2013-014-01-001
1. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Dalšími přihlášenými do rozpravy jsou pan poslanec Klán , Korte , paní poslankyně Hnyková , pan poslanec Černoch , pan poslanec Plíšek a potom pan poslanec Zavadil . Neviděla jsem vás . Omlouvám se . Pojďte , prosím , s přednostním právem . Pan poslanec Petr Fiala . Prosím .
Poslanec Petr Fiala
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , my tady , doufám , úspěšně pokračujeme v cestě za přijatelným služebním zákonem . Špatný zákon se mění na lepší a to je jenom o něco málo horší , než kdybychom měli opravdu dobrý zákon . Je dobře , že už není cílem vlády samoúčelné přijetí zákona a snaha vyjít vstříc požadavkům Bruselu , což , jak se ukazuje , byla jenom výmluva , jak jsme na to upozorňovali odpočátku , protože minulý týden již došlo k podepsání dohody o partnerství , na základě které můžeme čerpat evropské peníze v následujícím období . A jak se ukázalo , tak dohoda byla přijata bez ohledu na to , jestli služební zákon opravdu máme , nebo ne . Ostatně pan premiér o víkendu na jednání Evropské rady , i když v jiné věci , velmi jasně ukázal , že pokud nechce , nenechá si od Bruselu nic diktovat a je schopen vyhradit si právo postup Evropské unie odmítnout . Vím , že to není téma dnešní diskuse , a nebudu o tom mluvit dlouho , ale občanští demokraté skutečně nerozumějí váhání pana premiéra postupovat společně ve věci ruských aktivit na Ukrajině a zaujmout jednoznačný a rozhodný postoj . V našem sousedství se odehrává válečný konflikt , ať si to přiznáváme , nebo ne , a čeští občané mají právo vědět , jak bude zajištěna národní bezpečnost , jak se budeme podílet na společné obraně a jakou vůbec máme zahraniční politiku . A chtěl bych vás , dámy a pánové , upozornit na to , že je výhoda nějakou zahraniční politiku mít a je výhoda , pokud taková zahraniční politika je pokud možno konsensuální . Právě naše společná jednání nad služebním zákonem ukázala , že vláda a opozice jsou schopny se domluvit a dohodnout se na společném postupu , a my bychom byli rádi , kdybychom dosahovali takového konsensu i v otázkách , které jsou ještě podstatnější , a to je zajištění naší bezpečnosti a naše zahraničněpolitická orientace . Proto předkládáme návrh na svolání mimořádné schůze Poslanecké sněmovny a já bych chtěl vyzvat pana premiéra , aby na této schůzi předstoupil před Sněmovnu a vysvětlil českou zahraniční politiku a diskutoval s námi o jasném postoji , který naše země zaujme v rusko - ukrajinském konfliktu , a také o naší pozici vůči našim spojencům , ať už ze Severoatlantické aliance , nebo ostatních evropských demokratických zemí . Ale teď zpátky ke služebnímu zákonu . My jsme chtěli odpočátku jednu jedinou věc , a to vytvořit předpoklady pro profesionální , nestrannou a výkonnou státní správu , která by nebyla zapouzdřena sama do sebe , ale pro kterou by občané byli váženými klienty . A přestože si toho pan Okamura nevšiml , protože je fascinován pouze panem Sobotkou a panem Kalouskem , tak občanští demokraté nejenom že od počátku schůze zaujímali konstruktivní postoj , ale konkrétně představovali jednotlivé návrhy na změny , a to s cílem , abychom schválili dobrý zákon , který zabezpečí kvalitní a profesionální státní službu občanům . Já jsem tady na tomto místě před časem řekl , že kompromis nemůže být cílem politiky , ale že pokud je kompromis výsledkem politického jednání , je to přijatelné a je to nakonec dobrý výsledek , protože shoda napříč politickým spektrem u takto významných věcí má také svoji hodnotu . Nedošlo ale k žádné zákulisní dohodě - a to bych chtěl říci prostřednictvím paní předsedající panu poslanci Okamurovi - mezi pány Kalouskem a Sobotkou , ale došlo po poměrně složitých jednáních k přijatelnému kompromisu , ve kterém právě požadavky občanských demokratů byly dalekosáhle zohledněny , a právě proto my nebudeme mít problém pro tuto podobu služebního zákona hlasovat . Samozřejmě že není dobré , a to je jedna z mála věcí , ve které souhlasím s panem prezidentem , že se takový zákon projednává ve spěchu . A byli jsme to my , kdo na to opakovaně upozorňoval a kdo říkal , že nebude - li probíhat standardní připomínkové řízení , nebudeme - li mít do času na to se zabývat detaily , že zcela jistě nakonec připravíme špatný zákon , ale nakonec díky dohodě politických stran a díky tomu , že byly dalekosáhle přijaty naše vylepšující podněty , jsme dosáhli služebního zákona , jehož podoba je , když to nebudu přehánět , alespoň přijatelná . Já bych tady připomenul čtyři základní věci , které jsme požadovali a které nakonec byly , aspoň do jisté míry , v dosažené dohodě zohledněny . Za prvé jsme požadovali zrušení institutu generálního ředitelství , tedy toho zbytečného superúřadu se superúředníkem , který by byl vybaven velmi neobvyklými personálními pravomocemi . Řešení , které jsme našli ve shodě s vládní koalicí , je řešení , se kterým jsme spokojeni . Jsme spokojeni s tím , že nevznikne další zbytečný úřad s nejasnou agendou . Návrh , aby koordinaci státní služby a její personální zabezpečení zajišťovalo Ministerstvo vnitra , byl naším návrhem a nemáme s ním žádný problém . Druhá věc , kterou jsme požadovali , byla otevřenost státní služby na všech úrovních pro úředníky samosprávy i zástupce akademické a soukromé sféry , tedy aby nedošlo k izolaci úřednictva a k tomu , aby se byrokraté vybírali sami mezi sebou . S tím řešením , které přinesla vláda , jsme spokojeni jenom částečně . Je dobře , že nevznikne úplně uzavřený svět navzájem se hodnotících a dosazujících se úředníků . Je dobře , že vláda akceptovala naši připomínku a v zásadě zrovnoprávnila úřednickou zkoušku se zkouškou odborné způsobilosti úředníků samosprávných celků . My nicméně prosazujeme co největší otevřenost státní služby , aby úspěšní lidé ze soukromého sektoru , z akademické sféry , z obecních , městských a krajských úřadů mohli posílit státní správu a neustále ji zlepšovali . Akceptujeme definitivní , nebo navrženou podobu výběrových řízení u nejvyšších funkcí , jako je náměstek pro státní službu , státní tajemníci , náměstci pro řízení sekcí , ale u nižších vedoucích pozic , což jsou ředitelé odborů a vedoucí oddělení , navrhujeme , a bude to obsahem našeho samostatného pozměňovacího návrhu , ještě větší otevřenost výběrových řízení všem zájemcům ze soukromé sféry , z akademické sféry , kteří splní podmínky vzdělání , praxe a znalostí . Třetí věc , kterou jsme požadovali , bylo zajištění personální kontinuity a stability . Vládní koalice akceptovala naši připomínku a prodloužila potřebnou délku pracovní zkušenosti těch , na které se má tento zákon vztahovat , ze tří na čtyři roky . A pak je tu ten čtvrtý bod , jak se ukazuje , nejproblematičtějí , a to je návrh , aby existoval jenom jeden typ náměstka . S řešením , které navrhla vládní koalice , v žádném případě nejsme spokojeni , ale protože ve všech jiných případech jsme dosáhli prosazení našich požadavků , tak jsme připraveni respektovat tuto dohodu . My opravdu nepotřebujeme dva typy náměstků . Nepotřebujeme náměstky , jejichž jedinou náplní činnosti bude zastupovat ministra na jednání vlády nebo na oficiálních akcích . Odpočátku jsme chtěli jeden typ náměstka . Ale my jsme měli tu představu , která je logická , která by nejlépe fungovala , a to je ta , aby si ministr přivedl svoje náměstky , i kdyby to byli lidé , kteří působili jinde než ve veřejném sektoru , tak jak to bylo dosud , a tito náměstci by řídili svěřenou část ministerstva . Tento model je osvědčený , kombinuje v sobě docela dobře politické řízení ministerstva s odbornou kompetencí a nevidíme důvod , proč bychom měli tento model takto zásadním způsobem měnit . Nicméně konstatuji , že vládní koalice z mně nepochopitelných důvodů trvá na dvou typech náměstků , a konstatuji také , že i navzdory tomu , že se nám to nelíbí a nesouhlasíme s tím , jsme připraveni v zájmu přijetí tohoto zákona jako celku - a s ohledem na to , že naše všechny ostatní požadavky byly akceptovány - se přes to přenést a nakonec pro zákon hlasovat . Konstatuji tedy , že vláda splnila tři z našich čtyř zásadních podmínek , dodržela dohodu a my nemáme problém zase ze své strany naše slovo také dodržet . To je důležité , abych toto konstatování řekl předtím , než budu hovořit dál , protože chci upozornit na to , a kolegové to vědí , že jsme předložili mimo rámec této dohody , jak jsme to ale ohlásili už při těch jednáních , několik pozměňovacích návrhů , které by měly vést k dalšímu zlepšení tohoto zákona a které podáváme samostatným pozměňovacím návrhem , který je sněmovním tiskem 1195 . My , za prvé , chceme skutečně zajistit , aby lidé mimo státní správu měli možnost pracovat pro český stát , a proto navrhujeme , aby se už v prvním kole , a to je důležité , v prvním kole mohli do výběrového řízení hlásit lidé ze soukromé sféry nebo z veřejných institucí , samozřejmě s dodržením podmínky , že složí úřednickou zkoušku a mají odpovídající praxi . Dámy a pánové , až nad tímto naším návrhem budete přemýšlet , tak si třeba představte auditora v soukromé firmě , proč by po čtyřech letech praxe měl být horší než auditor , který působí ve státní instituci . Čili my navrhujeme , aby už v prvním kole se výběrová řízení u nižších vedoucích pozic - vedoucí oddělení , ředitel odboru - otevřela i pro lidi ze soukromé sféry . Za druhé navrhujeme v tomto pozměňovacím návrhu , aby vzdělávání úředníků mohly zajišťovat vysoké školy . Samozřejmě ne automaticky , ale zase vysoké školy poté , co k tomu získají akreditaci od Ministerstva vnitra . Bude to nejlevnější , nejefektivnější , nejkvalitnější , protože vysoké školy mají dostatek zkušeností a mají i odpovídající personál . Za třetí chceme proporčně snížit výši výplaty neúměrně vysokého odbytného při skončení pracovního poměru na dobu neurčitou , a to zhruba na polovinu doby , která je teď navrhována . Až budete zase nad tímto naším pozměňovacím návrhem přemýšlet , tak si představte člověka , který nastoupí do státní správy po absolvování vysoké školy v nějakých 25 letech , pracuje 9 let , ve 34 letech odchází ze státní správy a stát mu garantuje , že mu bude ještě rok něco platit , když nebude moct najít nějaké místo , a pak mu bude platit 12 násobek měsíčního platu . To nám skutečně připadá zbytečné a přehnané a byli bychom tady pro , abychom toto odbytné snížili . Například v tomto konkrétním případě tedy po 9 letech praxe na polovinu , tedy na šestinásobek . Za čtvrté navrhujeme vypustit výjimku pro platné úřednické vzdělání na Státním institutu mezinárodních vztahů v Moskvě . Za páté navrhujeme posunout data tzv . systemizace úřednických míst o jeden měsíc - místo na 30 . listopad na 31 . prosinec , aby bylo časově realistické vše stihnout do 1 . ledna . A dále navrhujeme , za šesté , vypustit povinnou přítomnost odborů u úřednické zkoušky . Dámy a pánové , přestože tyto naše pozměňovací návrhy nebyly součástí podmínky pro to , abychom souhlasili s tou celkovou dohodou , tak bych vás poprosil , abyste se s nimi znovu bedlivě , důkladně seznámili , protože zvláště třeba ten návrh na otevření státní služby pro lidi ze soukromé sféry a z akademického sektoru je něco , co by opravdu významným způsobem do budoucna zkvalitnilo státní správu , což je nepochybně dobrým krokem . Dámy a pánové , já bych rád na závěr konstatoval , že občanští demokraté dodrží dané slovo a podpoří takovou verzi služebního zákona , která odpovídá dohodě mezi námi jako pravicovou opozicí a vládní koalicí . Zvážíte - li také ještě zapracování našich dalších návrhů , které předkládáme , bude to nepochybně další krok k tomu , abychom přijali přijatelný , nebo docela dobrý zákon o státní službě , která bude sloužit našim občanům . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců ODS.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name