|

132. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - třetí čtení

Person name

?

Annotations

Předseda PSP Jan Hamáček 132. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - třetí čtení Pan ministr je na místě, zůstává i pan zpravodaj. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 409/2, doručeny byly 17. června. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 409/3. Zeptám se pana ministra, zda chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Je tomu tak, prosím, máte slovo, pane ministře. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, bude to opravdu velmi krátké. se ve svém vystoupení odkážu na komentáře na úvod, který jsem měl při prvním a druhém čtení, a chtěl bych jen poděkovat i výboru pro životní prostředí k vznesení některých pozměňovacích návrhů. A chtěl bych jenom připomenout, že ačkoliv primárně je důvodem novely zajištění nápravy v reakci na řízení o porušení smlouvy, takzvané infringementové řízení, a celá řada změn s tím souvisejících, tak navrhovaná právní úprava také vymezuje jasně možné způsoby bezhotovostní platby za vykoupený kovový odpad, a to v návaznosti na dojednanou novelu vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady. bych v této souvislosti jenom chtěl říct, že vyhláška přinesla svůj efekt a skutečně za kvartál březen, duben, květen oproti minulému roku došlo k poklesu trestné činnosti související s výkupem kovů o 60 %. Troufám si říct, že to je také díky vyhlášce, a proto to opravňuje, respektive naplňuje to jistým optimismem, že tato jasná úprava v zákoně, tak aby nikdo nemohl tu vyhlášku obcházet, ten efekt přinese. Kromě toho jsou tam také některé věci, které se týkají závěrů z ekoauditu, a některé drobnosti týkající se statistického zjišťování. Takže určitě pozměňovací návrhy, které přišly z výboru životního prostředí, jsme velmi pečlivě posoudili, a ty, které máte pod bodem A1 A12, B1 B4 a potom pozměňovací návrhy, které se týkají legislativně technických a formálních změn, Ministerstvo životního prostředí podporuje. Děkuji vám. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu, mám zde přihlášku pana poslance Kotta, kterému udělím slovo. Prosím, pane poslanče. Poslanec Josef Kott Dobrý den, pane předsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych načetl legislativně technickou úpravu týkající se přečíslování z důvodu nově vkládaných bodů v tomto znění: S ohledem na obsah pozměňovacího návrhu A6, kterým se doplňuje do článku 2 Přechodná ustanovení nový bod číslo 10, prosím o provedení legislativně technické opravy mého návrhu B4 spočívající v přečíslování nově vkládaných bodů do článku 2, a to tak, že namísto "10 a 11" se označují jako "11 a 12". Děkuji za pochopení. Předseda PSP Jan Hamáček Ano, děkuji. Pan poslanec Zahradník. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane předsedo, dámy a pánové, tady se setkáváme s další z novel, které přicházejí z Ministerstva životního prostředí a které jsou vynucené tlakem Evropské komise, tedy tlakem onoho nechvalně známého infringementu, z kterého máme strach a kde tedy konáme. Namísto toho, abychom co nejdříve připravili a předložili nový zákon o odpadech, který určitě potřebujeme a který by pomohl celou řadu těchto nejasností, se kterými se potkáváme a které pak musí být řešeny předkládáním poslaneckých návrhů v průběhu prostě projednávání, vyřešit. Tady pan ministr promluvil a z jeho projevu jsme mohli vyrozumět, že hlavním bodem této novely je to, že bude možné za kovové odpady platit pouze bezhotovostně. Ono to tak není. Ona tam je celá řada dalších věcí, které jsou důležité. Třeba to, že vlastně se sedimenty a s kaly vytěženými z řek, případně z rybníků, bude nakládáno jako s odpady. Tady pan ministr údajně jednal se správci toků o tom, aby s těmito produkty bylo možné nakládat tak, jako tomu bylo dosud. To znamená, aby je bylo možné použít pro případné prostě stavební aktivity. Tady bych prosil pana ministra, aby to, co přislíbil, bylo nakonec splněno. Dalším takovým významným bodem je vlastně zřízení kolektivního systému pro sběr použitých pneumatik. To je úplně nová věc. Zatím se s pneumatikami nakládá tak, že většina z nás, kteří přivezeme své auto do servisu a chceme vyměnit pneumatiky, tak jsme přesvědčeni, že autoservis s těmi pneumatikami nějak naloží, my se pak o dál nestaráme a v části, kterou platíme potom, je nějaká nákladová položka za jejich likvidaci obsažena. Tady je vytvořen celý kolektivní systém, do kterého budou zainteresováni tedy ti, kteří s pneumatikami nakládají, kteří je dovážejí, kteří s nimi obchodují. Takže to je nová věc. Tady myslím, že tento návrh významnou podporu obcí, které pak musí řešit otázku, co s těmi různými pneumatikami, které neskončí v tom procesu, který jsem nastínil, ale které jsou pohozeny různě nebo dovezeny nakonec do sběrných dvorů, tak aby bylo možno s nimi nakládat a likvidovat je a aby na jejich likvidaci přispívali ti, kteří předtím na nich vydělali tím, že je nějakým způsobem obchodovali nebo s nimi prostě provedli určité obchody. A za třetí to je návrh, ke kterému přečetl legislativně technickou úpravu pan kolega Kott. To je ta část, která se týká kalů, které vznikají z čističek odpadních vod, které vlastně dneska v počtu dvou tisíc jsou v každé obci a které jsou dneska běžnou součástí našeho života. Tyto čističky produkují kaly, které pokud neobsahují nějaké škodlivé prvky, tak mohou skončit jako hnojivo na polích. Jak to navrhuje ministerstvo, linka by byla přímá a celá řada kalů, jejich velké množství by skončilo někde mimo systém využití v zemědělství. To, co navrhuje pan kolega Kott, tam jsou dva mezičlánky - ti, kteří nějakým způsobem kaly ještě zpracovávají, případně instituce nebo podniky, které umožňují to, co producent, nebo spotřebitel kalu, zemědělec, udělat nemůže, neboli je po určitou dobu skladují. My jsme se nakonec rozhodli, že vzhledem k tomu, že návrh pana kolegy Kotta je pro ty, kteří produkují kaly, tedy pro obce, většina čističek je spravována obcemi, přijatelnější, že podpoříme návrh pana kolegy Kotta. Jenom bych chtěl říct, abychom si uvědomili, že pořád čekáme na zákon o odpadech, na nový zákon. Nevím, kdy pan ministr hodlá tento zákon do vlády a následně do Sněmovny předložit, ale v každém případě jsme zatím svědky toho, že celá řada věcí, které by tento nový zákon měl urychleně vyřešit, je řešena pomocí poslaneckých pozměňovacích návrhů, což je praxe, která by tedy podle mého názoru přijatelná ve Sněmovně být neměla. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Mám tady přihlášku pana poslance Kučery. Zeptám se - fakticky, nebo řádně? Fakticky, prosím, máte dvě minuty. Poslanec Michal Kučera Dobrý den, děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení kolegové, vážené kolegyně, jenom krátce zareaguji na vystoupení svého předřečníka pana poslanec Zahradníka. Skutečně rozumím tomu, že pan ministr Brabec musí reagovat na požadavky Evropské komise. Je ovšem pravdou to, že tady máme za poslední rok tuším třetí novelu zákona o odpadech. To mi tak správné nepřipadá. To, že do novel jsou načítány poslanecké pozměňovací návrhy, je samozřejmě legitimní. Co více neuspokojuje, je to, že z velké části je autorem pozměňovacích návrhů samotné Ministerstvo životního prostředí a předkládá je prostřednictvím poslanců právě do svých novel. Ministerstvo životního prostředí se tak vyhýbá dvěma základním věcem. Za prvé se vyhýbá připomínkovému řízení, které by mělo být v legislativní práci jistě neopomíjeno, a vyhýbá se tady hodnocení dopadů těchto pozměňovacích návrhů, protože tím, že jsou načteny ve druhém čtení, tak obě dvě tyto instituce jsou tímto obejity. Chci říct, že zejména odpady jsou pro naše obce jednou z významných nákladových položek. A pokud nejsou skutečně řádně prověřeny dopady na rozpočty, dopady na obce, nejsou řádně vypořádány v připomínkovém řízení, tak to může mít dalekosáhlý dopad. Proto bych se chtěl skutečně připojit ke kolegovi Zahradníkovi a vyzvat Ministerstvo životního prostředí, aby co nejdříve předložilo komplexní novelu zákona o odpadech a neřešilo to těmito pozměňovacími návrhy. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. To byla faktická poznámka pana poslance Kučery. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, a proto rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Pan ministr? Ano. Prosím, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec bych chtěl vaším prostřednictvím, pane předsedo, jenom poděkovat, a to říkám bez vší ironie, svým věrným fanouškům z opozice, kteří doprovázejí a určitě budou, doufám, doprovázet i další část mise na Ministerstvu životního prostředí, panu kolegovi Zahradníkovi i panu kolegovi Kučerovi. Chci je ujistit, že beru v potaz všechny věci, které říkají, i když s některými třeba nesouhlasím, a chci je také ujistit, že věcný záměr nového zákona o odpadech byl schválen. Byl schválen vládou, nyní se intenzivně připravuje paragrafové znění, které by mělo někdy v průběhu září, října přijít do vlády. Takže určitě se Sněmovna dočká. udělám všechno pro to, aby tato novela zákona o odpadech, starého zákona, byla poslední. A souhlasím s tím, že ani nemám radost z toho, že se díky některým, řekněme, postupně přicházejícím požadavkům Evropské komise zatěžuje Sněmovna opakovanými novelami. Děkuji vám. Předseda PSP Jan Hamáček Zeptám se pana zpravodaje, zda si přeje závěrečné slovo. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Josef Nekl Děkuji, pane předsedo. velmi stručně. Chtěl bych ctěnou Sněmovnu jenom informovat, že tato novela zákona o odpadech vyvolala značnou diskusi na výboru pro životní prostředí, protože původně, jak bylo řečeno, tato novela byla směřována k tomu, aby byly implementovány základní věci z Evropské komise. Přesto bylo předloženo několik závažných pozměňovacích návrhů. Výbor se s tím popral a projednal to, nakonec navrhuje i způsob hlasování. bych se jenom chtěl zmínit o posledním, co mluvili kolegové Kučera a Zahradník, pozměňovacím návrhu pana Kotta, ten také vyvolal značnou diskusi ve výboru. Výbor k tomu přijal své stanovisko. A také bych chtěl potvrdit, že určitě je potřeba, abychom co nejrychleji přijali velkou novelu zákona, nový zákon o odpadech, abychom se nemuseli stále a stále vracet k novelám malým, které u tohoto zákona i postupně ukazují, že by mohl být nepřehledný. Jinak tedy můžeme zahájit hlasování o zákonu jako takovém. Předseda PSP Jan Hamáček To bylo závěrečné slovo pana zpravodaje. Přistoupíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím pana zpravodaje, aby nás provedl procedurou. Poslanec Josef Nekl Děkuji, pane předsedo. Garanční výbor, výbor pro životní prostředí, projednal návrh zákona včetně všech navrhovaných změn, doplňků tohoto zákona. navrhuji, abychom jako první hlasovali o legislativně technické úpravě, kterou přednesl na tomto zasedání pan poslanec Kott. Potom abychom hlasovali o návrhu legislativně technických úprav, které byly projednány na výboru pro životní prostředí a jsou v usnesení z 24. schůze pod písmenem C. Potom abychom hlasovali jedním hlasováním o bodech A1 A12, to je velký doplňující návrh o nakládání s nebezpečnými odpady, balení, pneumatiky a tak dále. Poté abychom rozdělili hlasování pod písmenem B na hlasování B1 a B2, to jsou především kaly, a návrhy pod bodem B3 také jedním hlasováním, pokud nebude vznesena... (Předsedající: Ta byla vznesena, takže je to hlasovatelné.)Byla vznesena, je to hlasovatelné. A potom na závěr konečné hlasování o celém zákonu. Předseda PSP Jan Hamáček Ano. Zeptám se, zda někdo navrhuje jiný postup než garanční výbor. Není tomu tak, takže můžeme přistoupit k hlasování. Je zde žádost o odhlášení, tak vás všechny odhlásím. Prosím o novou registraci. Pustíme se do hlasování. První je hlasování o legislativně technické úpravě, kterou přednesl pan poslanec Kott, a týká se právě pozměňovacího návrhu B4 Stanovisko pana zpravodaje? (Kladné.)Pan ministr? (Doporučuje.)Dvakrát kladné. Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s legislativně technickou úpravou, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 203. Přihlášeno je 170, pro 169, proti nikdo. Návrh byl přijat. Dál legislativně technické úpravy pod písmenem C. Zeptám se pana zpravodaje na stanovisko. (Doporučuje.)Pan ministr? (Doporučuje.)Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 204. Přihlášeno je 172, pro 171, proti 1. Tento návrh byl přijat. Nyní by to tedy byly body A1 A12 jedním hlasováním. Prosím stanovisko. (Zpravodaj i ministr doporučují.)Dvakrát kladné. Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 205. Přihlášeno je 172, pro 161, proti nikdo. Návrh byl přijat. Nyní tedy body B1 a B2. Prosím o stanovisko. (Zpravodaj: Garanční výbor nedoporučuje. Ministr: Kladné stanovisko.)Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování číslo 206. Přihlášeno 172, pro 114, proti 6, návrh byl přijat. Dále tedy body B3 a B4. Prosím o stanovisko. (Zpravodaj: Garanční výbor doporučuje. Ministr: Doporučuji.)Dvakrát kladné. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování číslo 207. Přihlášeno 172, pro 161, proti nikdo. I tento návrh byl přijat. mám za to, pane zpravodaji, že jsme hlasovali o všech pozměňovacích návrzích. Tak. V tom případě nám zbývá hlasovat pouze o návrhu zákona jako o celku. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 409, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou." Prosím stanovisko, pane zpravodaji. (Kladné.)Pan ministr? (Velmi doporučuje.)Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování číslo 208, přihlášeno je 173, pro 135, proti 1, tento návrh byl přijat a konstatuji, že s návrhem zákona jsme vyslovili souhlas. Končím projednávání bodu 132. Mám tu ještě další omluvy: Pan poslanec Klaška se omlouvá od 10.15 do 12.00 z pracovních důvodů, pan poslanec Mihola od 12.00 do 18.00 hodin z rodinných důvodů a pan poslanec Benešík od 10.00 do konce jednacího dne z důvodu zahraniční cesty. Budeme pokračovat bodem

text view