2013-017-02-012
12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku . Prosím , aby se připravil pan poslanec Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já si dovolím vystoupit na podporu pozměňovacího návrhu pana poslance Kaňkovského a přednést několik argumentů , které podpoří jeho slova . V naší zemi žije 1,64 mil . seniorů starších 65 let a 400 tis . lidí je starších 80 let . Do 26 let by se počet seniorů starších 65 let měl zdvojnásobit a počet lidí starších 80 let dokonce ztrojnásobit . Prudce rostou požadavky na dlouhodobou péči , ale v naší zemi dosud neexistují , nebo ve své podstatě neexistují zdravotně sociální služby . Výdaje na sociální systém dosahují 41,7 mld . Kč , z toho příspěvek na péči 18,1 mld . Kč , dotace poskytovatelům sociálních služeb 12,7 mld . Kč , platby klientů 9,5 mld . Kč a úhrady za ošetřovatelskou péči ze zdravotního pojištění asi 1,4 mld . Kč . Několik let byla snaha vytvořit systém financování dlouhodobé péče , ale tato práce se minimálně 15 let nedaří dotáhnout . Týká se to zejména financování péče na pomezí sociálního a zdravotního systému , kde doposud neexistuje dohoda mezi MPSV a Ministerstvem zdravotnictví , a tyto problémy se přehazují z jednoho ministerstva na druhé . Takovým dokladem můžou být poslední spory poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb v domovech pro seniory , kde nelze dosáhnout dohody se zdravotními pojišťovnami o úhradě ošetřovatelské péče v odbornosti 913 . A bohužel dohoda není . MPSV řeklo , že nadále nebude financovat zdravotní péči v domovech , a byl vytvořen kód a měly začít platit zdravotní pojišťovny , ale protože tyto náklady raketově rostou , tak se samozřejmě pojišťovny brání financovat tuto péči v plném rozsahu . Já si dovolím odcitovat v této věci pár řádků : Ústavů máme v této zemi poměrně hodně . Nevzkvétá ale domácí péče a hlavně kvůli tomu , že praktičtí lékaři , kteří mohou takovou službu předepisovat , jsou limitováni , a proto předčasně volíme ústavní řešení . Právě léčebny dlouhodobě nemocných a domovy důchodců jsou instituce , které se na první pohled zabývají podobnou činností , jenomže rozdíl je tu velmi zásadní . Přinejmenším z finančního hlediska . Zatímco v léčebnách dlouhodobě nemocných pacient nedoplácí vůbec nic , v té druhé , to znamená v domovech sociální péče , odevzdává většinu svého důchodu a leckdy musí rodina hradit další náklady . Kritéria , za jakých okolností se má volit léčebna dlouhodobě nemocných a kde seniorský domov , nejsou jasně nastavena . Vedle finanční motivace rodiny tak rozhoduje místní dostupnost . V okresech , kde je větší počet lůžek léčeben dlouhodobě nemocných , je méně kapacit v domovech důchodců a naopak . Odložit babičku do následné péče je sice pro rodinu nejlevnějším řešením , ale pro stát tím nejdražším . Tyto skryté sociální hospitalizace nejsou žádnou výjimkou . Analýzy projektu Dostupná zdravotní a sociální péče odhadují , že náklady na ni dosahují minimálně 3,5 mld . Kč . Je třeba se podívat , jak se tato situace péče o seniory řeší v jiných zemích . Ve Švédsku existují sociální služby , které zajišťují obce . Němci mají speciální pojištění , o kterém se mluvilo i u nás , bohužel se to nedotáhlo do konce . Rakousko dává přednost domácí péči . V této souvislosti bych chtěl požádat , aby se paní ministryně práce a sociálních věcí a pan ministr Němeček dohodli na tom , aby patnáctiletá práce na koncepci dlouhodobé péče byla dotažena do konce . A nyní se chci zmínit konkrétně k zákonu o sociálních službách . Řada výtek , které tady zazněly od mých předřečníků , je oprávněných . Největší problém , který mají poskytovatelé sociálních služeb , je v tom , že se obávají , že po přechodu financování sociálních služeb na kraje nebudou rovné podmínky pro všechny poskytovatele , tzn . jak pro krajské , ty které zřizují kraje , tak pro ty neziskové organizace . Další věc , na kterou upozorňuji , jsou nejasná kritéria pro poskytování dotací . To znamená , ministerstvo předává problém financování na kraje , mnohé kraje jsou připraveny a mnohé kraje se k tomu stavějí velmi pozitivně a dofinancovávají i sociální služby ze svých rozpočtů . Naproti tomu existují kraje , kde je přístup velmi odlišný . Tam řada příspěvkových organizací nedosáhne na financování srovnatelné s tím , jak jsou financovány krajské příspěvkové organizace . V této souvislosti si znovu dovoluji ocitovat závěry pracovního týmu pro sociální otázky Unie zaměstnavatelských svazů České republiky ze 17 . dubna 2014 : Zaměstnavatelé , resp . poskytovatelé sociálních služeb trvají nadále na nastavení takového systému financování , který by mohl být označen těmito známkami : Zavedení alespoň rámcových měřitelných postupů na centrální úrovni , tedy na ministerstvu . Zavedení a používání měřitelných postupů a kritérií v každém kraji , které by umožnily zpětné ověření a kalkulaci obdržené výše státní dotace . Oproti současnému nebo dosavadnímu systému zavést opatření a principy , které by zaručovaly transparentnost dotačního řízení . Umožnění zástupcům sociálních partnerů účast ve smyslu dohledu nad tzv . regionálním dotačním řízením . Dále poskytovatelé sociálních služeb vyzývají Ministerstvo práce a sociálních věcí k zavedení možných měřitelných postupů , kalkulačních vzorců , vyrovnávací platby , personálních normativů apod . , na kterých poslední měsíce pracovalo . Z těchto důvodů požadují sociální partneři za stranu zaměstnavatelů předložení návrhu technicko - organizačního řešení , předložení dopracování těchto zmíněných záležitostí v zákoně o sociálních službách , předložení metodického pokynu Ministerstva práce a sociálních věcí a předložení takových principů , které by umožnily podle měřitelných postupů kontrolu dotací , které by ztransparentnily celý systém přidělování dotací na sociální služby , a především zveřejnění souhrnných žádostí krajů za rok 2014 . To je mimořádný požadavek , kde se dosáhne kontroly toho , co bylo před datem předání financování sociálních služeb na kraje , protože pak se dá dohledat , jak jednotlivé kraje financovaly sociální služby a kolik peněz dostaly z centrálního rozpočtu . Z těchto důvodů , jak jsem již řekl , podporuji pozměňovací návrh , který předložil pan kolega Kaňkovský , a prosím také o jeho podporu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name