|

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 86/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 86/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji, pane předsedající. Dobré odpoledne, vážené kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona je předkládán jako iniciativní materiál ministra zemědělství. Původní návrh zákona, sněmovní tisk 977, taktéž jako předchozí materiál, který jsem uváděl, nebyl Poslaneckou sněmovnou z důvodu jejího rozpuštění v minulém roce projednán. Účelem navrhované právní úpravy je reakce na zkušenosti s aplikací zákona č. 146/2002 Sb. a na některé problémy trhu s potravinami. Navrhované změny mají zvýšit efektivitu výkonu kontroly a ochrany spotřebitelů zavedením nových typů opatření, např. zavedení nové formy opatření v podobě opatření obecné povahy, jež by mělo zejména přinést možnost rychlé reakce na případy, které vyžadují bezprostřední zásah. Současně se provádějí změny v souvislosti s přijetím nového zákona č. 225/2012 Sb., o kontrole, který nabyl účinnosti 1. ledna 2014. Předkládaný návrh zejména obsahuje nový efektivní systém opatření ukládaných státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí v případě zjištění nedostatků. Jedná se o tato opatření: Klasické opatření oznámené při kontrole a účinné vůči kontrolované osobě v rámci územní působnosti inspektorátu, jehož inspektor opatření vydal. Opatření s účinky přesahujícími územní působnost daného inspektorátu v případě, že je zde důvodné podezření, že k porušení právního předpisu kontrolovanou osobou došlo i mimo územní působnost kontrolujícího inspektorátu, to je např. v případě nebezpečných potravin uváděných na trh v rámci jednoho obchodního řetězce. Dále opatření obecné povahy podle správního řádu s účinky přesahujícími územní působnost daného inspektorátu, který zavazuje nikoli jen kontrolovanou osobu, ale i blíže neurčený okruh dalších osob, například v případě nebezpečných potravin uváděných na trh větším počtem subjektů, a také zvýšení efektivity výkonu kontroly a přizpůsobení právní úpravy novému kontrolnímu řádu. Tady se zavádí oprávnění inspektorů zjednat si přístup do kontrolovaných prostor. Zavádí se nové opatření spočívající v uložení zákazu užívání prostor, pokud kontrolovaná osoba neumožní inspektorovi vstoupit na pozemky, do staveb nebo jiných prostor, či stanovuje se oprávnění Státní zemědělské a potravinářské inspekce získávat v nezbytném rozsahu údaje ze základních registrů. Děkuji za pozornost, tolik ve stručnosti k danému materiálu. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi za představení tohoto zákona. Nyní prosím pana zpravodaje pro prvé čtení, kterým byl stanoven pan poslanec Petr Bendl. Pane poslanče, prosím, ujměte se slova. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, máme před sebou poměrně jednoduchou právní úpravu, která v podstatě, jednoduše řečeno, posiluje pravomoci inspektorů při kontrolách. obecně jsem pro to, aby inspektoři měli větší pravomoci rychle zasahovat, ale nechtěl bych, abychom se zase dostali do situace, kdy bude možné takovéto kompetence např. zneužívat. My otevíráme možnost vstupovat do objektů, do budov, na pozemky, atd. Možná že tím trošku zasahujeme i do kompetencí Policie ČR. Měli bychom prověřit opravdu, řeknu, i tu stránku možnosti zneužití v případě, že to nebude oprávněné. Jinak obecně jsem pro to, abychom posilovali kompetence našich inspektorů. Právní novelu podporuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím mám jednoho přihlášeného. Prosím pana poslance Josefa Šenfelda. Pane poslanče, máte slovo. Poslanec Josef Šenfeld Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážení kolegové. Moji kolegové v bodě těsně před polední přestávkou mluvili o důležitosti zákona o potravinách a říkám, že důležitá je i důsledná a účinná kontrola na trhu potravin. Vnímám, že základ stávajícího zákona je z doby před vstupem ČR do EU a že nebyl významně upravován. Vstupem do EU v oblasti potravinového práva se musely aplikovat především předpisy EU, včetně zásady vzájemného uznávání výrobků neharmonizovaných potravinovým právem EU, vyrobených podle norem jiných členských států a často značně odlišných od tuzemských. Tím byla ovlivněna situace na trhu s potravinami, kdy spotřebitelé se stále více setkávají s potravinami, které jsou sice na výjimky bezpečné, ale z pohledu jakosti a označování potravin je pro běžného spotřebitele často trh s potravinami nepřehledný. Stejně jako u jiných novel zákonů se v novele reaguje na aplikační zkušenosti a na současnou situaci na trhu s potravinami, které ukazují na potřebu určitých legislativních změn technického charakteru. Nutná je další adaptace na právní předpisy evropského potravinového práva, případně odstranění duplicit. Je potřeba zvyšovat efektivitu výkonu kontroly. Jako nutné vnímám zavedení nového oprávnění inspektorů pro zajištění vstupu do kontrolovaných prostor, nových typů opatření, úpravu některých procesních otázek oznamování opatření, změny v rozhodování o námitkách do opatření, o zavedení nové formy opatření v době opatření obecné povahy a v některých případech doplnění návaznosti řízení o správních deliktech na opatření. Novela řeší také nutné změny týkající se terminologie připravované rovněž v návrhu zákona, kterým se mění stěžejní předpis v oblasti potravin, zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích. Z mého pohledu a pohledu veřejnosti jsou důležitá opatření k možnosti rychlejšího a efektivnějšího zásahu v případě ohrožení zájmu spotřebitele při výrobě nebo uvádění zemědělských výrobků, potravin nebo tabákových výrobků na trh, a také v účinnějším informování kontrolovaných osob. Nová forma opatření by měla přinést zejména možnost rychlé reakce na případy, které vyžadují bezprostřední zásah, jakými jsou zejména případy významných potravinových krizí, například metanolová aféra. Poslanecký klub KSČM projednávaný návrh podporuje. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců klubu KSČM.) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci za jeho příspěvek. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže ne, končím obecnou rozpravu. Ptám se pana navrhovatele, pana ministra, či pana zpravodaje, přeje-li si závěrečné slovo. Není tomu tak. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. někdo jiný návrh? Prosím pana zpravodaje. Poslanec Petr Bendl bych ještě doporučil, aby jej projednal ústavněprávní výbor. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Jestliže nemá nikdo jiný návrh, přistoupíme tedy k hlasování. Nejprve budeme hlasovat o přikázání projednání zemědělskému výboru. Zahajuji hlasování (číslo 33)o přikázání předloženého návrhu k projednání zemědělskému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti? Z přítomných 169 poslanců pro 142, proti žádný. Návrh byl přikázán zemědělskému výboru. Dále se budeme zabývat přikázáním ústavněprávnímu výboru. Zahajuji hlasování (číslo 34)o přikázání tohoto návrhu ústavněprávnímu výboru. Kdo je pro, zvedne ruku. Kdo je proti? Z přítomných 169 poslanců pro 16, proti 106. Návrh nebyl přikázán ústavněprávnímu výboru k projednání. Tím končím první čtení tohoto zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. Pokročíme bodem číslo

text view