ps2013-033-09-002-105.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-002-105 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní pan poslanec Karel Fiedler jako poslední přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Karel Fiedler Děkuji za slovo , pane předsedající , dobrý večer , dámy a pánové , já budu opravdu krátce . Budeme ctít dohody , my z naší strany určitě ano . Ale přece jen měl jsem připravený proslov , který by vyšel tak na 12 minut . Velmi ho zkrátím , určitě tak dlouho mluvit nebudu , jenom krátkou dobu . Ale nedá mi to , abych nezareagoval na to , co tady zaznělo . Tady zaznělo to , že tento zákon má postihovat jen jednu církev nebo jedno náboženství . To je vidět , ať se na mě pan poslanec Kalousek prostřednictvím pana předsedajícího nezlobí , asi nečetl tu novelu toho zákona , protože tam vůbec nejde o vynětí jedné , jednoho náboženství , tam se mluví obecně o všech , že to musí všichni splňovat , na všechny to bude platit . Takže to je trošku jiné . A jen bych zmínil , že tahle novela vznikla na základě , nebo impulsem pro ni byla petice 24 tisíc petentů , projednávala se na petičním výboru a tato novela je vlastně , vznikla na základě této petice . (Řečník se odmlčel.) Místopředseda PSP Petr Gazdík Prosím , pokračujte , pane poslanče . Poslanec Karel Fiedler Děkuji . Na základě projednávání této petice . A tady je vidět , že petenti přistoupili k tomu , že nejen vyjadřují svůj názor , ale prostřednictvím legislativního procesu navrhují určité řešení , prostřednictvím naším , prostřednictvím čehož my jsme se připojili . Tedy nejsou to žádní xenofobové , žádní rasisté , žádní lidé , kteří chtějí nějakým násilným způsobem to řešit , řeší to standardní demokratickou cestou , je jejich a naše plné právo , abychom tento návrh předložili . Slíbil jsem , že nebudu dlouhý , čili končím . Věřím , že vyhovíte našemu návrhu a naší žádosti , abyste propustili tuto novelu do dalšího čtení . Své zdůvodnění , věřím , že budu moci přečíst ve třetím čtením před schválením zákona . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Fiedlerovi . Dvě faktické poznámky - Vítězslava Jandáka a Tomia Okamury . Řádnou přihlášku . Prosím . Tak faktická poznámka pana poslance Jandáka . Poslanec Vítězslav Jandák Pane předsedající , pane premiére , dámy a pánové , já nechci shazovat tento návrh . Dobře , je to jedna z cestiček . Ale prosím vás , braňme Evropu , ale braňme ji především před její vlastní blbostí a slabostí ! To si myslím , že byste měli akcentovat . Děkuju vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za krátké efektivní vyjádření ve faktické poznámce . Nyní řádná přihláška pana poslance Tomia Okamury . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Tomio Okamura Tak vážené dámy a pánové , sledoval jsem tady tu debatu a je mi to líto , ale chtěj nechtěj musím vystoupit k návrhu svých bývalých kolegů z Úsvitu , které v současnosti po politickém puči ovládá Vít Bárta . Ale téma islám v České republice a v Evropě je zcela zásadní . A jak známo , já i naše hnutí Svoboda a přímá demokracie SPD již dlouhou dobu bojujeme a budeme nadále bojovat ze všech sil proti pronikání této nenávistné a nadřazenecké ideologie do České republiky . To ale neznamená , že budeme slepě podporovat legislativní zmetky a paskvily , z nichž právě jeden tady projednáváme . Pokud jde o samotný tento návrh změny zákona z pera pana Konvičky a paní Volfové , je na něm vidět , že ho psal hodně neerudovaný laik vedený pouze touhou se zviditelnit , a je mi záhadou , proč právníci tento právní blábol pro Úsvit nepřetavili do nějaké smysluplné podoby . Podívejme se na návrh podrobněji . Návrh zákona jakoby omezuje přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv církvím - a cituji - " které nevzbuzují důvodnou obavu , že ohrožují zahraničněpolitický zájem České republiky , ani nezakládá důvodné podezření , že ohrožuje veřejný pořádek nebo národní bezpečnost " . A dále : " Ukládá registrujícímu ministerstvu , aby požádalo o vyjádření Úřad pro zahraniční styky a informace , Bezpečnostní informační službu , Vojenské zpravodajství a Policii České republiky . " Návrh je bohužel absolutně mimo mísu , jelikož se snaží upravit to , co je už dávno samozřejmě upraveno . Jen by stačilo si přečíst celý současný zákon a i nejhloupější laik si všimne , že bezpečnostní rizika už dávno řeší § 5 . Také vláda ve svém zamítavém stanovisku na základě stanoviska právníků z legislativního odboru vlády upozorňuje , že v rámci správního řízení se k registraci církve a náboženské společnosti standardně v současnosti vyjadřují jak Ministerstvo vnitra , tak Bezpečnostní informační služba , a to právě z hledisek veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti . Je mi líto , že mí bývalí kolegové z Úsvitu si nedali práci nad návrhem alespoň trošku podrobněji zapřemýšlet . Legislativní paskvil patří sice do koše , ale diskuze nad ním nutná je , zvláště pakliže se jedná o tak nebezpečnou záležitost , jako je radikální islám . Velmi důležitý je v současném zákoně o církvích § 5 a já si dovolím ho krátce ocitovat . Důležitý je proto , že přeci jen ukazuje na jiné problémy a nedostatek zákona a reálné praxe , které podle našeho soudu je bezpodmínečně nutné upravit . § 5 říká : " Vznikat a vyvíjet činnost nemůže církev a náboženská společnost , jejíž činnost je v rozporu s právními předpisy a jejíž učení nebo činnost ohrožuje práva , svobody a rovnoprávnost osob a jejich sdružení včetně jiných církví a náboženských společností , ohrožuje demokratické základy státu , jeho suverenitu , nezávislost a územní celistvost , a ) je v rozporu s ochranou veřejné mravnosti , veřejného pořádku , veřejného zdraví , principy lidskosti a snášenlivosti a bezpečnosti osob a b ) popírá nebo omezuje osobní , politická nebo jiná práva fyzických osob pro jejich národnost , pohlaví , rasu , původ , politické nebo jiné smýšlení , náboženské vyznání nebo sociální postavení , rozněcuje nenávist a nesnášenlivost z těchto důvodů , podporuje násilí nebo porušování právních předpisů . " Konec citátu paragrafu . Je zcela jasné , že v České republice by podle tohoto zákona nemohlo legálně hlásat víru náboženství , které učí , že žena není rovna muži , které učí nerespektovat civilní světské právo , tj . říká , že nejvyšším zákonem je korán a jemu jsou podřízeny zákony lidské , které zcela vážně učí a vyžaduje stovky daných tezí a principů , které se absolutně rozcházejí s našimi zákony a veškerými principy lidských práv , které máme zakotvené v Ústavě . Přesněji , islám podle mého názoru jasně odporuje českému právu a muslimské náboženské obce by měly být spolu s modlitebnami i hned zrušeny . Proč tomu tak není ? Zákon bohužel nestanoví zcela jasně povinnost nějakých orgánů zrušit náboženskou obec , která nesplňuje podmínky zákona . V současném stávajícím zákoně o církvích chybí jasně stanovená podmínka , že ministerstvo zahájí řízení o zrušení , pokud například vyvíjí registrovaná církev a náboženská společnost nebo svaz církví a náboženských společností činnost v rozporu s právním řádem . To je hodně vágní a vůbec neodpovídá podmínkám , které zákon vyžaduje v § 5 . Zákon vlastně v současné době nevidí jako důvod ke zrušení církve nebo náboženské obce to , že tato církev nedodržuje podmínky vyžadované pro její registraci . Navíc zákon nestanovuje přesný postup a přesné povinnosti . Všichni víme , že islám hlásá a vyžaduje po muslimech dodržování tezí odporujících české Ústavě a že muslimské obce nesplňují podmínky pro jejich legalizaci , ale úředníci Ministerstva kultury bohužel nijak nekonají , aby plnění zákonných povinností po muslimech vyžadovali , a už vůbec z protiústavní činnosti nevyvozují žádné důsledky . Dejme tomu , že nikdy v životě neslyšeli žádné kázání muslimských konvertitů k islámu hlásající nenávist či nerovnost pohlaví nebo nerovnost mezi muslimy a křesťany nebo židy . Bohužel tu neexistuje zákonná povinnost například policie , aby informace předala Ministerstvu kultury a to na jejich základě bylo povinné - a tady je důležité vložit to slůvko povinné - situaci přezkoumat a bylo by povinné - Ministerstvo kultury - zahájit řízení o zrušení registrace , a to třeba řízením u soudu , kde by ministerstvo , potažmo policie , Bezpečnostní informační služba a tak dále předložily doklady o neústavní činnosti náboženské obce a soud pak důkazy vyhodnotil a rozhodl . A já tady se vší pokorou a naléhavostí žádám vládu , aby takové změny zákona připravila .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities