|

44. Vládní návrh zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 579/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 44. Vládní návrh zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 579/ - prvé čtení I tady z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o dani z hazardních her. Návrh zákona o dani z hazardních her navazuje na právě projednaný návrh zákona o hazardních hrách a spolu s tzv. změnovým zákonem tvoří jeden celek, který tvoří novou komplexní právní úpravu trhu s hazardními hrami. Hlavním cílem nové právní úpravy je zajištění opatření k předcházení a potírání sociálněpatologických jevů spojených s provozováním hazardních her a ochrana hráčů. V důsledku navrhované právní úpravy dochází ke zvýšení daňových výnosů. Změny obsažené v návrhu zákona směřují především ke zvýšení zdanění hazardu, k čemuž se vláda zavázala v koaliční smlouvě a programovém prohlášení vlády. Navrhovaný zákon reaguje na otevření trhu s hazardními hrami subjektům se sídlem v zahraničí a na rostoucí využívání internetu v této oblasti. Tyto subjekty budou na rozdíl od dosavadní právní úpravy nově zdaněny. Rovněž dojde ke zdanění nelegálního provozování hazardních her, které dnes zdanění nepodléhá. Navrhované sazby daně z hazardních her pro jednotlivé hazardní hry jsou vyšší než sazby stávající u odvodů z loterií a jiných podobných her. Nejvyšší sazba z hazardních her činí 35 % a bude aplikována na technické hry, například výherní hrací přístroje nebo videoloterijní terminály. Sazba ve výši 30 % se navrhuje pro živé hry, to znamená karetní nebo ruleta, loterie a bingo. Nejnižší sazbou daně z hazardních her ve výši 25 % jsou zatíženy kurzové sázky, totalizátorové hry, karetní turnaje malého rozsahu a velké tomboly. U technické hry se dosavadní pevná část odvodu nahrazuje minimální daní s tím, že její výše je 9 200 korun za čtvrtletí a přístroj. Minimální daň z technické hry je tedy téměř dvojnásobná oproti stávající pevné části odvodu. V důsledku výše uvedených změn se předpokládá dodatečný výnos daně z hazardních her ve výši cca 1,9 2,3 mld. korun oproti výnosu stávajícího odvodu z loterií a jiných podobných her. Tento dodatečný výnos by měl sloužit především k navýšení financování sportu. Aby bylo dosaženo výše uvedených cílů, navrhuje se výnos daně z technických her i nadále dělit mezi stát a obce, avšak v novém poměru 65:35 ve prospěch rozpočtů obcí. Tím je zajištěno, aby dodatečný přínos byl příjmem státního rozpočtu. Propočet je proveden tak, aby příjem obecních rozpočtů zůstal v zásadě zachován. Výnos daně z ostatních her se navrhuje i nadále dělit mezi stát a obce, a to ve stávajícím poměru 70:30 ve prospěch státu. Účinnost zákona se navrhuje stejná jako u zákona o hazardních hrách, tj. k 1. lednu 2017. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi a prosím i tady, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jan Volný Děkuji za slovo, pane předsedající. bych tedy pouze doplnil nějaké změny, které tento tisk přinese. V podstatě zachovává zdanění příjmů z provozování hazardních her, daň z příjmů právnických osob, zachovává a modifikuje správní poplatky, zachovává právní úpravu zdanění provozovatelů hazardních her daní z přidané hodnoty, ale odvody z loterií a jiných podobných her budou nahrazeny daní z hazardních her. Dílčí změnou, kterou by měla novela přinést, je vynětí některých tombol ze zdanění hazardu. To jsou asi ty nejdůležitější změny. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji a otevírám další bod, jímž je bod 45. I u tohoto bodu jsme sloučili rozpravu, takže než rozpravu otevřu, otevřu bod 45, jímž je

text view