2013-008-06-015
15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 49/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Janě Černochové . S faktickou poznámkou nyní pan poslanec Antonín Seďa a připraví se pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce . Prosím , pane poslanče , máte svou faktickou poznámku . Prosím .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji . Já bych odpověděl paní kolegyni Černochové vaším prostřednictvím . Já budu souhlasit s tím koncem . Já si osobně myslím , že všechny branné zákony se měly projednávat v jednom balíku . To , že už ozbrojené síly jsou pryč , že Vojenská policie je pryč atd . , je chybou , protože jsou navzájem provázány . Druhá věc . Ano , několikrát se to projednávalo na výboru , ale nikdy tomu nebyla věnována dostatečná pozornost , zejména z toho důvodu , že byly deklarovány nějaké cíle , a po hloubkové analýze tyto cíle já tam nevidím . To je důvod , který jsem přednesl . A druhá věc je , že ono chce také vědět to , co jsem říkal na počátku - v jakém stavu je v současné době Armáda ČR , protože jsem slyšel veřejné vyjádření , a to dvakrát , na veřejném fóru pana náčelníka Generálního štábu , který jasně deklaroval , že Armáda ČR je ve špatném stavu . A druhá věc je , zda přijetí této novely , to znamená zákona o vojácích z povolání , zlepší , či zhorší současný stav . Já si přeji , aby se zlepšil , aby byly naplněny cíle reformy ozbrojených sil z roku 2003 . A k tomu musí sloužit tento zákon . Pokud tomu sloužit nebude , je to špatně !
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji i za dodržení času k faktické poznámce . Nyní pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Václav Klučka
Děkuji vám , pane předsedající . Já nebudu komentovat předchozí vystoupení předřečníků . Pouze bych chtěl říci , že z obsahu toho vystoupení je naprosto zřejmé , že je nutné v určité době , která bude před námi , a já předpokládám , že ta doba bude potvrzena touto ctihodnou Sněmovnou , najít kompromisy v mnoha dílčích problémech , které nám pak pomohou zjednodušit projednávání v druhém a třetím čtení . Z toho důvodu i po dohodě s předkladatelem a se zpravodajem již teď si dovoluji navrhnout prodloužení lhůty k projednávání o 30 dnů na 90 dnů .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Klučkovi . Budeme pokračovat , ale nemám žádnou další přihlášku . Ano , nyní vnímám přihlášku pana poslance Alexandra Černého a kolegyně Černochová také . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Alexander Černý
Děkuji . Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , paní ministryně , dovolte mi jenom několik poznámek na adresu prvního čtení . Musím bohužel konstatovat , že jsme poněkud zklamán úvodním slovem pana ministra . Chápu , že po tom , co si zažil v uplynulých hodinách , to nemá lehké a že se mu asi nepříliš radostně kráčelo dnes do Sněmovny , ale opravdu jsem očekával , že kromě toho , že nám ocituje několik pasáží z důvodové zprávy , kterou si pilní poslanci bezesporu mohou přečíst , tak že uslyším to , co jsem prostě neslyšel . Už to tady trochu naznačil jednak kolega Seďa , paní kolegyně Černochová . Mám pocit , že vytrhovat jeden jediný zákon , který je velmi důležitý , nesmírně potřebný - vůbec nepochybuji o tom , že je nanejvýš žádoucí , abychom projednali tento zákon , abychom zlepšili kariérní řád , abychom se zabývali platovými podmínkami vojáků z povolání , ale to všechno jsou jen dílčí problémy . My jsme už několikrát při různých příležitostech narazili na problém , že česká armáda se dostává do situace , kdy ztrácí některé své schopnosti . Souvisí to pochopitelně s financováním armády , dlouhodobým financováním armády . To už je něco , co se pana ministra Stropnického vůbec netýká , protože to byla práce jeho předchůdců . Ti velmi dobře věděli , co činí , a jejich rozhodování mnohdy naprosto cíleně směřovalo k tomu , že Armáda České republiky některé své schopnosti buď ztratila úplně , anebo je prostě na pokraji toho , že je schopna některé velmi důležité činnosti pro obranu země zajistit . Já jsem očekával , že nás pan ministr v úvodním slově ujistí o tom , že má představu , co s tím . Nedávno jsme , ne všichni stejně horlivě , ale nedávno jsme slavili v České republice patnáct let od vstupu do Severoatlantické aliance . Při té příležitosti se konala celá řada akcí , na kterých zazněla docela závažná kritická slova ve vztahu k naší armádě . Už tady byla zmiňována poznámka náčelníka Generálního štábu , který dokonce připouštěl , že Armáda České republiky už je prakticky nebojeschopná , že už se dostává do situace , kdy by nebyla schopna dostát spojeneckým závazkům ne proto , že by někomu nemohla jít na pomoc , ale protože ty spojenecké závazky například předpokládají , že se v první fázi i případného napadení budeme schopni bránit sami . Poté nám možná podle nějakého článku Severoatlantické smlouvy přispěchá někdo na pomoc . Ale my už nejsme zřejmě schopni vůbec ničeho . Armáda České republiky je v zoufalém stavu . Už jste tady slyšeli šílenou částku podfinancování resortu zhruba sto miliard , možná devadesát , to se těžko přesně vyčísluje . Slyšeli jste , nebo určitě víte , alespoň ti , kteří se o obranu země zajímáte , že počet vojáků , kterými dnes česká armáda disponuje , je jeden z nejnižších - jeden z nejnižších v rámci Aliance . Tuším , že jsme druzí od konce na počet obyvatel produktivních . O rozpočtu už byla řeč . Jsme zhruba na polovině toho , co pan Rasmussen , který teď , s prominutím , kmitá po Evropě s jediným cílem - přimět členské země , aby se alespoň trochu napravily - , tak jsme zhruba na polovině toho , co bychom měli . Já to zdůrazňuji z toho důvodu , že už na tom zmíněném jednání Severoatlantické aliance došlo k dohodě mezi představiteli politických stran , že se budou zabývat jakousi proklamací , která by měla zvrátit onen nepříznivý stav , který dnes pro ozbrojené síly , nebo pro armádu zvlášť , panuje , a sice že se tady z roku na rok dohadujeme o tom , jestli armáda dostane jednou čtyřicet , jednou čtyřicet jedna miliard . Víme všichni , že obojí je špatně - ale hlavně ten časový limit , ten je špatně . Armáda je jeden z resortů , nebo Ministerstvo obrany jako celek je jeden z resortů , který jestli něco potřebuje , tak je to dlouhodobost . Vy , kteří jste tady delší dobu , si jistě vzpomenete na to , jaké jsme tady zažívali šílené chvilky , když jsme vysílali naše vojáky do zahraničních misí a krátce ještě před jejich vysláním jsme neměli Sněmovnou schváleno jejich působení - například do Afghánistánu nebo Iráku nebo čert ví kde . Prostě bylo to velmi nedůstojné , velmi nepříjemné . Stavělo to náčelníka Generálního štábu mnohdy do šílené situace , protože se musel připravovat na to , že když to náhodou Sněmovnou neprojde , tak bude urychleně muset ty lidi stahovat . A to je obrovské bezpečnostní riziko . Nekoncepčnost a neschopnost plánovat například výdaje na obranu na delší období , než je dokonce jedno volební období Sněmovny , optimální by bylo pět , šest , možná i více let , to je to , co mimo jiné způsobuje , že jsme v takové situaci , v jaké dnes jsme . Paní kolegyně Černochová se tady zmínila o chybějících dalších zákonech , které nutně musí být svázány s touto normou . Já chci připomenout ještě jednu maličkost . Předsedové politických stran se možná s pomocí boží dopracují k tomu , že budou nějakým způsobem deklarovat svůj zájem na posílení obranyschopnosti České republiky a budou deklarovat to , o čem mluvím , tedy že se zavážou k jakémusi - pochopitelně to nebude zákon , ale bude to jakási proklamace , která by je měla motivovat k tomu , aby netorpédovali například rozpočet pro obranu , aby byli schopni přistoupit na to , že budeme se chovat tak jako některé jiné země , které bez ohledu na skoro vývoj ekonomiky jasně deklarují , že výdaje na obranu budou takové , nebo makové . Já mám tu čest zastupovat naši stranu v téhle té expertní skupině , jak si říkáme , a vedeme tam disputace na téma , co udělat pro to , aby se obranyschopnost České republiky posílila . Neodvoláváme se tam na to , že čekáme jenom na to , jak nás bude chránit Aliance . To jsou smlouvy , které platí a které my nezpochybňujeme . Nicméně jsme si vědomi toho , že prioritou nás poslanců , naší vlády by mělo být vlastní zajištění obrany . Já jsem teď trochu na rozpacích , zda má vůbec smysl pokračovat v práci téhle té skupiny , protože naším cílem je opravdu zajistit obranyschopnost . Bavíme se o tom , že to nejde bez toho , aniž bychom neposílili například rozpočet na obranu , abychom neposílili jednotlivé části armády , a na druhou stranu tady slyším , a pan ministr velmi dobře ví , že v návrhu toho zákona je zakotveno , že už tak minimální armádička - ta " em " už jsme tady taky měli , vzpomeňte si na ministra Tvrdíka někteří a jeho koncept " menší , menší , až budeme úplně nejmenší " - dalších 1 600 mužů profesionálních vojáků obětujeme pro to , abychom zajistili platové podmínky pro nový kariérní řád . Já tomu prostě nerozumím . To mi prostě uniká . Doufal jsem , že mi pan ministr v úvodním slově nebude předčítat z důvodové zprávy , ale že mi vysvětlí , jak se s tímto problémem vyrovnal , jak posoudil se svými spolupracovníky tahle ta úskalí , a že nás nebude tlačit do situace - protože to , co nám teď předkládá , je v podstatě zlepšení kariérního řádu pro vojáky , zlepšení jejich platových podmínek , ale zhoršení podmínek pro zajištění obranyschopnosti země , to je pro mě rozpor , se kterým se nedokážu vyrovnat , a ve vztahu k ostatním zákonům , protože nepadlo ani slovo ze strany předkladatele , jak si představuje například aktivní zálohy , jak si představuje branný zákon . A přitom všichni velmi dobře víme , že bez toho se neobjedeme , že to je prostě to , co nám tady dlouhodobě chybí . Bez toho nemá skoro smysl o dvěstědvacetjedničce jednat , protože budeme mít sice možná dobře placené profesionály , budou mít lépe plánovanou kariéru , budou se možná lépe orientovat v tom , co je čeká , ale bude to čistě jejich osobní záležitost a obranyschopnosti země to příliš nepomůže . Pokud nedostaneme uspokojivé odpovědi na tyto otázky , bude náš přístup k dalšímu projednávání tohoto zákona asi docela rozpačitý . Vnímám pozitivně návrh pana kolegy Klučky na prodloužení lhůty , protože se obávám , že bez toho se prostě neobejdeme , a pevně věřím , že v tom mezidobí dostaneme ony informace , o kterých jsem se teď zmínil a bez kterých nelze ani zákon 221 efektivně projednávat . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name