Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-21 ps2013-019-01-003-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážená vládo , milé kolegyně , vážení kolegové , o tom , jak je tato novela zákona skutečně velmi široká , svědčí to , co tady bylo řečeno panem předkladatelem . Já bych si dovolila dotknout dvou problémů , které tento zákon také obsahuje a které bude asi potřeba , abychom nějakým způsobem řešili potom na výboru a dospěli k tomu , aby tento zákon už neměl vůbec žádné chybičky . První okruh problémů se týká navrhované změny § 53 odst . 1 . písm . e ) a § 71 odst . 2 písm . e ) zákona právě o ochraně veřejného zdraví , který podle názoru odborníků a především paní ombudsmanky může podporovat stigmatizaci a následně i diskriminaci HIV pozitivních osob . Informace o nosičství viru HIV a onemocnění AIDS není běžným údajem o zdravotním stavu osoby , jelikož tato informace vede ke stigmatizaci osoby . U okolí vzbuzuje toto onemocnění silné reakce , a to především z toho důvodu , že ho mají lidé spojeno s rizikovou sexuální aktivitou , užíváním drog , smrtí a nákazou . Stigmatizace osob může vést ke stereotypům , stereotypy k předsudkům a předsudky k diskriminaci . Zákon tedy zavádí informační povinnost v § 53 odst . 1 písm . e ) . Původně měly osoby nakažené virem HIV povinnost sdělit své nosičství v zařízeních sociální péče , za která se považují především týdenní stacionáře , domovy pro osoby se zdravotním postižením , domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem . Pokud by byla schválena tato změna zákona tak , jak je to napsáno , jak by to bylo v navrhované podobě , tak by HIV pozitivní osoby musely sdělit své nosičství ve všech zařízeních sociálních služeb , a to - Místopředseda PSP Jan Bartošek Omlouvám se , paní poslankyně , ale poprosím kolegyně a kolegy , aby se ztišili , abychom slyšeli to , co přednášíte . Já vám děkuji . Poslankyně Soňa Marková Já chápu , že jsou to z hlediska celé Poslanecké sněmovny velmi marginální problémy , ale přesto bych ráda na ně upozornila . Takže kromě vyjmenovaných sociálních zařízení podle tohoto zákona přibývá dalších 16 druhů zařízení , to znamená centra denních služeb , denní stacionáře , chráněné bydlení , azylové domy , domy na půl cesty , zařízení pro krizovou pomoc , nízkoprahová denní centra , nízkoprahová zařízení pro děti a mládež , noclehárny , terapeutické komunity , sociální poradny , sociálně terapeutické dílny , centra sociálně rehabilitačních služeb , pracoviště rané péče , intervenční centra a zařízení následné péče . Z důvodové zprávy k novele zákona vyplývá , že cílem této změny je dát znění zákona o ochraně veřejného zdraví do souladu s terminologií zákona o sociálních službách . Novela nepřináší pouze terminologické zpřesnění , ale právě to podstatné rozšíření informační povinnosti . Za problematické je považováno i nejasné vymezení podmínek informační povinnosti . Příslušné ustanovení zákona hovoří o informační povinnosti při přijetí do zařízení . Zákon ale neuvádí , co přesně se považuje za okamžik přijetí . Pokud by byla praxe taková , že by osoby musely své nosičství sdělit před podpisem smlouvy , je obava , že by tato informace mohla být zneužita k přímé diskriminaci těchto osob . Podnět na prozkoumání právě tohoto paragrafu zákona dalo občanské sdružení , které poskytuje poradenství a pomoc HIV pozitivním osobám , a to právě eviduje jenom za tento rok dva případy , kdy došlo k vyloučení osoby z poskytování sociální služby před podpisem smlouvy kvůli jejímu nosičství . Druhou nejasnost potom je možno spatřovat v tom , které osobě se má nosičství sdělit , protože zákon , který právě projednáváme , hovoří o osobě poskytující péči , a prováděcí předpis ale už hovoří o lékaři ústavu sociální péče a zdůrazňuje , že v těchto ústavech se při příjmu a ošetřování fyzických osob postupuje obdobně jako při příjmu fyzických osob do zdravotnických zařízení . Takže tady osoba , které se sděluje nosičství , by měla být jasně vymezena v zákoně , a nikoliv v prováděcím předpisu . To je alespoň názor paní ombudsmanky . Dále potom se ještě dotýká její stanovisko i speciálně ustanovené informační povinnosti , která se jí jeví jako nadbytečná , protože osoby , které využívají sociální službu , musí před podpisem smlouvy o poskytování sociálních služeb předložit posudek registrujícího poskytovatele zdravotních služeb o svém zdravotním stavu . Tady potom je hovořeno i o situaci kolem citlivých údajů a hovoří se i o problému právní úpravy a nosičství , infekčnosti atd . Další problém kromě téhle informační povinnosti vidíme i v povinném testování , které upravuje § 71 odst . 2 písm . e ) , protože navrhovaná právní úprava zavádí do českého právního systému povinné testování na přítomnost viru HIV v určitých speciálních případech . V současné době je toto testování povinné , a to i bez souhlasu osoby , pouze pro těhotné ženy , pro osoby s poruchou vědomí , u kterých je test důležitý pro diferenciální diagnostiku , pro osoby , kterým bylo sděleno obvinění z trestného činu ohrožování pohlavní nemocí , a pro osoby , které jsou nuceně léčeny pro pohlavní nemoc . Novela do zákona přidává další skupinu osob - osoby , které jsou podezřelé z nákazy a kterým bylo provedení vyšetření uloženo vykonatelným rozhodnutím orgánu ochrany veřejného zdraví . Takže i tady je spatřován určitý problém a myslím si , že je potřeba , abychom se touto věcí zabývali , stejně tak jako tím , že toto ustanovení vlastně nezavádí plošné povinné testování . Kdybych tedy tento problém uzavřela , tak navrhovaná změna zákona o ochraně veřejného zdraví rozšiřuje informační povinnost u HIV pozitivních osob a zavádí povinné testování na přítomnost viru HIV pro určité případy a to lze považovat za problematické . Tolik ze stanoviska paní ombudsmanky . A teď bych se ještě věnovala problému , který s tím prvním vůbec nesouvisí . Tento zákon také novelizuje chemický zákon , jak tady o tom bylo hovořeno , a tady se mi dostaly připomínky zase od odborníků , kteří vidí problémy ve dvou okruzích , a to je za prvé ochrana dezinfekce , dezinsekce a deratizace , kdy problém spatřují ve sjednocení požadavků na odbornost osob , které jsou oprávněny provozovat fumigaci biocidními a pesticidními přípravky , a na podmínky jejich použití . Zákon řeší pouze nakládání s biocidními přípravky . Je tady určitý rozpor s předpisy EU a je určitý požadavek na to , aby se ještě rozšířilo to , co tedy je napsáno v novele tohoto zákona .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities