2013-007-01-010
10. Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Stanislava Grospiče a dalších na vydání ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi /sněmovní tisk 66/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Vážený pane předsedající , členové vlády , paní a pánové . Nutíte mě , abych -
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Já ctěné členy Poslanecké sněmovny prosím o klid , o vyslechnutí pana navrhovatele . Prosím , pane místopředsedo .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Abych zkrátil své závěrečné slovo na minimum . Mám dvě možnosti : Buď se tu zabývat ideologickými řečmi , které tu někteří předvedli , ač já jsem tady přednášel normální návrh ústavního zákona bez jakékoli ideologické předpojatosti . Jistě o žádném návrhu zákona nebudeme hlasovat v Severní Koreji a žádám kolegy , aby takové hlouposti vynechali . Není to důstojné tohoto orgánu . Mám jednu výhodu - nebo nevýhodu . Já jsem jako mladý začínající poslanec Federálního shromáždění , které bylo v prosinci 1992 rozpuštěno a vypuštěno , byl účasten jednání o prvním restitučním zákoně o majetku církví v roce 1990 . Je s podivem , že se nemůže dodnes najít zápis ze 3 . jednání výboru pro sociální politiku České národní rady a že se nemůže najít jeden ze zápisů výboru pro plán a rozpočet , jehož jsem byl účasten jako člen výboru pro plán a rozpočet Federálního shromáždění , Sněmovny lidu , kde bylo potvrzeno to , co dnes nemůže nikdo najít a co mi vyčítají někteří církevní hodnostáři , že to měl být poslední majetkový přesun mezi státem a církvemi , který tehdejší Česká a Slovenská Federativní Republika udělala . Mohl bych citovat paní bývalou kolegyni poslankyni Federálního shromáždění Danu Němcovou , kterou jistě nikdo nebude podezírat z toho , že má snad založené myšlenky typu marxisticko - leninské filozofie . To asi nepůjde . Tak prosím mi dovolte říci několik zásadních fakt . Ano , po roce 1948 tehdejší vláda Československé republiky respektovala mezinárodní smlouvu , kterou vyjednával od roku 1925 do roku 1929 prezident Masaryk a ministr zahraničních věcí Edvard Beneš . Ano , modus vivendi vstoupil v platnost za první republiky a tehdejší - jak vy říkáte komunistická - moc v roce 1948 , resp . 1949 , přijala nikoli zákon , ale nařízení vlády , kterým se zabezpečovaly ekonomicky církve . Kolega Stanislav Grospič vám tu přednesl alespoň část finančních prostředků , které byly vynakládány na církve . Nikdo nezpochybňuje , a kolega Grebeníček to tady řekl , jakým způsobem došlo k excesům , trestným činům , které zpochybňovaly , konkrétně zpochybňovaly postup , který byl podle zákona . Nikdo nepochybuje o tom , že takové excesy měly být narovnány . Ale prosím vás neříkejte , ale vážně to opravdu neříkejte , že tady dojde k nějakému narovnání , které bude vyrovnávat to , co bylo odebráno po roce 1948 . To bych se musel opravdu vážně smát , protože to byste zapomněli na reformu Josefa II . , na jeho odebrání veškerých majetků , to byste zapomněli na to , co se odehrálo po roce 1919 , co se odehrálo v roce 1945 , v roce 1947 . V tomto ohledu si dovolím říci docela jednoznačně , že všechny principy výstavby moderního československého a od roku 1993 českého státu byly založeny na tom , že pokud půjde o restituce , bude to restituce pouze fyzických osob . Výjimka se učinila pro Židovskou obec ještě v roce 1995 , to prováděli jiní poslanci tohoto zákonodárného sboru , již ne České národní rady , ale jediného Parlamentu České republiky , tedy Poslanecké sněmovny ještě bez Senátu . A nyní máme před sebou normu , která restituuje právnické osoby nikoli se sídlem v České republice . Ony jsou tady registrovány , ale jejich majetková podstata tkví podle corpus iuris canonici - dovolte mi říci , že se tím dlouhou dobu zabývám - přece jen jinde . Vyjednával jsem pro obce v 90 . letech např . pomocí milodaru smlouvu o smlouvě budoucí s řádem se sídlem ve Vyšším Brodě , který odevzdával na základě smlouvy o smlouvě budoucí obci Březí pozemky , na kterých jsou dnes postaveny domy , a jsem zvědav , jestli si tento řád požádá nebo nepožádá o tyto pozemky nebo o jejich finanční náhradu , protože je dostal vyplaceny na základě toho milodaru . Neříkejte mi , alespoň ti , kteří jste tady byli v té době , že o tom nic nevíte . A co je problémem zákona , který byl schválen ? Že odškodňuje Česká republika právnické osoby . Dovedete si představit , dovedete si někdo z vás vůbec představit , co by se stalo , kdyby se restituoval majetek právnických osob po roce 1990 ? Do jakých věcí , ne majetkových , bychom se dostali , ale do jakých mezinárodněprávních problémů by se Česká republika dostala ? Už kvůli tomu , kolik se muselo vynaložit peněz a prostředků a právní služby na to , aby se vyrovnaly např . československo - rakouské vztahy v roce 1973 . Stálo to tehdejší Československou socialistickou republiku 3,5 miliardy československých korun . Také proto žádný nárok restituční , který byl z Rakouska , by neměl být uspokojen , protože československo - rakouské vyrovnání , protože Rakousko nikdy nebylo útočícím státem , bylo také konečně majetkově vyrovnáno . Kolik by se muselo tedy projednávat revizí restitučních nároků , které tady byly uplatněny po roce 1990 . Jestli na to máte náladu , můžeme si o tom tady povídat . Dlouho do noci . A pokud jde o právnické osoby . Církve jsou první právnické osoby . Podívejte se na to , jak by se odškodňovaly právnické osoby , akciové společnosti , společnosti s ručením omezeným , které byly vyvlastněny na základě nejen dekretů prezidenta republiky po roce 1945 , ale které byly vyvlastněny po roce 1948 . Proč k tomu nikdy žádná československá , potažmo česká vláda nepřistoupila ? Protože bychom se museli zabývat tím , kolik peněz ze zlatého pokladu Československa zůstalo v zahraničí , protože jsme nikdy nedostali zaplaceny válečné reparace od Německa , zejména právě proto , že byly dva německé státy . A nemyslím si , že některým je potřeba dělat tento zahraničněpolitický exkurs , protože tak to prostě je a nikdo na to neměl v té době ani šanci , ani pro to nebyla mezinárodní vůle . Vzpomeňte si na jednání našeho ministra zahraničních věcí , který v podstatě při jednání 2 + 4 , tzn . jednání dvou německých států a čtyř států bývalých spojenců protihitlerovské koalice , vyjednával o tom , jakým způsobem se budou nebo nebudou platit válečné reparace . Jediný , kdo se v jednání 2 + 4 přihlásil o své majetkové nároky a o nezpochybňování vlastních hranic , bylo těžce postižené druhou světovou válkou Polsko . To má také garantované jiné možnosti , než má Česká republika . Protože Česká republika si je zajistila jenom tím , že tehdejší ministr zahraničních věcí České republiky Jan Kavan požádal vítězné mocnosti dávno poté , co proběhla tato konference , o potvrzení platnosti Postupimských dohod . A v tomto ohledu tedy upozorňuji na to , že změna tohoto zákona je důležitá právě proto , aby nemohlo dojít k tomu , že požádají o restituce právnické osoby a my se budeme muset zabývat válečnými reparacemi vůči sousednímu Německu , což si opravdově nepřeji , budeme se muset zabývat tím , jakým způsobem bylo nakládáno s měnovým zlatem ne do roku 1989 , ale zejména po roce 1989 , kolik ho zůstalo v kterém státě . Jestli máte náladu a jestli ministr zahraničních věcí , který je tu nepřítomen , má ochotu to vyjednávat , já jsem pro . Klidně trvejte na tom , že tento zákon může zůstat beze změny v platnosti . Já velmi dobře chápu , velmi dobře chápu , že odluka církve od státu je velmi důležitá . Nejdůležitější je právě pro katolickou církev . Protože bychom podle starých zákonů , zejména vládního nařízení z roku 1949 , museli začít platit kněžím např . muslimských církví a dalších církví , které nejsou domácí na této půdě . Takže chápu velmi dobře to , co se odehrálo . A respektuji jak zákon , tak nález Ústavního soudu , i když s ním nesouhlasím . Respektuji ho . Právě proto jsem předložil s kolegy poslanci tento zákona o referendu a žádám vás , abyste si nastudovali např . materiály z Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické z roku 2007 , kde se dávaly první částky o tom , jak vyrovnat nebo nevyrovnat ty majetky . Nikdo nezpochybňuje to , že do odluky církve od státu - a tím méně já - je potřeba , aby svým způsobem jednotlivé církve začaly hospodařit samostatně . Mohl bych taky populisticky tady vykřikovat , že požadavek na odluku církve od státu vznikal pod peticí myslím 70 tisíc lidí v roce 1988 a že bylo hrubou chybou tehdejší politické moci v roce 1988 , že takovou odluku církve od státu neučinila - neměli bychom v tuto chvíli jistě takový problém . Ale myslím si , že nikdo z vás , kteří jste tady horovali pro naplňování tohoto zákona , by pro to v tuhle chvíli nebyl . A teď mi dovolte vrátit se k meritu věci . Ano , ten zákon je potřeba změnit . A budeme k tomu muset v jednu chvíli přistoupit . Protože ve chvíli , kdy bude provedena odluka církve od státu - a ta tím zákonem o vyrovnání majetku církví a náboženských společností je založena a já s tím paragrafem nemám problém - , se stane každá platba podle smlouvy , kterou narychlo uzavřel Petr Nečas a jeho vláda s církvemi a náboženskými společnostmi , protievropskou normou , která bude jednoduše napadnutelná u Evropského soudního dvora , protože půjde o v podstatě nepovolenou dotaci , nebo chcete - li nepovolenou podporu , jak zní přesně tento ekonomický model , z pohledu toho , že z veřejných peněz platíme soukromé subjekty . A pan předseda Kalousek se jistě drží za hlavu právě proto , že přesně ví , o čem mluvím . (Smích zejména zprava.) Protože nedovolená podpora je věc , o které on dobře ví , a několikrát o tom jednal i v Bruselu . (Šum zprava.) Takže v tomto ohledu si dovolím říct , že tuto změnu , pokud ji neprovedeme na základě referenda , můžeme ji provést i bez referenda rozhodnutím tohoto zákonodárného sboru . Jestli k tomu máte odvahu , nebo nemáte odvahu , je jenom na vás . Mohl bych hovořit o některých vystoupeních , která tady byla . Dovolím si je připomenout . Výhradou proti návrhu je , že dlouho nebylo jednání o vyrovnání tak , jak říká Ústavní soud . Přečtěte si prosím , vy , kteří o tom mluvíte , podrobně ten nález Ústavního soudu . Ano , protože nebyly uvolněny ty majetky právě v § 28 zákona č . 228 / 1991 Sb . Nebyly změněny restituční paragrafy pro obce . Ano , já jsem u toho byl , když ve dvě hodiny ráno se přerušilo jednání Federálního shromáždění právě pro vložení § 28 do zákona 228 a vkládal se restituční paragraf do zákona o obcích . V tomto ohledu podotýkám , že skutečně nebyla odvaha udělat restituční tečku . A my jsme ji navrhovali v roce 1998 . Pokud jde o legitimní očekávání . Legitimním očekáváním ale nemůže být veřejná podpora . A ty smlouvy skutečně budou odporovat evropskému právu . A co s těmi smlouvami ? Ano , změnit . Protože se změní zákon . Jestliže něco vychází ze zákona a ten zákon přestane být oporou smlouvy , ta smlouva bude muset být přepracována , jako se přepracovávají všechny smlouvy , které máme , např . tím , že se změnil občanský zákoník . Copak nejednáme o tom , že se budou vykupovat pozemky vlastníky budov nebo to nebude opačně ? Copak mezi jednotlivými vlastníky nedojde k nějakému jednání na základě nového zákona ? Ale bude se jednat . Samozřejmě . A potom jde o to , že pan kolega Kudela mi vyčítá , že v důvodové zprávě je napsáno - právní jistota majetku státu . Ano , o právní jistotu majetku státu jde . Protože tady je zpochybňováno vlastnictví České republiky , které přešlo po vzniku České republiky z Československé republiky na stát , protože to vlastnictví státu bylo založeno např . právě rozhodnutím první pozemkové reformy . Chcete konkrétní příklady ? Já vám je uvedu . Včetně rozhodnutí Ústavního soudu . Například když se zaplatil majetek rodu Schwarzenbergů hlubocké větve v obci Češnovice . Mám na to rozhodnutí jako advokát z roku 1994 , 1995 a Ústavní soud z roku 1997 , myslím , takže to najdu jistě . Čili ano , i o tu majetkovou podstatu České republiky jde . Potom kolega Laudát řekl zajímavou úvahu . Není možné vypsat referendum o cizím majetku . My nevypisujeme referendum o cizím majetku . Je to referendum o tom , zda ten zákon má platit , neplatit , jestli se má změnit . A nezlobte se , my každým rozhodnutím v daňové oblasti měníme majetkové poměry buď těch chudých , nebo těch bohatých , a samozřejmě saháme na jejich majetek . Já jsem velký zastánce jednoho ze základních lidských práv , a to je práva na rozvoj . Kolikrát bereme právo na rozvoj těm , kterým jsme nedali šanci , aby vůbec pracovali ? Myslíte si , že všech 600 tisíc nezaměstnaných opravdu nechce pracovat ? Já jsem názoru opačného . Takže pokud jde o ty hlavní výhrady , dovolím si říct , že jestliže se nechceme zachovat nemravně vůči všem ostatním restituovaným subjektům , fyzickým osobám , vůči kterým se postupovalo mnohem tvrdším způsobem než vůči církvím a náboženským společnostem , tak bychom ten zákon změnit měli . Je na vás , jestli si pomůžeme zákonem o referendu a vypíšeme ho , anebo jestli to uděláme sami ze své vůle nebo donuceni ekonomickými okolnostmi našeho státu . Děkuji vám . (Potlesk zleva.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name