Místopředseda PSP Jan Bartošek
4. Vládní návrh zákona o ochraně státních hranic České republiky a o změně souvisejících zákonů (zákon o ochraně státních hranic)
/sněmovní tisk 627/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, ujměte se slova. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh zákona o ochraně státní hranice jsem již podrobně uvedl v prvním čtení. Návrh navazuje na přímo použitelný předpis EU, tzv. Schengenský hraniční kodex. Cílem návrhu je chránit státní hranice před jejich nedovoleným překračováním. Návrh dále stanoví postup pro dočasné znovuzařazení ochrany vnitřní hranice pro případ závažné hrozby pro veřejný pořádek nebo pro vnitřní bezpečnost dané členské země. Ochrana vnitřních hranic, tedy i letišť v souvislosti s vnitřními lety a pozemní hranice ČR, se totiž standardně neprovádí, a to z důvodu, že jsme uvnitř tzv. schengenského prostoru. Na závěr velmi krátkého úvodního slova mi dovolte podotknout, že impulzem přípravy tohoto zákona nebyla současná migrační krize, ale lze tuto normu, pokud bude schválena, velice efektivně využít právě i v souvislosti s fenoménem, který v současné době zažíváme a bohužel pravděpodobně ještě zažívat budeme. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 627/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost poslanec Miloslav Janulík a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím. Poslanec Miloslav Janulík
Dobrý den, pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, dovolte, abych přednesl sté usnesení výboru pro bezpečnost z 24. schůze, uskutečněné dne 13. ledna 2016 k vládnímu návrhu zákona o ochraně státních hranic ČR a o změně souvisejících zákonů, sněmovní tisk č. 627. Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení prvního náměstka ministra vnitra JUDr. Ing. Jiřího Nováčka a po zpravodajské zprávě přednesené zpravodajem výboru dr. Janulíkem a po obecné a podrobné rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s vládním návrhem zákona o ochraně státních hranic ČR a o změně souvisejících zákonů, zákon o ochraně státních hranic, sněmovní tisk 627, vyjádřila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů: 1. V § 7 odst. 1 v úvodní části ustanovení se slovo "hraniční" nahrazuje slovem "hraničního". 2. V § 27 se doplňuje bod 7, který zní: část šestá zákona č. 314/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č, 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. II. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny. III. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR. Všechno, děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Také vám děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako prvního poprosím pana poslance Klučku, aby vystoupil, a po něm se připraví pan poslanec Lank. Prosím. Poslanec Václav Klučka
Děkuji vám, pane místopředsedo. Kolegové a kolegyně, já bych chtěl ve svém krátkém diskusním příspěvku k vládnímu návrhu zákona o ochraně státních hranic upozornit na čtyři menší pozměňující návrhy, které jsem vložil do systému, posléze se k nim přihlásím v podrobné rozpravě. První návrh směřuje k § 3, podle kterého má Ministerstvo vnitra vydávat závazná stanoviska ve správních řízeních, v kterých Úřad pro civilní letectví stanoví, zda konkrétní letiště může být letištěm mezinárodním. Ministerstvo vnitra se ve svém stanovisku vyjadřuje k posuzovanému letišti z hlediska ochrany hranic, zejména s ohledem na splnění bezpečnostních podmínek uvedených v § 5. Výčet správních řízení uvedený v § 3 návrhu odpovídá současnému znění zákona číslo 49/1997 Sb., o civilním letectví. Vláda dne 16. února 2016 začala projednávat novelu zákona o civilním letectví, které přerušila, kterou by se mělo do českého právního řádu zavést taky řízení o zrušení druhu mezinárodního letiště. Domnívám se, že návrh zákona o ochraně státních hranic by měl na tuto připravenou změnu reagovat, a proto navrhuji doplnit toto řízení do výčtu uvedeného v § 3 předloženého návrhu zákona. Druhý návrh směřuje k § 4 odst. 3. Toto ustanovení odkazuje na podmínky, které musí provozovatel letiště splnit, aby na jeho letišti mohl být zřízen hraniční přechod, s tím, že jednou z podmínek je i splnění povinností uvedených v ustanovení § 5 odst. 4. V tomto případě však došlo v přípravě návrhu zákona patrně k malé chybě, neboť ustanovení § 5 odst. 4 hovoří o povinnostech Ministerstva vnitra a Policie ČR. Provozovatel letiště není schopen zajistit, aby Ministerstvo vnitra a Policie ČR svoji povinnost splnily. Proto navrhuji, aby byl z § 4 odst. 3 vypuštěn odkaz na toto ustanovení. Svým třetím návrhem chce reagovat na povinnost stanovenou v § 5 odst. 2 písm. c) vládního návrhu. Jde o povinnost provozovatelů středně velkých mezinárodních letišť zajistit na letišti místnost pro cizince, kterým byl odepřen vstup na území ČR. Vzhledem k tomu, že některá letiště budou muset k jejímu splnění provést stavební úpravy, navrhuji do § 20 vložit nové přechodné ustanovení, podle kterého by tato letiště plnila zmíněnou povinnost až od září roku 2018. Můj poslední návrh je v zásadě pouze legislativně technický. Vládní návrh zákona má podle svého § 28 nabýt účinnosti dne 1. ledna 2016. Tento záměr již není možné splnit. Nabytí účinnosti zákona proto raději navrhuji navázat na okamžik jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám, pane poslanče. Nyní tedy požádám pana poslance Lanka o jeho příspěvek. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin Lank
Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už jsme upozorňovali v prvním čtení této novely zákona, podle našeho názoru je tento zákon naprosto nezpůsobilý k tomu, abychom ho přijímali, protože zkrátka nereaguje dostatečně na současnou situaci. Hlavní důvod je ten, že zákon vychází z předpokladu, že jediné vnější hranice má ČR na letištích a všechny ostatní hranice spadají pod schengenský prostor. Jaká je ale dneska situace v schengenském prostoru, to, předpokládám, všichni dobře víme. Znovu připomínám, jak schengenský prostor vnímají ostatní. Na začátku roku řekl předseda Evropské rady Donald Tusk, že máme sotva dva měsíce, abychom dostali imigrační krizi pod kontrolu, jinak že se Schengen zhroutí. Ty dva měsíce, dámy a pánové, právě uplynuly. Minulý týden uvedl evropský komisař pro migraci Dimitris Avramopoulos, že v příštích deseti dnech potřebujeme konkrétní a jasné výsledky. V opačném případě se celý schengenský systém kompletně zhroutí. Dny neúprosně plynou. Všechny země na balkánské imigrační trase začaly chránit své hranice. Rakousko, Dánsko, Švédsko, Slovensko, Slovinsko i Maďarsko. Bavorsko se připravuje na uzavření hranic a hádá se kvůli tomu s kancléřkou Merkelovou. Jenom Česká republika nedělá vůbec nic, nebo prakticky nic. Každý pochopil, že volný pohyb osob v Schengenu v současné podobě už zkrátka není udržitelný, a zařídil se podle toho. Nasazuje se armáda a policie, staví se hraniční bariéry, přijímají se bezpečnostní opatření. Jenom česká vláda předkládá návrh zákona, který je postavený na něčem, co naprosto kolabuje. Dovedete si někdo představit, že by takovýto zákon předložil třeba premiér Fico nebo premiér Orbán? Například včera několik stovek nelegálních imigrantů povalilo plot u řecko-makedonských hranic. Z klády si vyrobili beranidlo a prolomili bránu. Tamní policie zasahuje slzným plynem. Co chcete víc? Tohle je otevřená násilná invaze, a my na ni musíme reagovat. Za náš poslanecký klub jsme připravili několik zásadních pozměňovacích návrhů, které si dovolím představit v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Také vám děkuji, pane poslanče, a táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu a táži se pana navrhovatele a zpravodaje, zda si chcete vzít v této fázi závěrečná slova. Pan ministr. Prosím, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vystupovat jsem nechtěl, ale vystoupení posledního hovořícího kolegy nemůžu nechat bez reakce. Vážený pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, víte, na té makedonské hranici slouží naši policisté. Naši policisté slouží na slovinské hranici. Naši policisté byli v Maďarsku. Jsme na těch místech, kde nás potřebují, jako jedni z prvních. Česká vláda má od samého začátku k celé věci velmi střízlivý postoj a jsme akceschopní a připraveni na jakékoli eventuality. Stávající právní úprava nám umožňuje, abychom po dobu šesti měsíců znovu zavedli hraniční kontrolu na všech národních hranicích se všemi státy, které ČR má. To znamená máme nástroje, jsme připraveni, jsme velice dobře organizováni a jsme v případě jakéhokoli problému, a ten problém může nastat po 7. březnu, po summitu lídrů Evropské unie, jsme připraveni zareagovat v řádu hodin. Moc bych vás poprosil, abyste nemátli veřejnost, abyste v zájmu získání krátkodobých pseudopolitických profitů nezasévali ve veřejnosti mylné informace. Není to pravda, co říkáte. Jsme připraveni, naše bezpečnostní složky jsou připraveny na jakoukoli eventualitu, která by nastala. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji. Zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. První se hlásí pan poslanec Klučka, po něm pan poslanec Lank. Prosím, pane poslanče. Poslanec Václav Klučka
Děkuji, pane místopředsedo. Protože jsem odůvodnění provedl v úrovni obecné rozpravy, pak mi tedy dovolte, abych se pouze přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému veden pod číslem 3821. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám. Nyní tedy pan poslanec Lank v podrobné rozpravě. Prosím. Poslanec Martin Lank
Ještě jednou děkuji za slovo. Bohužel asi nebudu tak stručný. Každopádně bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zadán pod číslem sněmovního dokumentu 3815. Ten přebírá některé zásadní prvky ochrany hranic, které byly zavedené v Maďarsku a které se v Maďarsku i největším imigračním tlakem osvědčily. První komplex pozměňovacích návrhů se týká zpřísnění sankce za nelegální překročení státní hranice. Zatímco vládní předloha je navrhuje stíhat jako přestupek, pozměňovací návrhy je ponechávají jako přestupek pouze pro občany Evropské unie, zatímco pro ostatní cizince, tedy především pro nelegální imigranty, je zpřísňují na trestný čin. Současně se navrhuje, aby cizinec, který spáchá takový trestný čin, nedostal u nás ani azyl ani doplňkovou ochranu. Pozměňovací návrh číslo dvě je ujištěním, že kraj - říkám jenom ujištěním - že kraj smí vyhlásit stav nebezpečí i v případě masové imigrace, kdyby o tom snad byly nějaké pochybnosti. V pozměňovacím návrhu číslo tři se navrhuje obligatorní trest vyhoštění cizince v případě spáchání násilného překročení státní hranice. Za velmi podstatné považuji, že k tomuto vyhoštění má dojít i v případě, že se identitu pachatele nepodařilo zjistit. Dnes se totiž nemůžou vyhošťovat nelegální imigranti, u nichž se nepodařilo zjistit totožnost. Ještě jednou to shrnuji. Návrh Úsvitu říká, že pokud nelegální imigrant překročí nelegálně Českou státní hranici za situace znovuzavedení ochrany vnitřních hranic, spáchá tím trestný čin. Nejúčinnějším trestem za tento čin pak bude ztráta možnosti získat azyl či doplňkovou ochranu a vyhoštění. Pokud u nás někdo azyl chce, má ho získat legální cestou. A moc dobře víme, že všechny okolní země se nedají považovat za země, které by byly nebezpečné. Nemůžeme tolerovat to, že imigranti nerespektují naše zákony a pravidla a v tomto smyslu je ten pozměňující návrh, ke kterému se tímto hlásím, a prosím o jeho podporu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám také děkuji pane poslanče. Táži se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, není tomu tak. V tom případě končím podrobnou rozpravu. Táži se pana zpravodaje a navrhovatele o závěrečná slova. (Navrhovatel: Ne. Zpravodaj: Ano)
. Prosím, pan zpravodaj. Poslanec Miloslav Janulík
Děkuji za slovo pane předsedající. Kolegyně a kolegové, taky bych na to margo předřečníků řekl, že... Nehledejme v tom, co v tom není. Opravdu je to novela, která jenom upravuje schengenskou hranici, která se u nás týká opravdu jenom těch pěti letišť. A už vůbec se nemůžu ztotožnit s tím, že by Česká republika nekonala v celém tom kontextu utečenecké krize. Protože jak jsme slyšeli od pana ministra, naše policie koná, koná dokonce mimo území naší republiky, což si myslím, že snad v historii si nepamatuji na takovýto případ. Možná že byly, ale opravdu je vidět, že řešíme problémy daleko, řekl bych, s přesahem prevence. Co se týče plánů a případné opravdu vzniklé krize, která nás možná v létě čeká, tak z toho, co jsem viděl - a když si spočítáte délku naší jižní hranice, teď mám na mysli konkrétně hranici s Rakouskem, tak opravdu plán je takový, že teoretický každých 100 metrů by mohl stát jeden policista. Myslím si, že ta hranice by se dala opravdu téměř neprodyšně uzavřít. Takže teď bych se přidal na stranu pana ministra vnitra - je to pouhé matení veřejnosti. Myslím si, že je zbytečné. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji. Jestli jsem to dobře pochopil, pan ministr si nežádá závěrečné slovo. (Nežádám)
. Je tomu tak. Vzhledem k tomu, že nepadl žádný jiný návrh, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám. Otevírám další bod dnešního programu a tím je