2013-005-01-001
1. Návrh poslanců Věry Jourové, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 26/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Prosím pana poslance Polčáka .
Poslanec Stanislav Polčák
Děkuji , paní místopředsedkyně . Musím říci , že jsem poměrně potěšen probíhající diskusí . Všechna vystoupení mých kolegů byla velmi podnětná , až na výjimky , ať to byl pan kolega Tejc , pan kolega Hovorka nyní nebo i pan kolega Stanjura , paní prof . Válková rovněž tak . Já chci pouze říci , že při předkládání tohoto návrhu zákona jsem do jisté míry zrazoval paní předkladatelku spolu s dalšími , aby ten návrh byl předkládán zrovna nyní a hned , protože zákon o jednacím řádu Sněmovny má přece jenom do jisté míry svébytné postavení a vyžaduje tedy poměrně širokou diskusi i zástupců nových uskupení , o kterých zde již padla řeč . Nyní se to tedy bude muset udělat opačně . Jestli tomu i já rozumím správně , je snad dohoda na tom , že by se prodloužil legislativní proces tohoto konkrétního zákona . Protože ten návrh musí padnout zde v rozpravě , tak já si dovolím ho načíst tak , že navrhuji , aby se prodloužila lhůta pro projednání tohoto návrhu zákona o 90 dnů . Je vidět , že tento návrh zákona , jakkoli diskuse k němu je obsáhlá , možná i do jisté míry únavná , a to nás tedy skutečně ještě čeká - vidím , že některé řady poslanců vypadají , jako kdyby v té řadě vybuchla mina a poslanec spíše připomíná náhodný solitérní útvar - nicméně faktem je , že je třeba tento návrh zákona podle mého názoru posunout do několika výborů . To je třeba taky ještě , abychom si po proběhnuté diskusi asi ještě ujasnili , které výbory budou k projednání tohoto návrhu zákona příslušné . K tomu , co zde ještě padlo v rámci té legislativní stopy , inspirativní vystoupení pana kolegy Stanjury . Je třeba říci , že já nemohu úplně souhlasit s tím , abychom uvažovali nad tím , že návrh zákona , i z důvodů , které řekla paní kolegyně Válková , bude obsahovat seznam všech osob . Podle mého názoru je důležité , aby obsahoval oprávněné osoby , které jsou způsobilé podat konkrétní návrh , ať je to poslanec , nebo ať je to ministr . Ministr odpovídá politicky nepochybně za to , co provádí jeho náměstek nebo co provádí jeho ředitel odboru nebo jiný pracovník toho útvaru . Představa , že budeme zde do té legislativní stopy zaznamenávat desítky , možná stovky osob , je podle mého názoru špatná a je to představa , která nejde správným směrem . Zodpovědnost nese vždy konkrétní oprávněná osoba , která podle Ústavy a jednacího řádu má právo podat konkrétní návrh , ať je to návrh zákona , nebo návrh pozměňovací . I ve výborech , a to je myslím do jisté míry bolístka , by mělo být patrné , kdo jaký návrh podal , konkrétní poslanec , ať si ho třeba jen osvojil , ale je třeba říci , že žádný lobbista , který není poslancem , nemůže podat žádný návrh . Může tak učinit pouze skrze poslance anebo skrze vládu , ale potom za to odpovídá opět ministr , potažmo celá vláda v rámci své politické zodpovědnosti . Konsekvence s legislativní stopou u zástupců řekněme akademické sféry , justice a dalších je podle mého názoru spíše záporná a nepřináší příliš pozitiv , pro něž by bylo vhodné tento návrh podpořit . Dále , rozšíření přednostního práva . Pan kolega Komárek řekl , že to do jisté míry naznačuje , že je to i nedemokratické pravidlo . V minulém období došlo k tomu , že byla rozšířena tato přednostní práva právě o předsedy politických stran , pokud nemají přednostní právo už z titulu funkce . Došlo k tomu zejména proto , protože pan předseda Sobotka již neměl být předsedou poslaneckého klubu a toto právo měl ztratit . Tehdy na to vládnoucí koalice reagovala tak , že i tento návrh schválila a do jisté míry tím skutečně rozšířila okruh osob oprávněných s tímto přednostním právem v zásadě už na dvojnásobek , jak úměrně roste počet politických frakcí , které jsou zde zastoupeny . Já musím říci , že ta přednostní práva jako taková podle mého názoru nepůsobí příliš výrazný problém při legislativním procesu . To , co bezesporu může způsobit problém , o kterém zde již padla řeč , je prodloužení lhůty z 24 dnů (?) na 14 dnů . Já nechci opakovat své předchozí vystoupení , ale to , co řekl kolega Tejc , to znamená jakási možnost pro zkrácení této lhůty větší většinou , než je pouze ta nadpoloviční , se mi rovněž jeví jako vhodné řešení a nemyslím si , že pokud tato úprava jednacího řádu má přetrvat jedno volební období a nemá být zcela účelová , minimálně tady v této otázce zkrácení té lhůty prodloužené , která může svědčit pouze vládní většině , tak se mi tato úprava jeví jako velmi vhodná . Také je otázkou , zdali skutečně nevymezit i určité typy návrhů , které by takto dlouhou lhůtu neměly . Protože je skutečně faktem , že dojde k prodloužení legislativního procesu ne o 14 dnů , jak jsem zde hovořil již v předchozím vystoupení , ale může jít i o řády měsíců , protože to jednání Poslanecké sněmovny například v letním období podle pravidel tedy neprobíhá , není - li svolána mimořádná schůze . Před tím je do jisté míry nutno varovat , protože mnohdy je nutné i z hlediska třeba evropského práva našich závazků , které máme vůči partnerům na mezinárodním poli , prostě provést schválení některých legislativních návrhů v době poměrně krátké . Proto by možná bylo vhodné se zamyslet , zdali i určité typy návrhů , teď myslím z hlediska věci , jak věc řeší , zdali by neměly mít typově zvláštně upravenou lhůtu . Umím si představit - např . rozpočtové věci po jejich řádném projednání ve výboru poslaneckém by , myslím , nemusely mít takto dlouhou lhůtu pro projednání . Myslím si , že snad vzhledem k té probíhající debatě jsem reagoval na vše , co zde bylo řečeno , jak jsem již řekl před chvílí . Mám za to , že tento návrh je způsobilý , aby byl postoupen do dalšího čtení , a navrhuji , aby lhůta pro projednání tohoto návrhu byla prodloužena o 90 . Ale protože tuto lhůtu jsem nekonzultoval v zásadě s nikým , tak jsem připraven na to , aby případně byl zde návrh jiný , pokud by měla být delší nebo kratší . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name