|

64. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 874/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 64. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 874/ - prvé čtení Děkuji panu ministru zdravotnictví, že zůstal u stolku zpravodajů. Požádám, aby se k němu dostavil pan poslanec Pavel Antonín, který je zpravodajem dalšího bodu. Z pověření vlády předložený návrh uvede právě ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dámy a pánové, k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o specifických zdravotních službách a některé další zákony, bych nyní rád uvedl stručnou charakteristiku navrhované právní úpravy. K přípravě novely zákona o specifických zdravotních službách bylo přistoupeno zejména na základě poznatků získaných z praxe při jeho více než tříleté aplikaci. Při tomto zpracování byly rovněž zohledněny závěry projektu Spolupráce zaměstnavatelů a zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti aplikace nové právní úpravy pracovnělékařských služeb, které byly přijaty na 120. plenární schůzi Rady hospodářské a sociální dohody. Navrhované stěžejní změny spočívají zejména v úpravě posudkové péče včetně pracovnělékařských služeb a posuzování a uznávání nemocí z povolání, a to se zohledněním relevantních závěrů již zmíněného projektu. Navrhované změny posudkové péče a pracovnělékařských služeb přispějí ke zjednodušení postupů při vydávání lékařských posudků, snižování administrativní a ekonomické zátěže pro posuzované osoby, zaměstnance a osoby ucházející se o zaměstnání a zaměstnavatele, stejně jako i pro poskytovatele zdravotních služeb. Například v případech vymezených zákonem se zakotvuje možnost vzdání se práva na přezkoumání lékařského posudku. Jde-li o pracovnělékařské služby, zavádí se možnost poskytovat pracovnělékařské služby prostřednictvím i jiného poskytovatele pracovnělékařských služeb, než je smluvní poskytovatel zaměstnavatele, a to na základě smlouvy uzavřené mezi smluvním poskytovatelem a jiným poskytovatelem. To by mělo přispět ke zvýšení nabídky pracovnělékařských služeb na trhu, a tím ke zjednodušení přístupu zaměstnavatelů k těmto službám. Rovněž se navrhuje, jde-li o výkon práce kategorie první a posuzování zdravotní způsobilosti k práci praktickým lékařem zaměstnance, aby nemusely být další pracovnělékařské služby, kterým jsou dohled a poradenství, zajišťovány povinně. Další z věcného hlediska podstatné změny spočívají v úpravě kastrací a genetických vyšetření. Kastraci bude možné ze zákonem stanovených podmínek provést dotčené osobě již ve věku 21 let. Zároveň se umožňuje podstoupit kastraci ve zvlášť odůvodněných případech také pacientovi, který ještě násilný sexuálně motivovaný trestný čin nespáchal. V navrhovaných úpravách genetických vyšetření se odráží vývoj, ke kterému v posledních letech v oblasti klinické genetiky došlo. Na základě nové právní úpravy v praxi nebude docházet k neindikovaným genetickým laboratorním vyšetřením a poskytovatelé, kteří nově získali oprávnění k poskytování zdravotních služeb v příslušném oboru, budou moci provádět genetická laboratorní vyšetření za zákonem nově definovaných podmínek a získat tak podklady pro udělení akreditace. Dílčí upřesnění jsou dále provedena v ustanoveních zákona, která vymezují sterilizace, lékařské ozáření a ochranné léčení. V návaznosti na zmíněné změny zákona o specifických zdravotních službách, popř. v souvislosti s nimi se též provádí dílčí novela zákona o ochraně veřejného zdraví, a to v návaznosti na pracovnělékařské služby, změna zákoníku práce k upřesnění vstupních lékařských prohlídek a posuzování zdravotní způsobilosti k noční práci a dále změna zákona o správních poplatcích a zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, děkuji za pozornost a doufám, že vládní návrh zákona, který znamená upřesnění poskytování zdravotních služeb v oblastech upravovaných zákonem o specifických zdravotních službách, podpoříte. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Antonína, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Pavel Antonín Dobrý den, kolegové, dobrý den, pane předsedající. Po třeskutém tématu o vzdělávání sester jsme přešli do poněkud klidnějších vod specifických zdravotních služeb, protože to jsou takové vody, o kterých zase plno lidí úplně neví, a málokdo z vás si asi těch 105 stran změn v tomto zákonu vzal do ruky. Před čtyřmi lety, v roce 2011, jsme zákon o specifických zdravotních službách zde projednali a uvedli ho v činnost. Během těch tří a půl roku, co jsme ho vyzkoušeli, se našlo v koláži střípků tohoto zákona několik míst, která potřebují docizelovat a dovylepšit. Mezitím se objevilo několik nových zákonů, které potřebují také implementovat do tohoto zákona, a tak vznikl tento sněmovní tisk. Postupně jsem si tady vypsal všechny ty body, které se tam mění, on je mezitím přečetl pan ministr, takže znova vám číst všechny kastrace a posudkové péče nebudu, ale je opravdu nutné, abychom tento zákon změnili do podoby, kterou vyžaduje dnešní den. A doufám, že to všichni pochopíte. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu a mám do přihlášku pana poslance Ludvíka Hovorky, který je zatím jediný přihlášený. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych se chtěl dotknout jenom některých oblastí tohoto zákona, zejména asistované reprodukce. Je tady § 5 Volba pohlaví ze zdravotních důvodů. Znamená to, že z in vitro vytvořených embryí se vybere to, které nepřenáší dědičnou chorobu nebo není určitou chorobou ohroženo. Ostatní embrya, byť zdravá, se zlikvidují nebo se použijí na výzkum se svolením rodičů. Z hlediska prevence dědičné choroby je to sice rozumné, ale upozorňuji, že je to eticky sporné. V § 6 se domnívám, že věk 49 let u příjemkyně embrya je příliš vysoký. Vím, že se oplodňují i starší ženy, ale nepovažuji to za rozumné. V § 7 je povinné stanovit zdravotní způsobilost dárce spermatu i dárkyně vajíček. U anonymního dárce by ale bylo žádoucí kromě vyšetření zdravotní způsobilosti znát i jeho sociální anamnézu, např. člověk, který nebyl trestán, není sociálně nepřizpůsobivý, není mdlého rozumu apod. Asi by bylo žádoucí vědět, jaké obecně kvality otec dítěte. se to řešit psychologickou a sociální, nejenom zdravotní anamnézou. V § 9 není nikde řešeno, kolik embryí je dovoleno vytvořit při jednom cyklu, při jednom IVF. V mnoha západních státech je povoleno jenom jedno embryo nebo tři. Správně by měla být všechna uložena do dělohy, což je ale nevhodné, protože riziko dvojčat nebo trojčat je samozřejmě příliš vysoké. Nevím, zda to u nás regulovala prováděcí vyhláška, ale je to docela vážná věc. V § 10 není nikde řečeno, kolik žen smí být v daném regionu oplozeno spermatem jednoho muže. Možná že by to mohlo být ve vyhlášce, ale nevím. Roste totiž riziko, že se později mohou při plození dětí setkat děti jednoho dárce. Podle Úmluvy o právech dítěte dítě právo vědět, kdo jsou jeho biologičtí rodiče. V některých zemích, v Rakousku, ve Skandinávii, se to dítěti po dosažení zletilosti sděluje, pokud o to požádá, ale dárci z toho nevznikají žádné povinnosti. § 11, ten se týká, řekněme, oplodňovací turistiky. Do České republiky jezdí ženy ze zemí, kde umělé oplodnění není dovoleno, a za těžké peníze se u nás nechávají oplodňovat. Existuje také dárcovství vajíček za peníze. Buď se jedná o export vajíček, anebo mladé ženy jezdí na odběr do zahraničí. Podle bioetické komise Rady Evropy se za lidské buňky, tedy za gamety, nesmí platit. Byly publikovány případy rumunských žen, které darovaly vajíčka do Německa nebo Velké Británie, a to se zdravotním rizikem. Díl druhý se týká sterilizací. Tady si nejsem jist, jestli sterilizační komise je nutná jenom u osob s omezenou svéprávností. Jinak v oddíle šest u genetického vyšetření myslím, že je pozitivní, že je v zákoně zákaz klonování a zákaz tvorby chimér. Ještě bych se chtěl dotknout ověřování nových postupů. Jde o terapeutický výzkum na živém člověku, tedy o zkoumání nových léčebných metod. Není zde ale výslovně řečeno, že jde také o výzkum nových léčiv. Ta by měla být pojednána zvlášť. V této hlavě také není řeč o neterapeutickém, tedy o základním výzkumu, tedy výzkumu na živém člověku, který slouží pouze k většímu poznání, ale nehledá nové léčebné metody a zkoumaný člověk do toho systému nebo do toho výzkumu vstupuje jako dobrovolník. Tuto oblast povinně upravuje dodatkový protokol o medicínském výzkumu biologické komise Rady Evropy. Tento protokol byl předložen Ministerstvu zdravotnictví, ale se o něm potom dál nejednalo. Nevím, jaký je jeho osud. To jsou moje připomínky k tomuto návrhu zákona, který považuji za potřebný, ale považoval jsem za nutné vás seznámit s některými oblastmi, které považuji za sporné a nedořešené. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi, a ještě než přikročíme k další rozpravě, do které se hlásí zpravodaj, omlouvám se - při načtení omluv, kolega Běhounek se omlouvá na úterý 13. 9., dnes je přítomen. Takže nyní pan poslanec Pavel Antonín v rozpravě. Prosím. Poslanec Pavel Antonín jenom bych hned odpověděl na některé z těch otázek, které zde pan Ing. Hovorka položil. Některé části problémů, které on jmenoval, jsou součástí zákona, který je před prvním čtením několikrát v programu Sněmovny. Z navrhovatelů si pamatuji kolegyni Chalánkovou a některé další kolegy. Bude pravděpodobně kolem toho diskuse, ten zákon přijde na pořad Sněmovny. Co se týče pohlaví embryí, která se oplodní, tam jednoznačně ten zákon neumožňuje separovat ta pohlaví, pouze v případě na sex chromatin vázaný a choroby, které by mohly vážným způsobem poškodit plod. chápu, že to je minové pole, po kterém se musí pohybovat, ale ten zákon to jednoznačně a jasně stanoví, a pokud bude takto jednoznačně dodržován, tak je to úplně jednoznačné. A pak jsou tam otázky počtu embryí. A to je problematické v tom, že ne každé embryo zarýhuje a vyvíjí se správným směrem a správně. Takže vy nemůžete říct, že oplodním jenom jedno a ty ostatní buňky nechám zahynout. Když pak během vývoje embryo zahyne a nedorýhuje správným systémem, tak vy vlastně přijdete o celý ten cyklus a všechna ta práce je vniveč. Takže tohle se velmi špatně kontroluje, počet těch embryí v daném cyklu. Navíc je možné ta embrya zmrazovat a používat je při dalších cyklech a žena nemusí znova absolvovat celý systém umělého oplodnění. Marně vzpomínám, co tam ještě z těch otázek je. Ty počty a užití spermií v daném regionu, to je právě součástí toho zákona, který je zde navrhován a který bude pravděpodobně někdy v brzké době již konečně načten a kolem kterého diskuse proběhne. Stran těch částí toho zákona, které se týkají výzkumu, to nechám asi na jednání ve výboru. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Pavlu Antonínovi, který vystoupil v rozpravě. Nikoho dalšího přihlášeného nemám. Ptám se, jestli se hlásí někdo z místa. Není tomu tak. Rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? (Ne.)Pane zpravodaji? (Ne.)Není tomu tak. Nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Můžeme rozhodnout v hlasování 140, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání zdravotnímu výboru jako výboru garančnímu. Kdo je proti? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 140 přihlášeno je 149, pro 95, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru. Předseda Poslanecké sněmovny nenavrhl k přikázání dalším výborům Poslanecké sněmovny. někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo jiným výborům Sněmovny? Není tomu tak. Konstatuji tedy, že návrh nebude přikázán dalšímu výboru, a můžeme postupovat dále. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 64. Dalším bodem našeho jednání je bod 65. Pan ministr je připraven. jen musím uvést úvodní slova. To znamená, kolega Krákora kráčí jako zpravodaj. Jde o

text view