Předseda PSP Jan Hamáček3.Návrhzákonaopravidlechrozpočtovéodpovědnosti/sněmovnítisk412/10/-zamítnutýSenátemUsnesení,jímžSenátzamítltentonávrhzákona,bylodoručenojakotisk412/11.VítámzdesenátoraMilošeVystrčilaaprosím,abysenavrhovatelekusneseníSenátuozamítnutítohotonávrhuzákonavyjádřilpanmístopředsedavládyaministrfinancípanAndrejBabiš.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDěkujizaslovo,dobrýden.Váženýpanepředsedající,váženédámy,váženípánové,naúvodbychrádzdůraznil,žepředkládanýpředpisjetranspozicísměrniceRadyEvropskéunieč.85/2011opožadavcíchnarozpočtovérámcečlenskýchstátů.Českárepublikajimělapromítnoutdosvéhoprávníhořádudokonceroku2013.-2013,znovuopakuji.-VpřípaděnetransponovanésměrnicedoprávníhořádubyČeskárepublikajakoposlednízevropskéosmadvacítkyčelilanejenreputačnímsankcím,aleivelmipravděpodobněpokutě.TakžejsmeposlednívEvropě,kteříjsmenetransponovali.Obsahpředpisubychzopakovalpouzestručně.Předseda PSP Jan HamáčekPaneministře,jásevelmiomlouvám,aleprosímsněmovnuoklid.Prosím,abysteseusadiliasledovalirozpravu.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDěkuji.Návrhzaprvéobsahujenovánumerickáfiskálnípravidla,tedyproticyklickéaobezřetněvýdajovépravidloprostátnírozpočetastátnífondy,preventivnípravidloproúzemnísamosprávnécelkyzajišťujícíminimálníprostředkykesplacenínadměrnéhodluhuadluhovoubrzduprocelkovýdluhvsektoruvládníchinstitucí.ZadruhésenavrhujezříditNárodnírozpočtovouradu,kterábudesledovatvývojhospodařeníveřejnýchfinancí.Zatřetízákonobsahujecelouřaduprvků,kterýmisemázvýšittransparentnostnakládánísprostředkynásvšech,tedydaňovýchpoplatníků.Sněmovnítiskkzákonuorozpočtovéodpovědnostiprojednávámeještějednou,protožebylzamítnutSenátem.PatrněnejbouřlivějšídiskusesevSenátukonalakbodům,kterésenějakýmzpůsobemdotýkajíúzemníchsamosprávnýchcelků.Rádbychsenynívěnovalzejménamyšlencevypustitustanovení,kterásetýkajípravidlaproúzemnísamosprávnécelkyzajišťujícíminimálníprostředkykesplacenínadměrnéhodluhu.Domnívámse,žetentopostojneníudržitelnýaobhajitelnýzněkolikadůvodů.Vprvéřaděbytoznamenalo,žebynebylnaplněnhlavnícílzákonaorozpočtovéodpovědnosti,tzn.transponovataimplementovatsměrniciRadyEUč.85/2011,tedyrozpočtovýdohledbynebylaplikovánnacelýsektorvládníchinstitucí,nepočítám-lispecifickousituacidluhovébrzdy.Nynísidovolímcitovatzesamotnépreambulesměrnice.Vodstavci23sejasněříká,žeustanovenírámcerozpočtovéhodohledustanovenéhoveSmlouvěofungováníEvropskéunieazejménaPaktuostabilitěarůstuplatíprocelýsektorvládníchinstitucí,tedyzahrnujesubsektorycentrálnívládníinstituce,národnívládníinstituce,místnívládníinstituceafondysociálníhozabezpečení.Vodstavci24směrnicesekonstatuje,žejetřebadbátzejménanato,abyserozsahpovinnostíapostupůstanovenýchvevnitrostátníchrozpočtovýchrámcíchnáležitýmzpůsobemvztahovalnavšechnysubsektorysektoruvládníchinstitucí,atozejménavčlenskýchstátechsesilnoufiskálnídecentralizací.Akonečněvodstavci25,abyrozpočtovérámceúčinněpodporovalyrozpočtovoukázeňaudržitelnostveřejnýchfinancí,mělybykomplexněpokrývatveškeréveřejnéfinance.Odstavec2článku13směrnicepotéexplicitněpožaduje,abybylapodpořenafiskálníodpovědnost,jetřebajasněstanovitrozpočtovépravomociveřejnýchorgánůvrůznýchsubsektorechsektoruvládníchinstitucí.Jetřebazdůraznit,žeúzemnísamosprávnécelkytvoříjedencelýsubsektorsektoruvládníchinstitucí.Tentosubsektorvroce2015hospodařilspříjmyvcelkovékonsolidovanéhodnotě446miliard,tedyvevýšibezmála10%HDP.Cílemzmiňovanéevropskésměrnicejepředcházetrizikůmpotenciálníhonehospodárnéhochovánísprostředkydaňovýchpoplatníků,tedyisprostředkyúzemníchsamosprávnýchcelků.Domnívámse,žebytomělobýtprimárnímcílemnásvšech.Vtomtoduchujevzákonunavrženopravidlo,kterémápředcházetrizikůmnesplácenídluhů.NavrženépravidloproúzemnísamosprávnécelkybylokonstruovánojakonejlepšídostupnávariantaapatříknejmírnějšímvEvropskéunii.Pravidloodrážíschopnostfinancovatdluhovézávazkykonkrétníobce,městačikrajesvýmilikvidnímiprostředky.Navícneobsahuježádnésankce,nýbržnápravnýmechanismus.Prostředkynejsoupřinadměrnémzadluženíúzemněsamosprávnéhocelkuodebrány,neplatísežádnápokuta,pouzejejejichčástvyčleněnanasplátkujehonadměrnéhodluhu.Rovněžpravidlonetvořístropprovýšidluhu,pouze,opakuji,zajišťujeminimálníprostředkyknáslednémusplacenídluhu.Pravidlobylosenátoryoznačenojakoprotiústavní.Domnívámsevšak,ženaopakspíšepodporujeústavníprávoobcečikrajenasamosprávudanéodstavcem3článku101ÚstavyČeskérepubliky,kdyžpředloženýmúzemnímsamosprávnýmcelkůmnelzetotozákladníprávovykonávat.Toostatnědokládajíněkterésmutnépříkladyzpraxe.Nadruhoustranupřipouštím,žejemožnéněkteráustanovenízmírnitčivyhovětnámitkámsenátorůvtěchčástech,kterénejsouvkolizistranspozicísměrniceRadyEUč.85/2011.Takžepevněvěřím,žeprojednávanýpředpispřispějekvětšítransparentnosti,účelnosti,hospodárnostiaefektivnostinakládánísveřejnýmifinancemi.DoporučujiprotoPoslaneckésněmovněParlamentuČeskérepublikypřehlasovatvetoSenátukesněmovnímutisku412.Děkujizapozornost.