|

123. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012) a Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 až 2015 za rok 2013 /sněmovní tisk 236/

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 123. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012)a Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015 za rok 2013 /sněmovní tisk 236/ I tento materiál uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych na základě příslušných usnesení vlády stručně uvedl oba dva materiály, tedy výroční materiály související s oblastí vnitřní bezpečnosti, a to zaprvé Zprávu o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013, jde o srovnání s rokem předešlým, a Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015, a to s vyhodnocením za rok 2013. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky podává zejména informace o stavu a vývoji kriminality a opatření, která by měla vést k jejímu snižování. Ministerstvo vnitra ji předkládá vládě a Poslanecké sněmovně každoročně, a to od roku 1993. V České republice bylo v roce 2013 zjištěno celkem 325 366 trestných činů. Meziročně došlo k nárůstu o 6,8 procenta, který se týkal všech souhrnných kategorií kriminality, zvláště krádeží, vloupání. Svými důsledky se na něm podílí i amnestie prezidenta republiky vyhlášená k 1. lednu 2013. Celkem bylo stíháno a vyšetřováno 117 682 osob. Zde se jedná o nárůst o 4,1 procenta, z toho 52,6 procenta byli recidivisté. Počet i podíl recidivistů byl v roce 2013 nejvyšší v historii České republiky. (V sále je velký hluk.)Dosavadní opatření proti recidivě v trestné činnosti se ukazují ne jako úplně účinná. Rozhodná a mezinárodně koordinovaná protiopatření vyžaduje strmý nárůst počtu vietnamských státních příslušníků, kteří jsou pachateli, a to především drogové kriminality. V některých lokalitách, například se jedná o Duchcovsko, České Budějovice či Ostravu, došlo v průběhu roku 2013 ke zvýšení mezietnického napětí. Výsledkem byla řada protiromských demonstrací. Řešení napětí v sociálně citlivých lokalitách proto patří k jedněm z priorit vlády České republiky. K pozitivním údajům za rok 2013 patří dosud nejlepší výsledky Policie České republiky při zabavování výnosů z trestné činnosti v průběhu trestního řízení. Bylo zajištěno celkem 8,5 miliardy korun. Také je pozitivní nejnižší počet osob, a to 583, které byly usmrceny na silnicích, jedná se, skoro se mi nechce říct, o nejlepší číslo, ale je to tak, od roku 1955. Pozitivní je též vývoj kriminality v roce 2014. Její předchozí nárůst se podařilo eliminovat a podle údajů za první pololetí došlo dokonce k poklesu celkové kriminality, a to o 8 procent. Zpráva byla projednána a vzata na vědomí vládou, a to usnesením č. 345 ze dne 12. května 2014. Druhým předkládaným materiálem je Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality pro Českou republiku v letech 2012 2015 s tím, že se opět jedná o vhled pro rok 2013, která informuje o postupném naplňování dlouhodobých cílů uvedených v této strategii, to jest snižování míry a závažnosti trestné činnosti a zvyšování pocitu bezpečí občanů České republiky. Dále řeší snížení výskytu delikventní činnosti u cílových skupin nebo jejich ochranu. Efektivní a (nesrozumitelné)systém prevence kriminality a komplexní přístup v komunitách postavených na spolupráci s obcemi, na spolupráci Policie České republiky a dalších subjektů. Mezi priority patřila v roce 2013 problematika ochrany ohrožených dětí a jejich rodin, zvýšení bezpečí v sociálně vyloučených lokalitách, a osob ohrožených právě sociálním vyloučením. Významným tématem byla také prevence předluženosti zejména ve vyloučených lokalitách a prevence kriminality proti kriminalitě páchané tzv. elektronickými médii, např. mám na mysli kyberšikanu. Na celostátní úrovni pokračovala metodická a finanční podpora meziresortních specifikovaných preventivních projektů, např. národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech, speciální výslechové místnosti pro dětské oběti a svědky, program pomoci a podpory obětem při obchodování s lidmi. Na krajské a lokální úrovni pokračovala realizace programů kriminality. Celkem bylo v roce 2013 podpořeno 258 projektů v oblasti sociální prevence, situační prevence, informovanosti občanů, které se realizují ve všech 14 krajích, dále pak ve 118 městech a obcích. Státní podpora prevence byla vyčíslena v roce 2013 na necelých 50 mil. korun. Mezi priority patřily projekty zaměřené na zvyšování bezpečnosti v sociálně vyloučených lokalitách a nejúspěšnější byl projekt asistent prevence kriminality, který byl realizován ve 46 obcích v České republice. V těchto obcích působilo celkem 146 asistentů zaměstnaných místní samosprávou právě za pomoci tohoto dotačního projektu. Důraz byl kladen na analytickou a metodickou činnost hodnocení efektivity dopadů prevence kriminality. Ministerstvo vnitra zpracovalo metodiku tvorby bezpečnostních analýz včetně způsobů a kritérií stanovení míry a rizikovosti vztahu k prevenci kriminality a metodiku hodnocení efektů, které tyto projekty přinášejí. Nezapomněli jsme ani na vzdělávání pracovníků v oblasti prevence kriminality. K realizaci byly připraveny tři projekty, které budou podporovány v rámci projektů Ministerstva vnitra. Projekty se týkají zvýšení kompetentnosti policistů, pracovníků územních samospráv, v oblasti prevence kriminality mezioborového vzdělávání policistů ke zvýšení bezpečnosti seniorů a vytvoření jednotného systému v oblasti např. finanční gramotnosti a prevence předlužení. Zde počítáme taktéž s vysokou mírou zapojení jednotlivých měst a obcí v České republice. Děkuji vám za pozornost, dámy a pánové. Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji panu ministrovi. Zprávu projednal výbor pro bezpečnost, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 236/1. A nyní prosím pana zpravodaje poslance Václava Klučku, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Václav Klučka Děkuji vám, pane místopředsedo. Myslím, že nebudu komentovat to, co říkal pan ministr, protože to plně vystihuje obsah jednání výboru pro bezpečnost, a seznámím vás s usnesením číslo 41 výboru pro bezpečnost z 11. schůze uskutečněné dne 4. září 2014 ke Zprávě o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012)a Zprávě o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015 za rok 2013 (sněmovní tisk 236). Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova prvního náměstka ministra vnitra JUDr. Jiřího Nováčka, po zpravodajské zprávě zpravodaje výboru Ing. Václava Klučky a po obecné a podrobné rozpravě I. bere na vědomí Zprávu o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012)a Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015 za rok 2013, II. pověřuje předsedu výboru pro bezpečnost, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, III. ukládá zpravodaji výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky - což jsem tímto učinil. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Klučkovi. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Tomio Okamura. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Tomio Okamura Vážené dámy, vážení pánové, mám jenom věcné dotazy na pana ministra. samozřejmě vím o tom, že v České republice stoupá kriminalita cizinců, kteří tady mají dlouhodobý, možná často trvalý pobyt. A právě teď je to takovým aktuálním problémem. bych se chtěl zeptat, do jaké míry, protože v zákoně o pobytu cizinců je právě ta, řekl bych, zásadní větička, která je tam dneska, že zrušení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu lze za podmínky, že by cizinec mohl při dalším pobytu na území ohrozit bezpečnost České republiky nebo závažným způsobem narušit veřejný pořádek. V podstatě tato podmínka je jak v případě zrušení povolení k dlouhodobému pobytu, tak v případě zániku platnosti zelené karty, modré karty, případně u trvalého pobytu. A bych se chtěl pana ministra zeptat opravdu čistě věcně, do jaké míry se daří tento parametr aplikovat, nebo zdali je vůbec aplikován, jak si policie vůbec vysvětluje tento parametr, protože přesně, jak tady pan ministr říkal, stoupá značně kriminalita, jsou to Vietnamci a la drogy a další. A když mluvím, řekl bych, i s vedoucími činiteli policie v jednotlivých regionech, tak mi potvrzují, že v poměru ta kriminalita cizinců skutečně stoupá. Proto se chci zeptat, protože v hnutí Úsvit, jak známo, připravujeme novely zákonů a jednu jsme představili, konkrétně novelu zákona o církvích, kde také se hovoří zas na druhé straně o tom, že nesmí být ta nesnášenlivost apod., a na druhou stranu víme, že tady cizinci s dlouhodobým pobytem, např. pan Alrawi, předseda muslimské obce České republiky, otevřeně v mešitě při kázání říká česky - cituji - aby se věřící naučili nenávisti k neuznání Alláha, tedy k nenávisti vůči všem nevěřícím v islám - a zároveň v následujících vteřinách žádá, aby rodiče již od deseti let bili děti, pakliže se nechtějí modlit k Alláhovi. V jiném kázání tento člověk s dlouhodobým pobytem na území České republiky žádá, přímo tam říkají, resp. jeho kolega v brněnské mešitě říká, a ty nahrávky jsou samozřejmě zveřejněné, že sionistický Stát Izrael nemá právo na existenci. Je to stát uznaný OSN. Takže se tady ptám věcně, je to ta kriminalita těch Vietnamců, nebo dalších cizinců, opravdu, do jaké míry se daří aplikovat tohle to nenápadné dvojsloví - ohrozit bezpečnost České republiky - nebo nenápadné čtyřsloví nebo pětisloví - závažným způsobem narušit veřejný pořádek. Protože mně připadá, že je to v tom zákoně opravdu nedostatečné. Protože oni tady mají dlouhodobé pobyty, často i trvalé. A evidentně buď není vůle aplikovat tyhle věty, nebo je vůle, ale jsou problémy s tím to dokazovat, že skutečně k tomu dochází. Takže můj dotaz směřuje tímto směrem. Na kolik cizinců s dlouhodobými či trvalými pobyty se aplikovalo toto usnesení v zákoně a ukončil se jim skutečně dlouhodobý a trvalý pobyt? Jak se daří tento parametr posuzovat, který je teďka takto vážně v tomto zákoně? A jak se k tomu staví pan ministr a tato vláda, jestli je vůle tento parametr, tuto nenápadnou větičku, nějakým způsobem hlouběji aplikovat nebo ji dovysvětlit nebo nějakým způsobem k tomu dát nějaké vysvětlení na ministerstvu, nějaký - teď mi vypadlo to slovo - komentář nebo nějaké zdůvodnění, jakým způsobem postupovat při aplikaci tohoto parametru. Potažmo my právě z toho důvodu jsme u toho zákona u církví a chystáme i novelu zákona imigračního. My to právě rozšiřujeme explicitně o to, aby se na to podívaly třeba i ty zpravodajské služby, byť dneska ony se na to dívají, ale protože explicitně to není v zákoně uvedeno, tak není tím pádem explicitně z našeho pohledu dána odpovědnost, kdo by případně mohl za to, kdyby tady k nějakým činům došlo. Takže mně se jedná o tento moment. A samozřejmě v případě, že by pan ministr tu odpověď tady nevěděl, je to v pořádku. Vůbec se nezlobím. Jenom prosím, jestli bych to mohl eventuálně obdržet nebo bychom si o tom mohli popovídat, protože cílem je myslím zajistit bezpečnost občanů České republiky. Takže není to žádný tlak na pana ministra. Čistě bych se chtěl zeptat, jaké jsou zkušenosti v této chvíli a co s tím dál nebo jaký je na to náhled. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Okamurovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Není nikdo takový, končím všeobecnou rozpravu. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Václav Klučka Děkuji, pane místopředsedo. V rozpravě vystoupil jeden diskutující. Myslím si, že pan ministr poznámky k tomuhle provedené, takže odpověď s největší pravděpodobností asi bude zaslána. A pokud jde o návrh usnesení, ten jsem přečetl a prosím o jeho hlasování. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Končím podrobnou rozpravu. Jestli se nikdo další nehlásí do podrobné rozpravy, tak podrobnou rozpravu končím. Ptám se pana ministra na závěrečné slovo. Prosím, pane ministře. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, přesná data, která chce pan poslanec Okamura, zašleme v písemné podobě, to bezesporu ano. Status, který zákon například umožňuje, a to je zákaz pobytu v obcích, se opravdu aplikuje jenom na desítkách případů - v minulých letech. To je jedna z možností, která tam existuje. Co se týká toho, kdy získává cizinec status trvalého pobytu, tak je tam vyjádření Policie ČR i služeb, to znamená, než ten statut dostane, prochází poměrně silným bezpečnostním skenem. Je to tady zavedeno po dlouhou dobu. Nemyslím si, že na této praxi je potřeba něco zásadního měnit. Otázkou je, že potom dejme tomu soudní proces nebo soudní přezkum v případě odebrání trvalého pobytu nebo v případě zákazu pobytu v obci trvá někdy tři roky, takže tam je potom možná potřeba hledat nějaké legislativní nástroje, aby tato možnost, kterou by český stát měl mít, byla jednodušeji aplikovatelná a byla jednodušší, co se času týče. O všech případných legislativních návrzích vlády, které by se této věci týkaly, jsem připraven Sněmovnu zpravit dejme tomu v rámci interpelace nebo v rámci nějaké poziční zprávy. Díky. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Přestože rozprava byla ukončena, tak s přednostním právem pan předseda Okamura. Prosím, pane předsedo. Poslanec Tomio Okamura Děkuji za odpověď. bych jenom upřesnil to, jaká je naše představa. si myslím, že cizinci, kteří tady mají dlouhodobý nebo trvalý pobyt, tak by bylo záhodno, když neobdržují naše pravidla a páchají kriminální činy, aby jim byl ten pobyt ukončován. To znamená, to řeknu na rovinu. Přece není možné, že někdo přijde do České republiky, v podstatě kromě svazků, to znamená třeba manželských, to znamená slučování rodiny, v podstatě oni si nás vybrali, ne že my jsme si je vybrali, to je myslím zásadní premisa, oni se sem pozvali, ne že my jsme je sem pozvali v drtivé většině, takže bychom očekávali a bych očekával, že budou plnit naše pravidla a dodržovat naše zákony. To znamená, bych byl velice rád, a říkám to zcela na rovinu, aby jakýkoliv cizinec s dlouhodobým či trvalým pobytem, který tady prostě páchá kriminální činnost a právě z mého pohledu závažným způsobem narušuje veřejný pořádek anebo ohrožuje bezpečnost České republiky, jenže to je ta vágní formulace, abychom jim ty pobyty prostě ukončovali, aby to tady byla výstraha i pro ty ostatní, aby se chovali řádně, protože nevím, proč by měl český řádný občan doplácet na to, že tady nějací cizinci, kteří nemají ani občanství, páchají nějakou trestnou činnost. Proto bych skutečně, říkám na rovinu, byl rád, aby Česká republika postupovala tímto způsobem, protože jestli máme společný cíl ochránit naše občany, občany České republiky, kteří jsou mimochodem i našimi voliči na rozdíl od těch ostatních, tak proto se na to ptám a ptám se, jaká je v tomto ohledu politika České republiky, vlády a pana ministra, zdali je vůle směřovat to k tomu, aby se skutečně ukončovaly pobyty cizím státním příslušníkům, kteří tady nedodržují naše pravidla. Říkáte, že to trvá tři roky. To víme, to tady po tom volám dlouhá léta, že je potřeba zpružnit český soudní systém. jsem a i za hnutí Úsvit jsme říkali mnohokrát návrh třeba na časově omezený mandát soudců, aby do důchodu to neměli jisté, a tím pádem bychom je motivovali také k nějaké zvýšené činnosti, zvýšené aktivitě, protože souhlasím s tím, že tři roky čekat na soud, to tady zažíváme všichni v různých věcech, je to rozvod, nebo něco jiného. To opravdu nemá s demokracií nic společného. Ale chci se zeptat, jestli pan ministr bude mít vůli připravit v tomto ohledu nějaké legislativní řešení, anebo jestli na základě stávající legislativy je politický náhled na to, že bychom měli ukončovat pobyty cizincům s trvalými či dlouhodobými pobyty tak, aby skutečně byli co nejméně motivováni páchat tady tu trestnou činnost, protože trestná činnost cizinců stoupá v České republice. Proto o tom hovořím. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Okamurovi. Skončili jsme podrobnou rozpravu, budeme tedy hlasovat o usnesení, tak jak jej navrhl pan zpravodaj pan poslanec Václav Klučka. Přivolám naše kolegy z předsálí. Zahajuji hlasování o usnesení výboru pro bezpečnost, tak jak jej přednesl pan poslanec Václav Klučka. Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 43, přihlášeno je 159 poslankyň a poslanců, pro 123, proti žádný. Návrh byl přijat. děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a předávám řízení schůze. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré poledne, vážené paní a pánové, budeme pokračovat, a to bodem

text view