2013-008-06-015
15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 49/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobré dopoledne . Děkuji panu ministrovi obrany Martinu Stropnickému a budeme pokračovat zprávou zpravodaje . Ale vzhledem k tomu , že pan poslanec David Kádner je řádně omluven na dnešním jednání , budeme muset rozhodnout o změně zpravodaje . Výbor navrhuje jako zpravodaje pana poslance Bohuslava Chalupu . Musím vás odhlásit , protože počet přítomných je pravděpodobně velmi výrazně odlišný . Žádám vás o novou registraci . Prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami , abychom mohli rozhodnout o změně zpravodaje . Potřebné kvorum už máme . V hlasování pořadové číslo 121 rozhodneme , že zpravodajem pro prvé čtení bude pan poslanec Bohuslav Chalupa . Zahájil jsem hlasování a ptám se , kdo je pro . Kdo je proti ? Děkuji vám . V hlasování pořadové číslo 121 , z přítomných 87 pro 84 , proti 1 . Prosím tedy pana poslance Bohuslava Chalupu , aby se ujal zpravodajské zprávy k tisku 49 . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Dobrý den , vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo . V zastoupení předsedy výboru pro obranu si dovolím přednést zprávu zpravodaje . Dovolte mi , abych po vystoupení pana ministra obrany , který řekl v podstatě vše podstatné , vystoupil s touto zprávou . Má zpravodajská zpráva bude proto velmi stručná . Máme před sebou další z vládních návrhů zákonů týkající se Armády České republiky a obranyschopnosti země jako takové , kterým se významným způsobem upravují podmínky pro výkon služby vojáků z povolání , zejména pak jejich platové náležitosti . Z dalších věcí pak novela přináší změny právní úpravy služebního zařazení , hodností , studijních pobytů , dovolených a podobně . Nicméně zásadním momentem je nová právní úprava služebního platu . Jako zpravodaj doporučuji Poslanecké sněmovně , aby návrh zákona propustila do druhého čtení . Vítám , že předkladatel netrvá na postupu podle § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu . Novela tohoto významu si zaslouží řádné projednání v orgánech Poslanecké sněmovny . Výbor pro obranu je připraven se tomuto návrhu věnovat a projednat ho ve lhůtách , jaké mu Sněmovna určí . Za sebe jako zpravodaje nenavrhuji ani zkrácení ani prodloužení lhůty k projednání ve výboru . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu . Jako první přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Antonín Seďa . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , kolegové , novela zákona č . 221 / 1999 Sb . , o vojácích z povolání , si kladla za cíl zavedení řízení kariér v naší armádě , kdy vyšší platové hodnocení bude vázáno na vyšší vojenskou hodnost , která bude odpovídat náročnosti vlastní služby . Dále tato novela hodlá narovnat plošné snížení tarifů o 10 % z ledna roku 2011 . Důvodová zpráva uvádí čtyři varianty možného řešení včetně zachování současného stavu . V důvodové zprávě mi schází porovnání variant způsobu odměňování u jiných armád Severoatlantické aliance , například belgické , nizozemské či dánské . Tak jako jsem upozorňoval při prvním čtení služebního zákona na rozdílné systémy odměňování ve státní správě , tak nechápu , proč nebyla vybrána varianta , která by byla více transparentní . Zřejmě proto , že není pravdou , že v důsledku této novely dojde ke snížení platových nákladů , ale dojde k jejich zvýšení , což se poté projeví i ve zvýšení výsluhových náležitostí . A zejména novela nevede ke spravedlivějšímu odměňování vojáků v nižších hodnostech . Vážené kolegyně , vážení kolegové , nyní dovolte nejprve dvě obecné připomínky . Já jsem tady v minulém nebo předminulém bodě něco už naznačil . Ta první zní : Pokud stále platí - a já nemám žádnou informaci o tom , že neplatí - reforma ozbrojených sil z roku 2002 , pak bychom dnes měli mít celkem 35 tis . zaměstnanců resortu Ministerstva obrany , z toho 26 200 vojáků z povolání a 8 800 občanských zaměstnanců . Podle státního rozpočtu na rok 2014 kapitolního sešitu 307 má být počet pracovníků v resortu 30 158 , z toho 21 994 vojáků z povolání a 7 296 občanských zaměstnanců . Naproti tomu důvodová zpráva k zákonu hovoří o celkovém počtu 29 287 osob v resortu obrany . Nicméně oba údaje plánují pokles zaměstnanců o 2 447 osob , z toho 1 659 vojáků z povolání a 788 občanských zaměstnanců . Pro mne samotného je základní a stále nezodpovězenou otázkou , jakou že to armádu vlastně chceme , jakou ji budujeme a zda vůbec budou ozbrojené síly plnit své úkoly dané strategickými dokumenty a zákony České republiky . Pokud bychom chtěli dodržet počty personálu dané reformou ozbrojených sil z roku 2002 , tak bychom potřebovali další minimálně dvě miliardy korun navíc . Druhá připomínka se vztahuje ke strukturálnímu problému rozpočtu Ministerstva obrany . Ze zkušeností a doporučení armád Severoatlantické aliance , ale i schválené transformace resortu obrany České republiky platí , že osobní výdaje by neměly překročil 50 % výdajů , ostatní běžné výdaje by neměly být vyšší než 30 % a na potřebnou modernizaci by zůstalo minimálně 20 % . Dnešní skutečnost , to znamená v návrhu rozpočtu na rok 2014 , je , že mandatory jdou k 59 % , ostatní běžné výdaje odpovídají 30 % a kapitálové výdaje opět klesají na 11 % rozpočtu . Přitom investiční hrb podle Bílé knihy o obraně dosahuje téměř 100 mld . korun a armáda se potýká s výrazným nedostatkem peněz na běžnou údržbu a opravy . Osobně se domnívám , že navržená novela nereprezentuje cíle , které byly původně stanoveny Bílou knihou o obraně , zejména nedojde k naplnění očekávání , které vojáci kladli a stále kladou do této novely . Vážené poslankyně , vážení poslanci , nyní mi dovolte několik základních konkrétních připomínek k návrhu zákona . Za prvé : V novele stále přetrvávají dosud neopravené chyby . Konkrétně § 3 ponechává jako podmínku povolání do služebního poměru vykonání základní nebo náhradní služby , přičemž tyto druhy činné služby byly dávno zrušeny . Podobně v § 48 je ponechána chyba v popisu základních povinností vojáka , kdy takto vlastně voják není povinen , chcete - li , dělat prakticky nic s odůvodněním , že požadovaná činnost je například nad jeho schopnosti . Do třetice : § 19 - novela ponechává povinnost státu propustit ze služby vojáka , požádá - li o propuštění , a to bez ohledu na obsah platného kontraktu . Vedle naprosto nerovného postavení státu zastoupeného Ministerstvem obrany to umožňuje sice krajní , ale možný případ rozpadu armády v důsledku podaných žádostí vojáků , kdyby došlo k němu do devíti měsíců od podání žádosti . Zpět do armády by bylo možné vojáky dostat až prostřednictvím jejich povolání do mimořádné služby při vyhlášení stavu ohrožení státu . Mimochodem - zákon o mimořádné službě stále nemáme . Vážené poslankyně , vážení poslanci , za druhé problematický je nový § 6 a , rozhodná doba ve služebním zařazení . Toto nové ustanovení nedává žádný smysl pro dosažení cíle novely zákona , neboť připouští naložit s vojákem jakkoliv dle libovůle velitele . Taktéž velmi krátký termín pro podání písemné námitky vojáka proti služebnímu hodnocení omezuje právo vojáků z povolání . Použiji - li slova klasika , toto ustanovení je absurdné , protože odvolání se podává zpracovateli a ten s konečnou platností rozhodne . Opravný prostředek totiž neexistuje . Služební orgán se přece nebude zatěžovat případnými opravami svého elaborátu . Podstatným závěrem je skutečnost , že takto lze regulérně zničit kohokoliv a kdykoliv . Podle mého názoru je toto nové ustanovení zaměřeno proti vojákům z povolání a obávám se , že takto to nemá upraveno snad ani cizinecká legie . Za třetí . Pasáž o služebním platu je spíše nepřehledný metodický předpis . Všechna ustanovení o započítávání a nezapočítávání doby služby v různých situacích , výpočtu délky náhradního volna a stanovené lhůty pro udělení volna jsou naprosto nepřehlednou spouští , jsou zjevným úřednickým šimlem a velitelům jen zkomplikují situaci . Velitelé mají přece jiné starosti než u stolu přepočítávat odpracovanou dobu vojáků . Velmi kontroverzní je nový požadavek , který ukládá vojákovi neplacenou službu do 300 hodin nad základní týdně konanou službu , a to dokonce bez možnosti náhradního volna . Problematický z hlediska možných finančních dopadů na rozpočet armády je tzv . stabilizační příplatek , který je navrhován jako paušální ve výši 7 tis . korun za každý ukončený kalendářní měsíc služby . Podobně je na tom služební příspěvek na bydlení . Vážené kolegyně , vážení kolegové , za čtvrté . Některá ustanovení , např . § 6 - služební zařazení , jsou zřejmě v rozporu s platnou legislativou . V § 8 - doba výkonu služby v hodnosti - jsme z nepochopitelných důvodů z organizační struktury vojenských útvarů vyřadili vojíny a tuto hodnost jsme vyčlenili pouze pro potřeby přípravy nových profesionálů . Kromě toho , že to je světová rarita , jsme dosáhli toho , že jsme z již tak malého počtu hodností ztratili další . Paragraf 15 - odvelení je velkou kuriozitou tohoto zákona , protože podle tohoto ustanovení by nebylo možno v zájmu ministerstva , Vojenského zpravodajství , Vojenské policie či vojenské školy odvelení realizovat . Stejný problém má i § 16 - přeložení . Podobně celá hlava IV - výkon a doba služby - je opět , slušně řečeno , velmi problematická . Zřejmě na jednotlivých útvarech budou muset najmout nové speciální síly , které budou hlídat ustanovení této hlavy , protože bych chtěl vidět velitele , který se v této právní úpravě vyzná . Vážené kolegyně , vážení kolegové , co říci závěrem ? Dovolím si použít dvě citace z důvodové zprávy novely zákona , kterými se odůvodňoval požadavek na schválení zákona již v prvním čtení . Prvním důvodem je skutečnost , že předmětný návrh zákona má představovat novelu , kterou je do zákona transponováno právo EU . Odklad implementace směrnic EU po zveřejnění tohoto záměru a jeho odůvodnění hrozí údajně rizikem soudních sporů s přímým dopadem na rozpočtovou kapitolu resortu Ministerstva obrany . Tady si dovolím krátkou poznámku . Směrnice 89 / 391 / EHS a směrnice 203 / 88 / ES a povinnost na základě rozsudku Soudního dvora EU č . C - 132 / 04 z 12 . ledna 2006 - ano , z 12 . ledna 2006 - se totiž vůbec netýkají ozbrojených sil a jsou časově poněkud zastaralé . Druhým důvodem je , že navrhovanému platovému systému předcházely rozsáhlé organizační a dislokační změny , které směřovaly k datu 1 . ledna 2014 . Tady také nevidím přímou souvislost s těmito změnami a novelou zákona . Snad jenom tu , že se může dále zvýšit dlouhodobá nejistota vojáků z povolání , která vede k odchodům perspektivních vojáků , která destabilizuje naši armádu . Závěrem bych chtěl říct , že pan ministr vlastně a současná vláda tuto novelu zákona o vojácích z povolání zdědili . Bude to velmi komplikované ve výboru upravit . Myslím si , že nejprve by měly být zodpovězeny základní otázky , které jsem řekl v úvodu . Děkuji za pozornost a zároveň se omlouvám za poněkud delší vystoupení , ale také doporučuji postoupení tohoto zákona do druhého čtení na výbor pro obranu .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name