Místopředseda PSP Petr Gazdík
42. Vládní návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a o změně některých souvisejících zákonů /sněmovní tisk 936/ - prvé čtení Poprosím, aby z pověření vlády tento bod uvedl pan ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Prosím, pane ministře. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek
Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládám vám vládní návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a o změně některých souvisejících zákonů. Předložený návrh zákona transponuje do českého právního řádu směrnici 2014/61/EU o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Cílem této směrnice je stanovit určitá minimální pravidla a povinnosti platné v celé EU se záměrem usnadnit zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a meziodvětvovou koordinaci. Návrh zákona upravuje: Za prvé. Zřízení jednotného informačního místa pro ty subjekty, které tyto informace o infrastruktuře potřebují pro výstavbu vysokorychlostních sítí. Vykonávat tuto funkci bude ČTÚ. Za druhé. Pravidla pro poskytování informací o fyzické infrastruktuře a sítích elektronických komunikací. Za třetí. Pravidla pro poskytování informací o plánovaných stavebních pracích a koordinaci stavebních prací financovaných z veřejných zdrojů. Za čtvrté. Zajištění přístupu k fyzické infrastruktuře pro účely budování prvků vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a průzkum na místě. Působnost orgánu pro řešení sporů, jehož funkci bude taktéž vykonávat ČTÚ. Návrh zákona dále upravuje některé další náležitosti, které přímo nesouvisí s transpozicí, mimo jiné i změnu zákona o elektronických komunikacích, ke splnění úkolů vyplývajících ze strategie správy rádiového spektra. Návrh zákona schválila vláda na svém zasedání dne 5. října t. r. Dovolte mi konstatovat, že předkládaný návrh zákona je výsledkem komplikovaného kompromisu, do kterého byl zapojen nejen sektor elektronických komunikací, ale i sektor energetický. Lze se domnívat, že tato shoda obou sektorů umožní efektivní aplikaci jednotlivých institutů navrhovaného zákona. Dále bych vás chtěl informovat, že Evropská komise ve věci transpozice předmětné směrnice již zahájila vůči ČR řízení o porušení smlouvy z důvodu zpožděné transpozice, které bylo posunuto do fáze odůvodněného stanoviska. Jedná se o poslední krok před zahájením řízení před Evropským soudním dvorem, po kterém již dochází k uložení sankcí. V této souvislosti bych vás chtěl požádat o vstřícnost při projednávání tohoto návrhu zákona. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi a věřím, že Sněmovna bude jistě vstřícná. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Valenta. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jiří Valenta
Děkuji za slovo. Pane předsedající, myslím, že pan ministr to odůvodnil poměrně dobře, vyčerpávajícím způsobem. Snad by se mělo dodat, a v tom já spatřuji hlavní myšlenku návrhu tohoto zákona, a to je snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací, které by mělo přispět ke zvýšení míry digitalizace celého veřejného sektoru, což by kromě snížení nákladů na veřejnou správu a zvýšení účinnosti služeb poskytovaných občanům přineslo i další pákový efekt pro všechna odvětví hospodářství. V tom já vidím hlavní smysl této novely. Jinak si myslím, že k tomu nemám dále co dodat, snad ještě to, že náklady pro Český telekomunikační úřad budou činit v příštím roce přes 21 mil., v roce 2018 přes 22 mil. stejně tak jako v roce 2019 a 2020. Jinak bych si dovolil vás potom požádat o přidělení tohoto zákona ještě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu zpravodaji. A nyní otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Ivan Pilný. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já bych rád apeloval na další projednávání tohoto zákona. Nejde jenom o to, že má rok a půl zpoždění, že je to transpozice směrnice Evropské unie, že nám vyhrožují infringementem, ale jde především o to, že digitální infrastruktura v České republice je ve velmi špatném stavu, daleko horším, než je infrastruktura energetická, dopravní, ač se to tak nezdá. Bez jejího dobudování a vybudování nebudeme schopni a budeme jenom psát dokumenty, jako jsou průmysl 4.0, společnost 4.0, digitální vzdělávání, eGovernment. O tom všem si můžeme nechat jenom snít, protože ten vlak nám ujíždí a světla už na konci tunelu prostě vidět nejsou. Tenhle zákon neřeší úplně všecko, je jenom prvním krokem. Nejen krokem k tomu, jak utratit 14 mld. z evropských peněz, které jsou na tuto záležitost přislíbeny, ale Evropská unie připravuje další směrnice a balíky směrnic, které umožní daleko rozsáhlejší veřejnou podporu, než je tomu dnes. Bude se jednat o podporu municipalit, knihoven a dalších věcí. Říkám, že tenhle zákon neřeší všecko, protože především nemá příliš velkou oporu ve stavebním zákoně. To znamená, neexistuje povinnost, když někdo kopne do země, tam třeba položit chráničku na optické kabely. Také neřeší problém municipalit, protože některé se chovají rozumně, a požadavky některých na zřizování věcných břemen jsou za hranicí možnosti těch, kteří budují ten vysokorychlostní internet. Ale znovu říkám, že pokud tahle země nebude mít digitální infrastrukturu, tak všechny ostatní věci včetně eGovernmentu zůstanou na papíře. Proto se velmi přimlouvám za přijetí a projednávání tohoto zákona. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. S přednostním právem pan předseda Laudát, po něm pan poslanec Kučera. Prosím, pane předsedo. Poslanec František Laudát
Děkuji. Pane místopředsedo, pan ministr Mládek říkal, že prosí o shovívavost. TOP 09 samozřejmě shovívavá bude, už jenom proto, že jsme vyzývali, a jsme velmi nervózní, teď myslím TOP 09, nemykám si, že tato novela zákona, tato transpozice přichází až teď. Já bych velmi prosil, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu vzalo nejenom tuto záležitost, ale celou problematiku digitálního Česka výrazně razantněji do svých rukou a začalo v tom s prominutím makat více. Ztrácíme, i když to tady říkal člen hnutí ANO, tak přesto musím říci, že je to pravda, ztrácíme, vždycky jsme byli o něco v čele před Slovenskem, dneska už jsme se sblížili na stejnou úroveň. Jenom chci říct, že zjevně, pane ministře, vaši odborníci nebo ti, kteří jsou zodpovědní na ministerstvu, tak nenaslouchají špičkovým, dneska v Evropě špičkovým lidem z Dejvic, kteří varují před tím, že parametry pro rychlý internet, to je 100 megabajtů za sekundu pro 50 % populace, a myslím, že 50 nebo 30 nebo kolik tam máte pro všechny, je to málo. Jestli se chceme vážně bavit o průmyslu 4.0, tak tam dramaticky bude narůstat potřeba kapacity a rychlosti. A to se obávám, že tady stavíte, nebo prostě chcete budovat za 14 mld. evropských dotací trabanta v době, kdy je potřeba porsche. Takže já bych se velmi přimlouval. Za další. Nejsem si tak úplně jistý, že ti lidé, nevím, jak zmocněnec, ale ti lidé, kteří se starají u vás, to jsou precizní úřednice. Já velmi, velmi vyzývám k tomu, aby urychleně byly udělány systémové kroky, co se týká certifikace těch parametrů v celém digitálním prostoru. A nejde tady vůbec, jak tady zaznělo od pana zpravodaje, o veřejnou správu nebo eGovernment a další věci z toho veřejného sektoru, to je jenom jedna část. My potřebujeme opravdu vysokorychlostní nebo i v páteři ultravysokorychlostní internet, hodně moderní, abychom trošku předběhli dobu. Moc bych vyzýval, samozřejmě předpokládám, že se tím budeme zabývat na hospodářském výboru detailně a že se budeme snažit, aby co nejrychleji se to vrátilo do sněmovny. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu předsedovi. Prosím, pane poslanče. Pan poslanec Kučera má slovo. Poslanec Michal Kučera
Děkuji za slovo. Mí kolegové z hospodářského výboru už k tomu řekli hodně podstatného, takže se nebudu opakovat. Zmínil bych některé věci, které si myslím, že jsou v této oblasti zásadní, a rozdělil bych je na dvě části. Jedna věc je samotná problematika pokrytí, která samozřejmě je tady tím řešena, ale druhá věc, která tady jakoby chybí, nebo je stále nedostatečně zmiňována, jak už tady říkal pan předseda hospodářského výboru, to jsou digitální služby veřejnosti, respektive tam je ten náš hendikep. To znamená, tím samotným pokrytím se to prostě nevyřeší. Pokrytí má jeden zásadní význam, a to zejména pokud dosáhne do oblastí, kde dnes vysokorychlostní internet není. To může přispět k rozvoji těch oblastí, a tady samozřejmě mluvím o podhorských oblastech, mluvím o pohraničních oblastech, kde to umožní v případě, že tam bude dostatečné pokrytí, umožní nejenom firmám, ale samozřejmě i osobám samostatně výdělečně činným pracovat v těch různých home officech, umožní jim to tam zůstat, necestovat za prací a tak dále. Tam to je určitě pozitivní. Já vím, že měla vzniknout nějaká analýza současného stavu internetového pokrytí. Ta poslední byla tuším někdy v roce 2013. Měl jsem informaci, že ČTÚ připravuje podstatně detailnější sběr dat, který měl být někdy v polovině roku 2016. Nevím, jestli už je, či není k dispozici tato indikativní mapa pokrytí území ČR vysokorychlostní síťovou infrastrukturou. Říkám, měl jsem informaci, že by měla být někdy v polovině roku 2016. Myslím si, že odpověď by mohla zaznít na hospodářském výboru, protože tam bude větší prostor na to samotné projednání. Je tady otázka další a to je účelné využití té samotné dotace, těch 14 mld. korun, to znamená, jakým způsobem bude čerpána, kdo se bude moct zapojit do soutěže. V loňském roce tady byly obavy, že to bude připraveno pouze pro ty největší společnosti, že na ně nedosáhnou ty menší. Myslím si, že by bylo dobré, kdyby nám pan ministr tady řekl, jaká je současná situace, jestli tohleto bylo nějakým způsobem vyřešeno a případně jak. Nicméně vrátím se k tomu začátku. Důležitá je samozřejmě problematika pokrytí, ale současně je důležité řešit digitální služby veřejnosti a to v tomto materiálu není a obecně to této vládní koalici vyčítám, že s tím nedokázala za celou dobu svého působení v tomto volebním období pohnout. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Ivana Dobešová
Dobré odpoledne, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já bych jenom chtěla pro stenozáznam poznamenat, že při posledním hlasování číslo 20 jsem hlasovala proti, a na sjetině mám pro. Nezpochybňuji hlasování, ale bych ráda, aby to bylo zaznamenáno ve stenozáznamu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji paní poslankyni. Zcela jistě bude. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pokud se již nikdo k tomuto zákonu nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova. Pane ministře, chtěl jste ještě do rozpravy? Prosím, máte závěrečné slovo. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek
Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych chtěl poděkovat všem vystupujícím za zájem o tuto problematiku, nicméně cítím povinnost trošku vysvětlit, o čem vlastně jednáme, protože některé informace, které zazněly, byly trochu nepřesné. Prosím pěkně, tento zákon není o rozdělování 14 mld. evropských peněz. Tento zákon je, když to zjednoduším, o tom, že když se vykope někde nějaká rýha, do které se klade vodovod nebo elektrický kabel, tak by se k tomu mohly přidat také dráty vysokorychlostního internetu nebo alespoň chránič, do kterého se ty dráty natáhnou někdy v budoucnu. Má to pomoci především soukromému sektoru zlevnit budování vysokorychlostního internetu. Je třeba říci, že o tom, jestli tady bude v této zemi internet, rozhoduje primárně soukromý sektor, který staví sám o své vůli jako byznysové projekty digitální sítě. Úloha státu je omezená. Omezená na tento zákon, který má zlevnit budování soukromému sektoru. Chci zdůraznit, těch 14 mld., to není obecně o budování internetu, to není o průmyslu 4.0. Prosím pana předsedu - já i k němu mluvím... Pane předsedo. Těch 14 miliard je o okrajových územích. Je to skutečně, jak říkal pan kolega Kučera, o pohraničních oblastech, kde to nevybuduje soukromý sektor. Dokonce Evropská unie nám zakazuje dávat veřejné peníze tam, kde staví soukromý sektor, nebo tam, kde soukromý sektor něco vybudoval, což samozřejmě velmi komplikuje možnosti poskytování veřejných peněz. Jiný problém je v tom, že v tuto chvíli jsme ve fázi před vyhlašováním výzev, na základě kterých bude moci soukromý sektor získat ony soukromé peníze. Ale to je úplně něco jiného, než co dnes projednáváme, a já jsem připraven se této otázce věnovat na jednání hospodářského výboru, samozřejmě pokud o to hospodářský výbor požádá. Tento zákon - to bych chtěl zdůraznit - trval tak dlouho, že vyžaduje neuvěřitelnou koordinaci. Já jsem ho musel předložit společně s Ministerstvem pro místní rozvoj a Českým telekomunikačním úřadem. Je to jeden ze zákonů, který je hraniční a který v minulosti stejně tak mohl být přiřazen Ministerstvu pro místní rozvoj, protože má blízko ke stavebnímu zákonu, k povolovacím řízením, protože toto je primárně o otázkách výstavby, pokládání kabelů a těchto chráničů. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout dohody, která vůbec nebyla jednoduchá. Když jsme dosáhli věcné dohody, tak byla nejednoduchá debata s Legislativní radou vlády, protože v této problematice se prolíná právo soukromé a právo veřejné. Legislativní rada buď umí jedno, nebo druhé a v okamžiku, kdy jsou tam oba dva prvky, tak to začíná být větší problém. Ještě bych rád reagoval na tu mapu. Mapa je samozřejmě vytvořena, není součástí tohoto zákona, ale je součástí národního plánu budování sítí nové generace, který schválila rovněž vláda v říjnu tohoto roku. Na základě toho jsou definována ona území, kde je možné vypsat výzvy na čerpání evropských peněz. Chtěl bych znovu poprosit o schválení tohoto zákona s vědomím, že tento zákon je na průsečíku několika resortů, kdy primárně je to o stavebním zákoně a věcech s tím spojených a teprve sekundárně je to o vysokorychlostním internetu. Další věc - digitalizace. Ne náhodou pro tuto oblast byl vytvořen vládní zmocněnec. Musím říci, že to, co to znesnadňuje, je to, že po zrušení Ministerstva informatiky tyto kompetence byly rozděleny mezi několik resortů. Několik ministrů se tím zabývá, což samozřejmě neulehčuje budování nejenom těch sítí, ale obecně digitalizaci a zavádění eGovernmentu v České republice. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi za jeho závěrečné slovo. Pan zpravodaj nemá zájem o závěrečné slovo. Neeviduji žádný návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? (Nikdo se nehlásil.)
Já vás všechny odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Budeme hlasovat o přikázání tohoto návrhu k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 21, přihlášeno je 137 poslankyň a poslanců, pro 135, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Pan zpravodaj chce navrhnout přikázat tento návrh dalšímu výboru. A to je prosím? Poslanec Jiří Valenta
Jak jsem avizoval ve své úvodní řeči, navrhuji přikázat ještě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. Má ještě někdo jiný návrh na přikázání dalšímu výboru? Jestliže ne, zahajuji hlasování o přikázání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 22, přihlášeno je 141 poslankyň a poslanců, pro 90, proti 26. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu a také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Pan ministr Stropnický má náhradní kartu číslo 70. Děkuji. Tím končím projednávání tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. Dalším bodem našeho jednání je