|

2013-004-04-037

37. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobý výhled na roky 2015 a 2016 /sněmovní tisk 9/

Date2013-12-19
Meeting2013/004
Agenda Item2013/004/037
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/004schuz/bqbs/b09003701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi dopravy Zdeňku Žákovi. Konstatuji, že tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 9/1. Žádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh na usnesení Poslanecké sněmovny. Pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážení členové vlády v demisi, kolegové, kolegyně, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru, který na své 2. schůzi dne 11. prosince 2013 projednal návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobého výhledu na roky 2015 a 2016 jako sněmovní tisk 9. Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Zdeňka Žáka, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 9, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobé výhledy, v předloženém znění. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Zbyňka Stanjury. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Krátká reakce na vystoupení ministra dopravy, který to uváděl s takovou lehce opoziční rétorikou. Proč není víc národních zdrojů v rozpočtu na rok 2014, byste mohl tušit, když jsme před chvílí schvalovali návrh rozpočtu, který připravila a předložila vláda, jejímž jste členem. Pokud říkáte, že někdo peníze odklonil, tak se ptejte sebe a ostatních kolegů ve vládě, kam je odklonili. Stížnost na to, že tam je málo peněz na rok 2015 a 2016, je naprosto oprávněná. Na druhé straně vy jste předkladatel materiálu, kde ta částka je. Mimochodem, vláda někdy v červnu, kdy schvalovala dopravní politiku, což je strategický dokument, stanovila, že minimální účast národních zdrojů je 43 mld. A vy jste přišli pár měsíců poté s materiálem, který pro roky 2015 a 2016 usnesení vlády nerespektuje. doporučuji všem kolegyním a kolegům, abychom se lety 2015 a 2016 moc nezabývali. Ta čísla jsou naprosto nereálná, neodpovídají realitě a bude čas je změnit. Proto to tady ani nechci nějak složitě rozebírat. Myslím si, že kdo se na to podívá, , že takhle to být nemůže. Chtěl bych se zmínit k mantře evropských peněz. Podle bychom k tomu měli přistoupit přesně naopak a mnozí z nás se o to snaží celou dobu. Stát, kraj nebo obec si stanovit své priority a podle toho vydávat své zdroje daňových poplatníků, jaké mají k dispozici. A když náhodou na ty priority můžeme čerpat evropské peníze, tak je to dobře. Nemůžeme přece měnit priority jenom proto, že nějaký program existuje a stávající program nám neumožňuje naši prioritu realizovat. Pokud to takhle budeme dělat, tak budeme postupovat chybně a budeme mít špatné projekty na úrovni měst, krajů i států. To za prvé. Za druhé. Pokud se podíváme na to reálné číslo 71 mld. na příští rok, tak říkám, že ho není třeba zvyšovat. Možná řádově v jednotkách miliard na opravy, možná o něco posílit přípravu. Reálně se víc prostavět nedá. Nemá cenu říkat, proč jsme nedali víc národních zdrojů, když můžeme čerpat příští rok desítky miliard evropských peněz a je to na ty priority, které jsme chtěli sami realizovat, a na stavby, na kterých je velká shoda. bych chtěl požádat budoucího ministra dopravy, to bude kdokoliv, aby s materiálem, který vláda schválila, sektorová strategie, stejně přišel do hospodářského výboru. Je to naprosto klíčový dokument na příštích sedm let. Tím, že ho vláda projednávala v období, kdy neexistovala Poslanecká sněmovna, tak možná bylo hladší projednání ve vládě. Ale mnohem lépe by se s ním pracovalo všem politickým reprezentacím, pokud na něm bude např. shoda v hospodářském výboru, příp. na plénu Poslanecké sněmovny. Protože se asi mnozí shodujeme na tom, že příprava a realizace dopravních staveb se nemohou měnit s výměnou vlády, protože bychom nepostavili nikdy nic. Od začátku přípravy po střižení pásky uplyne někdy osm, když to jde rychle, někdy deset, někdy více let, a to jsou minimálně tři vlády, mnohdy mnohem více. Bohužel budeme hlasovat najednou o rozpočtu 2014, 2015, 2016, ale chci říct, že pro nás je důležitý spíš rok 2014 a budoucí vláda určitě přijde minimálně v návrhu rozpočtu na 2015 s jinými výdajovými rámci pro infrastrukturní stavby. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name