|

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Prosím, aby vedle usedla zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Martina Berdychová. Paní ministryně, máte šanci svůj první návrh zákona uvést. Máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení kolegové, stojím před vámi zcela poprvé a ráda bych využila dvě minuty a myslím, že po dlouhé debatě ke státnímu rozpočtu si to mohu dovolit. Dovolte mi jenom pár poznámek k tomu, co zde zažívám nejenom jako ministryně, berte to jako od občana České republiky. Budu se snažit také trochu odlehčit atmosféru právě po tomto těžkém bodě, který jsme všichni zažili. První věc: Je tu strašná zima. se úplně celá klepu zimou. Tak to jenom technická věc. Dále druhá věc je... (Odmlka kvůli hluku v sále.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Vidím, že paní ministryně si zvykla rychle a zvykla si správně. Požádám sněmovnu o klid. kvůli tomu, že by paní ministryně při svém prvním přednesu měla mít pozornost vás všech odleva doprava. A ten, kdo zájem diskutovat o jiném tisku, než je tisk 276, nechť svoji diskusi přenese do předsálí. Prosím, pokračujte. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji. Druhá věc, a ta je velice důležitá pro vás všechny, a znovu opakuji, že zde stojím jako občan, ale zároveň jako ministryně, která není poslancem. Vy jste zákonodárci, všichni. jsem se domnívala, že fungujete jinak. jsem se domnívala, že máte vzájemný respekt. jsem se domnívala, že tady nejsou žádné vulgarity. jsem se domnívala, že to opravdu funguje jako Poslanecká sněmovna. (Nesouhlasný hluk v sále.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Klid prosím! Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Ohledně státního rozpočtu, který zde byl teď projednán - všimli jste si, že žádná žena nepromluvila? Byla to výměna pouze mužů, mužských názorů. A doufám, že příště se budu moci zúčastnit. Ještě jedna věc, která se týká fondů, a vzhledem k tomu, že všichni nazývají odborníkem na fondy. Státní rozpočet se skládá z mnoha miliard předfinancování a spolufinancování operačních programů. Chtěla bych připomenout, že od roku 2020 evropské fondy možná nemusíme vůbec mít. A to, čím my nahrazujeme nyní spolufinancování a předfinancování, budeme muset hledat někde jinde. To je můj úvod, dvě minuty. Děkuji těm, co zůstali, případně i zůstanou k dalšímu bodu, který bych zde přednesla za Ministerstvo pro místní rozvoj. Nicméně toto jsem si nemohla opravdu odpustit. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení kolegové, Ministerstvo pro místní rozvoj předkládá k projednání Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky novelu vládního návrhu zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. V úvodu bych ráda přednesla důvody, proč to předkládáme. Následně, jaké jsou cíle, a následně, co očekáváme od tohoto prvního čtení. Hlavní důvody pro předložení novely jsou následující: zajištění vyšší ochrany spotřebitele především tím, že se zamezí krácení zákonných nároků poškozených klientů cestovních kanceláří při jejich úpadku ze strany pojišťoven. Za dále, zlepšení informovanosti spotřebitele o tom, kdo pořádá, resp. organizuje zájezd, jehož prodej zprostředkovává cestovní agentura. Další, upřesnění ustanovení upravujících povinné pojištění záruky pro případ úpadku dané cestovní kanceláře. Za další, uvedení zákona do souladu s novým občanským zákoníkem a novelou živnostenského zákona. Poslední bod, ten důvod, který jsem si vybrala jako klíčový, je zavedení správního trestání včetně nastavení sankcí pro cestovní kanceláře a cestovní agentury. Toto opatření je v důsledku právě zmíněné novely živnostenského zákona. Novela vládního návrhu zákona byla dne 9. července 2014 schválena vládou České republiky a je téměř totožná s návrhem, který již byl schválen usnesením vlády č. 334 ze dne 15. května 2013. Poslanecká sněmovna novelu projednala v prvním čtení. Předkládáme ji nanovo, protože k projednání ve druhém čtení již nedošlo z důvodu rozpuštění Sněmovny. K nejdůležitějším cílům předkládané novely vládního návrhu zákona patří posílení vyšší ochrany spotřebitele na poli cestovního ruchu; eliminace podvodného jednání ze strany cestovní kanceláře především ve vztahu k povinnému pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře; zavedení hmotněprávní odpovědnosti statutárního orgánu nebo členů statutárního orgánu v případě nesplnění povinnosti uložené jim zákonem; úpravy preventivní povahy týkající se rozšíření informačních povinností pro cestovní kanceláře i pojišťovny; zavedení správního trestání včetně sankcí pro podnikatelské subjekty - to znamená cestovní kanceláře a cestovní agentury, které i přes upozornění na porušování zákonem stanovených povinností, své povinnosti neplní; v neposlední řadě stanovení dozoru nad dodržováním zákona včetně posílení podmínek výkonu dozoru Ministerstva pro místní rozvoj. Navržená opatření by měla zejména přispět k větší ochraně spotřebitelů, to znamená občanů České republiky, zákazníků cestovních kanceláří, k jejich lepší informovanosti. Dále by novela měla zajistit zamezení podvodným jednáním ze strany některých cestovních kanceláří včetně upřesněných podmínek pojištění záruky pro případ jejich úpadku. Jelikož hlavním účelem vládního návrhu zákona je maximální snaha nás jako předkladatele, to znamená Ministerstva pro místní rozvoj, zajistit ochranu zákazníků cestovních kanceláří, ráda bych požádala o zkrácení lhůty k projednání předložených pozměňovacích návrhů na 30 dní. Tak by účinnost zákona mohla nastat nejpozději k 1. dubnu 2015. Vládní návrh novely zákona je plně v souladu se závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii. Závěrem bych si vás dovolila požádat o co nejrychlejší projednání a postoupení předkládané novely do druhého čtení. Děkuji v tuto chvíli za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní ministryni Karle Šlechtové za úvodní slovo. Nyní žádám paní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Martinu Berdychovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu, a pak budeme dále postupovat. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo. Poslankyně Martina Berdychová Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, paní ministryně vás podrobně seznámila s navrhovanou novelou zákona o podnikání v cestovním ruchu, s jejím hlavním cílem. bych pouze shrnula, že předkládaný návrh by kromě hlavního cíle, kterým je ochrana zákazníků a zvýšení jejich jistoty v případě úpadku cestovních kanceláří, měl přispět i ke kultivaci podnikatelského prostředí na úseku podnikání cestovních kanceláří a cestovních agentur. Cestovní kanceláře budou mít povinnost - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Paní zpravodajko, vás taky přeruším a znovu požádám kolegy o klid! Požádal jsem vás, abyste případné diskuse na jiné téma přenesli do předsálí. Respektujte, že zpravodaj v prvém čtení to nemá úplně nejjednodušší, a nechte paní zpravodajku přednést její zpravodajskou zprávu. Prosím, pokračujte. Poslankyně Martina Berdychová Cestovní kanceláře budou mít povinnost vést průkaznou evidenci o prodaných zájezdech a rozšiřuje se jejich informační povinnost vůči pojišťovnám. Současně se rozšiřuje informační povinnost pojišťoven vůči ministerstvu. Návrh novely byl předběžně projednán na podvýboru cestovního ruchu se zástupci resortu, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva vnitra, MPO, se zástupci asociací cestovních kanceláří a pojišťoven. Bude připraven pozměňovací návrh, který budeme ještě na dalším podvýboru cestovního ruchu projednávat. Doporučila bych postoupit projednání tohoto tisku do druhého čtení a projednání ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce a dovolte mi, abych než zahájím rozpravu, ještě konstatoval omluvu, která pravděpodobně nebyla ještě v protokolu, a to je omluva pana poslance magistra Radka Vondráčka z dnešního jednání od 17 hodin. Nyní k otevřené rozpravě. V otevřené rozpravě nejdříve vypořádáme faktické poznámky pana poslance Stanjury a pana poslance Votavy. Poté přednostní právo pana předsedy Tomia Okamury, poté řádně přihlášená paní kolegyně Fischerová. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji. Paní ministryně, jsem vůbec neporozuměl tomu, co jste řekla předtím, než jste začala číst úvodní slovo, a požádal bych vás, abyste nám to blíže vysvětlila. Pro to byla neuvěřitelná slova. Za prvé nemáte pravdu, nevystupovali pouze muži. To je tady poprvé, kdo tu rozděluje poslance podle pohlaví. Když říkáte, že nevystoupila žádná žena, tak si aspoň dejte pozor - (Někdo zprava upozorňuje, že vystoupily dvě nebo tři ženy.)No to je jedno, dvě tři. Máte mluvit přes pana předsedajícího, ne na tady takhle. Řekla jste žádná! (Řečník zvýšil hlas.)Jestli žádná jsou dvě tři, tak to pak odpovídá tomu, co jsem tady řekl před chvilkou, že 75 je víc než 100. Za druhé jsme slyšeli, že ten zákon nebyl doprojednán kvůli tomu, že byla rozpuštěna Sněmovna. To bylo v srpnu 2013. Po čtrnácti měsících to dostáváme a hned slyšíme, že to musíme urychleně projednat. Co se dělo těch čtrnáct měsíců, když to tady bylo před čtrnácti měsíci? Proč bychom měli spěchat? Máme rozpočet! Nemáme čas ve zrychleném jednání projednávat další návrhy zákonů. No tak to nebude 1. února. Když vláda měla tolik času a po devíti měsících nám předkládá něco, co tady leželo v srpnu loňského roku, tak nevím, proč bychom zase měli něco zrychleně projednávat. Jediný důvod?! Nebo jste na tom vyšívali těch devět měsíců a je to něco úplně jiného, než tady bylo minule? To bych rád pak slyšel v rozpravě. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času. Faktická poznámka pana kolegy Votavy, poté pana kolegy Martina Novotného. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo, pane předsedající, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, jsem neporozuměl vašim slovům. Nebylo to od vás šťastné vystoupení. Státní rozpočet je velice vážná věc a nemusí se mi líbit vystoupení kolegů z druhé strany, z opozice, nemusím s ním souhlasit, ale mají naprosto legitimní právo se vyjádřit ke státnímu rozpočtu, i kdybychom tady seděli do půlnoci. Prosím, vím, že jste nikdy v Poslanecké sněmovně nebyla, ale toto bychom měli respektovat. (Velký potlesk většiny poslanců v sále.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Martin Novotný. Prosím, pane poslanče. Poslanec Štěpán Stupčuk se omlouvám, že do toho vstupuji, pane předsedající, bych chtěl jenom uvést, že jsem - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ne, pardon, pardon, pan poslanec Martin Novotný. Pane kolego, pan poslanec Martin Novotný slovo. Toho jsem vyvolal, ten se přihlásil elektronicky. Respektujme jednací řád. (Poslanec Stupčuk říká nahlas, tentokrát mimo mikrofon: Chci vystoupit k hlasování a zpochybnit ho.)No to samozřejmě můžete, ale musím respektovat přihlášky k faktické poznámce, které jsou elektronicky, podle zákona o jednacím řádu musím dát slovo tomu, kdo se přihlásí elektronicky, přednostně před tím, kdo se přihlásil z místa. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin Novotný Kolegyně a kolegové, moje vystoupení je možná trošku nadbytečné, protože pakliže z vládní koalice tady ta slova zazněla, tak je to asi to nejdůležitější. to zkrátím na minimum. Známý výrok říká, že nikdo nemá druhou šanci udělat dobrý první dojem. Tak to se paní ministryni nepodařilo. A bych chtěl připomenout, že základní polarita, kdo je tady za občany a kdo tady není za občany, je přesně naopak. Za občany tady jsou zvoleni zástupci lidu. Vy jste se stala ministryní nějakým jiným způsobem než aktem volby lidem, a proto bych byl rád, abyste si tuhle záležitost uvědomila a příště tady takovým způsobem nevystupovala. Mně se v životě osvědčila úplně opačná věc, úplně opačný přístup. Když jsem byl v relativně mladém věku 32 let zvolen tehdy nejmladším primátorem v České republice, tak jsem neměl představu, že jsem nejchytřejší na světě. Od svých starších a zkušenějších kolegů jsem se spíš učil a osvědčilo se mi to a vždycky, i když jsem tady začal v Poslanecké sněmovně teď nově, tak tento princip se snažím opakovat. Nezačal jsem tady vystupovat stopadesátkrát denně jako mistr světa, spíš jen první půlrok poslouchám a teď začínám víc mluvit. Vždycky se mi to osvědčilo. (Velký potlesk většiny poslanců, mimo členů hnutí ANO.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní Miroslava Němcová, pak Štěpán Stupčuk, pak Martin Komárek, pak František Laudát. To jsou faktické poznámky v tuhle chvíli přihlášené. Prosím, respektujme, že to je elektronicky opravdu podle zákona o jednacím řádu. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Miroslava Němcová Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. si dovolím vaším prostřednictvím požádat paní ministryni, aby se neostýchala, a zejména ve chvíli, kdy bude projednáván státní rozpočet, bych tady její hlas velmi uvítala. Každý z ministrů zodpovídá za nějakou kapitolu. postrádám vystoupení jednotlivých ministrů při obhajobě jejich kapitol. A jestliže poté, kdy jsou schváleny základní parametry státního rozpočtu v prvním čtení, s čímž se nedá hnout, tak si myslím, že ona měla právě tu povinnost před námi, volenými zástupci lidí, vystoupit a tu svou kapitolu velmi významně obhajovat. To, že to neučinila, považuji za chybu. Její komentář, který měla poté, komentovat nebudu. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Štěpán Stupčuk. Připraví se pan Martin Komárek k faktické poznámce. Zatím máme jenom faktické poznámky. Prosím, máte slovo. Poslanec Štěpán Stupčuk Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jenom chci uvést pro stenozáznam, že při hlasování v prvním čtení o rozpočtu jsem hlasoval pro tento návrh a na sjetině se mi objevilo, že jsem se zdržel. Takže bych to chtěl uvést pro stenozáznam. Hlasování jako takové nijak nezpochybňuji. Chtěl jsem tak učinit bezprostředně poté, co jsem se s touto skutečností seznámil. Nevím, zda tedy faktická poznámka je ten správný instrument k tomu, aby byl využit. Myslel jsem, že faktická poznámka slouží k tomu, aby člověk mohl fakticky reagovat na danou projednávanou problematiku, to znamená na tento bod. Nicméně platí to, co jsem řekl předtím. Díky. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji, pane kolego, ale nezbývá mi, než reagovat opravdu na ty přihlášky, tak nevím, co chcete říct v otevřené rozpravě. Tak prosím. Nyní pan kolega Martin Komárek k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin Komárek Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, bych mohl jako zvolený zákonodárce taky paní ministryni školit, ale neučiním to. Jenom pár poznámek. Jednak ze srdce závidím, že dosud nikdy nesledovala přenosy z této ctěné Sněmovny, a nemohla se tedy připravit na to, že si my, zvolení zástupci lidu, tady můžeme plácnout, co chceme, a můžeme se urážet, jak chceme. Co nezávidím, je, že tu teď bude muset být častěji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času. Nyní pan poslanec František Laudát také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji. na rozdíl od pana předřečníka bych paní ministryni doporučil: Sesedněte z piedestalu. Víte, dělat ministra nebo ministryni je otročina. Je to nevděčná práce. A byť to vypadá, že teď jste hvězda, tak si sedněte na zem a začněte se chovat prosím normálně. Není pravda, že jsou tady takoví lidé, jako jste možná sledovala... nebo co z nás dělají v médiích. Znám hodně politiků, kteří vyletěli nahoru z leknutí. A jak rychle vyletěli nahoru, tak rychle sletěli dolů. Vzhledem k tomu, že jsem slyšel, že jste jaksi velice tvrdě naložila s panem ministrem Prachařem, pak se podívejte, je rozpočet, spousta věcí se tady debatuje o dopravě a pan ministr se tak bojí, že sem radši nepřišel. (Potlesk zprava.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Holeček, paní poslankyně Němcová a paní poslankyně Zelienková. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jiří Holeček Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající, stejně jako kolega Stupčuk při hlasování číslo 36 při dnešním hlasování jsem hlasoval proti a ve stenozáznamu (na sjetině)mám pro. Tak jenom pro steno, nezpochybňuji hlasování. Tak tuto informaci. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Informace pro stenozáznam. Nyní paní poslankyně Němcová ještě k faktické poznámce. Potom paní poslankyně Zelienková také k faktické poznámce. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Miroslava Němcová Děkuji, pane místopředsedo. nerada, musím vystoupit, a to s pár slovy pro pana poslance Komárka, vaším prostřednictvím prosím. nebaví poslouchat vaše řeči o tom, jak jste zklamáni tím, co se ve Sněmovně děje. Jako byste vy jako politický komentátor, dlouholetý žurnalista, nechápal, co je podstatou demokratické instituce zvané Poslanecká sněmovna, potažmo Senát, neboli Parlament České republiky. Že to je názorový střet, kde se dlouho, někdy bolestně hledá řešení, pro které většina zvedne hlas a v tu chvíli začíná platit. si myslím, že ty argumenty o tom, že paní ministryně je šťastnou ženou, která neviděla zatím Sněmovnu, jsou naprosto scestné a jsou populistické a demagogické v tom, že manipulují veřejností a neustále ji utvrzují v tom, že Sněmovna je sbor nekompetentních žvanilů, kteří se prostě nějakým omylem dostali do Poslanecké sněmovny. A toto ponižování důležité role, kterou zákonodárce na sebe bere, od vás odmítám přijímat! A od kohokoli! Paní ministryně si měla zjistit, na jakou židli sedá, měla vědět, co to obnáší. Nemůžeme si tady hrát na to, že je chudák a teď najednou je vystavena něčemu, s čím nepočítala. Na tu židli si v takovém případě neměla sedat! (Bouřlivý, dlouhotrvající potlesk všech stran kromě hnutí ANO.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní paní... (Stále trvá potlesk.)... poslankyně Zelienková, pak s faktickou poznámkou, resp. s přednostním... Paní ministryně, mám otázku. Hlásíte se s faktickou poznámkou? S faktickou poznámkou po paní poslankyni Zelienkové. (Poslankyně Zelienková se vzdává poznámky.)Vy rušíte. Tak potom paní ministryně Šlechtová faktická poznámka. Prosím, máte své dvě minuty, paní ministryně. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji za všechna vyjádření, která jsem si zasloužila vůči mému prvotnímu projevu. bych chtěla říct, že naopak překvapuje, že jste neuvítali, že někdo, kdo je tady opravdu nový, se dokáže vyjádřit nahlas bez nějaké bolesti a s odvahou. (Šum v sále.)Chtěla bych říct, že paní ministryně Šlechtová si sedla na tu židli a přijala nabídku být ministryní, a to z reálných důvodů. jsem si vědoma toho, do čeho jsem šla, četla jsem jednací řád Poslanecké sněmovny a vím, jak to tady chodí. jsem v úvodu sdělila, že si beru dvě minuty, abych vám sdělila svůj názor jako občan. Pokud Poslanecká sněmovna není schopna toto respektovat a akceptovat, když je tady někdo nový, tak musím říct, že to trochu mrzí. Nicméně jsem se poučila. Odteď se budu chovat jako všichni poslanci, budu se chovat jako ministr a tímto způsobem budeme nadále komunikovat. Považuji svoje jednání a svůj úvod celkem za korektní vůči vám všem a chápu i vaše připomínky. A jsem ráda, že se tak stalo, a děkuji za to. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Ještě faktická poznámka pana poslance Zbyňka Stanjury. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Tak paní ministryně si tady šeptá, že je miláčkem médií - tak možná tím, jak tady vystoupila. Kdyby byla pravda, co paní ministryně řekla, jak si to nastudovala a jak to zná, tak by věděla, že nemůže zahájení bodu začít faktickou připomínkou v délce dvě minuty. to nevyčítám, ona sama tady otaxtovala, jak se všechno naučila, jak . A že tady vystoupila jako občan. Občan nemá právo vystoupit v Poslanecké sněmovně s faktickou připomínkou. Tu výsadu poslanec a ministr. Tak to tady nehrajte. Jednací řád. My jsme to tolerovali. My jsme mluvili o obsahu, ne o tom, že jste jako nováček v Poslanecké sněmovně začala faktickou připomínkou v okamžiku, kdy být nemůže. A vy se jako omluvíte, ale současně nás pozurážíte znovu. takovou omluvu nepřijímám. jsem tady odvážně řekla, co si o vás myslím. No tak ti chlapi si tady mleli o tom rozpočtu... Paní poslankyně Němcová správně řekla - tak proč jste nevystoupila k tomu rozpočtu? Po rozpravě, která x hodin, nám řeknete: příště k tomu vystoupím. Ale to jste mohla v těch sedmi osmi hodinách, které jsme tady spolu trávili. Možná by nás to zajímalo. Vy jste zdědila tu kapitolu, tomu rozumím, že jste ji nemohla ovlivnit. Ale nic jste nám neřekla. Ale po bitvě každý generál. A říkám, poprvé a doufám, že naposled, někdo rozdělil členy Poslanecké sněmovny podle pohlaví a říkal, kdo vystupovat a kdo vystupovat nemá! (Potlesk z levé a pravé části sálu.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní, pokud se mi to podaří, bude řádně přihlášená paní poslankyně Fischerová. Pardon, omlouvám se, s přednostním právem pan předseda Tomio Okamura. Kolegyni Fischerové se omlouvám, jsem to hlásil dopředu. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Tomio Okamura Vážený pane předsedající, dámy a pánové, se taky chci omluvit paní poslankyni Fischerové, protože dvacet let spolu pracujeme v jedné asociaci cestovních kanceláří, nicméně jsem se hlásil skutečně seriózně dříve, a proto bych si dovolil vystoupit. Je mi to líto, Jano, tedy prosím prostřednictvím pana předsedajícího. Tak. jsem se do těch faktických poznámek skutečně nezapojoval, jak jste viděli. Připadalo mi to skutečně neadekvátní celkově. jsem zvyklý se k ženám chovat galantně. A jak jsem říkal, jak i této vládě jsme dávali sto dnů hájení a poctivě jsme to jako Úsvit dodrželi, vzpomeňte ty měsíce zpátky, poctivě jsme sto dnů hájení dali a nijak jsme se nevymezovali, stejně tak paní ministryni. Někdo je vždycky jednou nový, takže bych rád navázal věcnou spolupráci a určitě sto dnů hájení nejenom dáme. A jako gentleman, aspoň se o to snažím, rozhodně se do paní ministryně odmítám nějak osobně navážet. Takže to bych k tomu řekl. A si počkám spíš na reálnou práci než tady zas na nějaké divadýlko a komedii, která je tady opakovaně předváděna všemi stranami. Co se týče konkrétně toho návrhu, abych se mohl vyjádřit, k cestovnímu ruchu. bych nejdřív trošku uvedl na pravou míru to, když se tady hovoří o vládním návrhu. Ono to totiž vzbuzuje dojem, že tato vláda snad bojuje za práva spotřebitelů a že snad dělá něco jiného než jiné vlády a že snad přináší nějaké změny v tomto ohledu. No tak ten zákon o cestovním ruchu - se na Ministerstvu pro místní rozvoj pohybuji dobrých patnáct let z pozice člověka, který je ve vedení největší asociace cestovních kanceláří v České republice - ten zákon se tam táhne mnoho a mnoho let. Takže to není návrh této vlády, je to návrh vlády, nevím ani jaké, a táhne se to skutečně neuvěřitelně dlouho. Další věcí je, proč to opět trvá tak dlouho. Protože pravdou je, že jsme ztratili skoro další rok, a chtěl bych říci, že ten zákon skutečně je důležitý, byť cestovní ruch se mnoha lidí tady netýká. Ale jenom bych řekl jedno číslo, které hovoří za vše. V České republice se ročně prodá 2,2 mil. zájezdů. V desetimilionové České republice. Prosím vás, týká se to prakticky všech občanů České republiky to, co tady budeme projednávat, dřív nebo později. bych jenom stručně a velice krátce shrnul to, protože paní ministryně tady řekla celou řadu věcí, proč my i profesionálové v cestovním ruchu, jako viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, toto vítám, je především ta zvýšená ochrana spotřebitelů. Proto my rozhodně podporujeme to, abychom zákon o cestovním ruchu přijali. Určitě podporujeme taky tu záležitost - a máte s tím zkušenosti mnozí z vás, že si kupujete zájezdy u cestovní agentury a horko těžko se dozvídáte, která cestovní kancelář to reálně organizuje. To tento zákon také řeší, tu lepší informovanost. Dále mnoho spotřebitelů se vždycky ptá na naší asociaci, jestli je cestovní kancelář pojištěna a u koho. Dnes to bylo pouze na seznamech pojišťoven, nově by to mělo být centrálně v seznamu ministerstva, což je určitě také výborný posun. A hlavně to, co je tím zásadním posunem, je, a to tady skončila v nelibé situaci celá řada spotřebitelů a řeší se to každý rok, že pojišťovny stoprocentně neplní. V případě krachu cestovní kanceláře že tam nedochází ke stoprocentnímu plnění, pojišťovny se tomu brání a tento zákon nově nastoluje, že pojišťovna plnit všechny oprávněné nároky. To znamená, tady ta práva spotřebitelů skutečně posouváme celkem důležitým a zásadním způsobem. To, co tomu zákonu vytýkáme, a bohužel jsme se ani na podvýboru neshodli, je, že není řešeno neoprávněné podnikání. Slováci to v zákoně vyřešeno mají, nevím, proč to pořád v České republice nejde. To znamená zájezdy organizované načerno. A tím nemyslím samozřejmě školy, tím nemyslím žádná taková zařízení. Tím myslím takové ty podnikatele, kteří pod rouškou živnostenského listu na cestovní agenturu organizují zájezdy a nechtějí se pojišťovat a obcházejí to. To, co by mělo být teď obsahem pozměňovacího návrhu, na kterém jsme se zcela apoliticky a odborně dohodli i na podvýboru, jsou dvě otázky - úprava pojistných limitů, víc bych to tady nerozebíral, tak, aby nebyla diskriminace menších cestovních kanceláří nebo těch, které třeba dovážejí turisty, ale prodávají zájezdy na jednu stranu jenom jako, řekl bych, takovou okrajovou činnost a přitom jsou to profesionálové a jsou to funkční agentury. Druhá věc je také ta možnost zakázat cestovní kanceláři bez předchozího upozornění uzavírat smlouvy o zájezdech, což si myslíme, že je neadekvátní a že by tam měla být nějaká lhůta na nápravu. Takže zde jsme se shodli. Doufám, že i společně s paní ministryní a s podvýborem tento návrh bude v tomto smyslu předložen a projednáme ho a Sněmovna by ho měla bez problémů předpokládám přijmout, protože na podvýboru v tuto chvíli tu shodu celkem máme. Takže tento zákon je zcela apolitický. Pracovali jsme na něm léta, spadlo to tedy této vládě. Určitě je potřeba ho přijmout. Určitě, co se týče toho zkráceného projednávání, celkem dobré by to bylo, protože sezóna se blíží a klienti by mohli být chráněni lépe. Čím dříve, tím lépe. Nicméně je tady samozřejmě na stole ta otázka, proč tady na to zase čekáme rok. To je samozřejmě pravdou, ale čím dřív to bude přijato, tím to bude opravdu lépe, protože prodej zájezdů na následující sezónu začíná a zase miliony spotřebitelů můžou být v neadekvátní situaci a my bychom rádi v hnutí Úsvit ty spotřebitele určitě ochránili, aby za ty peníze, které si horko těžko ušetřili během roku, skutečně měli stoprocentní jistotu, že za to dostanou služby, nebo budou když tak adekvátně nějakým způsobem jejich práva chráněna. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Okamurovi za jeho vystoupení. Nyní faktická poznámka pana poslance Velebného, pak paní poslankyně Fischerová. Pan poslanec Velebný, nevidím ho, tak mu přihláška s faktickou poznámkou propadá. Paní poslankyně Fischerová v řádné přihlášce. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Jana Fischerová Děkuji za slovo. Přeji vám všem příjemný podvečer. A přece jsem se dostala ke slovu, tak jsem velice ráda. Vážené dámy, vážení pánové, se budu také věnovat věcným připomínkám. Navážu na předchozí slova jednak pana poslance Tomia Okamury, který mluvil ke konkrétním věcem, které ten návrh vládní novely zákona obsahuje, ale také zavzpomínám, protože je pravda, že cestovní ruch je mi velice blízký. Když se mluví o cílech, které chceme touto novelou dokázat, tak je to hlavně ochrana klientů cestovních kanceláří. V tom se shodneme úplně všichni. To ano. Ale teď jakým způsobem k tomu dojít. Zaslechli jsme tady nějaké konkrétní návrhy. zavzpomínám na rok 1997. Tehdy to byla první velká cestovní kancelář - Travela - a nechala velká čísla lidí v zahraničí. Nedostali se nazpátek. A nebylo to jenom to, že nebyla zajištěna jejich repatriace, ale odnesly to ještě řady menších cestovních kanceláří, které v rámci druhé platební neschopnosti skončily se svým podnikáním. A to je právě to, co zde chci ještě zdůraznit, co zde dnes nebylo doposud řečeno. Jsou zde dvě asociace cestovních kanceláří, čili profesní sdružení cestovních kanceláří a případně agentur, a ony se postupem času k sobě přiblížily a názory na tuto novelu mají stejné, což je pro velký důraz, protože jestliže někdo bojuje za něco společného, tak je dobře, že našly společná řešení. Tato novela zákona 159, jak se mezi profesionály nazývá, prošla opravdu dlouhou debatou. od roku 2010, ale teprve v loňském roce prošlo první čtení, jak zde bylo řečeno, ale spadlo to pod stůl. A nyní jsme u prvního čtení předloženého tedy dnes. Vždycky jsem sledovala, kdy to bude zařazeno na program jednání Poslanecké sněmovny, a nějakým stylem se to nedostávalo, dnes, takže to je v pořádku. Ale bohužel této novele zákona 159 naprosto nepředcházelo vnější připomínkové řízení. Dívala jsem se proč ne a našla jsem si, že pan ministr Jiří Dienstbier, ministr pro lidská práva a rovné příležitosti, dne 4. dubna, mám i jednací číslo, povolil, aby k návrhu novely zákona nebylo provedeno připomínkové řízení. Tím pádem došlo k tomu, že k následné diskusi došlo poté a teď je potřeba v této novele zákona provést určité úpravy. Jak říkala paní zpravodajka, paní poslankyně Martina Berdychová, sešli jsme se jako podvýbor cestovního ruchu. Bylo to 2. 9. 2014, není to tak dávno. Tam se opravdu sešli aktéři, kteří zde byli jmenováni, čili asociace cestovních kanceláří, zástupci ministerstev, zde byli jmenováni, zástupci České asociace pojišťoven, a tam se k určitému závěru došlo. Bylo to věcné jednání. jsem z toho měla radost, že se v tomto smyslu pokročilo. (V sále je velký hluk.)Ale na základě schůzky byly vyvozeny připomínky. Pan poslanec Tomio Okamura je tady sice zmiňoval, ale přece jenom vypíchnu, o co se konkrétně jedná. Jde tam v podstatě o dvě hlavní věci. Jednak to jsou limity, které je potřeba plnit jako pojištění cestovních kanceláří. V současné době jenom pro vaši informaci řeknu, že Česká republika jeden z nejvyšších pojistných limitů. Pro představu, je to 30 % z ročních tržeb cestovní kanceláře. Cestovky musí vytvořit rok dopředu podnikatelský záměr a z toho se potom vyměří 30 %. Je to úplně nejvyšší číslo, které v rámci Evropské unie existuje. Jinak to v průměru bývá v rozmezí 8 15 %. A nyní je v novele navrženo, že by měly být pojistné limity minimálně jeden milion nebo čtyři miliony. Jeden milion je pro cestovní kanceláře, které používají dopravu klientů autokarem, a čtyři miliony pro letecké zájezdy. Ovšem jak jsem mluvila s oběma asociacemi a s mnohými podnikateli v oblasti cestovního ruchu, toto hledisko je pro naprosto diskriminující. Může se stát, že díky těmto limitům, kdyby došlo ke schválení zákona v tomto znění, mnoho cestovních kanceláří skončí, zejména těch malých, které vyplňují mezery na našem trhu, a jsou to takové kanceláře, které mají speciální programy, je to pro zahrádkáře, pro tělesně postižené, pro památkáře. Znám spoustu takových menších cestovek a došlo by k tomu, že bude zase celá řada nově nezaměstnaných. Myslím si, že by to bylo opravdu diskriminující. Chtěla jsem upozornit na tyto dva limity, které jsou nově navrženy. A druhá věc je, že není určena hranice výše plnění pro pojišťovny, protože do toho nebudou chtít vstoupit, jestliže nebude určena výše horní hranice, kterou musí plnit. Pro informaci: Kolik si myslíte, že je pojišťoven na českém trhu, které toto nabízejí? Je jich šest. A obrat, který vyřizují v plnění ve vztahu k cestovním kancelářím, není tak markantní. Je to pro nepodstatná výše obratu, takže se může stát, že kdyby nedošlo k dohodě, tak nakonec žádná pojišťovna nebude chtít toto pojištění sjednat. Poté, co jsme zde vyslechli i různé poznámky, tak docházím k závěru, že je opravdu ještě nutno pořádně projednat v řádném termínu ve výboru podle toho, jaká bude shoda, všechny tyto možnosti a vytvořit pozměňovací návrhy. se k tomu plně hlásím. Mimoto chci říci, že nebude-li toto možné, tak vidím tuto novelu jako neprůchozí. Jedině bude-li tomu věnováno dostatečné množství času. Hlavně aspekty, o kterých jsem mluvila. Dneska zde při projednávání rozpočtu padala taková fráze. Byly zde různé fráze, ale bylo tam držím palce navzájem. Tak držím palce, se dohodneme, protože pro mnohé podnikatele v cestovních ruchu je toto opravdu zavazující. Pojďme pracovat, ale v řádném termínu. Jsem proti tomu, aby byl zkracován termín k projednávání ve výboru. Děkuji vám všem za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ODS.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Fischerové za její vystoupení. Mám další dvě přihlášky do rozpravy. První pan poslanec Miroslav Kalousek, poté pan kolega Seďa. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za pozornost. Dámy a pánové, prosím promiňte, pokud vznesu do jednání trochu jiný program, ale poslankyně a poslanci TOP 09 se cítí do míry uraženi bezprecedentním vystoupením paní ministryně, že si vezmeme přestávku v délce jedné hodiny a budeme diskutovat, jak se k jejímu vystoupení postavíme. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pan kolega Seďa, sice jsem ho ohlásil, ale vzhledem k tomu, že to je věc, která se podle jednacího řádu rozhoduje bez rozpravy, nemám jinou šanci než vyhlásit přestávku na poradu klubu TOP 09, přerušit tento bod a zároveň přerušit dnešní jednání Poslanecké sněmovny do zítřejšího rána do devíti hodin. Zítra ráno v devět hodin budeme pokračovat podle zákona o jednacím řádu, to znamená odpověďmi na písemné interpelace předsedy vlády a ministrů a podle dnes schváleného usnesení můžeme případné změny programu přednášet po 11. hodině. Upozorňuji na to kolegy, že nikdo nebude ke změně programu v devět hodin vyvolán, řídící schůze to bude řešit. Hezký večer a zítra na shledanou. (Jednání skončilo v 18.10 hodin.)

text view