|

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 926/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 926/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede i v tomto případě ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova. Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, poslankyně a poslanci, tento návrh obsahuje novely čtyř základních zákonů z oblasti sociálního pojištění a lze ho označit jako technický, neboť se týká především způsobu provádění bez dopadu na sazby pojistného či nějaké podmínky nároku na dávky sociálního pojištění či jejich výši. Tyto změny vycházejí ze zkušeností s prováděním sociálního pojištění a z podnětů orgánů sociálního zabezpečení i pojištěnců, zejména z podnětů osob samostatně výdělečně činných. Nejvýznamnější jsou změny v zákoně o pojistném na sociální zabezpečení. Tam se především zjednodušuje placení pojistného na nemocenské a důchodové pojištění osobami samostatně výdělečně činnými, například se v těchto případech upravuje splatnost pojistného na nemocenské pojištění či na důchodové pojištění a navrhuje se umožnit platit pojistné a zálohy na pojistné v aktuálním a ještě v následujícím měsíci, tedy v období dvou měsíců bez sankce z prodlení, což je zejména vítáno pro ty OSVČ, které třeba nestihnou zaplatit pojistné ve stanovené lhůtě například z důvodu hospitalizace. Potom u záloh na důchodové pojištění se zjednodušuje stanovení základu pro placení těchto záloh. U OSVČ s vedlejší činností se umožňuje v případě velkého poklesu příjmů prominout placení záloh na důchodové pojištění. Dosud může být pouze snížena výše zálohy. V zákoně o nemocenském pojištění se například provádějí opatření ve prospěch zaměstnanců vykonávajících zaměstnání malého rozsahu nebo na dohodu o provedení práce. Také se umožňuje porodním asistentkám, pokud je těhotná pojištěnka v jejich péči, aby potvrzovaly žádost o peněžitou pomoc v mateřství, protože dosud toto mohl vykonat jenom lékař. A v oblasti důchodového pojištění se například upřesňují ustanovení o vedení a poskytování údajů orgány sociálního zabezpečení zejména v případě, že oprávněný žije v cizině, nebo když se důchod vyplácí na účet. A zase je to s přihlédnutím k požadavkům na komplexnost právní úpravy a na praktické provádění. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vladislav Vilímec. Prosím, pane poslanče. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, tedy navážu na paní ministryni. Tady budu mnohem vstřícnější než k tomu minulému návrhu. Je to v převážné většině případů skutečně spíš technický zákon a cílem tohoto zákona, a nejen cílem, ale je to i faktickou součástí, je v mnoha případech zjednodušení placení pojistných sociálních odvodů u osob samostatně výdělečně činných. Nechci tady opakovat nebo rozvádět to, co paní ministryně zde zmínila. Možná bych ještě vzpomenul, že další změnou v tomto zákoně je i určitá tolerance nepatrného zpoždění při platbě zálohy třeba na pojistném na důchodové pojištění, tj. penále se nebude platit v případě, kdy záloha bude zaplacena do konce měsíce následujícího po měsíci, za který se platí. Nebo zrušení omezení pro určování maximální výše měsíčního vyměřovacího základu pro zálohy na pojistné na důchodové pojištění. Změn je tam celá řada a věřím, že k těmto změnám proběhne odpovědná diskuse na výboru pro sociální politiku. Proto, aniž bych to chtěl nějak natahovat, skutečně tady není důvod ke kritice. Kdyby byl, tak bych to určitě natáhl a argumentoval, ale tady není důvod k nějaké větší kritice, alespoň tedy z mého pohledu, tak jako zpravodaj tohoto tisku 926 doporučuji tedy jeho postoupení do výboru, kde mohou být ještě některé věci upřesněny anebo upraveny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Nejprve tedy požádám pana poslance Opálku, aby vystoupil, a připraví se paní poslankyně Šánová. Prosím. Poslanec Miroslav Opálka Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, pořád osamocena z vlády, kolegyně, kolegové, jen stručnou poznámku. Navržené změny totiž nepředstavují zásadní věcné změny, jsou převážně provozně technického charakteru, ale přesto bych se u jedné změny pozastavil. Obecně lze říci, že návrh přináší značné změkčení pro osoby samostatně výdělečně činné. To nemusí být na škodu. Ale chtěl bych říci k tomu, co říkal i pan zpravodaj, nezaplatí-li osoba samostatně výdělečně činná pojistné na nemocenské pojištění ve lhůtě splatnosti, nezanikne nemocenské pojištění a může získat nárok na dávky. A to je ten problém, který vnímám z pohledu historického, neboť právě z nemocenského pojištění zde vznikala různá spekulativní jednání, a bych byl rád, tady asi teď ne, ale na výboru, kdybychom mohli rozebrat situaci, jaké jsou brzdy k tomu, abychom se nedostali do situace, že by tato část mohla být opravdu zneužívána. Zneužívána z pohledu když nebudu nemocen, nezaplatím, když budu nemocen, rychle doplatím. Toť vše. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.) Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Nyní tedy paní poslankyně Šánová. Prosím, máte slovo. Poslankyně Zuzana Šánová Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená paní ministryně, musím nejprve k panu předřečníkovi. nevím, co na mysli tím, že by OSVČ mohla, nebo jak by mohla zneužívat. Tam se to akorát o měsíc prodlužuje, protože pro ty, kdo nevědí, teď když si OSVČ dobrovolně platila nemocenskou dávku, tak opomněla-li do 20. v měsíci zaplatit, tak byla automaticky odhlášena. A teď si představte, že třeba i mně se stalo, že skutečně si dva roky dobrovolně platím nemocenskou, v prosinci jsem zapomněla zaplatit, nestihla jsem to do termínu, a byla jsem odhlášená. A abych měla nárok brát neschopenku, musím tři měsíce platit. Pak teprve mám nárok. Tak nevím, o jakém zneužívání se tady mluví, když se to osobě samostatně výdělečně činné tímto dává pouze možnost napravit a ještě v tom dalším měsíci zaplatit. Tak nevím. Ale teď bych chtěla paní ministryni jako předkladatelce novely říci, že se vším, co tady bylo řečeno, bych souhlasila. Ale se prostě nemohu přenést přes kompetence porodních asistentek. Tady se v podstatě novelizuje zákon o pojistném na sociální zabezpečení a v souvislosti s ním se novelizuje zákon číslo 187 o nemocenském pojištění, z kterého je vyplácena mateřská dovolená, to je těch prvních šest měsíců. Ta jde z nemocenského pojištění. A tady doposud měli kompetenci termín předpokládaného porodu potvrzovat pouze lékaři. si myslím, že jim to prostě náleží. A snaha ministerstva, jak to chápu, je taková, abychom napravili tento nedostatek, který je ve vyhlášce, a porodní asistentka, podotýkám středoškolsky vzdělaná, nemůže toto potvrzení vydat. Takže si myslím, že by to i nadále tak mělo být, a naopak bychom se měli zamyslet nad tím, jestli může porodní asistentka, což teď platí, diagnostikovat těhotenství, vážení přátelé. U nás středoškolsky vzdělaná porodní asistentka může diagnostikovat těhotenství, což je podle absurdní! A to z několika důvodů. Jednak je to totální degradace lékařského vzdělání a povolání. Nevím, kolik žen nechce rodit v nemocnici, kolika žen by se týkalo to, že chtějí využít svobody a rodit doma, nevím, a nechodit k lékaři, protože stav je takový, že v současné době ona se rozhodne, chce rodit doma, nechce chodit k lékaři, porodní asistentka diagnostikuje těhotenství, ale aby ona brala a mohla čerpat dávku, kde bych tady viděla určité zneužití, tak jde ke svému gynekologovi, který ji od početí do šesti neděl před porodem nebo do osmi týdnů nevidí, a potvrzuje těhotenství, termín předpokládaného porodu, což se mi příčí a nemůžu s tím souhlasit. A v souvislosti s tím bych ještě chtěla podotknout, že je tady asi i rozpor mezi zákonem 96 o nelékařských povoláních a vyhláškou 55 z roku 2011. Zákon 96 totiž říká, a teď si to přesně najdu,... to najdu, abych říkala pravdu, že porodní asistentka může bez odborného dohledu, jo, může bez odborného dohledu. A vyhláška naopak říká, a teď nevím, jestli to neříkám naopak, může pouze pod dohledem lékaře. Takže i tam si myslím, že by se to mělo sjednotit. Ale rozhodně jsem pro to, aby se nestavěly porodní asistentky středoškolsky vzdělané na úroveň lékařů. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek Také vám děkuji, paní poslankyně. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím. V případě, že je tomu tak, končím obecnou rozpravu a táži se pana zpravodaje a paní ministryně, zda si chcete vzít závěrečné slovo v této fázi. Není tomu tak. Vzhledem k tomu, že nepadl návrh na vrácení nebo zamítnutí tohoto materiálu, budeme pokračovat dál a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu. Nevidím. V tom případě budeme o tomto návrhu hlasovat. Zahajuji hlasování a táži se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 127. Přihlášeno je 150 poslankyň a poslanců. Pro návrh 121, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a se táži, zda někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání. Prosím, pan poslanec Svoboda. Máte slovo. Poslanec Bohuslav Svoboda Děkuji. Vzhledem k tomu, co tu zaznívá, bych navrhoval ještě výbor zdravotní. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. někdo další návrh? Žádný další návrh nevidím. V tom případě dám hlasovat o tomto návrhu. Zahajuji hlasování a táži si, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 128. Přihlášeno je 150 poslankyň a poslanců, pro návrh 76, proti 30. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru. vám děkuji a končím projednávání tohoto bodu. Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

text view