|

2013-025-03-123

123. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012) a Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 až 2015 za rok 2013 /sněmovní tisk 236/

Date2015-01-22
Meeting2013/025
Agenda Item2013/025/123
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/bqbs/b09412301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 123. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013 (ve srovnání s rokem 2012)a Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015 za rok 2013 /sněmovní tisk 236/ I tento materiál uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych na základě příslušných usnesení vlády stručně uvedl oba dva materiály, tedy výroční materiály související s oblastí vnitřní bezpečnosti, a to zaprvé Zprávu o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2013, jde o srovnání s rokem předešlým, a Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 2015, a to s vyhodnocením za rok 2013. Zpráva o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky podává zejména informace o stavu a vývoji kriminality a opatření, která by měla vést k jejímu snižování. Ministerstvo vnitra ji předkládá vládě a Poslanecké sněmovně každoročně, a to od roku 1993. V České republice bylo v roce 2013 zjištěno celkem 325 366 trestných činů. Meziročně došlo k nárůstu o 6,8 procenta, který se týkal všech souhrnných kategorií kriminality, zvláště krádeží, vloupání. Svými důsledky se na něm podílí i amnestie prezidenta republiky vyhlášená k 1. lednu 2013. Celkem bylo stíháno a vyšetřováno 117 682 osob. Zde se jedná o nárůst o 4,1 procenta, z toho 52,6 procenta byli recidivisté. Počet i podíl recidivistů byl v roce 2013 nejvyšší v historii České republiky. (V sále je velký hluk.)Dosavadní opatření proti recidivě v trestné činnosti se ukazují ne jako úplně účinná. Rozhodná a mezinárodně koordinovaná protiopatření vyžaduje strmý nárůst počtu vietnamských státních příslušníků, kteří jsou pachateli, a to především drogové kriminality. V některých lokalitách, například se jedná o Duchcovsko, České Budějovice či Ostravu, došlo v průběhu roku 2013 ke zvýšení mezietnického napětí. Výsledkem byla řada protiromských demonstrací. Řešení napětí v sociálně citlivých lokalitách proto patří k jedněm z priorit vlády České republiky. K pozitivním údajům za rok 2013 patří dosud nejlepší výsledky Policie České republiky při zabavování výnosů z trestné činnosti v průběhu trestního řízení. Bylo zajištěno celkem 8,5 miliardy korun. Také je pozitivní nejnižší počet osob, a to 583, které byly usmrceny na silnicích, jedná se, skoro se mi nechce říct, o nejlepší číslo, ale je to tak, od roku 1955. Pozitivní je též vývoj kriminality v roce 2014. Její předchozí nárůst se podařilo eliminovat a podle údajů za první pololetí došlo dokonce k poklesu celkové kriminality, a to o 8 procent. Zpráva byla projednána a vzata na vědomí vládou, a to usnesením č. 345 ze dne 12. května 2014. Druhým předkládaným materiálem je Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality pro Českou republiku v letech 2012 2015 s tím, že se opět jedná o vhled pro rok 2013, která informuje o postupném naplňování dlouhodobých cílů uvedených v této strategii, to jest snižování míry a závažnosti trestné činnosti a zvyšování pocitu bezpečí občanů České republiky. Dále řeší snížení výskytu delikventní činnosti u cílových skupin nebo jejich ochranu. Efektivní a (nesrozumitelné)systém prevence kriminality a komplexní přístup v komunitách postavených na spolupráci s obcemi, na spolupráci Policie České republiky a dalších subjektů. Mezi priority patřila v roce 2013 problematika ochrany ohrožených dětí a jejich rodin, zvýšení bezpečí v sociálně vyloučených lokalitách, a osob ohrožených právě sociálním vyloučením. Významným tématem byla také prevence předluženosti zejména ve vyloučených lokalitách a prevence kriminality proti kriminalitě páchané tzv. elektronickými médii, např. mám na mysli kyberšikanu. Na celostátní úrovni pokračovala metodická a finanční podpora meziresortních specifikovaných preventivních projektů, např. národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech, speciální výslechové místnosti pro dětské oběti a svědky, program pomoci a podpory obětem při obchodování s lidmi. Na krajské a lokální úrovni pokračovala realizace programů kriminality. Celkem bylo v roce 2013 podpořeno 258 projektů v oblasti sociální prevence, situační prevence, informovanosti občanů, které se realizují ve všech 14 krajích, dále pak ve 118 městech a obcích. Státní podpora prevence byla vyčíslena v roce 2013 na necelých 50 mil. korun. Mezi priority patřily projekty zaměřené na zvyšování bezpečnosti v sociálně vyloučených lokalitách a nejúspěšnější byl projekt asistent prevence kriminality, který byl realizován ve 46 obcích v České republice. V těchto obcích působilo celkem 146 asistentů zaměstnaných místní samosprávou právě za pomoci tohoto dotačního projektu. Důraz byl kladen na analytickou a metodickou činnost hodnocení efektivity dopadů prevence kriminality. Ministerstvo vnitra zpracovalo metodiku tvorby bezpečnostních analýz včetně způsobů a kritérií stanovení míry a rizikovosti vztahu k prevenci kriminality a metodiku hodnocení efektů, které tyto projekty přinášejí. Nezapomněli jsme ani na vzdělávání pracovníků v oblasti prevence kriminality. K realizaci byly připraveny tři projekty, které budou podporovány v rámci projektů Ministerstva vnitra. Projekty se týkají zvýšení kompetentnosti policistů, pracovníků územních samospráv, v oblasti prevence kriminality mezioborového vzdělávání policistů ke zvýšení bezpečnosti seniorů a vytvoření jednotného systému v oblasti např. finanční gramotnosti a prevence předlužení. Zde počítáme taktéž s vysokou mírou zapojení jednotlivých měst a obcí v České republice. Děkuji vám za pozornost, dámy a pánové.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name