|

2013-017-07-067

67. Návrh poslanců Dany Váhalové, Bohuslava Sobotky, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 229/2013 Sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky (zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem) /sněmovní tisk 237/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2014-09-25
Meeting2013/017
Agenda Item2013/017/067
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/bqbs/b31206701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 67. Návrh poslanců Dany Váhalové, Bohuslava Sobotky, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 229/2013 Sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky (zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem)/sněmovní tisk 237/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Je tady návrh, aby zákon byl projednán v prvém čtení podle § 90 odst. 2. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 237/1. Nyní prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedla paní poslankyně Dana Váhalová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Dana Váhalová Pane předsedající, děkuji za slovo. Dobrý podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Chtěla bych vás požádat o podporu novely zákona č. 229/2013 Sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky, zákona o nakládání s bezpečnostním materiálem, a to v prvním čtení podle § 90 odst. 2. Cílem předkládané právní úpravy je odstranit ze stávající regulace neodůvodněné tvrdosti. Vznikla ve spolupráci se dotčenými ministerstvy i odbornou veřejností a podána byla za podpory poslanců naší Poslanecké sněmovny napříč politickým spektrem. Dne 1. ledna 2014 nabyl účinnosti zákon 229/2013 Sb., o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky, zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem. Některé změny v obsahu a členění bezpečnostního materiálu, jeho evidenci a požadavcích na jeho zabezpečení rozsáhlým způsobem dopadají na soukromé majitele a sběratele vojenské techniky. Praxe ukazuje, že stávající regulace nakládání s bezpečnostním materiálem je nepřiměřeně tvrdá. Diskuzi zejména vyvolávají pochybnosti o rozsahu věcné působnosti stávající právní úpravy, neboť některé druhy materiálu nevykazují znaky vysoké rizikovosti. Zejména se jedná o historická vojenská vozidla, techniku, morálně zastaralé technologie, které byly původně vyvíjeny pro vojenské účely apod. Existují určité pochybnosti o nezbytnosti stávajících požadavků na prokazování spolehlivosti těchto osob, neboť je třeba si uvědomit, že nakládáním ve smyslu zákona se nerozumí pouze realizace vlastnických práv či výkon podnikatelské činnosti, ale je jím nabývání vlastnictví, držení, nákup, prodej, půjčování, vývoj, výroba, oprava, úprava, uschovávání, skladování, přeprava, znehodnocování nebo ničení bezpečnostního materiálu včetně zprostředkování těchto činností. Předkládaná právní úprava proto za cíl odstranit nepřeměřenou tvrdost stávající úpravy vypuštěním povinnosti prokazování bezpečnostní způsobilosti pro osoby nakládající s bezpečnostním materiálem skupiny pět a šest. Další nepřiměřená tvrdost stávající právní úpravy spočívá také ve vysokých a nebezpečnosti tohoto materiálu neadekvátních požadavcích na zabezpečení bezpečnostního materiálu. Tyto požadavky jsou v některých případech pro sběratele vojenské techniky přísnější než požadavky na zabezpečení zbraní. Při zachování stávajícího stavu by byli mnozí nuceni držený bezpečnostní materiál prodat, převést na jinou osobu nebo provést likvidaci. Předkládaná právní úprava si proto klade za cíl tomuto stavu zabránit, a proto navrhuje zmírnění požadavků na zabezpečení tohoto materiálu tak, aby tyto požadavky odpovídaly stupni nebezpečnosti zabezpečovaného materiálu. Předkládaná právní úprava uvádí do souladu podmínky pro prokazování spolehlivosti osob nakládajících s bezpečnostním materiálem s podmínkami stanovenými pro držitele zbraní a střeliva, neboť ve stávající právní úpravě jsou tyto podmínky pro držitele bezpečnostního materiálu neodůvodněně přísnější. Nečinnost řešení výše uvedených problémů by nepřiměřeně zatížila osoby nakládající s bezpečnostním materiálem a pro některé tyto osoby by byla de facto likvidační. Dámy a pánové, děkuji vám za vaši podporu nejenom jménem všech předkladatelů, ale především jménem všech sběratelů, spolků a organizací, kteří s důvěrou čekají na vaše rozhodnutí. Děkuji vám.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name