Předseda PSP Jan HamáčekAno.Ještějsemregistrovalžádostoodhlášení,takžejávásvšechnyodhlásím...Poprosímvásonovouregistraci.Budemehlasovatonávrhuusnesení,takjakjejpředneslapaníposlankyněChalánková,tzn.nesouhlasPoslaneckésněmovnysodpovědípaníministryně.Zahajujihlasováníaptámse,kdojeprotentonávrh,aťstisknetlačítkoazvedneruku.Kdojeprotitomutonávrhu?Hlasovánímáčíslo53,přihlášenoje121,pro52,proti38.Tentonávrhnebylpřijat.Budemepokračovattiskem187,cožjeopětinterpelacepaníposlankyněChalánkové,tentokrátnapaníministrynipráceasociálníchvěcívestejnévěci,tzn.odebráníanáslednérozděleníčeskýchdětívNorsku.Paníposlankyně,prosímmáteslovovobecnérozpravě.Poslankyně Jitka ChalánkováDěkujizaslovo,panepředsedo.Váženápaníministryně,děkujivámzaobsáhlýobecnývýkladproblematikyodebíráníohroženýchdětíobsaženývevašíodpovědinamouprvníotázku.Souhlasímajsemráda,žetoslyšímprávěodvás,žeodebránídítětezrodinymábýtažnaprostokrajnímprostředkemjehoochrany.Dodávám,žetomutakbohuželvpraxičastoneníažepočettakovýchpřehmatůvzahraničíroste.Jistěsemnoubudetetakésouhlasit,želzeodebratjendítě,kteréjenějakohroženo.Vpřípadě,okterýjde,všakbylyodebrányděti,kterénijakohroženynebyly.Nesouhlasímsvámi,pokudtvrdíte,že-cituji:"Nastaveníhranice,jakýstavjepovažovánzabezprostředněohrožující,jevšakmezijednotlivýmistátyodlišnéajepředmětemvnitrostátníúpravyprávnítohokteréhostátu."Mezinárodnínormyjsoupřijímányproto,abypraxistátůsjednocovaly.Pokudbyplatilo,žekaždýstátsimůžesvémezinárodnízávazkyvykládat,jakchce,bylobytopopřenímsamotnéhosmyslumezinárodníhopráva.Dílčíodchylkyjsoumožnésnadvrámcirozdílnostirůznýchkultur,pokudtosmlouvapřipouští.Alepakjetřeba,alespoňpodlesoučasnéjudikaturyMezinárodníhosouduprolidskáprávaipodlepraxeVýboruOSNprolidskápráva,abytytoodchylkybralyvnitrostátnísoudyucizincůvúvahu,nikolivabyjeignorovaly,jaktodělajínorskéorgányvčeskémpřípadě.Aužvůbecnesmíjakýkolivnitrostátnívýkladpopíratlidskáprávavčetněprávdětí.BohuželprávětosestaloastáledějevNorsku.NorskéorgánypošlapalylidskáprávačeskýchdětíajejichčeskýchrodičůpodzáminkouvlastníhovýkladuÚmluvyoprávechdítěteaignorujíkulturníodlišnostimezitypickounorskouatypickoučeskourodinou.Prostěsechovalykčeskérodině,jakobybylanorská,resp.postihlyjizato,žejemálonorská.Dáleuvádíte,ženemátežádnéinformaceopřípadu,kdynorskéorgánynakonecumožnilyindickýmdětem,jejichžrodičebyliindičtíobčané,návratdomů,atopodiplomatickéintervenciindickévlády.Váženápaníministryně,nechápu,jaksivašipodřízenívůbecmohlidovolitvámdátdoperatakovouodpověď.Chápu,žeotomtopřípadunevítevy,alevašipodřízenítovědětmají.Apokudnevědí,majísiinformacerychlesehnatatvářitse,žetenpřípadmajídávnovmalíčku.Jetototižjejichpráce.Tenpřípadprokazuje,žekdyždomovskýstátchceasnažíse,lzenávratudětídosáhnout.Nedivímse,žeČeskárepublikazatímničehonedosáhla,kdyžvašiúředníciotétokauzedosudnemajíaniponětí.Dále.Odpovědinamoutřetíotázkujstesezcelavyhnula.Otázkazněla,zdajsteochotnaosobněintervenovatveprospěchnávratudětídoČeskérepublikyusvénorskéresortníkolegyně,ministryněproděti,rovnépříležitostiasociálnízačleněnípaníSolveigHorne.Vodpovědiuvádítevšechnomožné,jenneto,zdasehodlátesamaosobněvevěciangažovat.Možnábystačilozvednouttelefonneboseběhemnějakéhojednánísejítsvašínorskoukolegyní,vysvětlitjísituaciamožnábypakužsisamadokázalazjednatpořádek.Možnáotompřípaduprostějenneví,takjakovyneznátedetailyvšechpřípadůodebíránídětizrodinvČeskérepublice.Vaševěta,žejsouzvažoványmožnostidalšíchdiplomatickýchjednání,mněrozhodněnestačí.Navícvyvolávádalšíotázky:Jaktožedalších?Onaužnějakádiplomatickájednáníproběhla?Ajakádalšíjednáníjsouzvažována?Najakéúrovni?Comábýtjejichvýsledkem?Nemohusouhlasitanistím,ževěcjevýhradněvpravomocinorskýchorgánů,žedětinikdynežilyvČeskérepubliceaneumějíčesky.Nicztohonenípravda.JednozdětížilovČeskérepubliceasirok,jetoobsaženovméinterpelaci,vdobě,kdymatkanemělapovoleníkpobytuvNorsku,přestožetamžiljejímanželaotecdětí.Obědětizdemajíširšírodinnézázemí.Rodičesamozřejměučilidětičeskyinorsky.Šlootypickoubilingvnírodinu.ZáměremrodičůnebylovychovatzdětíNory.Teprveodebránídětízpůsobilo,žedětipostupněčeštinuzapomínají,protoževjejichokolínenínikdo,kdobysnimihovořilčesky.Dokonceimatcebylozakázánoběhemjejíchvelmiomezenýchpovolenýchstykůsdětmimluvitjejichrodnýmjazykem,kterýmječeština.Tvrdí-liněkdo,žedětinikdynežilyvČeskérepubliceaženeumějíčesky,usvědčujeseztoho,žecelýpřípadpořádněnezná,ačkolivsejímúdajnězabýváužodledna2013.Asoučasněurážíjejichmatku.Mělobybýtjednímzprvníchúkolůčeskéhostátutoabsolutníminimum,comůžestátprotydětiudělat,zasaditseoto,abynorskásociálníslužbazajistilakaždodennívýukujejichrodnéhojazyka,tj.češtiny.Tydětinejenženatomajíplnéprávo,alemajítéžnároknaodškodněnízakaždýden,kdysetaknestalo.Nesouhlasímstím,žečeskéorgánynejsoupříslušné.Příslušnostčeskýchsoudůjedána.ZhlediskaČeskérepublikymajíprávoasoučasněpovinnostpečovatodětistálejejichbiologičtírodiče.Českárepublikatotižnikdynorskározhodnutířádněneuznala,adokonceonichdeiureanineví.To,žeNorskonenísmluvnístranouÚmluvyopravomociorgánů,použitelnémprávu,uznávání,výkonuaspoluprácivevěcechrodičovskézodpovědnostiaopatřeníkochranědětí,sjednanévHaagudne19.října1996,přeceneníargumentemproto,žeČeskárepublikajezehry.Právěnaopak.Znamenáto,žeČeskárepublikavůbecnenípovinnauznatjakékolinorskérozhodnutívevěci.Jetotypickýstřetjurisdikcíčeskéanorské,jakseotomučívrámcikurzůmezinárodníhoprávasoukromého.Argumentovattím,žeNorskonenísmluvnístranoutétoúmluvy,jeabsurdní.Tonenížádnápřekážkapronás,alenaopakvýhodavpřípadnýchdiplomatickýchjednáních.Pročsi,váženápaníministryně,počínátetak,jakobynorskározhodnutíprovásaproČeskourepublikubylazávazná,kdyžnásvůbeckničemunezavazují-alespoňnedodoby,nežbyjeuznalčeskýsoud?Váženápaníministryně,neodpovědělajsteaninamojipátouotázku,kterázněla:Můžetepopsat,jakbyvobdobnésituacipostupovalyčeskéstátníorgányvůčiobčanůmNorska?Zřejměmezinámidošloknedorozumění.Játotiž,zřejměnarozdílodvás,nevycházímztoho,žekodebránídětírodičůmbyljakýkolidůvod,aprotonecítímpotřebunorskésociálkyobhajovat.Jentaksiumímvysvětlitvašiodpověď,žebyčeskéorgánypostupovalyidenticky.Projistotusvojiotázkuzpřesním.Můžetepopsat,jakbypostupovalyčeskéstátníorgányvsituaci,kdybymělypouhépodezřenínapohlavnízneužívánídětízestranyjednohozrodičů?Jestližebydětiodebralyadalydopřechodnépěstounsképéčeinazákladěpouhéhopodezření,bylobypřípustnéodsebeoddělitsourozence?Ajakbyčeskéstátníorgánypostupovaly,kdybysenásledněprokázalo,žekžádnémupohlavnímuzneužíváníveskutečnostinedošloažeudánídostmožnábylojenzpůsobem,jaksepomstítrodičům,popřípaděizdůvodujejichnárodnosti?Skutečněbychomvtakovésituacipostupovaliidenticky,tojestponechalidětivpěstounskýchrodináchatvářilise,žesenicnestalo?Nebylobyspíšenamístědětitakovýmrodičůmokamžitěvrátit,omluvitsejimavšechnyodškodnit,protožejinakbychommimojinériskovaliidiplomatickouintervencizestranyNorska,aprotioznamovatelůmzahájittrestnístíháníprokřivéobvinění?Děkujizapozornost.