|

14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 398/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Předseda PSP Jan Hamáček 14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 398/ - prvé čtení Prosím, abys se z pověření vlády ujal slova pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a tisk nám uvedl. Pane vicepremiére, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl novelu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a některých dalších zákonů. Hlavní změny, které jsou předmětem novely zákona, související s implementací zásadního aktu Evropské unie v oblasti účetnictví, a to směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2013/34/EU o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků. V souladu s požadavky směrnice se navrhuje zavést kategorizaci účetních jednotek tak, že budou podle stanovených kritérií rozlišovány mikro, malé, střední a velké účetní jednotky. Umožnit mikro a malým účetním jednotkám zjednodušené vykazování údajů v účetní závěrce a jejich zveřejňování a další zjednodušení oproti středním a velkým účetním jednotkám. Návrh zákona dále zavádí povinnost sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách pro ústřední, regionální nebo místní orgány členského státu nebo třetí země. Tuto zprávu budou sestavovat velké účetní jednotky a subjekty veřejného zájmu především z důvodu větší transparentnosti plateb odváděných těmto orgánům. Bude se jednat o účetní jednotky, které působí v těžebním průmyslu nebo v odvětví těžby dřeva v původních lesích. Jedná se o přímou transpozici směrnice 2013/34/EU. Předložený návrh zákona obsahuje novou úpravu režimu jednoduchého účetnictví a možnosti jeho použití určenými účetními jednotkami při splnění stanovených podmínek. Způsob vedení jednoduchého účetnictví byl použit shodný, jako byl obsažen v účetních předpisech v minulosti. Oproti předcházející úpravě, kdy podmínkou pro možnost jeho použití byla maximální výše příjmů 3 miliony korun, je jako další podmínka doplněna i výše majetku účetní jednotky, a to v maximální hodnotě 1,5 milionu korun. Třetím kritériem pro možnost vedení jednoduchého účetnictví je, že daná účetní jednotka není plátcem DPH. Je třeba připomenout, že jednoduché účetnictví ze své podstaty nepoměrně menší informační schopnost než standardní účetnictví, a to podvojné. Cílem nastavení kritérií je naplnění požadavku na transparentnost účetnictví, deklarovanou již zmíněnými směrnicemi Evropské unie, a zohlednění faktu, že velikost účetní jednotky nereprezentuje jen výše jejích příjmů, ale i objem majetku, který spravuje. Tato úprava vyvolala i změny zákona o daních z příjmů, zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu. Návrh zákona obsahuje též novelu zákona o auditorech vyvolanou účetní směrnicí EU. Účinnost novely zákona o účetnictví se navrhuje k 1. lednu 2016. Závěrem svého slova si vás dovoluji požádat o projednání a postoupení předkládané novely zákona do dalšího legislativního procesu. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji, pane vicepremiére. Prosím pana zpravodaje, kterým byl určen pro prvé čtení pan poslanec Radim Fiala. Poslanec Radim Fiala Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych něco také řekl v rámci své zpravodajské zprávy k novele zákona o účetnictví. Formálním cílem této novely je snížit administrativní zátěž pro malé a střední podnikatele. De facto se jedná o implementaci směrnice Evropského parlamentu, atd., atd., atd., jak jsme tady slyšeli od pana ministra financí. V Evropské unii totiž zasedala komise s názvem Zelená malým a středním podnikům, která v polovině roku 2008 uznala ústřední úlohu, kterou sehrávají malé a střední podniky v hospodářství Evropské unie. Směrnice proto obsahuje modernizaci účetních termínů a věcné úpravy zaváděné s ohledem na snižování administrativní zátěže mikro a malých účetních jednotek. Zároveň ale tato evropská směrnice, a tedy i naše česká novela, obsahuje zavedení povinnosti sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách nad 100 tisíc eur pro některé velké podniky. Ptáte se, proč bychom měli soubor těchto nesourodých opatření přijmout? Dovolte, abych ještě krátce promluvil o tom procesu, který vlastně přichází z Evropské unie do českého parlamentu. Dovolte mi, abych nyní parafrázoval odstavec Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy uvedený v této novele. Novela je potřebná, protože nám to prostě Brusel nařídil, a je předložena nyní, protože Brusel vyžaduje, aby byla do národních právních systémů implementována do konce července 2015. Takže úlohou naší Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a nás poslanců je v tomto případě být pouze prostředníkem, administrativním prostředníkem, byrokratickým prostředníkem, který poslušně potvrdí rozhodnutí bruselských byrokratů, které padlo zhruba před sedmi lety. To je rychlost! Rozhodnutí lidí, které naprostá většina z nás nezná a nikdy neviděla a také které občané neměli možnost volit. Rozhodnutí, které ale přesto celou řadu našich občanů citelně ovlivní. Novela vstoupit v platnost v příštím roce, tedy po osmi letech poté, co byla identifikována v Evropské unii, tedy v Bruselu, její potřebnost. Tomu říkám rychlost a efektivita ve veřejném zájmu! Nuže nebudu dále zdržovat, protože těch osm let stačilo. Je jedno, jakých politických barev je zrovna naše vláda a jaké barvy hájí opozice. Co Brusel prostě řekl, to naše vláda musí splnit, protože kdyby ne, tak by za to byla penalizována. Čas běží a nikdo si asi nepřejeme, aby začal osmý či devátý rok, který by dělil rozhodnutí Bruselu od jeho realizace. Proto, vážené kolegyně, vážení kolegové, vám sděluji, že stanovisko k této novele je kladné. Posuňme ji do druhého čtení k dalšímu projednání. stanovisko je kladné vůči další debatě o této novele, prosím, pracujme však efektivně, protože tady zatím ještě nejsme v Bruselu. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji, pane zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám zatím jednu faktickou poznámku. Tak prosím, paní poslankyně Kovářová, ale můžete se přihlásit i řádně. Tímto způsobem jste akorát předběhla pana poslance Kalouska. Ale to si pak vyřídíte na klubu TOP 09. Prosím. Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo. myslím, že mi to pan předseda odpustí. Mám jenom krátkou poznámku. Chápu, proč je nutné projednat tuto novelu zákona, bych spíš chtěla jenom vznést pochybnost, zda limit pro vedení jednoduchého účetnictví ve výši 1,5 milionu korun - týká se majetku - není příliš přísný. Takový majetek mají v současnosti i malé subjekty ve městech a na vesnicích typu hasičů a podobných spolků, tedy nevidím důvod, proč na uvalovat tuto povinnost. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Ano, děkuji. A nyní již avizované vystoupení pana poslance Kalouska. Prosím. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Promiňte, že zneužívám situace následujícího bodu, abych se ještě třemi nebo čtyřmi větami vrátil k bodu předchozímu. jsem tady v několika kapitolách, a myslím si, že velmi ilustrativně, demonstroval naprostou neprofesionalitu práce ministra financí jak ve zpracování materiálu, tak v argumentaci, tak v jeho prezentaci. V podstatě jsem na to nedostal žádnou odpověď, pouze jste nás přehlasovali většinou, což je právo většiny. K neprofesionalitě patří i to, že apeloval na urychlení lhůt, tak mu nikdo neposlal esemesku, nikdo mu neporadil a on sám nemá na to, aby na to přišel, že požádat o zkrácení lhůty na 30 dnů. Kdybyste si na to náhodou, pane ministře, vzpomněl, nebo vám to někdo poradil, jsem zpravodaj toho materiálu a předseda jednoho z opozičních klubů, tak my vám to pustíme, protože se za těch 30 dní projednat . Ale měl byste skutečně začít pracovat. Zatím je to k smíchu, to, co tady předvádíte. Předseda PSP Jan Hamáček Pan poslanec Kalousek. Dál do rozpravy nikoho nevidím, takže rozpravu končím. Závěrečná slova pan zpravodaj nežádá. Pan vicepremiér nechce závěrečné slovo také. Takže v tom případě budeme rozhodovat o stanovení garančního výboru a přikázání k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru a současně navrhuji, aby rozpočtový výbor byl i výborem garančním. Zeptám se, zda chce přikázat někdo tento tisk jinému garančnímu výboru. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému jako výboru garančnímu. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování číslo 35, přihlášeno 164, pro 143, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Další návrhy na přikázání výborům zde nepadly. Ptám se pro jistotu, jestli někdo nechce navrhnout přikázání jinému výboru. Není tomu tak. V tom případě konstatuji, že jsme přikázali pouze výboru rozpočtovému jako garančnímu. Končím jednání bodu číslo 14. Budeme pokračovat bodem číslo 15, což je

text view