Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.AprosímzpravodajekontrolníhovýborupanaposlanceKoníčka,abynásinformovalojednánítohotovýboru.Prosím.Poslanec Vladimír KoníčekVáženýpanepředsedo,váženékolegyně,kolegové,kontrolnívýborsezabývalstanoviskemNejvyššíhokontrolníhoúřaduknávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuČeskérepublikyzarok2013,kterémátejakosněmovnítisk189/1,nasvéschůzi11.červnaapřijalusnesení,vekterémberenavědomístanoviskoNejvyššíhokontrolníhoúřaduknávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuČeskérepublikyzarok2013ažádáministrafinancí,abydo31.srpna2014předložilkontrolnímuvýborupřijatáapřipravovanánápravnáopatřeníkestanoviskuNejvyššíhokontrolníhoúřaduknávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuČeskérepublikyzarok2013.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji.ZahajujivšeobecnourozpravuajakoprvnímubychdalslovopanuprezidentoviNejvyššíhokontrolníhoúřadu,kterýpožádaloslovo.Prosím,abyvystoupil.PoněmjepřihlášenpanposlanecVotava.Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav KalaVáženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dobréráno.Dovoltemi,abychvásseznámilsestanoviskemNejvyššíhokontrolníhoúřadukvládnímunávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuČeskérepublikyzarok2013.Totostanoviskovámpředkládámvsouladus§5zákonač.166/1993Sb.,oNejvyššímkontrolnímúřadu.Chcivásinformovatotom,ževypracovánístanoviskavycházelozpředloženéhotisku189,závěrečnýchúčtůjednotlivýchkapitolstátníhorozpočtuzaslanýchNejvyššímukontrolnímuúřadujejichsprávci,zeschválenýchkontrolníchzávěrůkontrolníchakcíazdalšíchpoznatkůkontrolníaanalytickéčinnosti.Výsledkemhospodařenístátníhorozpočtuzarok2013bylschodekvevýši81,3mld.Kč,cožjeo18,7mld.Kčlepšívýsledek,nežbylpředpokládánupravenýmzákonemostátnímrozpočtu,aotéměř20mld.Kčlepšívýsledekoprotiroku2012.Nižšíhoschodkubylodosaženozejménanedočerpánímrozpočtovýchvýdajůvevýši17,56mld.Kčpřipřekročeníočekávanýchpříjmůo1,17mld.Kč.Onaplněnírozpočtovýchpříjmůsekroměinkasadanězpřidanéhodnotyzasloužilyhlavněnedaňovéakapitálovépříjmyapřijatétransfery,ukterýchbylarozpočtovanávýšepřekročenao10,8mld.Kč.Nastraněvýdajůnebylydočerpánykapitálovévýdajeo13,6mld.Kč.Součástínávrhurozpočtovanýchpříjmůnarok2013bylyvevětšímířenežvpředchozímroceostatnípříjmyatransferymimořádnéhocharakteru,atopříjmyzprodejekmitočtovýchpásem,příjmyodstátníchLesůČeskérepubliky,příjmyzprivatizačníhoúčtu.ZtěchtomimořádnýchpříjmůbylalerealizovánjenpříjemodstátníhopodnikuLesyČeskérepublikyavesníženévýši,tj.10mld.Kčzprivatizačníhoúčtu.Rozhodujícípodílnasníženítempazadlužovánívroce2013mělazměnapřístupuktvorběrezervypeněžníchprostředkůprovyloučeníriziksouvisejícíchsfinancovánímschodkustátníhorozpočtuastátníhodluhu.Jednímzezákladníchproblémůsnižováníschodkuveřejnýchfinancíjeschodeksystémudůchodovéhopojištění,kterýjesoučástícelkovéhoschodkustátníhorozpočtu.Dosudsektěmtomandatornímvýdajůmnepodařilopřiřaditzdroje,kterébudouvpříštíchletechpotřebakpokrytítohotoschodku.PokudjdeododržovánízávazkůvůčiEvropskéunii,návrhstátníhozávěrečnéhoúčtunepřinášíinformace,žebydocházelokjejichporušování.OhledněvyužitíprostředkůzfondůEvropskéuniesenávrhstátníhozávěrečnéhoúčtusoustřeďujenaúdaje,jakávýšeprostředkůbylačerpánaavekterýchoblastechbylytytoprostředkyvynaloženy.Zdadošlokjejichoptimálnímuvyužití,návrhstátníhozávěrečnéhoúčtunehodnotí.ZkontrolníčinnostiNejvyššíhokontrolníhoúřaduazdalšíchzdrojůjezřejmé,ževtétooblastiexistujíznačnénedostatkyarezervy.Cojetřebazdůraznit,jeskutečnost,žecelkováčástkaodvodůdorozpočtuEvropskéunievroce2013dosáhla41,7mld.korunavprůběhuroku2013obdrželazrozpočtuEvropskéuniecelkem125,7mld.korun.Čistápozicetedybyla84,1mld.korun.NKÚsohledemnaúdajeuvedenévnávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuasohledemnapoznatkyzesvékontrolníaanalytickéčinnostiupozorňuje:Provyhodnocováníhospodárnosti,efektivnostiaúčelnostivynakládanýchvýdajůchybímetodika,vyhodnocováníprováděnévzávěrečnýchúčtechkapitolnelzepoužítkporovnáníúrovněhospodařeníjednotlivýchorganizačníchsložekaniprořízeníveřejnýchvýdajů.Zadruhé.Řadapřijatýchopatřeníkpředcházenídaňovýmúnikůmakzefektivněnívymáhánísevesníženístavudaňovýchnedoplatkůanivezvýšeníprocentavymoženýchnedoplatkůdosudneprojevila.Zatřetí.Poklesčerpáníkapitálovýchvýdajůovícenež11mld.korunvesrovnáníseskutečnostíroku2012.Dáleupozorňujemenaskutečnost,žekpoklesutěchtovýdajůvabsolutnívýšidocházívabsolutnívýšistejnětakjakovpodílunacelkovévýdajestátníhorozpočtu.Ktomutopoklesudocházíjižodroku2010.Dále.Neustálerostestavnárokůznespotřebovanýchvýdajůminulýchlet,cožhodnotímejakorizikoproplněnístátníhorozpočtuvdalšíchletech.Nárokyznespotřebovanýchvýdajůdosáhlyčástky146,6mld.korunk1.1.2014,včemžjsounárokyznespotřebovanýchprofilujícíchvýdajůvevýši130mld.korunanárokyznespotřebovanýchneprofilujícíchvýdajůvevýši16,5mld.korun.Zadalší.Upozorňujemenanízképlněnírozpočtuvýdajůvrámciprogramovéhofinancování,cožsouvisísezávažnýmiproblémyvtétooblasti,zejménaprodlužovánílhůtvýstavby,růstnákladůstaveb,chybějícíkvalitníposouzeníinvestičníchzáměrůipropočetekonomickéefektivnosti.Dalšíbod.Upozorňujemenavysokýpočetprováděnýchrozpočtovýchopatřenízvláštěvněkterýchkapitoláchstátníhorozpočtu,natrvalýpoklesinkasadanězpříjmufyzickýchosobzesamostatnévýdělečnéčinnosti,cožpotvrzujedlouhodobouneefektivnostvýběrutétodaně.Správaodvodůzaporušenírozpočtovékáznějepoznamenánavysokouadministrativnínáročnostízatěžujícínejenstátnísprávu,aleisamotnépříjemcedotací,protonelzekonstatovat,žejesprávatěchtoodvodůhospodárnáaefektivní.Zadalší.Protrvaleudržitelnýfiskálnívývojbuderozhodující,jakáúspornáaprorůstováopatřeníbudouvtétooblastipřijata.Podílstátníhodluhunahrubémdomácímproduktusekekonciroku2013ipřesmírnýnárůststátníhodluhudálezvýšilnacelkových43,4%.Dáleneustálestoupávýševýdajůnastátnídluhavroce2013dosáhla57,8mld.korun,tojetéměř5%skutečnýchvýdajůstátníhorozpočtu.Vzhledemkestálémusnižováníúrovněprivatizačníchvýnosůmůžerealizaceekologickýchgarancípředstavovatbudoucírizikoprovýdajovoustranustátníhorozpočtu.DáleupozorňujemenavýznamnérizikoautomatickéhozánikuzávazkuspolufinancovánízrozpočtuEvropskéunie,atímzvýšenínárokůnadofinancováníprojektusmožnýmvýraznýmdopademnastátnírozpočetvnásledujícíchletech.Akonečně,připrováděníkontrolníchakcíopakovanězjišťujemenedostatkyvpodkladechsloužícíchksestavenízávěrečnýchúčtůkapitolstátníhorozpočtu,atojakvoblastiúčetnictví,takvoblastifinančníhovýkaznictví.Nynímidovolte,abychvásseznámilsdoporučenímiNejvyššíhokontrolníhoúřadu.Zaprvé.Provéstvyhodnocenímožnýchnegativníchdopadůsnižováníkapitálovýchvýdajůnadalšívývojekonomikyanahospodařenístátníhorozpočtu.Dále,vyhodnotitfunkciarizikatvorbyačerpánínárokůznespotřebovanýchvýdajů.Zatřetí.Vpřípaděpeněžníchprostředkůmaléprivatizacevzhledemkestavuprocesumaléprivatizacenavrhnoutpostup,jakbudedálestěmitoprostředkynaloženo.Začtvrté.Nepoužívatvýdajerozpočtovanévsouvislostisobsluhoustátníhodluhuprostřednictvímrozpočtovýchopatřenívjinýchkapitoláchstátníhorozpočtu,tj.kapitolastátnídluhbynemělasloužitjakodalšípřípadnárezervavýdajů.Důslednějiuvádětvnávrhustátníhozávěrečnéhoúčtuvyhodnocenílegislativníchzměnzejménavdaňovéoblasti.Zašesté.Věnovatvětšípozornostsestavovánírozpočtůstátníchfondůvzhledemkvýraznýmrozdílůmpřiplněnírozpočtovanýchčásteknastraněpříjmůavýdajů.Zasedmé.Návrhstátníhozávěrečnéhoúčtubymělobsahovatvčástiúdajůostátníchfinančníchaktivechtakéinformaciostavechpohledávekzposkytnutýchnávratnýchfinančníchvýpomocí,majetkovýchúčastíacennýchpapírů,jejichžmajitelemjestátasekterýmijsoupříslušníhospodařitsprávcikapitol,kterémáMinisterstvofinancípovinnostevidovatmimostátnífinančníaktiva.Akonečněposlednídoporučení,abynávrhstátníhozávěrečnéhoúčtuobsahovalvybranéúdajeoveřejnýchrozpočtechtakévmetodiceESA95.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,děkujizapozornost,kteroujstevěnovalistanoviskuNejvyššíhokontrolníhoúřaduknávrhustátníhozávěrečnéhoúčtu.Děkuji.