnické poplatky je zřejmě po sedmi letech dobojován . A pro ty z vás , kteří pamatují tyto boje v létě 2007 , tak si jenom vzpomeňte , že regulační poplatky v rozsahu 5 mld . se staly nosičem pro pozměňovací návrh , který totálně změnil cenotvorbu a tvorbu úhrad léčiv v rozsahu zhruba 70 mld . Ale teď bych chtěl říct k tomu , co je předmětem této novely . Novela není zcela spravedlivá . Ona totiž neřeší kompenzace regulačních poplatků pro praktické lékaře pro děti a dorost , protože jim kompenzace byly zhruba z jedné třetiny od roku 2009 nějak uplatněny . A zase naopak . Pokud se týká kompenzace lékárnám , tak tady dochází k další nespravedlnosti , protože lékárny řetězců , které poplatky nevybíraly , kompenzaci dostanou také . Přestože se vlastně poplatky nevybíraly , kompenzovaly se , bonusovaly se a lidem se těch nevybraných třicet korun započítávalo do limitu , tak dneska bohužel není mechanismus díky jednomu úředníkovi na Ministerstvu zdravotnictví , jak vlastně rozklíčovat , kdo poplatky vybíral a kdo nevybíral . Tehdy ale , v roce 2007 , došlo ještě k jedné změně zákona č . 48 , které si příliš mnoho poslanců nevšimlo , byla to taková nepatrná změna , ale ta umožnila pojišťovnám uzavírat dodatky ke smlouvám odchylně od úhradové vyhlášky . A k tomu já jsem se rozhodl předložit pozměňovací návrh , který jsem vložil do systému pod č . 1355 , a já ho krátce odůvodním . Předkládám ho z toho důvodu , že když se zaváděla tzv . reforma zdravotnictví , tak sice zdravotní pojišťovny zůstaly plně závislými na veřejných prostředcích povinně vybraných od pojištěnců , ale na druhé straně získaly ve vynakládání finančních prostředků vlastně úplnou volnost . Současný stav je následující : Zdravotní pojišťovny včetně zaměstnaneckých hospodaří takřka výhradně s povinně vybranými prostředky svých pojištěnců , při každoročním nastavení úhrad již nejsou vázány předpisy Ministerstva zdravotnictví , dohodnou - li se s poskytovatelem jinak . Podle názoru Úřadu pro hospodářskou soutěž se na zdravotní pojišťovny nevztahuje právo hospodářské soutěže , které by jinak bránilo tržně dominantnímu podniku nebo více podnikům jednajícím ve shodě selektivnímu a diskriminačnímu přístupu ke smluvním partnerům . Při uzavírání smluv a nastavování úhrad však nejsou ani vázány právem veřejných zakázek , které by jinak zajišťovaly transparentní výběr smluvních partnerů , a zdravotní pojišťovny nezveřejňují smlouvy s poskytovateli a v praxi je s odkazem na obchodní tajemství neposkytují ani regulačním orgánům , což by jinak umožnilo postih alespoň těch nejhorších excesů při vynakládání veřejných prostředků . Po novelách z let 2005 - 6 již nemají občané - pojištěnci přímo právo volit ani kandidovat do orgánů zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven , což by umožnilo nějakou demokratickou kontrolu nad chováním funkcionářů pojišťoven . Existující právní stav proto přímo vybízí k tomu , aby zdravotní pojišťovny selektivně zvýhodňovaly z veřejných peněz vybrané podnikatele ve zdravotnictví , zpravidla s vazbami na rozhodující funkcionáře pojišťoven , případně na vlivné politiky . Charakter tohoto soukromého podnikání s veřejnými penězi je extrémně náchylný ke korupci a zcela schází veřejná kontrola nad uzavíráním individuálních smluv s poskytovateli zdravotní péče . Předkládaný návrh tuto neudržitelnou situaci řeší , kdy dává kompetence Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí ke kontrole těchto dodatků , těchto smluv . Pro úplnost řeknu , že tento pozměňovací návrh jsem předložil ve výboru pro zdravotnictví , že tehdy nebyl schválen a pan ministr se k němu vyslovil nesouhlasně s tím , že jeho ministerstvo připravuje novelu , která bude transparentní a která všechny uvedené problémy vyřeší . Dále jsem se dozvěděl , že toto zasahuje do soukromoprávního vztahu mezi pojišťovnami a poskytovateli a že ministerstvo nemá dostatek lidí - jak Ministerstvo zdravotnictví , tak Ministerstvo financí - na kontrolu těchto smluv a smluvních dodatků . To ale není argument pro to , aby se takováto změna neučinila . Já můžu věřit tomu , že ministerstvo takovou novelu předloží , přesto však bych chtěl tu novelu vidět , abych mohl seznat , jestli všechny věci , které já navrhuji v tomto pozměňovacím návrhu , jsou obsaženy v této novele , a jestli tedy bude uspokojivě řešeno to , co jsem chtěl vyřešit tímto pozměňovacím návrhem . Děkuji vám za pozornost a omlouvám se , že jsem vás zdržel .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name