|

2013-002-02-008

8. Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 a návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2015 a 2016 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech /sněmovní dokument 83/

Date2013-12-06
Meeting2013/002
Agenda Item2013/002/008
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/002schuz/bqbs/b01500801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Předseda PSP Jan Hamáček To byla poslední faktická poznámka. Nyní tedy se vrátíme k... Faktickou, nebo řádně? Moment, tady je více přednostních práv, budeme to muset nějak seřadit. Přednostní právo uplatňuje pan předseda klubu ODS Stanjura, po něm pan předseda klubu Jurečka, potom tedy pan poslanec Votava a potom dojde na jediného přihlášeného, který svítí na tabuli a kterým je pan poslanec Mládek. Pane poslanče Stanjuro, prosím, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Hezké dopoledne. Pane předsedo, kolegyně a kolegové, máme docela svižný začátek našeho jednání. kromě toho, že budu zdůvodňovat, proč si myslím, že ten navržený návrh usnesení není dobře, dám i protinávrh, který si myslím, že bychom mohli podpořit, protože nepřináší žádnou katastrofu a nám poslancům vytváří důstojný časový prostor, abychom projednali návrh státního rozpočtu. Za prvé, projednáváme státní rozpočet, ke kterému se nikdo nehlásí. Předkládá ho vláda, která nikdy neměla důvěru, která měla to štěstí, jak říkal můj předřečník Pavel Blažek, že fungovala bez kontroly, bez toho, že by předkládala zákony či čelila interpelacím. Takže tomu politicky nerozumím. Rozumím tomu, kdyby nová vláda přišla se svým rozpočtem, který by chtěla rychle projednat ve Sněmovně. To přece politickou logiku, my jsme to mnohdy taky dělali, když jsme svou nějakou programovou prioritu chtěli rychle projednat, a byl jsem jedním z těch, kteří často navrhovali zkrácení lhůt. Tady nikdo takový není a o tom, jak tato vláda se k tomu staví zodpovědně, svědčí to, že snad poprvé v dějinách na rozpočtovém výboru nebyl přítomen ministr financí projednávání rozpočtu v prvním čtení a dneska není přítomen premiér vlády České republiky. to nezpochybňuji, to jenom abychom si řekli, kdo to předkládá, jakou váhu tomu dává a čí rozpočet to je. Není pravda, jak slýchám z řad koalice, že to je ničí rozpočet. Kdo bude hlasovat pro ten rozpočet, tak to bude jeho rozpočet. Ten základní materiál 936 stran. Včera byly ustavující schůze jednotlivých výborů, myslím, že každý z poslanců dostal k dispozici tzv. kapitolní sešity, což ve svém součtu dělá podle několik tisíc stran. Mám zkušenost z hospodářského či rozpočtového výboru a to jsou opravdu fascikly. Máme navržený harmonogram, který dodržuje zákonné lhůty, to nikdo nezpochybňuje, nicméně si myslím, že pokud bychom nechali standardních třicet dnů mezi prvním a druhým čtením a pak normální dobu mezi druhým a třetím čtením, tak jsme schopni se dostat ke schvalování rozpočtu ve třetím čtení v týdnu od 21. ledna příštího roku. Nikdo ani z odborníků, ani z analytiků přece nemůže tvrdit, že pokud se schválí rozpočet 21. ledna, a ne tím, že je politická nestabilita, ale tím, že byly volby v říjnu, že se stává nějaký ekonomický problém, státu navenek, nebo státu dovnitř. Možná někteří z vás jste to stihli přečíst. jsem se snažil a zatím jsem někde na straně 280. Je pravda, že materiál tady ležel od 30. září, ale když jsem byl zvolen a přijel jsem poprvé do Sněmovny někdy na konci října a chtěl jsem ten materiál mít k dispozici, tak jsem ho nedostal. S tím, že dokud není Sněmovna ustavená a není složen slib, ty tisky nebyly veřejné. Takže jsme ho opravdu dopředu číst nemohli. Chci říct, že jsem ve své poště dostal návrh zákona z dílny kolegů z hnutí ANO, ve kterém navrhujete, aby ze zákona byla minimální lhůta mezi druhým a třetím čtením 10 dnů. s tím nesouhlasím. Myslím si, že to není praktické. Je to sice věc vlády, ta bude spěchat velmi často a opozice velmi často ne, ale jak jsem říkal včera, jenom tím, že nesedím ve vládní, ale v opoziční lavici, nebudu měnit názor, protože teď je mi to jakoby příhodnější pro opozici. Ale pokud myslíte vážně návrh zákona, a státní rozpočet je klíčový ekonomický zákon země, a současně ale chcete hlasovat o zkrácení na tu nejmenší lhůtu - 48 hodin -, tak se těším na tu debatu, budete obhajovat minimálně 10 dnů, což je 240 hodin, a ne 48. A pak jenom formálně. nevím, kdy jsme ten návrh usnesení dostali, pane místopředsedo. Vidím, že se mezitím změnil řídící schůze. Možná by pak mohla zaznít informace - jsem člen rozpočtového výboru, to usnesení nepřekvapilo, ale nevím, jestli kolegové dostali to usnesení včas. Proto pro jistotu přečtu pozměňovací návrh, který vznáším jménem našeho klubu, pak k němu v podrobné rozpravě odkážu. V usnesení, kde máte harmonogram - jednotlivé body, navrhuji body 1 6, to znamená včetně prvního čtení, ponechat stejně. To znamená, první čtení by proběhlo dnes. Pak navrhuji v bodě 7, kdy výbory projednají jim přikázané kapitoly, abychom to udělali do středy 9. ledna. S tím, že rozpočtový výbor projedná za účasti zpravodajů výborů - to je bod 8 navrženého usnesení - tento materiál do 13. ledna. Rozpočtový výbor potom do 13. ledna předloží své usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny. Bod 10 - Poslanecká sněmovna projedná ve druhém čtení návrh rozpočtu dne - v týdnu od 14. ledna. Po ukončení rozpravy - to zůstává stejné - jsou poslancům rozdány pozměňující návrhy. A ve třetím čtení, to znamená v týdnu od 21. ledna, bychom mohli projednat a hlasovat o návrhu rozpočtu. Je to minimální zpoždění, z našeho pohledu velmi krátká doba rozpočtového provizoria, která nám všem bez ohledu na politickou příslušnost důstojný čas k tomu, abychom měli čas to prostudovat a případně vznášet pozměňující návrhy uvnitř kapitol či případné přesuny mezi kapitolami. Říkám, že jsme srozuměni s tím, že první čtení, které se týká základních parametrů rozpočtu, proběhne dnes. Nebudeme tomu nijak bránit kromě toho, že si k tomu řekneme svůj názor. Nevím, jestli je potřeba - jsem nebyl schopen najít základní usnesení, tudíž jsem nebyl schopen k němu vyrobit elektronicky pozměňující návrh. To je asi věc Kanceláře Sněmovny. myslím, že pan zpravodaj si to poznamenal. Pokud ne, tak ta jednotlivá data mu dám k dispozici, aby se o tom pak mohlo po ukončení rozpravy hlasovat. Děkuji a věřím, že to podpoříte, necelých 30 dnů rozpočtového provizoria nás opravdu neohrozí a budeme mít šanci to skutečně dobře prostudovat a případně připravit kvalitní pozměňující návrhy. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name