Místopředseda PSP Vojtěch Filip20.ZákonnéopatřeníSenátu,kterýmseměnízákonč.137/2006Sb.,oveřejnýchzakázkách,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.55/2012Sb.,kterýmseměnízákonč.137/2006Sb.,oveřejnýchzakázkách,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk4/ZpověřenívládypředloženézákonnéopatřeníuvedepředsedavládypanJiříRusnok.Prosímho,abyseujalslova.Prosím,panepředsedovlády.Předseda vlády ČR Jiří RusnokDěkujivám.Váženýpanemístopředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemitedy,abychuvedltotovřaděposlednízákonnéopatřeníSenátu,kterýmseměnízákonoveřejnýchzakázkáchatakdále.Nebuduopakovattendlouhýnázev.TotoopatřeníschválilSenátdne10.října2013anásledněbylovyhlášenoveSbírcezákonůpodč.341/2013.VládoupředloženýnávrhzákonnéhoopatřeníSenátubyltotožnýsezněnímnovelyzákona,kteroupředložilaminulávládaPoslaneckésněmovněParlamentu-respektivenaševláda,omlouvámse-vsrpnuletošníhorokujakosněmovnítisk1128.NicméněvdůsledkunáslednéhorozpuštěníPoslaneckésněmovnykjehoprojednáníjižnedošlo.Pokudjdeoneodkladnost...PokudbytotozákonnéopatřeníSenátunebyloschváleno,mělobytopodlenázoruvládyzávažnénásledkyzpůsobenézejménanemožnostízadánínadlimitníavýznamnéveřejnézakázky.Dálebyvzniklyškodyvpodoběneúměrnéhonavýšenípočtuzadávanýchveřejnýchzakázek.Dálesedostanukvysvětlenítěchtozáležitostí.Bylbytorozhodněvýraznýnegativnídopadnapodnikatelskouinepodnikatelskousféruazpůsobilobytodalšíprávnínejistotu.Jdetotižoto,žepokudnebudetotoopatřeníschváleno,budoumítzadavatelévpřípaděnadlimitníchavýznamnýchveřejnýchzakázekvolbupouzemezinemožnostízadáníveřejnézakázkyařízením,kterébudeovšemvpřímémrozporusezákonemoveřejnýchzakázkách,přičemžtentonesouladpodlenašehonázorunelzepřeklenoutvýklademzákona.Dálebyvpřípaděveřejnýchzakázeknastavebníprácedošlokeznačnémunavýšenípovinnostijejichvypisováníastímspojenýchnákladů.Proceszadáváníveřejnýchzakázekbytakbylod1.lednapříštíhorokudoznačnémíryochromenadošlobykevznikudalšíchnadměrnýchfinančníchnákladů,jejichžvynaloženíbybylozcelaneúčelnéaneefektivní.Sohledemnatytouvedenédopadybylavládanucenanatutosituacireagovatavrámcimožností,kteréjsmeměli,pokudjdeolegislativníkroky,tobylomožnoudělatpouzezákonnýmopatřenímSenátu.Důvodem,pročbylapropřijetínavrhovanýchzměnzvolenaformazákonnéhoopatření,jenezbytnostprovedenítěchtozměnvzákoněoveřejnýchzakázkáchnejpozdějisúčinnostíod1.ledna2014.Nyníksamotnýmzměnámvěcnépovahy.Vsoučasnédoběreálněneexistuježádnáosoba,kterábysplňovalapodmínkyprotakzvanouosobusezvláštnízpůsobilostí,jejížvyjádřenímělobýtvrámcipůvodníhozněnízákonaodledna2014podmínkouzahájenízadávacíhořízenínanadlimitníveřejnouzakázku.Protojepodlenašehonázorunezbytnétentoinstitutsúčinnostíod1.ledna2014zrušit.Obdobnějetomuvpřípaděosobyvybranézeseznamuhodnotitelů.Tatoosobamábýtčlenemhodnoticíkomisevpřípaděvýznamnéveřejnézakázky,ovšemseznamhodnotitelůbohuželneexistujeajejisté,žedo1.ledna2014byaniexistovatnemohl.Nebude-lizákonnéopatřeníSenátuschváleno,hrozínemožnostzadávánínadlimitníchavýznamnýchveřejnýchzakázekvČeskérepublice.Ročněje,provašiinformaci,zadávánopřibližně3500nadlimitníchveřejnýchzakázekocelkovémobjemupřesahujícím200mld.korun.Pokudjdeovýznamnéveřejnézakázky,jenapříštírokplánovánozadánípřibližně80významnýchveřejnýchzakázekosouhrnnépředpokládanéhodnotěpřesahující82mld.korun.Dalšíreálnouhrozboujezpomaleníčerpáníevropskýchdotací.Vpřípaděnepřijetípředmětnýchzměnbypříjemcidotacínemohlidotacipřidělenounarealizacinadlimitníveřejnézakázkyčerpat,neboťbynebylischopnizakázkuzadattak,abynedošlokporušenízákonaoveřejnýchzakázkách.Postupvsouladusprávnímipředpisyjeovšemjednouzezákladníchpodmínekproplacenídotace.NazákladěpozměňovacíhonávrhusenátoraEybertazákonnéopatřeníSenátuzvyšujesoučasnélimityzdosavadních3mil.korunbezDPHna6mil.korunbezDPHvpřípaděveřejnýchzakázeknastavebnípráceazdosavadního1mil.korunbezDPHna2mil.korunbezDPHvpřípaděveřejnýchzakázeknadodávkyaslužby.VládnínávrhzákonnéhoopatřeníSenátupředpokládalzachovánísoučasnýchlimitů,tedy1mil.prododávkyaslužbya3mil.prostavebnípráce.BezschválenízákonnéhoopatřeníSenátubyuveřejnýchzakázeknastavebníprácedošlokesníženílimituzdosavadních3mil.na1mil.,cožbyvedlokezvýšeníadministrativnízátěžeafinančníchnákladůjaknastranězadavatelů,taknastranědodavatelů.Dálebytímbylzpomaleninvestičníprocesvoblastistavebnictví,neboťdélkařízenípředuzavřenímsmlouvybybylanepřiměřeněprodlouženaatímbybylpravděpodobnětakénegativněovlivněntrhsestavebnímizakázkamiobecně.Vpřípaděsníženílimituproveřejnézakázkynastavebníprácena1mil.korunbezDPHlzeočekávatnárůstzadávacíchřízenívpodlimitnímrežimuocca11500zadávacíchřízeníročně,tj.zhrubao100%oprotidosavadnímustavu.Závěremmidovoltezdůraznit,žeobsahzákonnéhoopatřeníSenátubylnapříčresortyiodbornýmiorganizacemizabývajícímiseproblematikouveřejnéhozadáváníobecněpodporován,apanovalatakvšeobecnáshodanadjehosprávnostíanutnostíjehourychlenéhopřijetí.Rovněžlzekonstatovat,žepředloženézákonnéopatřeníSenátujepodlenašehonázoruvsouladusčlánkem33Ústavy,kterástanovíkumulativnípodmínky,jejichžsplněníjenutnékmožnostizvolenítohotovýjimečnéholegislativníhořešení.