|

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 909/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 909/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o evidenci obyvatel a další související zákony. Podle platné právní úpravy je v informačním systému evidence obyvatel o občanech veden údaj o místě trvalého pobytu. V případě občanů, kteří mají trvalý pobyt na adrese sídla ohlašovny nebo na adrese sídla zvláštní matriky, je v informačním systému uvedena adresa ohlašovny nebo této zvláštní matriky. Orgány veřejné moci, které jsou oprávněny využívat údaj o adrese místa trvalého pobytu, však v takových případech nezískají z informačního systému informaci o tom, zda je evidovaná adresa právě adresou sídla ohlašovny nebo sídla zvláštní matriky. Tuto informaci nezískají ani ze základního registru obyvatel, kde toto označení také není uvedeno. Cílem předkládaného návrhu zákona je umožnit oprávněným subjektům získat z informačního systému evidence obyvatel informaci o tom, že občan je evidován na adrese právě ohlašovny nebo této zvláštní matriky. Zavedení označení údaje o trvalém pobytu jako adresy úřadu bude upraveno také v základním registru obyvatel a v informačním systému, kde jsou vedeni cizinci. Označení údaje o trvalém pobytu jako adresy úřadu bude u osob, které již mají trvalý pobyt na ohlašovnách, provedeno v souladu s předchozími ustanoveními do jednoho roku od vyhlášení zákona. Předmětem novely je také rozsah údajů na občanském průkazu. Podle stávající právní úpravy by měl být od 1. ledna 2017 údaj o trvalém pobytu uvedený v občanském průkazu pouze nepovinně uváděným údajem, který tedy není povinný a nebyl by tedy povinnou součástí informací, které lze z občanského průkazu vyčíst. Předložený návrh zákona tuto úpravu zrušuje. Údaj o adrese místa trvalého pobytu by tedy měl nadále zůstat součástí povinných údajů uváděných v občanském průkazu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Věra Kovářová. Prosím. Poslankyně Věra Kovářová Vážené kolegyně, vážení kolegové, vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Projednáváme jej jako tisk 909. Návrh zákona je doprovázen návrhem vlády na jeho schválení v prvním čtení podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Hlavním účelem předkládaného zákona je zavést v evidenci obyvatel označení adresa úřadu pro trvalé pobyty na adrese ohlašovny. Podle platné právní úpravy je v informačním systému evidence obyvatel veden údaj o místě trvalého pobytu občana. V případě občanů, kteří mají místo trvalého pobytu na adrese sídla ohlašovny, je v informačním systému jako údaj o trvalém pobytu vedena právě tato adresa. V současné době není možné z údaje o trvalém pobytu poznat, že jde o adresu ohlašovny. Nelze to zjistit ani ze základního registru obyvatel, kde rovněž není adresa ohlašovny odlišena. Cílem tohoto návrhu je umožnit úřadům získat, jak bylo řečeno, z informačního systému evidence obyvatel informaci o tom, že občan je evidován na adrese sídla ohlašovny. Navrhuje se, aby u těchto adres byl uváděn údaj adresa úřadu. Totéž by platilo pro evidenci na adrese takzvané zvláštní matriky. Zavedení označení údaje o trvalém pobytu jako adresy úřadu bude upraveno taktéž v položkové skladbě základního registru obyvatel a v informačním systému cizinců. Též se navrhuje, aby označení adresa úřadu bylo uváděno i v občanských průkazech. Součástí návrhu je též důležitá změna, kdy se v částech sedmé a osmé navrhuje zrušit dřívější, již platnou, ale dosud neúčinnou novelu zákona o občanských průkazech. Tato novela měla zavést nepovinné uvádění údaje o trvalém pobytu na občanských průkazech. Účinná by měla být od 1. ledna 2017. Podle předkladatele je omezení rozsahu povinných údajů na občanských průkazech nežádoucí. Například podle správního řádu se fyzická osoba identifikuje jménem, příjmením, datem narození a adresou trvalého pobytu. Uvedená kombinace údajů je považována za minimum pro jednoznačnou identifikaci. Je vhodné, aby tato základní sada údajů tvořila také základ informací patrných z občanských průkazů. Zároveň se tím umožní uvádět na občanských průkazech také rozlišení takzvané adresy úřadu. Zajistit, aby údaj o trvalém pobytu zůstal povinným obsahem občanského průkazu, znamená včas zrušit novelu zákona o občanských průkazech účinnou od 1. ledna 2017. Z toho důvodu musí být předkládaný zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů do konce roku 2016. Proto také předkladatel navrhuje schválení zákona v prvním čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a v eviduji jednu přihlášku. Prosím, pan poslanec Klán. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové. jsem pozorně vyslechl jednak to, co je ten zákon, sám jsem si ho bedlivě přečetl, a si tady musím trošku postesknout. Je to rok, co jsme projednávali zákon o občanských průkazech. jsem se tady před rokem z tohoto místa ptal pana ministra, jak to bude s tím trvalým pobytem, zda z občanky zmizí, anebo tam zůstane. Tenkrát bylo řečeno, že to zůstane, jak to být, jak to běží, to znamená, že by měl od 1. 1. 2017 v občance být povinně volitelným údajem, tedy mohl by zmizet. Najednou přišlo ministerstvo s tím, že tam musí zůstat. se musím ptát, proč tak pozdě. Pak to tady schvalujeme opět v "devadesátce, když jsme to mohli udělat naprosto v klidu třeba před půl rokem, nebo před tím rokem, když jsem na to tady poukazoval. To se mohlo všechno řešit. chápu, že kdyby se ten údaj stal povinně volitelným, tak by občan musel dojít třeba na CzechPoint a vyjet si potvrzení, kde vlastně trvalý pobyt, takže tomu rozumím, že bude lepší, když na občance ten údaj zůstane i z různých obchodněprávních věcí jako identifikátor. Nicméně ještě tady je další věc, že od 1. 1. 2020 z občanského průkazu zmizet rodné číslo, resp. být také povinně volitelným údajem, jestli se nepletu. Tak to v tom zákoně, který se tady schvaloval za minulé vlády, tenkrát za ministra Johna, jestli se nepletu, tak tam se šlo touto cestou. To znamená, nejprve se povinně volitelným údajem stal rodinný stav, že tam může a nemusí být uveden, potom tam bylo jasně uvedeno, že to bude trvalý pobyt, že bude také povinně volitelným údajem, a končilo se tím, že v roce 2020 bude rodné číslo nahrazeno nějakým bezvýznamovým identifikátorem, nějakou směsí čísel a třeba písmen. Takže moje otázka zní, zda bude rodné číslo od roku 2020 skutečně nepovinným údajem. Nám tenkrát ministerstvo tvrdilo, že v době, nebo kolem toho roku, budou vyčerpány všechny možné kombinace rodných čísel, takže se tam bude muset přejít na nějaký bezvýznamový identifikátor. Takže to je moje otázka, zda to bude povinně volitelný údaj od roku 2020. Aby zase nedošlo k tomu, že třeba příští Sněmovna tady bude muset toto řešit a půjdeme zase jinou cestou. Mně to pak přijde poměrně všechno scestné, zvlášť když potom u toho druhého bodu uvidíme, že budeme zavádět elektronické občanské průkazy, kdy půjdeme tou ochranou osobní identity trochu jinou, nikoli zmizením těchto údajů z občanek se strojově čitelnými údaji. O tom se pobavíme v tom druhém bodě. Každopádně tu devadesátku blokovat nebudu, samozřejmě. Nechám tomu volný průběh. Celek samozřejmě podpořím. Ale abych tady jenom nekritizoval, tak co se mi v tom zákoně líbí, je poměrně propracovaná analýza dopadů. Tak by měla vypadat podle mého názoru u všech zákonů. To samé bude u těch občanských průkazů, kde pak plynule navážu i na tento problém, který jsem tady zmiňoval. Takže jak jsem říkal, zajímalo by , zda od roku 2020 bude rodné číslo povinně volitelným údajem, resp. zda bude skutečně nahrazeno bezvýznamovým identifikátorem. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Eviduji jednu faktickou poznámku. (Nejedná se o faktickou poznámku.)V tom případě i tak jste v pořadí, pane poslanče, nikdo jiný přihlášený není. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo. chci říci k tomuto návrhu zákona, že se skřípěním zubů nebudeme blokovat devadesátku, ale pár poznámek si ten zákon zcela určitě zaslouží. To, co tady říkal můj předřečník, je bezesporu pravda, ale pokud si pamatuji, tak jsme prostě v minulosti postupovali v oblasti elektronizace veřejné správy daleko rychleji, než se tak děje poslední měsíce a posledních pár let. My jsme teď byli pracovně navštívit např. Estonsko, kde mají elektronizaci veřejné správy z pohledu občana a z pohledu služby občanům opravdu na velmi vysoké úrovni, a člověk by nečekal, v které zemi se vlastně máme čím poučit, co se dovědět, případně i nevymýšlet vymyšlené a převzít některé věci, které by z pohledu služby občanovi zcela určitě dobře sloužily. Tahle brzda, za kterou teď zatahujeme, je brzda, která je potřebná. Myslím si, že by nebylo správné, kdyby se v tuto chvíli na občanském průkaze nemuselo objevovat místo trvalého bydliště, ale do budoucna jsem přesvědčený o tom, že to být součástí jakéhosi elektronického zámku, uvnitř občanky. Zkrátka ten úřad to . Budu-li mít nějaký identifikátor, tomu budeme do budoucna říkat jakkoli, jestli občanský průkaz, nebo to bude identifikační číslo - tím narážím na pana kolegu Klána, protože pokud si dobře pamatuji, tak tehdy debata na téma, jestli tam být rodné číslo, či nikoliv, jestli to nemá být jiný identifikátor, ze kterého by nemělo být patrné, kdy se kdo narodil a podobně, k čemuž se přikláním, ten stát tu informaci a není potřeba, aby každý se z rodného čísla byl schopen dovědět, kdo se kdy narodil. V tomto ohledu to byl tehdy, pokud se dobře pamatuji, ten hlavní záměr, neboť stát, jak říkám, tu informaci a je zbytečné, abychom donekonečna, nebo aby občané donekonečna státu chodili opakovaně říkat neustále stejné informace, které koneckonců jednotlivé instituce mají. Ale z praxe přece dobře známe fakt, že chodíme po úřadech a že jeden státní úřad po nás chce informaci od jiného státního úřadu, ale ji zařídit občan, ne ten stát sám uvnitř sebe sama. Při téhle příležitosti chci také říct, že ačkoli je toto prostý zákon, vlastně jakýsi úřednický zákon, který se příliš občanů nedotýká, tak se ale dotýká fungování samosprávy. A chci upozornit - a ti z vás, kteří pracujete v zastupitelstvech obcí a měst, dobře víte, že se začíná kumulovat obrovský problém kolem občanů, kteří jsou evidováni na příslušných obecních úřadech, a že s tím začíná být velký problém, neboť tam nastává nerudovská otázka kam s ním. Ti lidé končí svým bydlištěm často téměř nenávratně, není cesta zpět, končí na obecních a městských úřadech a my bychom se měli věcně bavit o tom, co s tou situací dělat. Jestli je to nevratný proces, anebo jestli umíme tu situaci nějak pomoci řešit samosprávám. Myslím si, že by si to zasloužilo debatu - výbor pro veřejnou správu, Ministerstvo vnitra, případně představitelé Svazu měst a obcí -, abychom se pokusili některým situacím, které dneska obce musejí řešit, odlehčit. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji a táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče. Poslanec Stanislav Grospič Vážené kolegyně a kolegové, vás příliš nezdržím. Musím ohlásit určitý střet zájmů, protože jsem se téměř 17 let živil zhruba touto materií, evidencí obyvatel a otázkou matrik a fungování těchto institutů. Myslím si, že ten zákon trošku vylévá s vaničkou i dítě, protože většina těch samospráv - a to koneckonců tady potvrdili moji předřečníci a chci se k tomu připojit - čekala něco úplně jiného od Ministerstva vnitra, čekala řešení těch problémů, které trápí ohlašovny na samosprávách. A místo toho v podstatě se zavádí jenom technická tzv. novela, která vůbec těm samosprávám neulehčí, ale nijak neulehčí ani těm občanům. vím, že ten zákon není vetován v devadesátce, že nějakým způsobem asi projde Poslaneckou sněmovnou, ale chtěl bych tady avizovat, že ten problém je vysoce aktuální a ten stav na ohlašovnách samospráv, zvlášť těch malých obcí nebo středně velkých obcí, je výrazně neudržitelný z hlediska koncepce dnešní evidence obyvatel. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Adamec. Prosím. Poslanec Ivan Adamec Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jenom velmi krátce. My jsme se dohodli, že nebudeme blokovat devadesátku, protože ta novela v tomto případě je zcela jasná, ale problémy nám zůstávají. by spíš zajímalo, jak to bude probíhat v tom čase příštím, protože skutečně ohlašovny na městských úřadech, přihlašování se na úřadech, to jsou opravdu velké problémy. Vůbec institut trvalého pobytu je velký problém v současné době. A by zajímal nějaký časový horizont - protože to nemůžeme tvořit ani tady na plénu, ani ve výborech, ani jako poslanecké iniciativy. by zajímal časový horizont, jestli ministerstvo nám nějaké světlo na konci tunelu, kdy se tak stane, protože skutečně to problém je. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu a táži se pana navrhovatele a paní zpravodajky, zda chcete mít závěrečné slovo. Pan ministr chce promluvit. Prosím. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vašim prostřednictvím ke kolegům, kteří se tázali, co se týká rodných čísel. Dále platí vize, že po roce 2020 bude rodné číslo nahrazeno jiným identifikátorem, z něhož nebude možné dovodit ani pohlaví, ani datum narození dotčené osoby. To znamená, toto dále platí. Co se týká ohlašoven, v současné době k tomu zpracováváme rozsáhlejší analýzu. Chceme do toho zapojit Svaz měst a obcí a další subjekty, abychom se pokusili najít funkční řešení. Že to problém je, je zjevné z počtu lidí, kteří jsou v jednotlivých obcích přihlášeni. Dnes jsem hovořil se starostou jednoho středně velkého města, kde je přihlášeno na městském úřadě 800 lidí. To znamená, vnímáme to jako problém. A vedle toho samozřejmě i problém dneska, jak se pokusit dostat obce do registru cizinců, protože i to vnímám jako velký problém především ve vztahu např. plateb za odpad atd. atd. To znamená, touto otázkou se zabýváme. Doufám, že zhruba do dvou měsíců budu schopen dát Poslanecké sněmovně nějaký ucelený pohled, v jakém časovém horizontu jsme to schopni v krocích řešit. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Ještě závěrečné slovo paní zpravodajka. Prosím. Poslankyně Věra Kovářová Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych shrnula průběh rozpravy. Pan poslanec Klán si posteskl, že před rokem na problematiku této novely upozorňoval již pana ministra. Nicméně pochválil vynikající analýzu dopadu v důvodové zprávě. Pan poslanec Bendl a také pan poslanec Grospič a Adamec se zamýšleli nad problematikou ohlašoven a přihlašování na úřadech. A pan poslanec Bendl navrhl, aby v rámci výboru pro veřejnou správu tato problematika s Ministerstvem vnitra byla řešena. Také zde zaznělo, že žádný klub nebude vetovat onu devadesátku. A jako zpravodajka doporučuji, aby novela byla schválena již v prvním čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Vzhledem k tomu, že nebyla podána námitka, nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování k projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení. Předtím vás ještě odhlásím a požádám vás, abyste se opět přihlásili svými kartami. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 909 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 89. Přihlášeno je 138 poslankyň a poslanců, pro návrh 125, proti 3. S návrhem byl vysloven souhlas. Zahajuji podrobnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí. Nikoho neeviduji, v tom případě končím podrobnou rozpravu. Táži se pana navrhovatele, paní zpravodajky, zda chcete závěrečné slovo. Není tomu tak. Nyní tedy přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, tzv. zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 909." Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh usnesení, tak jak byl přečten, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti? Je to hlasování s pořadovým číslem 90. Přihlášeno je 140 poslankyň a poslanců. Pro návrh 134, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Končím projednávání tohoto bodu. Ještě upřesním jednu omluvu. Dnes od 14.30 do 18 hodin se omlouvá pan ministr životního prostředí Richard Brabec, nikoliv Jiří Holík, kterého jsem původně přečetl. Otevírám další bod jednání a tím je

text view