Místopředseda PSP Petr Gazdík
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění volební zákony a některé další zákony /sněmovní tisk 899/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem předkládaného návrhu je především úprava postupu při sběru podpisů na petici na podporu kandidatury nezávislého kandidáta na prezidenta republiky, a to ve smyslu nálezu Ústavního soudu k prezidentské volbě, která se uskutečnila v roce 2013. Návrh na doporučení Ústavního soudu výrazně posiluje ověřování autenticity a projevu vůle petenta, a to prostřednictvím čísla občanského průkazu nebo cestovního pasu, který petent uvede při podpisu petice. Kromě tohoto jsou v novele obsaženy změny, kterými se řeší některé nedostatky v právní úpravě voleb, které je vhodné nebo nutné napravit. V některých případech se jedná o právní úpravu, na jejíž problematičnost nebo nedostatečnost upozornily též soudy ve své judikatuře. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 899/1. Nyní prosím zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Jeronýma Tejce, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a odůvodnil případné pozměňovací návrhy. Prosím, pane předsedo. Poslanec Jeroným Tejc
Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, jak už řekl pan ministr, cílem zákona je především reagovat na blížící se přímou prezidentskou volbu a na výhrady, které zazněly mimo jiné od soudů, a na praktické problémy, které se objevily při té volbě poslední. Všechny body, které se týkají prezidentské volby, ústavněprávní výbor projednal a podpořil tak, jak byly navrženy vládou. A k tomu se debata příliš nevedla. My jsme projednali tuto věc na schůzi ústavněprávního výboru 3. listopadu, přijali jsme několik drobných pozměňovacích návrhů, jednak legislativně technické, neboť mezi předložením zákona a dnešním projednáním nabyly účinnosti zákony, které musíme vzít v potaz, a tedy legislativně technicky upravit tento návrh zákona. Navrhujeme také, abychom nahradili účinnost 1. ledna 2017 slovy "patnáctým dnem po jeho vyhlášení", tedy 15 dnů po vyhlášení zákona s ohledem na to, jak dlouho tento návrh zákona už leží v Poslanecké sněmovně. A tou podstatnou věcnou změnou reagoval ústavněprávní výbor na můj návrh na vzrušenou debatu v této Sněmovně, kterou snad ani nechci připomínat, ale která se týkala debaty o tom, zda je správné, aby cizinci z Evropské unie, kteří nemají trvalý, ale pouze přechodný pobyt, měli možnost volit v komunálních volbách. Ministerstvo vnitra reagovalo na rozhodnutí Krajského soudu v Brně, tedy jedné instance, a odůvodnění je velmi přesně a podrobně popsáno v důvodové zprávě. My jsme se nicméně usnesli na ústavněprávním výboru, že navrhneme tuto věc vyřadit, to znamená jednoznačně říct, že právo volit ve volbách obecních nemá mít ten, který je občanem Evropské unie a má u nás pouze přechodný pobyt. To znamená, že tuto navrženou úpravou, která reagovala na judikaturu, navrhujeme ze zákona vypustit a povedeme o tom určitě debatu ještě ve třetím čtení. To je asi na úvod tohoto bodu vše. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které ale neeviduji žádnou přihlášku. Je někdo, kdo se hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak. Pokud se nikdo nehlásí, tak končím obecnou rozpravu. O závěrečná slova není zájem. Budeme se zabývat podrobnou rozpravou, proto podrobnou rozpravu zahajuji. Neeviduji taktéž žádnou přihlášku. Pakliže se nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu, a pakliže není zájem o závěrečná slova, tak končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. Dalším bodem našeho jednání je bod