2013-017-02-006
6. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu Ludvíku Hovorkovi za jeho vystoupení . Nyní pan poslanec Jiří Dolejš a připraví se pan kolega Vilímec . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jiří Dolejš
Děkuji , pane předsedající . Sliby se mají plnit i o Vánocích . Když jsem slíbil včera , že mě zase uvidíte , tak mě tady máte . Logika mého předkladu , který je již v parlamentním systému , je taková , že když jsme se v předchozím bodě pokusili zkorigovat řešení DPH , a to samozřejmě znamená jistý výpadek v inkasu , tak aby to bylo fiskálně neutrální , aby to bylo zbilancované v rozpočtu , tak je třeba někde vzít . Vzpomněli jsme si na předvolební sliby , na daňovou progresi . a tak to tady tedy máte . Já vím , že jsme ve druhém čtení , ale protože kolegové se trošičku rozmáchli , tak připomenu , a říkal jsem to už v prvém čtení , že tento návrh zákona o dani z příjmu nemáme za dramaticky špatný , byť jsou v něm určitě sporná a kompromisní místa . Rozhodně tento návrh zákona dramaticky nedrancuje naše kapsy a neznamená dramatické zvýšení daňového inkasa . Pokud se podíváte na konvergenční program , či , předpokládám , v návrhu státního rozpočtu , tak uvidíte , že nárůst inkasa této daně sice existuje , ale lze ho dávat do souvislosti spíše s oživením hospodářského růstu , nikoli ve vztahu k diskriminačním opatřením této vlády , což je fakt . Tedy pokud nepřijmete opatření , o kterém tady chci hovořit , protože si myslím , že dosavadní hra na návrat progrese je skutečně jenom hrou , a až vám na konci připomenu sazby , o kterých je řeč , uvidíte , že to není nic dramatického , necpeme se nikam do Skandinávie nebo do zemí , kde mají skutečně vysoké progresivní sazby . Také si nemyslím , že problém s bilancováním státního rozpočtu lze řešit pouze opatřeními v oblasti zlepšení výběru daní . Já vím , že je to hlavní leitmotiv vlády , která nechce daně moc měnit , a navíc je to skutečný problém , ale efekty si s odstupem času teprve ukážeme a rozebereme . Tohle je , myslím , poměrně jasné opatření a ten efekt by byl bez diskuse . Samozřejmě že tady jsou zmiňovaná bolavá místa . Chápu to , jak je nastavena problematika zdanění OSVČ , tedy ty zde tolikrát skloňované paušály , jako jistý kompromis . Jistě si vzpomenete , když vláda připravovala tento návrh zákona , že tam byly návrhy , které byly daleko , ale daleko bolestnější , a že jestliže tady jsme se shodli , že podnikatelé , zejména drobní , nejsou žádní paraziti a že je třeba diferencovaně přistupovat k zvýšení jejich daňového přínosu do společné pokladny , tak se to týká jenom paušálu 60 % , což se týká některých vybraných oborů . Je to vztaženo i k limitu 2 milionů , atd . , atd . Chápu odpor k prostředí OSVČ obecně , ale dopad je diferencovaný a myslím si , že tento kompromis se dá spolknout . Dalším bolavým místem - samozřejmě všichni jsme dostali dopisy od našich přátel či nepřátel či kolegů z investičních fondů . Samozřejmě debata o tom , jestli Česko se má pokusit býti druhým Lucemburskem , tady je dlouho , ale opět si nemyslím , že teď jsme v situaci , kdy bychom toto museli rozhodnout . Mě tam daleko víc trápí to , že až do roku 2016 bylo odsunuto ukončení historie tzv . superhrubé mzdy například . Ale nepochybně se k tomuto daňovému titulu ještě vrátíme . Teď je to krok , který je , řekněme , nutný alespoň k tomu , abychom alespoň nějakým způsobem zbilancovali a uzavřeli návrhy daňových opatření pro fiskální období roku 2015 . A teď závěr , i když tedy nepoužiji slova kolegy Komárka ceterum autem censeo , která si vypůjčil od známého starého římského politika Cata , přezdívaného cenzor , ale řeknu bez prodlužování už jenom to , že navrhujeme tři sazby , že zůstává základní sazba pro příjmy do 50 tisíc měsíčně , sazba nad , tedy střední , by dosahovala 18 , čili 15 , 18 , a ta horní nad 100 tisíc příjmů měsíčně , čili tzv . milionáři , když to posčítám za rok , by měli 21 . Na příští období , zatím se stále pohybujeme v kategorii superhrubá mzda samozřejmě . Okamžikem , kdy superhrubá mzda končí , můžeme se opět věnovat vyladění této progresivní škály . To je základ mého pozměňovacího návrhu a samozřejmě že se k němu přihlásím , teď už bedlivěji a bez doplňků , v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name